În Monitorul Oficial nr. 230 din 29 martie a.c. a fost publicată Instrucțiunea nr. 1/2016 a Autorității de Supraveghere Financiară privind întocmirea și depunerea situației financiare anuale și a raportării anuale de către entitățile autorizate, reglementate și supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiară – Sectorul instrumentelor și investițiilor financiare.


BECK HANDBOOK – Călăuza juristului. Cereri și acțiuni în justiție. Ediție online martie 2016. DOAR ÎN LEGALIS! Cere accesul la noua ediție!


În extras

Art. 1.

Prezenta instrucțiune stabilește modul de întocmire și depunere a raportărilor anuale la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice, distinct de situațiile financiare anuale, de către entitățile autorizate, reglementate și supravegheate din cadrul Autorității de Supraveghere Financiară din Sectorul instrumentelor și investițiilor financiare, care au obligația aplicării prevederilor Normei Autorității de Supraveghere Financiară nr. 39/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu Standardele internaționale de raportare financiară, aplicabile entităților autorizate, reglementate și supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiară din Sectorul instrumentelor și investițiilor financiare, denumită în continuare Norma nr. 39/2015.

Art. 2.

(1) Entitățile menționate la art. 1, denumite în continuare entități, depun raportarea anuală la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice, în format hârtie și format electronic sau numai în format electronic, având atașată o semnătură electronică extinsă.

(2) Formatul electronic al raportărilor anuale la 31 decembrie, generat prin programele de asistență, constă într-un fișier PDF având atașat un fișier xml. Formatul electronic al raportărilor anuale, conținând formularistica necesară și programul de verificare cu documentația de utilizare aferentă, se obține prin folosirea programului de asistență elaborat de Ministerul Finanțelor Publice pentru întocmirea raportărilor anuale. Programul de asistență este pus la dispoziția entităților în mod gratuit de unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice sau poate fi descărcat de pe serverul de web al Ministerului Finanțelor Publice, de la adresa www.mfinante.ro

(3) Raportarea anuală poate fi depusă la registratura unităților teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice sau la oficiile poștale, prin scrisori cu valoare declarată, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 627/1995 privind îmbunătățirea disciplinei depunerii bilanțurilor contabile și a altor documente cu caracter financiar-contabil și fiscal, de către operatorii economici și alți contribuabili.

 

Art. 3.

(1) Entitățile întocmesc și depun raportarea anuală, care cuprinde următoarele formulare:

  1. a) situația activelor, datoriilor și capitalurilor proprii (cod 10) – conform anexei nr. 1;
  2. b) situația veniturilor și cheltuielilor (cod 20) – conform anexei nr. 2 lit. A sau B (în funcție de specificul entității);
  3. c) date informative (cod 30) – conform anexei nr. 3;
  4. d) situația activelor imobilizate (cod 40) – conform anexei nr. 4.

(2) Formularele prevăzute la alin. (1) cuprinse în raportarea anuală la 31 decembrie sunt întocmite pe baza balanței de verificare a conturilor sintetice la data de 31 decembrie.

 

Art. 4.

(1) Raportările anuale sunt semnate de persoanele în drept și de către administratorul sau persoana care are obligația gestionării entității și includ și numele în clar ale acestora. Calitatea persoanei care a întocmit raportările anuale se completează astfel:

  1. a) director economic, contabil-șef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcție, potrivit legii;
  2. b) persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, potrivit legii.

(2) Prin persoană împuternicită să îndeplinească această funcție se înțelege orice persoană angajată potrivit legii, care îndeplinește condițiile prevăzute de Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

(3) Entitățile care au în subordine sucursale sau subunități fără personalitate juridică verifică și centralizează balanțele de verificare ale acestora, întocmind raportările anuale.

(4) Subunitățile fără personalitate juridică ce aparțin unor persoane juridice din străinătate au obligația întocmirii și depunerii raportărilor anuale în conformitate cu prezenta instrucțiune.

Art. 5.

(1) Entitățile completează datele de identificare (denumirea entității, adresa, telefonul și numărul de înmatriculare la registrul comerțului), cele referitoare la încadrarea corectă în forma de proprietate (anexa nr. 5), precum și codul unic de înregistrare, citeț, și codul privind activitatea, fără a se folosi prescurtări sau inițiale.

