A fost publicat Ordinul Nr. 1801/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice privind informatiile obligatorii care se inscriu in ordinele de plată pentru Trezoreria Statului prin care contribuabilii persoane fizice efectuează plati catre bugetele componente ale bugetului general.

Timp de 14 zile puteti testa GRATUIT tot continutul Bibliotecii Legislative Legalis 2.0. Legislatie consolidata, Jurisprudenta romaneasca si europeana, Doctrina, Reviste online, Bibliografie

ORDIN Nr. 1.801/2011

pentru aprobarea Normelor metodologice privind informaţiile obligatorii care se înscriu în ordinele de plată pentru Trezoreria Statului prin care contribuabilii persoane fizice efectuează plăţi către bugetele componente ale bugetului general consolidat prin contul tranzitoriu deschis pe numele Ministerului Finanţelor Publice şi informaţiile cuprinse în mesajul electronic de plăţi care se transmite în sistem informatic de către instituţiile de credit iniţiatoare

M.Of. nr. 238 din 5.4.2011

În baza art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare,

în temeiul prevederilor art. 51 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,

ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:

Art. 1
Se aprobă Normele metodologice privind informaţiile obligatorii care se înscriu în ordinele de plată pentru Trezoreria Statului prin care contribuabilii persoane fizice efectuează plăţi către bugetele componente ale bugetului general consolidat prin contul tranzitoriu deschis pe numele Ministerului Finanţelor Publice şi informaţiile cuprinse în mesajul electronic de plăţi care se transmite în sistem informatic de către instituţiile de credit iniţiatoare, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2
Direcţia generală trezorerie şi contabilitate publică, Direcţia generală a tehnologiei informaţiei, direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Art. 3
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul finanţelor publice,

Gheorghe Ialomiţianu

ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
privind informaţiile obligatorii care se înscriu în ordinele de plată pentru Trezoreria Statului prin care contribuabilii persoane fizice efectuează plăţi către bugetele componente ale bugetului general consolidat prin contul tranzitoriu deschis pe numele Ministerului Finanţelor Publice şi informaţiile cuprinse în mesajul electronic de plăţi care se transmite în sistem informatic de către instituţiile de credit iniţiatoare

ANEXA Nr. 1
la normele metodologice
Ministerul Finanţelor Publice

Nr. ………./data ……….
Banca ……….

Nr. ………./data ……….

Având în vedere prevederile art. 51 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,

între:

Ministerul Finanţelor Publice, denumit în continuare MFP, cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, reprezentat prin ………., în calitate de director general al Direcţiei generale trezorerie şi contabilitate publică, şi prin ………., în calitate de director general al Direcţiei generale a tehnologiei informaţiei, pe de o parte,

şi

………., denumită în continuare Banca, cu sediul în ………., str. ………. nr. ………., sectorul ………., reprezentată prin ………., în calitate de ………., şi prin ………., în calitate de ………., pe de altă parte,

s-a încheiat următoarea

CONVENŢIE

1. Obiectul convenţiei

1.1. Obiectul prezentei convenţii îl constituie deschiderea pe numele MFP la Banca ………. a contului tranzitoriu cu cod IBAN ………., în care pot fi încasate sume reprezentând impozite, contribuţii, taxe sau alte venituri ale bugetelor componente ale bugetului general consolidat, care se achită de clienţi ai Băncii, persoane fizice identificate fiscal prin codul numeric personal, în conturile prevăzute în anexa la prezenta convenţie, şi stabilirea obligaţiilor părţilor cu privire la funcţionarea acestuia.

2. Durata

2.1. Prezenta convenţie intră în vigoare la data de ………. şi se încheie pe o perioada de un an, prelungindu-se de plin drept pe perioade succesive egale, dacă niciuna dintre părţi nu o denunţă unilateral prin notificare scrisă transmisă celeilalte părţi cu 30 de zile înainte de data stabilită pentru încetare.

3. Obligaţiile părţilor

3.1. Banca are următoarele obligaţii:

a) de a respecta întocmai prevederile legale în vigoare privind informaţiile obligatorii din ordinul de plată pentru Trezoreria Statului – cont tranzitoriu (OPTT) şi din fişierul electronic de plăţi, precum şi toate termenele şi obligaţiile din aceste prevederi;

b) de a asigura creditarea contului tranzitoriu deschis pe numele MFP, cu sumele achitate de contribuabili, în ziua în care s-a debitat contul acestora cu plăţile respective;

c) de a asigura transferul în ziua z+1 lucrătoare în contul MFP deschis la trezoreria operativă centrală, cu cod IBAN ………., a sumelor colectate în contul tranzitoriu în ziua z, pe bază de ordin de plată care se decontează prin Societatea Naţională de Transfer de Fonduri şi Decontări – TRANSFOND – S.A.;

d) de a transmite MFP prin mijloacele de comunicaţie securizate puse la dispoziţie de MFP fişierul electronic de plăţi care conţine mesaje electronice de plată.

