În Monitorul Oficial nr. 275 din 20 aprilie a.c. a fost publicată Decizia Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 313/2017 privind regimul de autorizare generală pentru furnizarea serviciilor poştale.
Regimul de autorizare generală pentru furnizarea serviciilor poştale
1. Definiţii
1.1. În înţelesul prezentei anexe următorii termeni se definesc astfel:
a) trimitere poştală – bun adresat, aflat în forma finală în care urmează să fie transportat şi livrat la adresa indicată de expeditor pe trimiterea în sine, pe ambalaj sau într-o listă de distribuţie. Pe lângă trimiterile de corespondenţă, în această categorie sunt incluse, de exemplu, imprimatele, sacii „M”, pachetele mici, coletele poştale care conţin bunuri cu sau fără valoare comercială şi mandatele poştale pe suport hârtie. În această categorie nu sunt incluse trimiterile hibrid;
b) colet poştal – trimitere poştală cu greutatea maximă de 50 kg, ce conţine bunuri cu sau fără valoare comercială;
c) serviciul de publicitate prin poştă – serviciul poştal având ca obiect un număr de minimum 500 de trimiteri poştale interne sau internaţionale depuse la acelaşi punct de acces, în acelaşi timp, care urmează să fie transportate şi livrate la adresa indicată de expeditor pe trimiterea în sine sau pe ambalajul acesteia, constând exclusiv în materiale de reclamă, marketing sau publicitate, care conţin mesaje identice, cu excepţia numelui, adresei şi a numărului de identificare ale destinatarului, precum şi a altor modificări care nu alterează natura mesajului. Nu constituie publicitate prin poştă chitanţele, facturile, situaţiile financiare şi alte mesaje având un conţinut diferit, precum şi trimiterile poştale care conţin, în afară de publicitate prin poştă, şi alte trimiteri în acelaşi ambalaj;
d) serviciul express – serviciul poştal care presupune, în mod cumulativ:
– eliberarea de către furnizor expeditorului a unui document care permite furnizorului identificarea internă a trimiterii în reţeaua poştală şi care atestă data, ora şi minutul depunerii, precum şi, de regulă, plata tarifului;
– predarea trimiterii poştale la adresa destinatarului, personal către acesta sau către persoana autorizată să primească trimiterea poştală;
– predarea rapidă a trimiterii poştale;
– răspunderea furnizorului pentru nerespectarea timpilor de livrare prevăzuţi de prezenta anexă;
e) serviciul de trimitere contra ramburs – serviciul poştal a cărui particularitate constă în achitarea de către destinatar expeditorului, prin intermediul reţelei poştale, a contravalorii bunului care face obiectul trimiterii poştale înregistrate;
f) serviciul confirmare de primire – serviciul poştal a cărui particularitate constă în predarea către expeditor a dovezii privind predarea trimiterii poştale înregistrate, confirmată în scris de destinatar;
g) serviciul schimbare destinaţie – serviciul poştal având ca obiect trimiteri poştale înregistrate, a cărui particularitate constă în posibilitatea schimbării înainte de predarea trimiterii, la solicitarea expresă a expeditorului comunicată furnizorului într-un termen convenit în prealabil cu acesta, a destinatarului sau a adresei de livrare, precum şi în posibilitatea opririi predării trimiterii poştale;
h) serviciul livrare specială – serviciul poştal având ca obiect trimiteri poştale înregistrate, a cărui particularitate constă în predarea trimiterii poştale, personal destinatarului sau persoanei autorizate să primească trimiterea poştală, potrivit indicaţiilor expeditorului privind fie data şi ora predării, la adresa indicată, fie ordinea de predare, în cazul mai multor destinatari;
i) serviciul mandat poştal pe suport hârtie – serviciul poştal a cărui particularitate constă în completarea unui formular în formă fizică pe baza căruia se execută, conform indicaţiilor expeditorului, transferul şi remiterea unei sume de bani, fără nicio deducere, destinatarului;
j) ofertă comercială – ansamblul ofertelor privind furnizarea de servicii poştale, cu excepţia ofertelor individuale propuse în cadrul negocierilor directe.
