Pe site-ul Curtii Europene de Justitie a fost publicata hotararea C-119/09 -„Libera prestare a serviciilor – Directiva 2006/123/CE – Articolul 24 – Interzicerea tuturor interdicțiilor totale cu privire la comunicările comerciale ale profesiilor reglementate – Profesia de expert contabil – Interdicția de atragere a clientelei prin abordare directă”

Hotărâre

1 Cererea de pronunțare a unei hotărâri preliminare privește interpretarea articolului 24 din Directiva 2006/123/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 12 decembrie 2006 privind serviciile în cadrul pieței interne (JO L 376, p. 36, Ediție specială, 13/vol. 58, p. 50).

2 Această cerere a fost formulată în cadrul unui litigiu între Société fiduciaire nationale d’expertise comptable (denumită în continuare „Société fiduciaire”), pe de o parte, și ministre du Budget, des Comptes publics et de la Fonction publique

[ministrul bugetului, finanțelor publice și funcției publice], pe de altă parte, cu privire la o acțiune având ca obiect anularea Decretului nr. 2007‑1387 din 27 septembrie 2007 de instituire a codului deontologic al profesioniștilor din domeniul expertizei contabile (JORF din 28 septembrie 2007, p. 15847) în măsura în care interzice atragerea clientelei prin abordare directă.

Cadrul juridic

Reglementarea Uniunii

3 Potrivit considerentelor (2), (5) și (100) din Directiva 2006/123:

„(2) Pentru a promova creșterea economică și crearea de locuri de muncă în Uniunea Europeană este esențială o piață a serviciilor competitivă. În prezent, numeroase bariere în cadrul pieței interne îi împiedică pe prestatorii de servicii, în special întreprinderile mici și mijlocii (IMM‑uri), să își extindă activitățile dincolo de frontierele naționale și să profite de toate avantajele pieței interne. Această situație scade competitivitatea la nivel mondial a prestatorilor de servicii din Uniunea Europeană. O piață liberă care obligă statele membre să elimine restricțiile în calea circulației transfrontaliere a serviciilor, crescând totodată transparența și asigurând o mai bună informare a consumatorilor, ar oferi consumatorilor o posibilitate mai mare de a alege și servicii de calitate mai bună, la prețuri mai mici.

[…]

(5) În consecință, este necesar să fie eliminate barierele din calea libertății de stabilire a prestatorilor în statele membre și barierele din calea liberei circulații a serviciilor între statele membre și să li se garanteze beneficiarilor și prestatorilor securitatea juridică necesară exercitării efective a acestor două libertăți fundamentale prevăzute de tratat. […] […]

(100) Este necesar să se înlăture interdicțiile totale în ceea ce privește comunicările comerciale pentru profesiile reglementate, nu prin eliminarea interdicțiilor asupra conținutului unei comunicări comerciale, ci prin eliminarea acelor interdicții care, în general, interzic pentru o anumită profesie una sau mai multe forme de comunicare comercială, cum ar fi publicitatea prin unul sau mai multe mijloace de comunicare în masă. În ceea ce privește conținutul sau metodele comunicării comerciale, este necesar ca profesioniștii să fie încurajați să elaboreze coduri de conduită la nivel comunitar, în conformitate cu legislația comunitară.”

4 Articolul 4 punctul 12 din Directiva 2006/123 prevede că, în sensul acestei directive, se aplică următoarea definiție:

„«comunicare comercială» înseamnă orice formă de comunicare făcută în scopul promovării directe sau indirecte a bunurilor, serviciilor sau imaginii unei întreprinderi, organizații sau persoane implicate într‑o activitate comercială, industrială sau meșteșugărească sau care practică o profesie reglementată. Nu constituie în sine comunicări comerciale următoarele:

(a) informațiile care facilitează accesul direct la activitatea întreprinderii, organizației sau persoanei, incluzând, în special, un nume de domeniu sau o adresă electronică;

(b) comunicări legate de bunuri, servicii sau imaginea întreprinderii, organizației sau persoanei, compilate într‑o manieră independentă, în special atunci când sunt prestate fără a se urmări un scop financiar.”

5 Articolul 24 din Directiva 2006/123, intitulat „Comunicările comerciale ale profesiilor reglementate”, are următorul cuprins:

„(1) Statele membre elimină toate interdicțiile totale cu privire la comunicările comerciale ale profesiilor reglementate.

(2) Statele membre asigură că normele profesionale sunt respectate în comunicările comerciale ale profesiilor reglementate, în conformitate cu legislația comunitară referitoare, în special, la independența, demnitatea și integritatea profesiei, precum și la păstrarea secretului profesional conform specificului fiecărei profesii. Normele profesionale cu privire la comunicările comerciale trebuie să fie nediscriminatorii, justificate printr‑un motiv imperativ de interes general și proporționale.”

