În Monitorul Oficial nr. 521 din 12 iulie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Sănătății nr. 761/2016 pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare al Institutului Național pentru Sănătatea Mamei și Copilului „Alessandrescu-Rusescu”.
Acces non-stop la legislație actualizată
În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii
În extras
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Art. 1.
(1) Institutul Național pentru Sănătatea Mamei și Copilului „Alessandrescu-Rusescu”, denumit în continuare institut, fondat în anii 1949-1950, cu laboratoare de cercetare științifică și metodologie a rețelei de sănătate pentru mamă și copil și cu secții cu paturi, grefate inițial pe structura Spitalului Clinic de Obstetrică – Ginecologie Polizu și, ulterior, a Spitalului Clinic de Copii Emilia Irza, a fost restructurat în anul 1992, ca urmare a Ordinului ministrului sănătății nr. 1.131 din 18 noiembrie 1992*) prin care Spitalul Clinic de Obstetrică – Ginecologie Polizu, din București trece prin absorbție în structura organizatorică a Institutului pentru Ocrotirea Mamei și Copilului ,,Prof. Dr. Alfred Rusescu”.
(2) Serviciile medicale acordate de institut pot fi preventive și curative. Institutul, prin activitatea medicală și activitatea de cercetare, participă la asigurarea stării de sănătate a populației.
(3) Activitățile organizatorice și funcționale cu caracter medico-sanitar din institut sunt reglementate și supuse controlului Ministerului Sănătății.
(4) Asistența medicală în institut se realizează în cadrul autorizat potrivit legii.
(5) Institutul îndeplinește condițiile de autorizare sanitară, funcționare și de competență prevăzute de lege.
CAPITOLUL II
Obiectul de activitate al institutului
Art. 2.
Obiectul de activitate al institutului îl constituie:
a) furnizarea de servicii medicale de specialitate pentru femei gravide și copii, prin secțiile clinice cu paturi și ambulatoriul integrat cu cabinete de copii și adulți;
b) cercetare științifică populațională pentru stabilirea cauzelor ce influențează starea de sănătate materno-infantilă în România;
c) planificarea, coordonarea, implementarea, monitorizarea și evaluarea principalelor intervenții de sănătate publică în domeniul materno-infantil la nivel național;
d) activitate integrată cu clinicile universitare de profil în formarea profesională inițială și continuă a medicilor rezidenți și medicilor de specialitate.
Art. 3.
Institutul are obligația să desfășoare activitatea de educație medicală continuă (EMC) pentru medici, asistenți medicali și alt personal.
Art. 4.
(1) Institutul asigură condiții de investigații medicale, cazare, igienă, alimentație și de prevenire a infecțiilor nosocomiale, conform normelor aprobate prin ordin al ministrului sănătății.
(2) Institutul răspunde, în condițiile legii, pentru asigurarea calității actului medical, pentru respectarea condițiilor de cazare, igienă, alimentație și de prevenire a infecțiilor nosocomiale.
(3) Institutul răspunde pentru păstrarea confidențialității tuturor informațiilor având legătură cu serviciile medicale acordate asiguraților față de terți.
(4) Institutul răspunde pentru acordarea serviciilor medicale asiguraților în mod nediscriminatoriu, precum și pentru respectarea dreptului la libera alegere a serviciilor medicale.
Art. 5.
(1) Institutul are obligația să înregistreze, să stocheze, să prelucreze și să transmită informațiile privind activitatea, conform normelor elaborate de Ministerul Sănătății.
(2) Institutul are obligația de a completa prescripțiile medicale conexe actului medical atunci când este cazul pentru afecțiuni acute, subacute, cronice.
Art. 6.
Institutul este obligat, în principiu, să asigure:
a) prevenirea și combaterea infecțiilor nosocomiale;
b) efectuarea consultațiilor, investigațiilor, tratamentelor și a altor îngrijiri medicale bolnavilor spitalizați;
c) stabilirea corectă a diagnosticului și a conduitei terapeutice pentru pacienții spitalizați;
d) gestionarea datelor și informațiilor medicale, prin centralizarea, administrarea, protejarea și asigurarea datelor cu caracter general, precum și a celor cu caracter confidențial;
e) aprovizionarea cu medicamente, cu substanțe și materiale de curățenie și dezinfecție;
f) aprovizionarea în vederea asigurării unei alimentații corespunzătoare atât din punct de vedere calitativ, cât și din punct de vedere cantitativ, conform legislației în vigoare;
g) realizarea condițiilor necesare pentru aplicarea măsurilor de protecție a muncii și pază contra incendiilor, conform normelor în vigoare;
h) limitarea accesului vizitatorilor în institut în perioada de carantină, iar în unele secții, interzicerea vizitării.