1.2. În cuprinsul prezentei anexe sunt, de asemenea, aplicabile definiţiile prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 13/2013 privind serviciile poştale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 187/2013, cu modificările şi completările ulterioare.
2. Serviciile poştale care intră sub incidenţa regimului de autorizare generală
2.1. Servicii poştale incluse în sfera serviciului universal
2.1.1. Servicii constând în colectarea, sortarea, transportul şi livrarea trimiterilor poştale interne şi internaţionale în greutate de până la 2 kg (inclusiv), având ca obiect:
2.1.1.1. trimiteri de corespondenţă;
2.1.1.2. imprimate;
2.1.1.3. pachete mici, astfel cum acestea sunt prevăzute în Convenţia Poştală Universală şi Regulamentul poştei de scrisori.
2.1.2. Servicii constând în colectarea, sortarea, transportul şi livrarea cecogramelor interne şi internaţionale
2.1.3. Servicii constând în colectarea, sortarea, transportul şi livrarea coletelor poştale interne şi internaţionale în greutate de până la 10 kg (inclusiv)
2.1.4. Servicii constând în distribuirea coletelor poştale internaţionale cu limite de greutate între 10 kg şi 20 kg (inclusiv) expediate din afara teritoriului României către o adresă aflată pe teritoriul acesteia
2.1.5. Serviciul de trimitere recomandată având ca obiect trimiteri poştale interne şi internaţionale în greutate de până la 2 kg (inclusiv) constând în:
2.1.5.1. trimiteri de corespondenţă;
2.1.5.2. imprimate;
2.1.5.3. pachete mici, astfel cum acestea sunt prevăzute în Convenţia Poştală Universală şi Regulamentul poştei de scrisori.
2.1.6. Serviciul de trimitere cu valoare declarată având ca obiect:
2.1.6.1. trimiterile poştale interne şi internaţionale în greutate de până la 2 kg (inclusiv) prevăzute la pct. 2.1.1;
2.1.6.2. coletele poştale interne şi internaţionale în greutate de până la 10 kg (inclusiv);
2.1.6.3. coletele poştale internaţionale cu limite de greutate între 10 kg şi 20 kg (inclusiv) expediate din afara teritoriului României către o adresă aflată pe teritoriul acesteia.
2.2. Servicii poştale neincluse în sfera serviciului universal
2.2.1. Servicii având ca obiect trimiteri de corespondenţă în număr mare, colete poştale în număr mare, imprimate în număr mare, precum şi pachete mici în număr mare
2.2.2. Servicii constând în colectarea, sortarea, transportul şi livrarea trimiterilor poştale interne şi internaţionale în greutate mai mare de 2 kg, având ca obiect:
2.2.2.1. trimiteri de corespondenţă;
2.2.2.2. imprimate.
2.2.3. Servicii de publicitate prin poştă având ca obiect trimiteri poştale interne şi internaţionale
2.2.4. Servicii constând în colectarea, sortarea, transportul şi livrarea sacilor „M”
2.2.5. Servicii constând în colectarea, sortarea, transportul şi livrarea coletelor poştale interne cu limite de greutate între 10 kg şi 50 kg (inclusiv)
2.2.6. Servicii constând în colectarea, sortarea şi transportul coletelor poştale internaţionale cu limite de greutate între 10 kg şi 50 kg (inclusiv) expediate de pe teritoriul României către o adresă aflată în afara teritoriului acesteia
2.2.7. Servicii constând în distribuirea coletelor poştale internaţionale cu limite de greutate între 20 kg şi 50 kg (inclusiv) expediate din afara teritoriului României către o adresă aflată pe teritoriul acesteia
2.2.8. Servicii care prezintă caracteristici suplimentare serviciilor poştale prevăzute la pct. 2.1 şi pct. 2.2.1-2.2.7:
2.2.8.1. contra ramburs;
2.2.8.2. schimbare destinaţie;
2.2.8.3. livrare specială;
2.2.8.4. confirmare de primire;
2.2.8.5. express.