(2) Necompletarea corectă pe prima pagină a formularului „Situația activelor, datoriilor și capitalurilor proprii” a datelor prevăzute la alin. (1) conduce la imposibilitatea identificării entității și, în consecință, se consideră că raportarea anuală nu a fost depusă.

(3) Entitățile completează codul privind activitatea desfășurată, potrivit Clasificării activităților din economia națională – CAEN, aprobată prin Ordinul președintelui Institutului Național de Statistică nr. 337/2007. În cazul în care entitatea desfășoară mai multe activități, se trece codul activității preponderente, care definește profilul entității (respectiv codul clasei CAEN al activității preponderente).

Art. 6.

(1) Raportările anuale se depun la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice în termen de 150 de zile de la încheierea exercițiului financiar.

(2) Formularele care compun raportările anuale se completează în lei. Această unitate de măsură se trece pe fiecare formular în parte.

(3) Entitățile care de la constituire și până la încheierea exercițiului financiar nu au desfășurat activitate depun o declarație pe propria răspundere a administratorului sau a persoanei care are obligația gestionării entității, în termen de 60 de zile de la încheierea exercițiului financiar, care cuprinde toate datele de identificare, respectiv:

  1. a) denumirea completă, conform certificatului de înregistrare;
  2. b) adresa completă și numărul de telefon;
  3. c) numărul de înregistrare la registrul comerțului și codul privind activitatea;
  4. d) codul fiscal/codul unic de înregistrare;
  5. e) capitalul social.

O declarație similară depun și entitățile care se află în curs de lichidare potrivit prevederilor legale incidente.

(4) Entitățile întocmesc raportările anuale folosind planul de conturi aplicabil acestora, conform reglementărilor contabile aprobate prin Norma nr. 39/2015.

(5) Societățile de administrare întocmesc și depun raportări anuale pentru organismele de plasament colectiv pe care le administrează (exclusiv organismele de plasament colectiv care nu sunt constituite prin act constitutiv), distinct de propriile raportări anuale.

Art. 7.

(1) Entitățile întocmesc și publică, conform prevederilor Normei nr. 39/2015, situații financiare anuale întocmite în baza Standardelor internaționale de raportare financiară (IFRS).

(2) Entitățile au obligația să depună situații financiare anuale în termen de 150 de zile de la încheierea exercițiului financiar, la sediul Autorității de Supraveghere Financiară, precum și la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice, însoțite de documentele prevăzute de lege. Potrivit prevederilor Normei nr. 39/2015 și Legii nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru entitățile care aplică IFRS, situațiile financiare au componentele prevăzute de aceste standarde.

(3) În vederea depunerii la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice a situațiilor financiare anuale în format hârtie și în format electronic sau numai în formă electronică, având atașată o semnătură electronică extinsă, entitățile utilizează programul de asistență pus la dispoziție în mod gratuit de către Ministerul Finanțelor Publice pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, prin care se generează un fișier de tip PDF, având atașat un fișier xml, care conține datele de identificare a entității, precum și un fișier cu extensia zip. Fișierul cu extensia zip conține situațiile financiare anuale și documentele cerute de lege, așa cum acestea sunt întocmite de entități și scanate, alb-negru, lizibil și cu o rezoluție care să permită încadrarea în limita a 9,5 MB a fișierului PDF la care este atașat fișierul zip.

(4) Pentru organismele de plasament colectiv aflate în administrare, situațiile financiare anuale se întocmesc și se depun de către societatea de administrare, distinct de propriile situații financiare anuale.

(5) Pentru organismele de plasament colectiv care nu sunt constituite prin act constitutiv, situațiile financiare anuale se întocmesc și se depun numai la sediul Autorității de Supraveghere Financiară de către societățile de administrare, distinct de propriile situații financiare anuale.

(6) Entitățile care au în subordine sucursale sau subunități fără personalitate juridică verifică și centralizează balanțele de verificare ale acestora, întocmind situațiile financiare anuale.

(7) Subunitățile fără personalitate juridică ce aparțin unor persoane juridice din străinătate au obligația întocmirii și depunerii situațiilor financiare anuale în conformitate cu prezenta instrucțiune.

(8) Entitățile care nu au desfășurat activitate de la constituire și până la sfârșitul exercițiului financiar de raportare nu întocmesc situații financiare anuale, urmând să depună în acest sens o declarație pe propria răspundere a administratorului sau a persoanei care are obligația gestionării entității, cu respectarea condițiilor prevăzute la art. 6 alin. (3).