În Monitorul Oficial nr. 277 din 20 aprilie a.c. a fost publicat Ordinul Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.023/2017 pentru aprobarea Procedurii de administrare şi monitorizare a marilor contribuabili. Se abrogă astfel Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 467/2015 pentru aprobarea Procedurii de administrare şi monitorizare a marilor contribuabili, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 134 din 23 februarie 2015, cu modificările ulterioare.
CAPITOLUL I
Procedura de administrare şi monitorizare a marilor contribuabili administraţi de Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili
Organul fiscal central competent în administrarea marilor contribuabili selectaţi potrivit legii şi a sediilor secundare înregistrate fiscal ca plătitoare de salarii şi venituri asimilate salariilor, înfiinţate de marii contribuabili, este Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (A.N.A.F.).
A. Procedura de înregistrare fiscală
1. Modificările intervenite în datele declarate iniţial de marii contribuabili şi înscrise în certificatul de înregistrare se fac prin depunerea cererii de preschimbare a certificatului de înregistrare la biroul unic din cadrul oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal, în a cărui rază teritorială marele contribuabil îşi are sediul social.
2. Modificările intervenite în datele declarate iniţial de marii contribuabili în vectorul fiscal vor fi declarate de către aceştia la Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili.
3. La primirea de la oficiul registrului comerţului a modificărilor menţionate la pct. 1 din prezenta secţiune, Direcţia generală de tehnologia informaţiei va actualiza cu aceste date Registrul contribuabililor al Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili.
4. Înregistrarea sediilor secundare ale marilor contribuabili ca plătitoare de salarii şi de venituri asimilate salariilor, cu excepţia sucursalelor care se înregistrează conform procedurilor speciale în materie de înregistrare a comercianţilor, se face prin completarea şi depunerea formularului „Declaraţie de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni/Declaraţie de radiere pentru sediile secundare (060)” la organul fiscal central competent din cadrul direcţiei generale regionale a finanţelor publice, în a cărui rază teritorială îşi desfăşoară activitatea sediul secundar.
5. Prin excepţie de la prevederile pct. 4, sediile secundare ale marilor contribuabili aflate în raza teritorială a municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov se înregistrează la Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili.
6. Radierea înregistrării fiscale a sediilor secundare ale marilor contribuabili înfiinţate pe raza municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov de marii contribuabili se face prin depunerea formularului (060), menţionat mai sus, la Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, împreună cu certificatul de înregistrare fiscală, în vederea anulării.
7. Informaţiile referitoare la înfiinţarea sediilor secundare ale marilor contribuabili, care îşi desfăşoară activitatea pe raza direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice, se transmit Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili şi se evidenţiază într-o secţiune separată a Registrului contribuabililor.
8. Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili va transmite Activităţii de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti orice modificare cu privire la luarea sau scoaterea din administrare a marilor contribuabili ori a sediilor secundare din municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov la data producerii modificării.
B. Administrarea grupului fiscal unic
Pentru preluarea în administrare de către Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili a contribuabililor care îndeplinesc criteriul grupului fiscal unic – criteriu specific de selecţie a marilor contribuabili sau pentru predarea spre administrare de către Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili a contribuabililor care nu mai îndeplinesc criteriul grupului fiscal unic sunt aplicabile, în mod corespunzător, dispoziţiile privind transmiterea evidenţelor fiscale şi a dosarelor fiscale prevăzute în Procedura de implementare şi de administrare a grupului fiscal unic, aprobată prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
C. Obligaţii declarative
1. Marii contribuabili depun declaraţiile fiscale la Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili începând cu obligaţiile aferente lunii ianuarie a anului în care aceştia devin mari contribuabili.
2. În cazul marilor contribuabili care au înfiinţate sedii secundare, declararea impozitului pe veniturile din salarii şi asimilate salariilor, inclusiv pentru impozitul pe venitul din salarii datorat de salariaţii care îşi desfăşoară activitatea la sediile secundare înregistrate fiscal, potrivit legii, ca plătitoare de salarii şi venituri asimilate salariilor, se face la Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili.
D. Soluţionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare
Deconturile cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare depuse de marii contribuabili se soluţionează potrivit art. 169 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul de procedură fiscală, şi potrivit Procedurii de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare.
E. Solicitarea documentelor de către marii contribuabili
Solicitarea documentelor de către marii contribuabili se face prin cerere adresată Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili, astfel:
a) înregistrare la registratura direcţiei;
b) transmitere prin poştă;
c) transmitere prin alte mijloace, inclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanţă.
F. Comunicarea documentelor solicitate de marii contribuabili
Comunicarea documentelor solicitate de marii contribuabili se face astfel:
1. la domiciliul fiscal al marelui contribuabil ori a împuternicitului acestuia, direct, dacă se asigură primirea sub semnătură a documentelor;
2. prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire;
3. prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, la cererea contribuabilului.
G. Procedura de plată a obligaţiilor fiscale la marii contribuabili
1. Plata obligaţiilor fiscale reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri fiscale, cu excepţia impozitului pe venitul din salarii aferent activităţii sediilor secundare, se efectuează de către persoana juridică mare contribuabil la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti.