2.2.9. Serviciul mandat poştal pe suport hârtie intern şi internaţional
3. Regulile aplicabile furnizării serviciilor poştale
3.1. Aplicabilitatea regulilor
Regulile prevăzute în prezenta anexă se aplică tuturor serviciilor poştale, inclusiv serviciilor din sfera serviciului universal pe care are obligaţia să le presteze un furnizor de serviciu universal, dacă prin dispoziţii speciale nu se prevede altfel.
3.2. Obiectul serviciilor poştale
3.2.1. Serviciul poştal standard constă în preluarea de către furnizor a trimiterii poştale şi predarea acesteia la adresa destinatarului, într-un anumit termen şi în schimbul unui tarif.
3.2.2. În cazul mandatului poştal pe suport hârtie, serviciul poştal standard constă în preluarea de către furnizor a sumei de bani care face obiectul acestui serviciu şi remiterea acesteia destinatarului, conform indicaţiilor expeditorului, într-un anumit termen şi în schimbul unui tarif.
3.2.3. Furnizorul poate adăuga la serviciul poştal standard diferite caracteristici care individualizează fiecare serviciu poştal pe care îl prestează şi care, de regulă, presupun costuri şi tarife suplimentare.
3.2.4. Serviciile prevăzute la pct. 1.1 lit. d)-i) sunt considerate servicii poştale distincte; furnizorul poate adăuga la fiecare dintre aceste servicii alte caracteristici suplimentare, inclusiv caracteristici suplimentare aparţinând unui alt serviciu poştal distinct, dintre cele prevăzute la pct. 1.1 lit. d)-i).
3.2.5. În situaţia în care furnizorul adaugă unuia dintre serviciile poştale prevăzute la pct. 1.1 lit. d)-i) cel puţin o caracteristică suplimentară aparţinând unui alt serviciu poştal dintre cele menţionate la pct. 1.1. lit. d)-i), acesta va indica serviciul poştal principal căruia i s-au adăugat caracteristici suplimentare. În acest caz, serviciul poştal căruia i s-au adăugat caracteristici suplimentare urmează regimul juridic al serviciului poştal desemnat ca principal, furnizorul fiind însă ţinut şi de respectarea caracteristicilor suplimentare adăugate acestuia.
3.2.6. În cazul în care, conform prevederilor pct. 3.2.4, caracteristici suplimentare sunt adăugate serviciului express ori printre caracteristicile suplimentare adăugate unui serviciu poştal sunt cele ce particularizează serviciul express, serviciul poştal principal va fi întotdeauna serviciul express.
3.3. Dreptul de a furniza servicii poştale
3.3.1. Furnizorul are dreptul de a presta serviciile poştale indicate în notificare în orice localitate de pe teritoriul României, pe o perioadă nedeterminată, în condiţiile ofertelor sale comerciale.
3.3.2. Furnizorul are dreptul de a presta serviciile poştale indicate în notificare, având ca obiect trimiteri poştale internaţionale, cu respectarea legislaţiei statelor tranzitate şi a celor pe teritoriul cărora prestează serviciile poştale respective.
3.4. Oferta de servicii poştale
3.4.1. Ofertele comerciale ale furnizorului, stabilite cu respectarea dispoziţiilor legale, cuprind cel puţin:
a) condiţiile generale privind furnizarea serviciilor poştale;
b) denumirile comerciale ale serviciilor poştale, dacă furnizorul adoptă sau utilizează denumiri comerciale pentru anumite tipuri de servicii;
c) tarifele serviciilor poştale oferite;
d) eventualele caracteristici suplimentare, altele decât cele poştale menţionate la pct. 1.1 lit. d)-i), dacă acestea sunt oferite.
3.4.2. În cazul în care furnizorul adoptă denumiri comerciale ale unor servicii poştale, acesta are obligaţia de a menţiona în ofertele sale comerciale categoria în care se încadrează serviciul respectiv, conform prevederilor pct. 2, cu respectarea dispoziţiilor pct. 3.2.4-3.2.6.
3.4.3. Furnizorul poate diferenţia ofertele sale comerciale, printre altele, în funcţie de:
a) categoriile de expeditori (persoane fizice sau persoane juridice);
b) zona geografică unde se prestează serviciul (unde se realizează colectarea şi/sau livrarea);
c) numărul minim de trimiteri poştale care pot face obiectul serviciului poştal;
d) gradul de prelucrare a trimiterilor poştale, cum ar fi presortarea, marcarea datei de prezentare sau prezentare borderou în format electronic.
