În Monitorul Oficial nr. 687 din 5 septembrie a.c. a fost publicată Hotărârea Uniunii Naționale a Notarilor Publici din România nr. 128/2015 privind aprobarea Statutului Institutului Notarial Român. Actul abrogă Hotărârea Consiliului Uniunii Naționale a Notarilor Publici din România nr. 72/2014 pentru aprobarea Statutului Institutului Notarial Român.
Acces non-stop la legislație actualizată
În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii
În extras
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Art. 1.
(1) În conformitate cu art. 60 din Legea notarilor publici și a activității notariale nr. 36/1995, republicată, denumită în continuare Lege, și cu art. 184 din Regulamentul de aplicare a Legii notarilor publici și a activității notariale nr. 36/1995, aprobat prin Ordinul ministrului justiției nr. 2.333/C/2013, cu modificările ulterioare, în cadrul Uniunii Naționale a Notarilor Publici din România, denumită în continuare Uniunea, se organizează și funcționează Institutul Notarial Român, denumit în continuare INR, în condițiile stabilite prin prezentul statut și prin regulamentul propriu, aprobate de Consiliul Uniunii.
(2) INR este persoană juridică română de drept privat, nonprofit, de interes public și se află sub coordonarea Biroului executiv al Consiliului Uniunii.
(3) INR este organizat și funcționează în limitele competențelor stabilite de prezentul statut și de regulamentul de organizare și funcționare, aprobate de Consiliul Uniunii.
(4) INR are ștampilă care cuprinde denumirea sa, stema României și siglă proprie. Forma și conținutul acestora sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul statut.
(5) (5) INR are personalitate juridică și buget propriu, care se aprobă anual de către Biroul executiv al Consiliului Uniunii.
(6) INR nu face parte din sistemul național de învățământ și nu este supus dispozițiilor legale referitoare la acreditarea instituțiilor de învățământ superior și recunoașterea diplomelor.
Art. 2.
Sediul Institutului Notarial Român este în municipiul București.
Art. 3.
Institutul Notarial Român se înființează pe durată nedeterminată.
CAPITOLUL II
Obiectivele INR și formele de activitate prin care acestea se realizează
Art. 4.
(1) INR asigură perfecționarea activității notariale, pregătirea profesională inițială a notarilor stagiari, pregătirea profesională continuă a notarilor publici, a personalului de specialitate al birourilor notariale, al Camerelor Notarilor Publici, denumite în continuare Camere, și al Uniunii, precum și a altor specialiști, în condițiile stabilite de Consiliul Uniunii, la propunerea Consiliului director, avizată de Consiliul științific.
(2) În conformitate cu art. 60 alin. (2) din Lege, INR are dreptul de a elibera diplome și certificate de absolvire, recunoscute de instituțiile publice și private și care vor fi semnate de președinte și de directorul INR.
Art. 5.
Structura pregătirii inițiale teoretice și practice și procedura desfășurării stagiului se stabilesc prin Regulamentul de desfășurare a stagiului, aprobat de către Consiliul Uniunii.
Art. 6.
(1) Notarii publici, personalul de specialitate al birourilor notariale, al Camerelor și al Uniunii, în funcție, au obligația să participe, cel puțin o dată la 3 ani, la cursurile de formare profesională continuă organizate de INR.
(2) Participarea facultativă a notarilor publici și a personalului de specialitate la module de pregătire organizate de INR, în perioada celor trei ani, este gratuită, în limita locurilor din sala de curs, nefiind considerată pregătire profesională continuă în sensul Legii și al Regulamentului de aplicare a acestei legi.
(3) Cheltuielile cu participarea notarilor publici și a personalului de specialitate al birourilor notariale la cursurile organizate de INR se suportă de către biroul notarial și sunt deductibile.
(4) Pentru personalul de specialitate al Uniunii și al Camerelor, costul cursurilor organizate de INR se suportă de către Uniune, respectiv de către fiecare Cameră, din bugetul acestora.
(5) Notarii publici, personalul de specialitate de la birourile notariale, de la Camere și de la Uniune, suspendați din funcție din diverse motive, pot urma cursurile de formare profesională continuă organizate de INR pentru notarii publici și personalul de specialitate de la birourile notariale, de la Camere și de la Uniune, aflați în funcție.
(6) INR poate organiza cursurile de pregătire profesională continuă pentru notarii publici și personalul de specialitate de la birourile notariale și de la Camere, precum și pentru alți specialiști și în alte localități decât aceea în care își are sediul.