6 Conform articolelor 44 și 45 din Directiva 2006/123, aceasta a intrat în vigoare la 28 decembrie 2006 și trebuia să fie transpusă de statele membre până la 28 decembrie 2009.

Reglementarea națională

7 Înființarea Ordinului experților contabili, precum și reglementarea calității și a profesiei de expert contabil sunt guvernate de dispozițiile Ordonanței nr. º45‑2138 din 19 septembrie 1945 (JORF din 21 septembrie 1945, p. 5938). Potrivit acestei ordonanțe, expertul contabil are drept misiune principală să țină și să controleze contabilitatea unor întreprinderi și organisme cu care nu a încheiat un contract de muncă. Acesta este abilitat să ateste legalitatea și corectitudinea conturilor de profit și pierderi și poate de asemenea să se implice sub toate aspectele contabile, economice și financiare în crearea de întreprinderi și de organisme.

8 Până la adoptarea Ordonanței nr. 2004‑279 din 25 martie 2004 de simplificare și de adaptare a condițiilor de exercitare a anumitor activități profesionale (ordonnance nº 2004‑279, du 25 mars 2004, portant simplification et adaptation des conditions d’exercice de certaines activités professionnelles, JORF din 27 martie 2004, p. 5888), orice publicitate personală era interzisă membrilor profesiei de expert contabil. Decretul nr. 97‑586 din 30 mai 1997 privind funcționarea organelor Ordinului experților contabili (décret nº 97‑586, du 30 mai 1997, relatif au fonctionnement des instances ordinales des experts‑comptables, JORF din 31 mai 1997, p. 8510), care precizează condițiile în care experții contabili pot recurge la acțiuni de promovare, prevede, la articolul 7, că aceste condiții vor face obiectul unui cod al obligațiilor profesionale ale cărui dispoziții vor fi stabilite sub forma unui decret adoptat de Conseil d’État.

9 Astfel, Decretul nr. 2007‑1387 a fost adoptat în temeiul articolului 23 din Ordonanța nr. 45‑2138 și al articolului 7 din Decretul nr. 97‑586.

10 Potrivit articolului 1 din Decretul nr. 2007‑1387:

„Normele deontologice aplicabile profesioniștilor din domeniul expertizei contabile sunt stabilite de Codul deontologic anexat la prezentul decret.”

11 Articolul 1 din Codul deontologic al profesioniștilor din domeniul expertizei contabile prevede:

„Dispozițiile prezentului cod se aplică experților contabili, indiferent de modul de exercitare a profesiei, și, dacă este cazul, experților contabili stagiari, precum și salariaților menționați la articolul 83 ter și, respectiv, la articolul 83 quater din Ordonanța nr. 45‑2138 din 19 septembrie 1945 privind înființarea Ordinului experților contabili și de reglementare a calității și a profesiei de expert contabil [ordonnance n° 45‑2138 du 19 septembre 1945 portant institution de l’ordre des experts‑comptables et réglementant le titre et la profession d’expert‑comptable].

Cu excepția celor care nu pot privi decât persoane fizice, acestea se aplică de asemenea societăților de expertiză contabilă și asociațiilor de gestiune și de contabilitate.”

12 Potrivit articolului 12 din acest cod:

„I. – Se interzice persoanelor menționate la articolul 1 să efectueze orice demers nesolicitat pentru a‑și oferi serviciile unor terți.

Participarea lor la colocvii, seminarii sau alte manifestări universitare sau științifice este autorizată în măsura în care acestea nu desfășoară, cu această ocazie, acte care pot fi asimilate atragerii clientelei prin abordare directă.

II – Acțiunile de promovare sunt permise persoanelor menționate la articolul 1 în măsura în care oferă publicului informații utile. Mijloacele la care se recurge în acest scop sunt puse în practică discret, pentru a nu aduce atingere independenței, demnității și onoarei profesiei, normelor secretului profesional și loialității față de clienți și față de ceilalți membri ai profesiei.

În momentul prezentării activității lor profesionale unor terți, indiferent de mijloacele folosite, persoanele menționate la articolul 1 nu trebuie să adopte nicio formă de exprimare de natură să compromită demnitatea funcției lor sau imaginea profesiei.

Aceste modalități de comunicare, precum și oricare altele nu sunt admise decât cu condiția ca exprimarea în sine să fie decentă și reținută, conținutul să nu fie nici inexact, nici susceptibil de a induce publicul în eroare și să fie lipsite de orice element comparativ.”

…….

Textul integral al hotararii poate fi citit pe site-ul CURIA