3.4.4. Este interzisă introducerea în ofertele comerciale privind furnizarea serviciilor poştale a altor tipuri de servicii pe care furnizorul este autorizat să le desfăşoare în alte domenii, cum ar fi, dar fără a se limita la acestea, cele de transport marfă, persoane sau taxi.
3.4.5. În cazul în care furnizorul utilizează o marcă sau o denumire comercială ce conţine inscripţia „express” sau „expres” în titulatura comercială a unui alt serviciu poştal decât serviciul express, acesta are obligaţia de a preciza în oferta sa comercială că respectiva marcă sau denumire comercială este atribuită unui serviciu poştal care nu are caracteristicile serviciului express, astfel cum acest serviciu este definit şi reglementat prin prezenta anexă.
3.5. Tarifarea serviciilor poştale
3.5.1. Furnizorul are dreptul de a stabili în mod liber tarifele corespunzătoare serviciilor oferite utilizatorilor, inclusiv reducerile pe care le aplică, precum cele raportate la volum, gradul de prelucrare a trimiterilor poştale etc.
3.5.2. Cu respectarea legislaţiei în vigoare, furnizorul are dreptul să dezvolte orice fel de sisteme de plată ori de atestare a plăţii serviciilor pe care le furnizează, cu excepţia timbrelor poştale.
3.5.3. În situaţia în care furnizorul aplică tarife diferenţiate în funcţie de caracteristicile fizice ale trimiterilor poştale (în particular, în funcţie de greutate), acesta are obligaţia de a deţine şi utiliza la momentul preluării trimiterii poştale prin intermediul personalului propriu, atât la adresa indicată de expeditor, cât şi la fiecare punct de acces deservit de personal, instrumentele de măsură corespunzătoare (în particular, cântare). În cazul aplicării de formule de conversie, de exemplu volumetrică sau de greutate, acestea vor fi evidenţiate în mod clar în cadrul ofertelor comerciale.
3.5.4. Tariful încasat sau care urmează a fi încasat, stabilit pe baza caracteristicilor fizice ale trimiterii poştale determinate la momentul acceptării respectivei trimiteri în reţeaua poştală a furnizorului, nu mai poate fi ulterior modificat prin reanalizarea acestor caracteristici fizice.
3.6. Asigurarea accesului nediscriminatoriu la serviciile poştale
3.6.1. În cazul în care furnizorul a lansat o ofertă publică, acesta are obligaţia de a asigura în mod nediscriminatoriu accesul la serviciile poştale indicate în aceasta, respectiv de a nu refuza prestarea acestora atât timp cât sunt respectate regulile de acceptare stabilite prin condiţiile generale privind furnizarea serviciilor poştale ce fac obiectul ofertei. Furnizorul nu poate refuza accesul la un serviciu poştal indicat în oferta comercială decât din motive temeinic justificate.
3.6.2. Furnizorul de servicii poştale are dreptul de acces la reţeaua şi elementele de infrastructură ale reţelei poştale publice operate de către un furnizor de serviciu universal, în măsura necesară furnizării propriilor servicii poştale, în condiţii transparente, proporţionale şi nediscriminatorii.
3.7. Contractul de furnizare a serviciilor poştale
3.7.1. Contractul individual se consideră încheiat între expeditor sau integrator şi furnizor în condiţiile generale privind furnizarea serviciilor poştale stabilite de furnizor, la momentul acceptării trimiterii poştale în reţeaua poştală.
3.7.2. Contractul prevăzut la pct. 3.7.1 se încheie prin acceptarea de către expeditor sau integrator a ofertei furnizorului, elaborată în conformitate cu dispoziţiile pct. 3.4, fără a fi necesară întocmirea unui înscris.
3.7.3. Furnizorul serviciilor poştale contra ramburs, confirmare de primire, schimbare destinaţie, livrare specială şi, respectiv, serviciilor având ca obiect trimiteri poştale cu valoarea declarată are obligaţia de a elibera, inclusiv prin mijloace electronice, la momentul acceptării trimiterii poştale, un document care să ateste serviciul ales de către expeditor sau integrator.