(7) Cursurile de formare profesională prevăzute la alin. (6) și alte activități profesionale se vor organiza în alte localități decât aceea în care INR își are sediul, care vor fi considerate centre teritoriale de pregătire, numai dacă la acestea participă un număr minim de cursanți, care se va stabili prin hotărâre a Consiliului director al INR. Graficul de desfășurare a cursurilor de formare profesională continuă se stabilește de Consiliul director, după consultarea colegiilor directoare ale Camerelor.
Art. 7.
(1) După numirea în funcția de notar public și în vederea obținerii licenței de funcționare, notarii publici care au obținut această calitate în condițiile art. 26 și 32 din Lege au obligația să urmeze cursurile organizate de INR privind pregătirea practică pentru desfășurarea profesiei de notar public, precum și pentru organizarea activității unui birou notarial, cu plata taxelor aferente. Durata cursurilor de pregătire va fi stabilită de către Consiliul Uniunii, la propunerea Consiliului director, iar la sfârșitul cursurilor se va elibera un certificat de absolvire, care se va comunica Registrului național de evidență a notarilor publici.
(2) Efectuarea cursurilor prevăzute la alin. (1) nu exonerează notarul public de obligativitatea de a urma cursurile de formare profesională continuă organizate în condițiile Legii.
Art. 8.
INR asigură, potrivit art. 76 alin. (2) din Lege, pregătirea profesională a notarilor publici sancționați de Consiliul de disciplină.
Art. 9.
(1) INR poate organiza, la cerere, contra cost, pentru notarii publici suspendați pe o perioadă mai mare de 2 ani, înainte de reluarea activității de către aceștia, cursuri de pregătire intensivă, dacă numărul de solicitanți acoperă cheltuielile ocazionate cu organizarea și desfășurarea cursurilor. La aceste cursuri pot participa, la cerere și contra cost, și alți notari publici.
(2) Efectuarea cursurilor prevăzute la alin. (1) nu exonerează notarul public de obligativitatea de a urma cursurile de formare profesională continuă organizate în condițiile Legii.
Art. 10.
INR asigură pregătirea și a altor specialiști în domenii care necesită cunoașterea legislației specifice activității notariale, la cererea acestora și cu plata taxelor aferente.
Art. 11.
Cursurile organizate de INR pentru toate formele de pregătire profesională prevăzute de prezentul statut și de Regulamentul de organizare și funcționare al INR se asigură de formatorii aprobați de Consiliul director.
Art. 12.
Formatorii vor fi selectați dintre notarii publici și alți specialiști cu experiență, reputație și prestigiu în cadrul profesiei, precum și dintre cadre didactice universitare, și vor încheia contracte de colaborare cu INR. Modelul contractului de colaborare va fi aprobat de Consiliul director.
Art. 13.
(1) Pentru activitatea didactică desfășurată, formatorii vor primi o remunerație, prevăzută în contractul de colaborare, în limitele stabilite de Consiliul director.
(2) Prin contractul de colaborare se vor menționa obligațiile ce revin formatorului, în care se includ atât susținerea cursurilor, cât și formularea unor opinii și puncte de vedere, la solicitarea directorului INR.
(3) Pentru formularea unor opinii și puncte de vedere care prezintă o complexitate deosebită, formatorul are dreptul la o remunerație suplimentară, care se va stabili prin negociere cu directorul INR. Limitele remunerației suplimentare se stabilesc de către Consiliul director.
Art. 14.
INR organizează, la solicitarea Consiliului Uniunii, examenul de definitivat pentru notarii stagiari și concursul de admitere în funcția de notar public pentru persoanele care au cel puțin 6 ani vechime într-o funcție de specialitate juridică, în condițiile legii și ale regulamentului de organizare și desfășurare a acestora, aprobat de ministrul justiției la propunerea Consiliului Uniunii.
Art. 15.
INR organizează, la solicitarea Consiliului Uniunii, concursul de schimbare de sedii, în condițiile legii și ale regulamentului de organizare și desfășurare a concursului, aprobat de către Consiliul Uniunii.
Art. 16.
INR își poate valorifica experiența acumulată din activitatea desfășurată, prin realizarea de studii, documentare, breviare, lucrări de specialitate pe care să le pună la dispoziția notarilor publici și a altor instituții naționale sau internaționale. În acest scop, INR, prin departamentul de specialitate, va asigura o bază de date comună cu Direcția juridică, legislație, studii notariale și relații internaționale din cadrul Uniunii, care să contribuie la unificarea practicii notariale și la elaborarea unor culegeri de uzanțe.
Art. 17.
(1) INR, împreună cu Direcția juridică, legislație, studii notariale și relații internaționale din cadrul Uniunii, poate formula, la cererea notarilor publici și a unor instituții publice, puncte de vedere și opinii în materie notarială, care vor fi avizate de un colectiv desemnat de Biroul executiv al Consiliului Uniunii, la propunerea președintelui INR, constituit din reprezentanți ai INR și ai Direcției juridice, legislație, studii notariale și relații internaționale din cadrul Uniunii.
