În Monitorul Oficial nr. 525 din 13 iulie a.c. a fost publicat Ordinul Consiliului Concurenței nr. 438/2016 pentru punerea în aplicare a Instrucțiunilor privind regulile de acces la dosarul Consiliului Concurenței, care abrogă Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 421/2011 pentru punerea în aplicare a Instrucțiunilor privind regulile de acces la dosarul Consiliului Concurenței în cazurile referitoare la art. 5, 6 și 9 din Legea concurenței nr. 21/1996, art. 101 și 102 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, precum și în cazurile de concentrări economice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 189 din 18 martie 2011, cu modificările și completările ulterioare.
Acces non-stop la legislație actualizată
În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii
În extras
CAPITOLUL I
Introducere. Obiect de reglementare
1. Accesul la dosarul Consiliului Concurenței constituie una dintre garanțiile procedurale menite a contribui la respectarea principiului egalității de tratament și a dreptului la apărare. Dreptul de acces la dosar este prevăzut de art. 45 alin. (2)-(7) din Legea concurenței nr. 21/1996, republicată, denumită în continuare lege. Odată cu transmiterea raportului de investigație, președintele Consiliului Concurenței stabilește:
a) termenul până la care părțile în cauză pot consulta dosarul și pot obține, în format electronic, copii și/sau extrase ale actelor procedurii de investigație;
b) termenul pentru depunerea observațiilor scrise.
Data audierilor va fi stabilită în funcție de complexitatea cazului, dar nu mai devreme de 30 de zile de la comunicarea raportului de investigație.
2. Dreptul evidențiat anterior este distinct de dreptul general de acces la informațiile de interes public și nu intră în sfera de aplicare a reglementărilor privind liberul acces la informațiile de interes public1), care urmăresc un alt scop.
3. În sensul prezentelor instrucțiuni, expresia acces la dosar semnifică accesul permis reprezentanților autorităților și instituțiilor administrației publice centrale sau locale2), persoanelor, întreprinderilor și asociațiilor de întreprinderi al căror comportament face obiectul raportului de investigație al Consiliului Concurenței. În sensul prezentelor instrucțiuni, expresia acces la documente semnifică accesul autorilor plângerilor sau al altor părți implicate a căror audiere poate fi admisă, potrivit prevederilor art. 44 alin. (2) din lege. Aceste situații sunt diferite de cea a destinatarilor raportului de investigație și, prin urmare, nu intră în sfera definiției noțiunii de „acces la dosar” reglementată de prezentele instrucțiuni. Aceste situații fac obiectul unei secțiuni separate din prezentele instrucțiuni.
4. Prezentele instrucțiuni stabilesc care sunt informațiile pentru care se acordă accesul la dosar, când se acordă accesul și care sunt procedurile de urmat pentru realizarea accesului la dosar.
5. Prevederile prezentelor instrucțiuni se aplică în mod corespunzător și în cazul investigaților privind un anumit sector economic, atunci când sunt impuse, prin decizie, măsuri necesare, adecvate și proporționale pentru remedierea disfuncționalităților pieței.
CAPITOLUL II
Sfera de aplicare a accesului la dosar
6. Accesul la dosar, potrivit prevederilor pct. 1, este menit să asigure exercitarea efectivă a dreptului la apărare față de concluziile și propunerile din raportul de investigație. În acest sens, în cazurile prevăzute la art. 5, 6 sau 8 din lege, art. 101 și 102 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, denumit în continuare TFUE, și în cazurile privind concentrările economice, accesul la dosar este asigurat, la cerere, persoanelor, reprezentanților autorităților și instituțiilor administrației publice centrale sau locale3), întreprinderilor4), respectiv asociațiilor de întreprinderi al căror comportament face obiectul raportului de investigație al Consiliului Concurenței, denumite în continuare destinatari ai raportului de investigație.