3.7.4. Furnizorul serviciului mandat poştal pe suport hârtie are obligaţia să pună la dispoziţia expeditorului şi să îi solicite acestuia completarea unui formular-tip, ce va cuprinde obligatoriu rubrici privind: identitatea furnizorului de servicii poştale; suma de bani care face obiectul mandatului poştal; data la care suma de bani a fost preluată de către furnizor; numele şi prenumele/denumirea, codul numeric personal sau codul unic de identificare/codul de identificare fiscală, precum şi adresa expeditorului; numele şi prenumele/denumirea, codul numeric personal sau codul unic de identificare/codul de identificare fiscală, adresa şi, atunci când este cazul, contul destinatarului; semnătura expeditorului; semnătura destinatarului ori confirmarea remiterii sumei de bani care face obiectul mandatului poştal în contul destinatarului, după caz.
3.7.5. În cazul mandatului poştal pe suport hârtie, contractul individual între expeditor şi furnizor se consideră încheiat la momentul preluării de către furnizor a formularului de mandat şi a sumei de bani ce urmează să fie transferată şi remisă destinatarului prin intermediul reţelei poştale.
3.7.6. Orice alte clauze pot fi stabilite prin acordul părţilor, cu respectarea prevederilor legale imperative.
3.7.7. Momentul acceptării trimiterii poştale în reţeaua poştală este momentul depunerii trimiterii poştale la punctul de acces nedeservit de personal sau momentul preluării trimiterii poştale de către personalul furnizorului.
3.7.8. Prin colectarea de către personalul furnizorului a trimiterii poştale, furnizorul recunoaşte respectarea de către expeditor a condiţiilor de acceptare a trimiterilor poştale.
3.7.9. Contractul individual încheiat între expeditor sau integrator şi furnizor încetează în unul dintre următoarele cazuri:
a) prin predarea trimiterii poştale către destinatar sau returnarea acesteia la expeditor;
b) prin predarea către destinatar a sumei de bani ce face obiectul mandatului poştal pe suport hârtie (răspunderea părţilor subzistă acestui moment) sau prin returnarea acesteia la expeditor;
c) prin predarea către expeditor a contravalorii bunului care face obiectul serviciului contra ramburs;
d) prin predarea către expeditor a dovezii privind livrarea către destinatar a trimiterii poştale care face obiectul serviciului confirmare de primire;
e) prin acordul părţilor;
f) la expirarea termenului de păstrare stabilit conform pct. 3.12.1;
g) prin imposibilitatea fortuită de executare a contractului, timp de 6 luni de la colectarea trimiterii poştale;
h) de drept, în condiţiile pct. 3.10.6 lit. с) şi pct. 3.12.4.
3.7.10. Legea aplicabilă contractului este legea română.
3.8. Prestarea unor operaţiuni de către terţi
3.8.1. Furnizorul are dreptul de a încheia contracte având ca obiect prestarea de către terţi a unor operaţiuni de colectare, sortare, transport sau livrare a trimiterilor poştale. În cazul colectării şi livrării trimiterilor poştale, aceste operaţiuni pot fi realizate doar în numele şi pe seama unui furnizor de servicii poştale, fie de către o persoană care deţine calitatea de furnizor de servicii poştale, fie de către un terţ care nu deţine această calitate, pe baza unui contract încheiat în formă scrisă cu acestea.
3.8.2. Furnizorul de servicii poştale care realizează operaţiuni de colectare, sortare, transport sau livrare a trimiterilor poştale prin intermediul oricărui terţ care exercită aceste operaţiuni în numele şi pe seama sa răspunde faţă de utilizatori pentru prestarea serviciului poştal.
3.8.3. Furnizorul are dreptul să îşi pună reţeaua poştală la dispoziţie în vederea furnizării de servicii poştale numai unui alt furnizor şi doar pe baza unui contract încheiat în formă scrisă cu acesta.
3.9. Colectarea trimiterii poştale
3.9.1. Colectarea trimiterii poştale se realizează numai prin intermediul punctelor de acces nedeservite de personal (cutie poştală, sistem automat de colectare etc.) ori prin personalul furnizorului, la punctele de acces deservite de personal sau de la adresa indicată de expeditor.