(2) Punctele de vedere care vizează aspecte privind instrumentarea unui anumit act sau îndeplinirea unei proceduri notariale de un notar public pot fi emise numai la solicitarea instituțiilor publice.
(3) Opiniile și punctele de vedere formulate de INR au un caracter științific și nu pot angaja răspunderea, sub niciuna dintre formele sale, a specialiștilor care le-au formulat și/sau a INR.
Art. 18.
(1) INR poate organiza, din inițiativă proprie sau în colaborare cu alte organisme ale Uniunii și/sau Camerelor, colocvii profesionale, simpozioane, conferințe și alte sesiuni științifice la nivel zonal, național și internațional.
(2) INR poate edita publicații proprii pe probleme de doctrină și practică notarială și poate organiza un centru de documentare juridică.
CAPITOLUL III
Structura organizatorică a INR
Art. 19.
(1) Organele de conducere ale INR sunt:
a) Consiliul director;
b) președintele INR este și președintele Consiliului director și al Consiliului științific. Președintele INR poate desemna un membru al Consiliului director care să îndeplinească funcția de președinte al Consiliului științific;
c) directorul INR.
(2) În cadrul INR funcționează un consiliu științific, având rol consultativ.
(3) În cadrul INR funcționează următoarele departamente:
a) Departamentul pentru formarea inițială a notarilor stagiari, coordonat de un șef de departament;
b) Departamentul pentru examene și concursuri și pentru pregătirea profesională continuă a notarilor publici, a altor specialiști, precum și a personalului de specialitate din cadrul birourilor notarilor publici, al Camerelor și al Uniunii, coordonat de un șef de departament;
c) Departamentul de documentare, studii, cercetare științifică, cooperare internațională și bibliotecă, coordonat de un șef de departament;
d) Departamentul secretariat, tehnico-administrativ, financiar- contabil și resurse umane, coordonat de un șef de departament.
(4) Modul de organizare și funcționare a departamentelor va fi stabilit prin Regulamentul de organizare și funcționare al INR, aprobat de Consiliul Uniunii, la propunerea Consiliului director al INR.
Art. 20.
Membrii Consiliului director și ai Consiliului științific care absentează nemotivat de la două ședințe vor fi înlocuiți.
Art. 21.
(1) Consiliul director este format din 9 membri. Fac parte de drept din Consiliul director președintele, prim- vicepreședintele și cei 2 vicepreședinți ai Uniunii. Ceilalți 5 membri vor fi numiți de către Consiliul Uniunii, dintre notarii publici cu experiență, reputație și prestigiu în cadrul profesiei, care nu sunt membri ai Biroului executiv.
(2) Durata mandatului membrilor Consiliului director este de 4 ani.
(3) Membrii Consiliului director au dreptul la o indemnizație, stabilită de Consiliul Uniunii.
(4) Președintele INR va desemna, după consultarea Biroului executiv al Uniunii, un secretar al Consiliului director. Secretarul Consiliului director participă, fără drept de vot, la ședințele Consiliului director și ale Consiliului științific. Pentru activitatea desfășurată, acesta va primi o indemnizație lunară stabilită de Biroul executiv.
Art. 22.
(1) Consiliul director se întrunește trimestrial și ori de câte ori este necesar, la convocarea președintelui său.
(2) Consiliul director își desfășoară activitatea în prezența a jumătate plus unu din numărul membrilor care îl compun și adoptă hotărâri cu majoritatea membrilor prezenți. În caz de paritate a voturilor, votul președintelui este decisiv.
(3) La lucrările Consiliului director participă, fără drept de vot, directorul INR, care asigură măsurile organizatorice necesare desfășurării lucrărilor.
(4) Consiliul director emite hotărâri, care se semnează de președintele Consiliului director.
(5) Procesele-verbale de ședință se semnează de către membrii Consiliului director, de către directorul INR și de către persoana care le stenografiază sau tehnoredactează, după caz.
Art. 23.