Structura fişierului de plăţi:

– NRREF VARCHAR2 (35 BYTE),
– referinţa tranzacţiei;

– NR_DOC VARCHAR2 (35 BYTE),
– numărul documentului;

– DATA_DOC DATE,
– data documentului;

– DATA_PLATII DATE,
– data plăţii;

– COD_PLATITOR VARCHAR2 (35 BYTE),
– CNP plătitor (obligatoriu CNP);

– NUME_PL VARCHAR2 (70 BYTE),
– numele plătitorului;

– ADRESA_PL VARCHAR2 (140 BYTE),
– adresa plătitorului;

– CONT_PLATITOR VARCHAR2 (34 BYTE),
– IBAN plătitor;

– COD_BENEFICIAR VARCHAR2 (35 BYTE),
– CUI beneficiar (CF sau CNP);

– NUME_BN VARCHAR2 (70 BYTE),
– numele beneficiarului;

– SUMA NUMBER (20,2),
– suma;

– EXPLICATII VARCHAR2 (140 BYTE)
– explicaţii.

Structura pentru câmpul EXPLICAŢII este următoarea: IMPOZIT/COD_BENEFLOCAL/ALTE EXPLICATII, unde:

– IMPOZIT NOT NULL VARCHAR2 (10 BYTE) – codul bugetar al impozitului pentru care se face plata sau al contului de disponibilităţi;

– COD_BENEFLOCAL VARCHAR2 (35 BYTE) – este codul contribuabilului plăţii în cazul plăţilor către primării (impozite locale) şi către alte instituţii publice care percep anumite taxe;

e) de a transmite zilnic MFP în sistem informatic extrasul contului tranzitoriu aferent zilei pentru care se face transferul. La finele fiecărei luni, extrasele de cont transmise zilnic în sistem informatic vor fi eliberate şi pe suport hârtie, semnate de persoanele autorizate, sau în sistem informatic, semnate electronic cu semnătură calificată;

f) de a transmite MFP documentele justificative cu privire la comisionul lunar datorat pentru operaţiunile de transfer a soldului contului tranzitoriu;

g) de a semna toate fişierele electronice cu semnătura electronică calificată;

h) de a transmite MFP semnăturile electronice calificate care reprezintă banca în relaţia cu MFP.

3.2. MFP are următoarele obligaţii:

a) de a respecta întocmai prevederile legale în vigoare privind informaţiile obligatorii din fişierul electronic de plăţi privind sumele restituite sau returnate, precum şi toate termenele şi obligaţiile din aceste prevederi;

b) de a sesiza Banca, prin e-mail, de la adresa ………. la adresa ………., în legătură cu orice probleme privind sumele transferate din contul tranzitoriu;

c) de a transmite Băncii prin mijloacele de comunicaţie securizate puse la dispoziţie de MFP un fişier electronic de plăţi care conţine mesaje electronice de plată aferente ordinelor de plată de restituiri/retururi;

d) de a achita Băncii, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea documentelor justificative, comisionul lunar datorat pentru operaţiunile de transfer al soldului contului tranzitoriu;

e) de a semna toate fişierele electronice cu semnătură electronică calificată;

f) de a transmite băncii semnăturile electronice calificate care reprezintă MFP în relaţia cu Banca.

3.3. Dispoziţii comune

3.3.1. Banca îşi asumă faptul că fişierele electronice conţinând mesaje electronice de plată, semnate cu semnătura electronică calificată, sunt conforme cu ordinele de plată dispuse de clienţi. Orice sesizare a unui plătitor cu privire la neconcordanţa dintre informaţiile înscrise de client într-un ordin de plată şi informaţia transmisă MFP prin intermediul fişierului electronic cade în sarcina Băncii.

3.3.2. MFP îşi asumă faptul că fişierele electronice conţinând mesaje electronice de plată aferente ordinelor de plată de restituiri/retururi, semnate cu semnătura electronică calificată, sunt conforme cu ordinele de plată transmise de Bancă. Orice sesizare cu privire la neconcordanţa dintre informaţiile înscrise în mesajul electronic transmis de Bancă şi informaţia transmisă MFP prin intermediul fişierului electronic aferentă mesajelor electronice de restituiri/retururi cade în sarcina MFP.