3.9.2. Furnizorul are obligaţia de a colecta trimiterea poştală, înregistrată sau neînregistrată, chiar dacă aceasta nu are indicat numele/denumirea sau adresa expeditorului.
3.9.3. Prin excepţie de la prevederile pct. 3.9.2, în cazul trimiterii poştale care face obiectul serviciului mandat poştal pe suport hârtie ori a serviciului contra ramburs, furnizorul are obligaţia de a colecta trimiterea poştală numai în condiţiile în care expeditorul a indicat în mod corect şi complet toate datele sale de identificare.
3.9.4. Furnizorul va putea colecta trimiteri poştale având ca obiect bunuri pentru care, prin dispoziţii legale administrative, economice, sanitare, veterinare, fitosanitare şi altele similare, sunt stabilite condiţii speciale de transport şi conservare, numai în măsura în care deţine toate avizele şi autorizaţiile necesare pentru transportul, manipularea şi depozitarea unor astfel de bunuri.
3.10. Predarea trimiterii poştale către destinatar
3.10.1. Predarea unei trimiteri poştale se realizează numai în una dintre următoarele modalităţi:
a) la orice recipient (cutia poştală de la adresa destinatarului, căsuţa poştală, sistem automat de livrare, post-restant etc.) în care destinatarul este de acord să primească trimiteri poştale;
b) la adresa indicată de expeditor, personal către destinatar sau către persoana autorizată să primească trimiterea poştală;
c) la punctul de contact deservit de personal, personal către destinatar sau către persoana autorizată să primească trimiterea poştală, după transmiterea prealabilă a unui aviz care să anunţe sosirea trimiterii poştale.
3.10.2. Predarea trimiterii poştale care face obiectul serviciului confirmare de primire se realizează numai în una dintre următoarele modalităţi:
a) la adresa indicată de expeditor, personal către destinatar sau către persoana autorizată să primească trimiterea poştală;
b) la punctul de contact deservit de personal, personal către destinatar sau către persoana autorizată să primească trimiterea poştală, după transmiterea prealabilă a unui aviz care să anunţe sosirea trimiterii poştale.
3.10.3. Predarea trimiterii poştale care face obiectul serviciului contra ramburs se realizează numai în una dintre următoarele modalităţi:
a) la adresa indicată de expeditor, personal către destinatar sau către persoana autorizată să primească trimiterea poştală;
b) la punctul de contact deservit de personal, personal către destinatar sau către persoana autorizată să primească trimiterea poştală, după transmiterea prealabilă a unui aviz care să anunţe sosirea trimiterii poştale;
c) la orice sistem automat de livrare la care destinatarul este de acord să primească bunul care face obiectul serviciului contra ramburs şi care permite achitarea de către destinatar a contravalorii acestuia.
3.10.4. Predarea sumei de bani ce face obiectul serviciului mandat poştal pe suport hârtie se realizează numai în una dintre următoarele modalităţi:
a) la adresa indicată de expeditor, personal către destinatar;
b) personal către destinatar, la punctul de contact deservit de personal, după transmiterea prealabilă a unui aviz care să anunţe sosirea mandatului poştal;
c) în contul bancar al destinatarului indicat de către expeditor pe formularul-tip.
3.10.5. Predarea trimiterii poştale care face obiectul serviciului express sau al serviciului livrare specială se realizează la adresa indicată de expeditor, personal către destinatar sau către persoana autorizată să primească trimiterea poştală.