CAPITOLUL III
Conducerea institutului
Art. 7.
Conducerea institutului este formată din:
a) Consiliul de administrație;
b) managerul, care asigură conducerea curentă a institutului;
c) Comitetul director.
Art. 8.
Conducerea institutului acționează cu diligența pe care un bun proprietar o depune în administrarea bunurilor sale și răspunde de integritatea acestora, precum și de întocmirea și prezentarea la termenele stabilite a situației patrimoniului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Art. 9.
Consiliul de administrație este alcătuit din:
a) 3 reprezentanți ai Ministerului Sănătății sau ai direcțiilor de sănătate publică județene sau a municipiului București;
b) un reprezentant numit de consiliul județean ori consiliul local, respectiv de Consiliul General al Municipiului București;
c) un reprezentant al universității sau facultății de medicină, pentru spitalele clinice;
d) un reprezentant al structurii teritoriale a Colegiului Medicilor din România, cu statut de invitat;
e) un reprezentant al structurii teritoriale a Ordinului Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România, cu statut de invitat.
Art. 10.
Consiliul de administrație are, în principal, următoarele atribuții:
a) avizează bugetul de venituri și cheltuieli al institutului, precum și situațiile financiare trimestriale și anuale;
b) organizează concurs pentru ocuparea funcției de manager în baza regulamentului aprobat prin ordin al ministrului sănătății, al ministrului de resort sau, după caz, prin act administrativ al primarului unității administrativ-teritoriale, al primarului general al municipiului București sau al președintelui consiliului județean, după caz;
c) aprobă măsurile pentru dezvoltarea activității institutului în concordanță cu nevoile de servicii medicale ale populației;
d) propune revocarea din funcție a managerului și a celorlalți membri ai comitetului director;
e) avizează programul anual al achizițiilor publice întocmit în condițiile legii;
f) analizează modul de îndeplinire a obligațiilor de către membrii comitetului director și activitatea managerului și dispune măsuri pentru îmbunătățirea activității.
Art. 11.
(1) Institutul este condus de către un manager, persoană fizică. Acesta încheie un contract de management cu Ministerul Sănătății pe o perioadă de 3 ani. Contractul de management poate fi prelungit pe o perioadă de 3 luni, maximum de două ori, perioadă în care se organizează concursul de ocupare a postului, sau poate înceta înainte de termen în urma evaluării anuale efectuate pe baza criteriilor de performanță stabilite de Ministerul Sănătății.
(2) Atribuțiile managerului sunt prevăzute în contractul de management, conform legislației în vigoare.
(3) Managerul va respecta incompatibilitățile și conflictele de interese stabilite prin lege.
Art. 12.
(1) Din Comitetul director fac parte:
a) managerul;
b) directorul medical;
c) directorul financiar-contabil;
d) directorul de îngrijiri.
(2) Ocuparea funcțiilor specifice Comitetului director se face prin concurs organizat de managerul institutului.
(3) În cadrul Comitetului director, directorul medical poate fi cadru didactic universitar.
Art. 13.