2. Impozitul pe veniturile din salarii datorat de sediile secundare ale marilor contribuabili se achită de către acestea la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti.
3. În situaţia în care un mare contribuabil face plata impozitului pe veniturile din salarii datorat de sediul său secundar, documentele de plată întocmite de contribuabilul mare în acest scop vor cuprinde în mod obligatoriu şi următoarele informaţii:
a) codul de identificare fiscală şi denumirea persoanei care face plata, respectiv contribuabilul mare care a înfiinţat sediul secundar;
b) codul de identificare fiscală al sediului secundar pentru care se face plata.
4. Din impozitul pe venit încasat la bugetul de stat în luna anterioară, Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti virează lunar, potrivit prevederilor legale în vigoare şi precizărilor Ministerului Finanţelor Publice, cotele defalcate prevăzute de lege cuvenite bugetelor locale astfel:
a) pentru marii contribuabili persoane juridice din municipiul Bucureşti şi pentru sediile secundare ale marilor contribuabili care îşi desfăşoară activitatea în municipiul Bucureşti: la bugetele locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi la bugetul Consiliului General al Municipiului Bucureşti;
b) pentru marii contribuabili persoane juridice, altele decât cele prevăzute la lit. a), precum şi pentru sediile secundare ale marilor contribuabili care îşi desfăşoară activitatea în judeţe, inclusiv în judeţul Ilfov: la bugetele locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi la bugetele locale ale judeţelor pe teritoriul căruia îşi au sediul social persoanele juridice sau îşi desfăşoară activitatea sediile secundare, după caz.
5. Operaţiunile prevăzute la pct. 4 se efectuează în sistem informatic, pe bază de notă contabilă, şi se confirmă potrivit procedurilor în vigoare.
6. Conturile de disponibilităţi ale marilor contribuabili şi ale sediilor secundare ale acestora, în care se încasează sume de la instituţiile publice în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (10) şi ale art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se deschid la unităţile Trezoreriei Statului cu rol de municipiu reşedinţă din judeţul pe a cărui rază teritorială îşi desfăşoară activitatea marii contribuabili sau sediul/sediile secundar/secundare al/ale acestora sau la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti, pentru contribuabilii mari sau sediul/sediile secundar/secundare al/ale acestora care îşi desfăşoară activitatea pe raza municipiului Bucureşti.
7. Unităţile Trezoreriei Statului cu rol de municipiu reşedinţă din fiecare judeţ şi Activitatea de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti vor transmite, la finele fiecărei zile, Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili situaţia sumelor încasate în contul 50.69 „Disponibil al operatorilor economici”, deschis pe numele operatorilor economici prevăzuţi la pct. 6, iar aceasta are obligaţia de a stabili, în prima zi lucrătoare de la primirea situaţiilor respective, lista operatorilor economici cu obligaţii fiscale restante sau orice alte sume transmise spre recuperare de alte organe emitente ale titlurilor executorii, precum şi suma aferentă acestor obligaţii, care se retransmite Activităţii de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti, precum şi la unităţile Trezoreriei Statului cu rol de municipiu reşedinţă de judeţ, pentru indisponibilizarea contului. La întocmirea listei zilnice pentru indisponibilizarea contului, Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili va avea în vedere actualizarea sumelor indisponibilizate pe baza listelor transmise anterior Activităţii de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti şi unităţilor Trezoreriei Statului cu rol de municipiu reşedinţă de judeţ, în funcţie de soldul existent în evidenţa fiscală la data întocmirii acestei liste, aferent obligaţiilor fiscale restante sau a oricăror altor sume transmise spre recuperare, datorate de către operatorii economici.
8. Odată cu comunicarea listei prevăzute la pct. 7, Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili va analiza efectuarea înfiinţării popririi, dispoziţiile art. 236 alin. (12) din Codul de procedură fiscală aplicându-se în mod corespunzător.
9. Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti şi unităţile Trezoreriei Statului cu rol de municipiu reşedinţă de judeţ vor proceda la indisponibilizarea/ diminuarea indisponibilizării sumelor în conturile operatorilor economici potrivit listei prevăzute la pct. 7, în cuantumul sumelor înscrise în aceasta, şi nu vor deconta ordinele de plată pentru Trezoreria Statului (OPT), prin care marii contribuabili şi sediile secundare ale acestora sau alte persoane juridice împuternicite de aceştia dispun transferul în conturi bancare a sumelor indisponibilizate de organele fiscale centrale competente, cu excepţia celor în care, la rubrica „explicaţii”, se precizează în mod expres că transferul se efectuează pentru achitarea integrală sau parţială a sumelor prevăzute la art. 236 alin. (14) şi (15) din Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, cu Indicarea articolului, alineatului şi a literei la care se încadrează excepţia care justifică plata.
10. Sumele încasate în contul 50.69 „Disponibil al operatorilor economici” în plus faţă de cele indisponibilizate, precum şi cele pentru care nu s-a întocmit de către Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili lista prevăzută la pct. 7 în termenul stabilit pot fi transferate în conturi bancare, cu condiţia ca asupra conturilor respective să nu fi fost înfiinţată poprirea prin titluri executorii.