Consiliul director are următoarele atribuții:
a) elaborează propuneri de modificare și completare a Statutului INR și le supune spre aprobare Consiliului Uniunii;
b) elaborează Regulamentul de organizare și funcționare al INR și îl supune spre aprobare Consiliului Uniunii;
c) elaborează, împreună cu Consiliul științific, Regulamentul de desfășurare a stagiului și îl supune spre aprobare Consiliului Uniunii;
d) elaborează, împreună cu Consiliul științific, strategia, proiectele și programul de activitate ale INR și le supune aprobării Consiliului Uniunii;
e) la propunerea directorului INR aprobă lista formatorilor, numărul de ore alocat pentru fiecare disciplină și desemnează coordonatorii de discipline, după obținerea avizului Consiliului științific;
f) la propunerea directorului INR, după obținerea avizului Consiliului științific, aprobă programele pentru cursurile de pregătire inițială a notarilor stagiari, de pregătire profesională continuă a notarilor publici și a personalului de specialitate din cadrul birourilor notariale, al Camerelor și al Uniunii, precum și programul cursurilor de pregătire pentru notarii care au dobândit această calitate în condițiile art. 26 și 32 din Lege;
g) aprobă planul anual de desfășurare a modulelor de pregătire, la propunerea directorului INR și după consultarea colegiilor directoare ale Camerelor;
h) propune Consiliului Uniunii durata cursurilor de pregătire pentru notarii publici care au dobândit această calitate în condițiile art. 26 și 32 din Lege;
i) stabilește modalitățile și criteriile de evaluare a notarilor stagiari, pe parcursul desfășurării pregătirii și la finalul acesteia, în vederea obținerii certificatului de absolvire. Certificatul de absolvire eliberat notarilor stagiari atestă formarea profesională inițială pentru profesia de notar public și conferă notarului stagiar dreptul de a se prezenta la examenul de definitivat;
j) propune Biroului executiv al Consiliului Uniunii aprobarea organigramei și a statului de funcții, cu limitele de salarizare a personalului INR, și aprobă modificarea și completarea Regulamentului intern al INR;
k) reprezintă INR în raporturile cu terții, pe plan intern și internațional, prin președintele său;
l) propune Biroului executiv al Consiliului Uniunii aprobarea încheierii de protocoale cu instituții similare, cu instituții de învățământ, universități, persoane fizice sau juridice, în vederea realizării obiectivelor sale;
m) numește directorul și directorul adjunct ai INR, la propunerea președintelui Consiliului director;
n) desemnează membrii Consiliului științific, la propunerea președintelui;
o) îndeplinește orice alte atribuții prevăzute de lege, regulamentul de aplicare a legii, statutul și regulamentul propriu sau stabilite prin hotărâri ale Consiliului Uniunii ori, după caz, prin decizii ale Biroului executiv al Consiliului Uniunii;
p) aprobă absențele înregistrate de notarii stagiari pe perioada derulării stagiului în baza cererii acestora și a documentelor justificative.
Art. 24.
(1) Președintele Consiliului director este, de drept, președintele Uniunii Naționale a Notarilor Publici din România. Președintele Consiliului director este și președintele INR.
(2) Pentru activitatea sa, președintele INR primește o indemnizație stabilită de Consiliul Uniunii.
(3) În absența președintelui, aceste atribuții sunt îndeplinite de prim-vicepreședintele Uniunii, iar în lipsa acestuia, de către unul dintre vicepreședinții Uniunii, delegat de președinte.
Art. 25.
(1) Președintele Consiliului director are următoarele atribuții:
a) reprezintă INR în raporturile cu autoritățile publice din România, cu organizațiile guvernamentale și neguvernamentale, iar în plan extern, cu instituțiile similare;
b) convoacă și conduce ședințele Consiliului director și ale Consiliului științific al INR. Convocarea ședințelor se face prin directorul INR;
c) propune Consiliului director desemnarea membrilor Consiliului științific;
d) propune Consiliului director numirea directorului și a directorului adjunct ai INR;
e) semnează, împreună cu directorul INR, diplomele și certificatele de absolvire eliberate notarilor stagiari, notarilor publici, altor specialiști și personalului de specialitate al birourilor notarilor publici, al Camerelor și al Uniunii care au absolvit cursurile INR;
f) numește secretarul Consiliului director, după consultarea Biroului executiv al Consiliului Uniunii;
g) aprobă propunerile directorului INR de premiere sau de acordare a altor drepturi personalului din aparatul propriu și/sau colaboratorilor INR.
(2) În exercitarea atribuțiilor ce îi revin, președintele INR emite dispoziții.
(3) Președintele INR poate delega unele dintre atribuțiile ce îi revin directorului INR.
Art. 26.
(1) Directorul INR este numit de Consiliul director, la propunerea președintelui.
(2) Directorul INR asigură conducerea executivă a INR.
(3) Pentru activitatea sa, directorul INR primește o remunerație stabilită de Consiliul director, la propunerea președintelui.
(4) Directorul INR participă, fără drept de vot, la ședințele Consiliului director și la ședințele Consiliului științific.
(5) În absența directorului INR, atribuțiile acestuia sunt preluate de directorul adjunct, iar, în lipsa acestuia, de către unul dintre șefii de departamente desemnat de director.