3.10.6. Furnizorul are dreptul de a refuza predarea către destinatar a trimiterii poştale în următoarele cazuri:
a) când trimiterea poştală preluată prin punctele de acces nedeservite de personal nu respectă condiţiile generale de acceptare stabilite de furnizor, în special când:
– expeditorul nu a plătit integral tariful corespunzător trimiterii poştale;
– ambalajul trimiterii poştale prezintă inscripţii care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri;
– trimiterea poştală conţine bunuri care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, dacă se depun neambalate sau în ambalaj transparent;
b) când, după preluarea trimiterii poştale, rezultă în mod neîndoielnic că aceasta conţine bunuri interzise la transport sau care nu respectă condiţiile speciale de transport stabilite conform legislaţiei în domeniu, respectiv legislaţia statelor pe teritoriul cărora urmează a se realiza livrarea ori a statelor care urmează a fi tranzitate;
c) când, după preluarea trimiterii poştale, aceasta a produs sau poate produce iminent pagube persoanelor, mediului, instalaţiilor utilizate sau altor trimiteri poştale; în acest caz, furnizorul poate distruge trimiterea poştală cu respectarea legislaţiei aplicabile şi, atunci când este posibil, cu informarea expeditorului, contractul încetând de drept. Sarcina probei îi revine furnizorului.
3.10.7. Furnizorul are obligaţia de a încasa, la predarea trimiterii poştale, contravaloarea bunului care face obiectul serviciului contra ramburs, declarată de expeditor, şi de a o transmite ulterior expeditorului.
3.10.8. Furnizorul are obligaţia de a preda trimiterea poştală care face obiectul serviciului confirmare de primire numai cu condiţia ca destinatarul ori persoana autorizată să primească trimiterea poştală să confirme, în scris, primirea trimiterii poştale, prin indicarea datei şi a numelui şi prenumelui în clar, a calităţii sale în raport cu destinatarul şi, respectiv, prin adăugarea semnăturii, pe formularul utilizat de furnizor în acest sens.
3.10.9. Furnizorul serviciului confirmare de primire are obligaţia de a preda expeditorului sau integratorului, în condiţiile pct. 3.10.2, documentul care atestă, în scris, confirmarea primirii trimiterii poştale de către destinatar ori de către persoana autorizată să primească trimiterea poştală.
3.10.10. Furnizorul serviciului de trimitere recomandată are obligaţia de a elibera expeditorului sau integratorului o dovadă care atestă depunerea trimiterii poştale în reţeaua sa poştală sau livrarea la destinatar a trimiterii poştale, atunci când se solicită de către acesta în termenul stabilit conform prevederilor pct. 3.14.6. lit. с).
3.10.11. Furnizorul serviciului de trimitere cu valoare declarată are obligaţia de a elibera expeditorului sau integratorului o dovadă care atestă depunerea trimiterii poştale în reţeaua sa poştală, atunci când se solicită de către acesta în termenul stabilit conform prevederilor pct. 3.14.6. lit. d).
3.10.12. Cu excepţia trimiterilor poştale care fac obiectul serviciilor express şi livrare specială, furnizorul are obligaţia de a aviza destinatarul şi de a păstra la un punct de contact, în vederea predării, trimiterile poştale care nu au putut fi predate acestuia.
3.10.13. În aviz vor fi indicate, în mod obligatoriu, data avizării destinatarului, perioada de păstrare a trimiterii poştale la dispoziţia destinatarului, precum şi denumirea, adresa şi programul de lucru cu publicul al punctului de contact de la care poate fi ridicată trimiterea poştală. În cazul în care la adresa destinatarului nu este instalat niciun recipient pentru primirea trimiterilor poştale, furnizorul are obligaţia de a lua toate măsurile pentru a se asigura că avizul va ajunge la cunoştinţa destinatarului, inclusiv prin transmiterea acestuia prin mijloace electronice. Sarcina probei revine furnizorului.
3.10.14. Termenul de păstrare în vederea predării trimiterilor poştale nu poate fi mai mic de 5 zile de la data avizării destinatarului şi nu va implica plata unor tarife suplimentare.
3.10.15. În situaţia în care expeditorul sau integratorul a solicitat, în scris, la momentul depunerii trimiterii poştale returnarea cu celeritate a trimiterii poştale, fără avizarea destinatarului şi, respectiv, fără păstrarea trimiterii poştale la dispoziţia acestuia, prin derogare de la prevederile pct. 3.10.12 şi 3.10.14, furnizorul va proceda la returnarea respectivei trimiteri poştale, în termenul stabilit conform pct. 3.14.6, în măsura în care oferă această facilitate prin intermediul condiţiilor generale privind furnizarea serviciilor poştale. Sarcina probei revine furnizorului.