În Monitorul Oficial nr. 327 din 14 mai a.c. au fost publicate Instrucțiunile nr. 45/2015 ale Ministerului Afacerilor Interne privind Corpul instructorilor de ordine publică din instituţiile de formare profesională iniţială ale Ministerului Afacerilor Interne.


Totul despre insolvență. Codul insolvenței. Legea nr. 85/2014. Comentariu pe articole. Ediția 5 și Legea procedurii insolvenței. Comentariu pe articole. Ediția 4 sunt acum Legalis®. Comandă cărțile în Raftul Legalis®


În extras

CAPITOLUL I
Dispoziţii generale

ARTICOLUL 1
Înfiinţarea Corpului
Se înfiinţează Corpul instructorilor de ordine publică, denumit în continuare Corp, structură profesională în cadrul sistemului de învăţământ, cu responsabilităţi şi competenţe în procesul instructiv-educativ pentru formarea profesională a personalului Ministerului Afacerilor Interne, denumit în continuare MAI.

ARTICOLUL 2
Domeniul de reglementare
Prezentele instrucţiuni reglementează în cadrul MAI următoarele:
a) organizarea Corpului;
b) categoriile de personal din cadrul Corpului, funcţiile didactice şi condiţiile generale pentru ocuparea acestora;
c) competenţele, atribuţiile, responsabilităţile şi normele didactice ale instructorilor de ordine publică şi securitate naţională, denumiţi în continuare instructori;
d) perfecţionarea pregătirii instructorilor.

ARTICOLUL 3
Organizarea Corpului
(1) Corpul se organizează în cadrul instituţiilor de formare profesională iniţială ale MAI, denumite în continuare instituţiile de formare, pe niveluri ale învăţământului, respectiv:
a) învăţământ superior;
b) învăţământ postliceal.
(2) Accesul şi promovarea instructorilor în cadrul Corpului se organizează şi se desfăşoară în mod distinct pe nivelurile de învăţământ prevăzute la alin. (1), potrivit legislaţiei naţionale în vigoare şi prezentelor instrucţiuni.

ARTICOLUL 4
Statutul instructorilor
(1) Instructorii constituie personal didactic din instituţiile de formare.
(2) Funcţiile de instructori sunt prevăzute cu grade militare şi cu grade profesionale de poliţişti.
(3) Instructorii desfăşoară activităţi didactice aferente disciplinelor/modulelor cu specific militar şi/sau poliţienesc cuprinse în curricula şi programele instructiv-educative ale instituţiilor de învăţământ, avizate şi aprobate potrivit competenţelor.
(4) În funcţie de statutul profesional aplicabil, instructorii sunt:
a) instructori militari;
b) instructori de poliţie.

ARTICOLUL 5
Drepturile şi îndatoririle instructorilor
(1) Instructorii au drepturile şi îndatoririle personalului didactic prevăzute de legislaţia naţională în domeniul educaţiei şi de prezentele instrucţiuni.
(2) Drepturile şi îndatoririle instructorilor se stabilesc în raport
cu:
a) nivelul de învăţământ;
b) calitatea de cadru militar, respectiv poliţist;
c) natura funcţiei didactice;
d) gradul de participare la procesul didactic şi nivelul de pregătire solicitat funcţiei;
e) relaţiile de muncă cu instituţia de învăţământ.

ARTICOLUL 6
Natura funcţiilor didactice
În funcţie de natura lor, funcţiile didactice ale instructorilor prevăzute în statele de organizare ale instituţiilor de formare sunt:
a) de execuţie;
b) de conducere.

ARTICOLUL 7
Participarea la procesul didactic
(1) În raport cu participarea la procesul didactic şi gradul de pregătire profesională solicitat funcţiei didactice, instructorii din învăţământul superior sunt:
a) personal didactic de predare;
b) personal didactic auxiliar.
(2) În raport cu participarea la procesul didactic şi gradul de pregătire profesională solicitat funcţiei didactice, instructorii din învăţământul postliceal sunt:
a) personal didactic de predare;
b) personal didactic auxiliar;
c) personal didactic de conducere, de îndrumare şi control.

ARTICOLUL 8
Relaţiile de muncă ale instructorilor
În raport cu relaţiile de muncă stabilite cu instituţia de formare potrivit prevederilor legale în vigoare, instructorii pot fi titulari sau asociaţi în cazul personalului didactic de predare (IDP), respectiv exclusiv titulari, în cazul personalului didactic auxiliar (IDA) şi personalului didactic de conducere, de îndrumare şi control.

ARTICOLUL 9
Activitatea instructorilor — scop şi conţinut
(1) Instructorii îşi desfăşoară activitatea în scopul formării de competenţe din două perspective complementare de dezvoltare a elevilor şi studenţilor:
a) dezvoltare profesională şi ocupaţională;
b) dezvoltare civică şi socială.
(2) Activitatea instructorilor din perspectiva profesională şi ocupaţională are ca scop:
a) facilitarea inserţiei socioprofesionale prin dobândirea competenţelor profesionale preponderent practic-aplicative necesare îndeplinirii primei funcţii potrivit specificaţiilor structurilor beneficiare ale procesului de învăţământ;
b) realizarea interdependenţei dintre individ şi echipă pentru asigurarea succesului acţiunilor specifice şi apartenenţa la spiritul de corp militar, respectiv profesional;
c) educaţia în spiritul valorilor instituţionale, culturii organizaţionale şi de respectare a eticii şi deontologiei profesionale.
(3) Activitatea instructorilor din perspectiva civică şi socială are ca scop:
a) asigurarea unui serviciu public specializat, permanent şi oportun în beneficiul cetăţeanului şi comunităţii, cu respectarea legii, a valorilor morale şi principiilor statului de drept;
b) respectarea principiilor de imparţialitate şi proporţionalitate a intervenţiei profesionale;
c) protecţia drepturilor omului, prevenirea torturii şi a relelor tratamente.
(4) Activitatea instructorilor se realizează într-un interval zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână şi cuprinde:
a) activităţi didactice normate;
b) activităţi complementare procesului instructiv-educativ.

ARTICOLUL 10
Specialitatea studiilor de predare
(1) Specialitatea studiilor de predare în care urmează să desfăşoare activitatea didactică instructorii se stabileşte în funcţie de:
a)studiile universitare de licenţă/diplomă;
b) studiile universitare de master şi/sau specialitatea programelor de învăţământ postuniversitar — cu durata de minimum 30 de credite (ECTS);
c) studiile universitare de doctorat;
d) competenţele dobândite în specialitatea postului prin studii postliceale ori prin învăţământ de formare continuă nonuniversitar acreditate de Autoritatea Naţională pentru Calificări (A.N.C.) ori desfăşurate în cadrul sistemului naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională şi certificate potrivit reglementărilor în vigoare.
(2) Studiile, respectiv cursurile prevăzute la alin. (1) absolvite în ţară sau străinătate în specializări similare sau apropiate ori fără certificarea competenţelor se supun echivalării potrivit legislaţiei în vigoare.
(3) IDP îşi pot desfăşura activitatea profesională de predare în cadrul unei instituţii de învăţământ în cel mult trei specialităţi dobândite în condiţiile prevăzute la alin. (1) şi (2).
(4) IDA de la comanda formaţiunilor de studii provin în exclusivitate din rândul absolvenţilor instituţiilor din cadrul sistemului naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională.