În Monitorul Oficial nr. 228 din 28 martie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 324/2016 al Ministerului Finanțelor Publice privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea de către Ministerul Finanțelor Publice a procedurilor privind stoparea/recuperarea ajutorului de stat sau de minimis.
În extras
CAPITOLUL I
Stoparea și recuperarea ajutoarelor de stat dispusă de Ministerul Finanțelor Publice ca urmare a monitorizării ajutoarelor de stat/de minimis/ajutoarelor de stat individuale
Art. 1.
(1) Ministerul Finanțelor Publice, prin structurile din aparatul propriu și prin cele din subordine, are obligația monitorizării schemelor de ajutor de stat, de minimis și a ajutoarelor individuale pe care le administrează.
(2) Procesul de monitorizare, prevăzut la alin. (1), se realizează prin solicitări de informații de la întreprinderile beneficiare, precum și prin controale la fața locului.
(3) Procesul de monitorizare a ajutoarelor de stat/de minimis/ajutoarelor de stat individuale vizează verificarea următoarelor aspecte:
a) îndeplinirea condițiilor prevăzute în legislația europeană în domeniul ajutorului de stat;
b) îndeplinirea condițiilor prevăzute în deciziile de autorizare a schemelor de ajutor de stat sau a ajutorului de stat individual;
c) îndeplinirea condițiilor prevăzute în actele normative/administrative prin care se instituie scheme de ajutor de stat/de minimis/ajutoare de stat individuale și acorduri pentru finanțare.
Art. 2.
În situația în care structurile responsabile cu implementarea schemelor de ajutor de stat din Ministerul Finanțelor Publice constată nerespectarea condițiilor de acordare a ajutoarelor de stat/de minimis, se emite o decizie în conformitate cu art. 25 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare, care, în funcție de situația constatată, poate fi de:
a) stopare a acordării de ajutoare de stat/de minimis/ajutoare de stat individuale;
b) recuperare parțială/totală a ajutorului de stat/de minimis/ajutoare de stat individuale.
Art. 3.
Deciziile prevăzute la art. 2 au caracter de titlu executoriu.
Art. 4.
(1) Deciziile de stopare a acordării ajutoarelor de stat/de minimis/individuale sau de recuperare totală ori parțială a acestora sunt elaborate de către Direcția generală ajutor de stat, practici neloiale și prețuri reglementate, în urma acțiunilor de control derulate, în funcție de solicitarea structurilor din cadrul Ministerului Finanțelor Publice responsabile cu implementarea schemelor de ajutor de stat/ajutoarelor de stat individuale, inclusiv pe baza informațiilor primite de la compartimentele teritoriale specializate și de la beneficiarii de ajutor de stat.
(2) Modelele deciziei de stopare și de recuperare sunt prevăzute în anexele nr. 1 și 2, care fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.
CAPITOLUL II
Mecanismul de stopare a ajutorului de stat/ de minimis/ajutorului de stat individual
Art. 5.
(1) În situația în care structura responsabilă cu implementarea schemelor de ajutor de stat/de minimis/ajutoare de stat individuale constată o situație care, în conformitate cu legislația în domeniu, determină stoparea acordării ajutorului de stat, elaborează o notă care cuprinde constatările legate de această situație, precum și solicitarea de a elabora proiectul de decizie aferent, care se transmit Direcției generale ajutor de stat, practici neloiale și prețuri reglementate.
(2) În situația în care structura prevăzută la alin. (1) este Direcția generală ajutor de stat, practici neloiale și prețuri reglementate, se aplică procedurile interne de sistem.
Art. 6.
Pe baza notei prevăzute la art. 5 alin. (1) sau, după caz, a actelor corespunzătoare prevăzute la alin. (2), Direcția generală ajutor de stat, practici neloiale și prețuri reglementate elaborează proiectul deciziei de stopare a acordării ajutorului de stat/de minimis/ajutorului de stat individual.
Art. 7.
Decizia de stopare, avizată de secretarul de stat coordonator al Direcției generale ajutor de stat, practici neloiale și prețuri reglementate și de Direcția generală juridică din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, precum și de structurile abilitate în acest sens din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, se înaintează ministrului finanțelor publice spre aprobare.
Art. 8.
Deciziile de stopare a ajutorului de stat/de minimis/individual trebuie să conțină cel puțin următoarele elemente:
a) emitentul deciziei, sediul social și codul de identificare ale acestuia;
b) numărul și data deciziei;
c) denumirea operatorului economic;
d) codul unic de înregistrare;
e) domiciliul fiscal;
f) obiectul deciziei;
g) motivele de fapt și de drept care au condus la emiterea deciziei;
h) temeiul legal și modalitatea de acordare a ajutorului de stat/de minimis;
i) cuantumul ajutorului de stat de care are dreptul să beneficieze;
j) temeiul legal în baza căruia s-a dispus stoparea ajutorului de stat/de minimis;
k) data la care se realizează stoparea acordării ajutorului de stat, respectiv data producerii situației de fapt care determină, potrivit prevederilor legale, măsura stopării;
l) temeiul legal al puterii executorii a deciziei;
m) organul la care se poate depune contestația și termenul de depunere a acesteia;
n) numele și semnătura ministrului finanțelor publice sau ale persoanei înlocuitoare de drept și ștampila instituției publice.
Art. 9.
Decizia de stopare, semnată de/pentru ministrul finanțelor publice, se transmite în termen de 5 zile, de către Direcția generală ajutor de stat, practici neloiale și prețuri reglementate, următorilor:
a) întreprinderii beneficiare;
b) structurii responsabile cu administrarea schemelor de ajutor de stat/de minimis/ajutorului de stat individual;
c) organului fiscal central competent, în vederea punerii în aplicare a acesteia, după caz.
Art. 10.
Structura din cadrul ori din subordinea Ministerului Finanțelor Publice responsabilă cu punerea în aplicare a deciziei de stopare informează în termen de 10 zile lucrătoare Direcția generală ajutor de stat, practici neloiale și prețuri reglementate în legătură cu punerea în aplicare a deciziei de stopare.
CAPITOLUL III
Mecanismul de recuperare a ajutoarelor de stat/de minimis/ajutoarelor de stat individuale
Art. 11.
(1) În cazul în care structura din cadrul Ministerului Finanțelor Publice responsabilă cu administrarea schemelor de ajutor de stat/ajutorului de stat individual constată în urma desfășurării procesului de monitorizare că operatorul economic se află în una dintre situațiile care, potrivit legii, determină recuperarea, întocmește o notă care cuprinde constatările legate de această situație, precum și solicitarea de elaborare a deciziei de recuperare totală/parțială a ajutorului de stat acordat, pe care o transmite Direcției generale ajutor de stat, practici neloiale și prețuri reglementate.
(2) În situația în care structura prevăzută la alin. (1) este Direcția generală ajutor de stat, practici neloiale și prețuri reglementate, se aplică procedurile interne de sistem.
Art. 12.
Direcția generală ajutor de stat, practici neloiale și prețuri reglementate, pe baza notei prin care se propune recuperarea totală/parțială a ajutorului de stat/de minimis/ ajutorului de stat individual acordat, elaborează proiectul deciziei de recuperare.
Art. 13.
Proiectul deciziei de recuperare, avizat de secretarul de stat coordonator al Direcției generale ajutor de stat, practici neloiale și prețuri reglementate și de Direcția generală juridică din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, precum și de direcțiile abilitate în acest sens din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, se înaintează ministrului finanțelor publice spre aprobare.