SECȚIUNEA 1
La ce documente se acordă accesul
A.Conținutul dosarului Consiliului Concurenței
7. Într-o investigație privind posibila încălcare a legii, a prevederilor art. 101 și 102 din TFUE, precum și într-o investigație având ca obiect compatibilitatea unei operațiuni de concentrare economică cu un mediu concurențial normal, dosarul Consiliului Concurenței cuprinde toate documentele5) care au fost obținute, produse și/sau colectate de către Consiliul Concurenței în cadrul investigației.
8. Accesul la declarațiile întreprinderilor efectuate în vederea aplicării politicii de clemență este acordat numai destinatarilor raportului de investigație, în următoarele condiții:
a) dacă se angajează – împreună cu reprezentanții legali care primesc acces în numele lor – să nu realizeze nicio copie, utilizând mijloace mecanice sau electronice, a informațiilor din declarațiile la care li s-a permis accesul; și
b) dacă se angajează că informațiile obținute din declarație vor fi utilizate exclusiv pentru proceduri judiciare ori administrative care au ca obiect aplicarea art. 5 alin. (1) din lege sau a art. 101 din TFUE.
Altor persoane, precum autorii plângerilor, de exemplu, nu li se va acorda accesul la declarațiile efectuate în vederea aplicării politicii de clemență.
9. Procedura de acces la dosar cu privire la documentele ce privesc recunoașterea clară și neechivocă a răspunderii pentru încălcare, astfel reglementată la art. 57 alin. (2)-(4) din lege, va fi detaliată în Instrucțiunile privind individualizarea sancțiunilor pentru contravențiile prevăzute la art. 55 din Legea concurenței nr. 21/1996, republicată.
10. Dacă în cursul unei investigații Consiliul Concurenței, ca urmare a unei cercetări mai detaliate, constată că unele documente adunate în urma solicitărilor de informații sau inspecțiilor efectuate nu au legătură cu obiectul investigației în cauză, acestea vor fi returnate celor de la care au fost ridicate, cel mai târziu până la data transmiterii raportului de investigație, iar orice copii ale acestora vor fi distruse. După returnare, aceste documente nu mai fac parte din dosarul cauzei.
B. Documente accesibile
11. Destinatarii raportului de investigație, astfel cum sunt definiți la pct. 6, trebuie să aibă posibilitatea de a cunoaște informațiile din dosar, astfel încât, pe baza acestora, să își poată face cunoscut, în mod efectiv, punctul de vedere cu privire la concluziile la care a ajuns echipa de investigație, exprimate în raportul de investigație. În acest sens, li se acordă accesul la documentele din dosarul Consiliului Concurenței, astfel cum este definit la pct. 7, cu excepția documentelor interne, secretelor de afaceri ale altor întreprinderi sau a altor informații confidențiale.
12. Rezultatele unui studiu comandat în legătură cu obiectul investigației sunt accesibile pentru consultare împreună cu mențiunile privind sursele de informare și metodologia de studiu, ținându-se cont, atunci când este cazul, de protecția drepturilor de proprietate intelectuală.
C. Documente inaccesibile
C.1. Documente interne
13. Documentele interne din dosarul Consiliului Concurenței nu au caracter incriminator sau dezincriminator6). Acestea nu constituie parte a probelor pe care Consiliul Concurenței se întemeiază în evaluarea unui caz. Părților nu li se permite accesul la documentele interne din dosarul Consiliului Concurenței.
14. În cazul întâlnirilor cu diverși participanți, Consiliul Concurenței poate redacta procese-verbale, astfel de documente constituind interpretarea proprie a autorității de concurență cu privire la cele exprimate în cadrul respectivelor întruniri, motiv pentru care sunt considerate documente interne. Cu toate acestea, atunci când participanții la întâlnire și-au însușit, prin semnătură, procesul-verbal al întâlnirii, acest document va fi accesibil după înlăturarea secretelor de afaceri sau a altor informații confidențiale din conținutul său. Astfel de documente constituie parte a dovezilor pe care Consiliul Concurenței le poate utiliza în evaluarea unui caz7).