Comitetul director are, în principal, următoarele atribuții:
a) elaborează planul de dezvoltare a institutului pe perioada mandatului, în baza propunerilor scrise ale Consiliului medical în conformitate cu art. 62;
b) propune managerului, în vederea aprobării, numărul de personal, pe categorii și locuri de muncă, în funcție de reglementările în vigoare;
c) elaborează regulamentul de organizare și funcționare, regulamentul intern și organigrama institutului, în urma consultării cu sindicatele, conform legii;
d) propune spre aprobare managerului și urmărește implementarea de măsuri organizatorice privind îmbunătățirea calității actului medical, a condițiilor de spitalizare (hoteliere), igienă și alimentație, precum și de măsuri de prevenire a infecțiilor nosocomiale, conform normelor aprobate prin ordin al ministrului sănătății;
e) supune aprobării managerului proiectul bugetului de venituri și cheltuieli al institutului, elaborat de către Serviciul financiar contabil;
f) analizează propunerea Consiliului medical privind utilizarea fondului de dezvoltare, pe care o supune spre aprobare managerului;
g) analizează, la propunerea Consiliului medical, măsurile pentru dezvoltarea și îmbunătățirea activității institutului, în concordanță cu nevoile de servicii medicale ale populației, dezvoltarea tehnologiilor medicale, ghidurile și protocoalele de practică medicale;
h) elaborează planul de acțiune pentru situații speciale și asistență medicală în caz de război, dezastre, atacuri teroriste, conflicte sociale și alte situații de criză;
i) la propunerea Consiliului medical, întocmește, fundamentează și prezintă spre aprobare managerului planul anual de achiziții publice, lista investițiilor și a lucrărilor de reparații curente și capitale care urmează să se realizeze într-un exercițiu financiar, în condițiile legii, și răspunde de realizarea acestora;
j) analizează, trimestrial sau ori de câte ori este nevoie, modul de îndeplinire a obligațiilor asumate prin contracte și propune managerului măsuri de îmbunătățire a activității institutului.
Art. 14.
Atribuțiile specifice directorului medical, în principal, sunt:
a) coordonează și răspunde de elaborarea la termen a propunerilor privind planul de dezvoltare a institutului, planul anual de servicii medicale și bugetul de venituri și cheltuieli;
b) monitorizează calitatea serviciilor medicale acordate la nivelul institutului și elaborează, împreună cu șefii de secții/laboratoare/compartimente/servicii, propuneri de îmbunătățire a activității medicale;
c) aprobă protocoale de practică medicală la nivelul institutului și monitorizează procesul de implementare a protocoalelor și ghidurilor de practică medicală la nivelul întregului institut;
d) coordonează implementarea programelor de sănătate la nivelul institutului;
e) întocmește planul de formare și perfecționare a personalului medical, la propunerea șefilor;
f) avizează utilizarea bazei de date medicale a institutului pentru activități de cercetare medicală, în condițiile legii;
g) asigură respectarea normelor de etică profesională și deontologie medicală la nivelul institutului, colaborând cu Colegiul Medicilor din România;
h) răspunde de acreditarea personalului medical al institutului și de acreditarea activităților medicale desfășurate în institut, în conformitate cu legislația în vigoare;
i) analizează și ia decizii în situația existenței unor cazuri medicale deosebite (de exemplu, cazuri foarte complicate care necesită o durată de spitalizare mult prelungită, morți subite etc.);
j) stabilește coordonatele principale privind consumul de medicamente și materiale sanitare la nivelul institutului, în vederea unei utilizări judicioase a fondurilor institutului, prevenirii polipragmaziei și a rezistenței la medicamente;
k) supervizează respectarea prevederilor în vigoare referitoare la documentația medicală a pacienților tratați, asigurarea confidențialității datelor medicale, constituirea arhivei institutului;
l) întreprinde măsurile necesare și urmărește realizarea indicatorilor de performanță ai managementului institutului, al căror nivel este stabilit anual;
m) preia, exercită și îndeplinește toate prerogativele și sarcinile funcției de manager al institutului în intervalele de timp în care managerul lipsește din activitate;
n) îndeplinește toate sarcinile ce îi revin conform legislației în vigoare privind aprobarea normelor de supraveghere și control al infecțiilor nosocomiale în unitățile sanitare;
o) duce la îndeplinire sarcinile ce îi revin conform hotărârilor luate în ședințele Comitetului director sau pe cele trasate de manager;
p) prezintă Consiliului de administrație informări trimestriale cu privire la activitatea Consiliului medical;
q) sprijină managerul în demersul de creștere a veniturilor proprii ale institutului, inclusiv din donații, fonduri ale comunității locale și din orice sursă legală;
r) coordonează, îndrumă și răspunde de activitatea secțiilor/compartimentelor cu paturi, a laboratoarelor paraclinice, serviciului de anatomie patologică, farmaciilor și a altor structuri funcționale ca: sterilizare, bloc operator etc.;
s) participă la elaborarea Regulamentului de organizare și funcționare și a Regulamentului intern ale institutului.
Art. 15.