15. În situația unui studiu comandat având legătură cu procedurile inițiate de Consiliul Concurenței, corespondența dintre Consiliul Concurenței și cel ce realizează studiul, referitoare la evaluarea muncii acestuia sau în legătură cu aspecte financiare ale studiului, face parte din categoria documentelor interne, nefiind accesibilă.
C.2. Corespondența cu alte autorități
16. Un caz particular de documente interne este reprezentat de corespondența Consiliului Concurenței cu alte autorități publice care nu sunt destinatari ai raportului de investigație, precum și documentele interne primite de aceste autorități. Aceste documente neaccesibile sunt, de exemplu:
a) corespondența dintre Consiliul Concurenței și alte autorități publice;
b) corespondența dintre Consiliul Concurenței și alte autorități de concurență din statele membre ale Uniunii Europene, precum și cea dintre Consiliul Concurenței și Comisia Europeană, potrivit prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1/2003 al Consiliului din 16 decembrie 2002 privind punerea în aplicare a normelor de concurență prevăzute la articolele 81 și 82 din tratat, publicat în Jurnalul Oficial al Comunităților Europene, seria L, nr. 1 din 4 ianuarie 2003.
17. În circumstanțe excepționale, Consiliul Concurenței acordă accesul la documentele ce provin de la autoritățile de concurență din alte state membre numai după înlăturarea eventualelor informații secrete de afaceri sau a altor informații confidențiale. Consiliul Concurenței va consulta autoritatea publică ce a remis documentele, înainte de a permite accesul, cu scopul de a identifica eventualele secrete de afaceri sau alte informații confidențiale. Este situația documentelor care fac parte din elementele de probă folosite în procesul de investigare, într-un mod similar documentelor obținute de la terți. Aceste reguli se aplică, în special, documentelor și informațiilor obținute potrivit prevederilor art. 12 din Regulamentul (CE) nr. 1/2003.
C.3.Informații confidențiale
18. Dosarul Consiliului Concurenței poate conține și documente care includ secrete de afaceri și alte informații confidențiale cu privire la care accesul la dosar poate fi parțial sau total restricționat. Se acordă accesul la o versiune neconfidențială a informațiilor inițiale, astfel cum aceasta a fost transmisă de întreprinderea care beneficiază de acordarea caracterului confidențial. De cele mai multe ori, documentele pot deveni neconfidențiale prin simpla ștergere a informațiilor considerate confidențiale. În situația în care confidențialitatea poate fi asigurată printr-un rezumat al informațiilor relevante, se acordă accesul la acest rezumat. Acesta va fi redactat de către întreprinderea care beneficiază de acordarea caracterului confidențial, astfel încât să permită identificarea obiectului relevant al documentului al cărui rezumat se realizează. Consiliul Concurenței își rezervă dreptul de a verifica dacă rezumatul realizat de către întreprindere îndeplinește condiția de mai sus. Toate celelalte documente sunt accesibile în forma lor inițială.
C.4.Secretele de afaceri
19. Dacă dezvăluirea unor informații despre activitatea economică a unei întreprinderi poate dăuna grav intereselor acelei întreprinderi, aceste informații constituie secrete de afaceri. Informațiile ce ar putea fi calificate drept secrete de afaceri sunt, cu titlu de exemplu: informații tehnice și/sau financiare legate de know-how-ul unei întreprinderi, metode de evaluare a costurilor, procese și secrete de producție, surse de aprovizionare, cantități produse și vândute, cote de piață, liste de clienți și distribuitori, planuri de marketing, structura costurilor și a prețurilor, strategia de vânzări.8)
C.5.Alte informații confidențiale
20. Categoria „alte informații confidențiale” cuprinde informații, altele decât secretele de afaceri, care pot fi considerate confidențiale, în măsura în care dezvăluirea acestora poate dăuna semnificativ unei persoane sau unei întreprinderi. Instanțele europene au confirmat că este legitim refuzul de a dezvălui întreprinderilor anumite adrese primite de la clienții acestora, din moment ce această dezvăluire i-ar putea expune pe autorii adreselor riscului unor măsuri represive9). Prin urmare, noțiunea „alte informații confidențiale” poate include informații care ar permite părților să îi identifice pe autorii plângerilor, pe avertizorii de concurență definiți la art. 35 din lege sau pe alți terți, atunci când aceștia din urmă au o opțiune motivată de a rămâne anonimi.
C.6.Criterii pentru acceptarea cererilor referitoare la tratamentul confidențial
21. Pentru ca o informație să fie considerată confidențială, persoana, autoritatea sau instituția publică ori întreprinderea în cauză trebuie să facă o solicitare motivată în acest sens și această solicitare să fie acceptată de Consiliul Concurenței10).
22. Solicitările de acordare a caracterului confidențial trebuie să aibă ca obiect informații care corespund descrierii menționate anterior pentru secretele de afaceri sau alte informații confidențiale. Motivele pentru care se solicită ca informațiile respective să fie tratate ca secrete de afaceri sau ca alte informații confidențiale trebuie fundamentate. Cererile de confidențialitate sunt formulate numai cu privire la informațiile obținute de Consiliul Concurenței de la aceeași persoană fizică sau întreprindere, iar nu cu privire la informațiile obținute din alte surse. În solicitare este necesar să se identifice părțile față de care informațiile deținute de Consiliul Concurenței sunt considerate confidențiale.
23. Informațiile referitoare la o întreprindere care sunt deja cunoscute de către terți11) cărora li s-au comunicat informațiile respective de către această întreprindere, în mod normal, nu sunt considerate ca fiind informații confidențiale12). Informațiile care și-au pierdut importanța comercială13) nu mai pot fi considerate confidențiale. Ca regulă generală, Consiliul Concurenței prezumă că informațiile referitoare la vânzări, datele privind cotele de piață ale părților și alte informații similare care sunt mai vechi de 5 ani nu mai sunt confidențiale.
24. În procedurile desfășurate în cazurile privind practicile anticoncurențiale, calificarea unei informații ca fiind confidențială nu constituie în sine o interdicție de a dezvălui o astfel de informație dacă aceasta este necesară pentru a dovedi o pretinsă încălcare (document incriminator) sau este necesară pentru disculparea unei părți (document dezincriminator).
Consiliul Concurenței apreciază, de la caz la caz, dacă necesitatea de a proteja dreptul la apărare al destinatarilor raportului de investigație prin intermediul asigurării accesului la dosar, într-un mod cât mai larg posibil, poate depăși ca importanță preocuparea de a proteja informațiile confidențiale ale altor părți. Aceasta impune o evaluare a tuturor elementelor relevante și în special a următoarelor elemente:
a) măsura în care informația contribuie în mod determinant la stabilirea existenței sau inexistenței faptei ilegale și forța sa probantă;
b) măsura în care informația este indispensabilă;
c) gradul de sensibilitate a anumitor informații (în ce măsură dezvăluirea acestor informații poate vătăma interesele economice ale persoanei sau ale întreprinderii în cauză).
Considerații similare se aplică și procedurilor desfășurate în cazul concentrărilor economice, atunci când Consiliul Concurenței consideră că dezvăluirea de informații este necesară.
25. Atunci când Consiliul Concurenței intenționează să dezvăluie informații, persoanei, autorității publice sau întreprinderii implicate trebuie să îi fie garantată posibilitatea de a furniza o versiune neconfidențială a documentelor care conțin respectiva informație, cu aceeași valoare probantă ca a documentelor inițiale. Versiunea neconfidențială va fi furnizată în același format ca varianta confidențială, înlocuind pasajele șterse cu un rezumat al acestora.