Atribuțiile specifice directorului financiar-contabil, în principal, sunt:
a) asigură și răspunde de buna organizare și desfășurare a activității financiare a institutului, în conformitate cu dispozițiile legale;
b) organizează contabilitatea în cadrul institutului, în conformitate cu dispozițiile legale, și asigură efectuarea corectă și la timp a înregistrărilor financiar-contabile;
c) asigură întocmirea la timp și în conformitate cu dispozițiile legale a balanțelor de verificare și a bilanțurilor anuale și trimestriale;
d) propune defalcarea pe trimestre a indicatorilor financiari aprobați în bugetul de venituri și cheltuieli;
e) asigură executarea bugetului de venituri și cheltuieli al institutului, urmărind realizarea indicatorilor financiari aprobați și respectarea disciplinei contractuale și financiare;
f) participă la negocierea contractului de furnizare de servicii medicale cu Casa de Asigurări de Sănătate a Municipiului București;
g) analizează din punct de vedere financiar planul de acțiune pentru situații speciale prevăzute de lege, precum și pentru situații de criză;
h) participă la organizarea sistemului informațional al institutului, urmărind folosirea cât mai eficientă a datelor financiar-contabile;
i) evaluează, prin bilanțul contabil, eficiența indicatorilor specifici;
j) asigură îndeplinirea, în conformitate cu dispozițiile legale, a obligațiilor institutului către bugetul statului, Trezoreria Statului și terți;
k) asigură plata integrală și la timp a drepturilor bănești cuvenite personalului angajat în institut;
l) asigură întocmirea, circuitul și păstrarea documentelor justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitate;
m) organizează evidența tuturor creanțelor și obligațiilor cu caracter patrimonial care revin institutului din contracte, protocoale, acte juridice și urmărește realizarea la timp a acestora;
n) ia măsuri pentru prevenirea pagubelor și urmărește recuperarea lor;
o) asigură aplicarea dispozițiilor legale privitoare la gestionarea valorilor materiale și ia măsuri pentru ținerea la zi și corectă a evidențelor gestiunii;
p) răspunde de îndeplinirea atribuțiilor ce revin Serviciului financiar-contabilitate cu privire la exercitarea controlului financiar preventiv și la asigurarea integrității patrimoniului;
q) participă la elaborarea Regulamentului de organizare si funcționare și a Regulamentului intern ale institutului.
Art. 16.
Atribuțiile specifice directorului de îngrijiri, în principal, sunt:
a) controlează îndeplinirea atribuțiilor prevăzute în fișa postului de către personalul medico-sanitar cu studii medii, postliceale și superioare;
b) coordonează, controlează și răspunde de activitatea desfășurată de asistenții medicali șefi din unitate;
c) monitorizează calitatea serviciilor de îngrijire acordate, inclusiv prin evaluarea satisfacției pacienților, și ia măsuri pentru îmbunătățirea acesteia;
d) monitorizează procesul de implementare a ghidurilor și protocoalelor de practică elaborate de Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România și aprobate de Ministerul Sănătății;
e) colaborează cu Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România, cu instituțiile de învățământ și cu alte instituții acreditate la realizarea programelor de perfecționare pentru asistenții medicali;
f) avizează și coordonează modul de desfășurare a pregătirii practice a viitorilor asistenți medicali;
g) controlează modul în care se asigură bolnavilor internați un regim rațional de odihnă, de servire a mesei, de igienă personală, de primire a vizitelor și păstrarea legăturii acestora cu familia;
h) asigură măsurile necesare pentru cunoașterea de către asistenții medicali a legislației privind exercitarea profesiei de asistent medical;
i) asigură măsurile necesare pentru cunoașterea de către întregul personal din subordine a regulilor de etică profesională;
j) ia măsuri pentru cunoașterea și respectarea comportamentului igienic și a regulilor de tehnică aseptică de către personalul din subordine;
k) ia măsuri pentru respectarea de către vizitatori a normelor de igienă (portul echipamentului, evitarea aglomerării în saloane);
l) asigură măsurile necesare pentru cunoașterea de către personalul din subordine a reglementărilor legale privind normele privind prevenirea și combaterea infecțiilor nosocomiale și normelor privind gestionarea deșeurilor provenite din activitățile medicale;
m) participă la elaborarea Regulamentului de organizare și funcționare și a Regulamentului intern ale institutului.