4. Modificarea convenţiei

4.1. Modificarea clauzelor prezentei convenţii se poate face numai cu acordul scris al părţilor semnatare, prin act adiţional.

5. Încetarea convenţiei

Prezenta convenţie încetează în următoarele situaţii:

5.1. prin acordul părţilor;

5.2. ca urmare a abrogării/modificării prevederilor legale care au stat la baza încheierii acesteia.

6. Forţa majoră

6.1. Niciuna dintre părţile semnatare nu răspunde de neexecutarea la termen ori de executarea în mod necorespunzător – total sau parţial – a oricărei obligaţii care îi revine în baza prezentei convenţii, dacă neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a obligaţiei respective a fost cauzată de forţa majoră, aşa cum este definită de lege.

6.2. Partea care invocă forţa majoră este obligată să notifice celeilalte părţi, în ziua producerii evenimentului, şi să ia toate măsurile posibile în vederea limitării consecinţelor acesteia.

6.3. Dacă în termen de 30 de zile lucrătoare de la producere evenimentul care a generat cauza de forţă majoră nu încetează, părţile au dreptul să îşi notifice încetarea de drept a prezentei convenţii fără ca vreuna dintre părţi să pretindă daune-interese.

7. Dispoziţii finale

7.1. Orice litigii născute din interpretarea şi executarea prezentei convenţii se vor soluţiona pe cale amiabilă, iar în cazul în care nu se ajunge la un acord pe această cale se va apela la instanţele judecătoreşti competente.

7.2. Drepturile şi obligaţiile rezultate din semnarea prezentei convenţii nu pot face obiectul cesiunii.

Prezenta convenţie s-a semnat astăzi, ………. în ………. exemplare, câte un exemplar pentru fiecare parte contractantă semnatară.

Ministerul Finanţelor Publice

……….
Banca ……….

ANEXA Nr. 2 *)
la normele metodologice
Ordin de plată pentru Trezoreria Statului – cont tranzitoriu (OPTT)
– model –

Ordin de plată pentru Trezoreria Statului – cont tranzitoriu (OPTT)

ANEXA Nr. 2.1
la normele metodologice
INSTRUCŢIUNI DE COMPLETARE
a formularului „Ordin de plată pentru Trezoreria Statului – cont tranzitoriu (OPTT)“

Art. 1
Elementele din formularul „Ordin de plată pentru Trezoreria Statului – cont tranzitoriu (OPTT)“ se completează astfel:

a) în rubrica „Nr.“ se înscrie numărul ordinului de plată atribuit de către plătitor;

b) în rubrica „PLĂTIŢI“ se înscrie suma în cifre; cifrele se aliniază de la dreapta la stânga;

c) în rubrica „LEI, adică“ se înscrie, citeţ şi, recomandabil, fără pauză între cuvinte, suma în litere;

d) în rubrica „PLĂTITOR“ se înscriu numele şi prenumele persoanei fizice din contul căreia se efectuează plata;

e) în rubrica „Cod de identificare fiscală“ se înscrie codul numeric personal al plătitorului;

f) în rubrica „Adresa“ se înscrie adresa plătitorului;

g) în rubrica „Cod IBAN plătitor“ se completează codul IBAN al contului deschis pe numele plătitorului la instituţia de credit iniţiatoare;

h) în rubrica „Codul BIC“ se înscrie codul BIC al instituţiei de credit iniţiatoare;

i) în rubrica „De la“ se înscrie denumirea instituţiei de credit iniţiatoare;

j) rubrica „Beneficiar“ se completează astfel:

1. pentru obligaţiile bugetare către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, bugetul asigurărilor pentru şomaj, se completează bugetul căruia i se cuvin sumele;

2. pentru obligaţiile bugetare datorate bugetelor locale, instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din venituri proprii sau instituţiilor publice care încasează taxe pentru bugetul general consolidat, se completează denumirea unităţii administrativ-teritoriale sau a instituţiei publice căreia i se cuvin sumele;

3. pentru obligaţiile bugetare prevăzute în anexa nr. 4 la Normele metodologice de aplicare a prevederilor secţiunii a 5-a din cap. I din Ordonanţa Guvernului nr. 86/2003 privind reglementarea unor măsuri în materie financiar-fiscală, referitoare la activităţile de declarare şi colectare a creanţelor bugetare reprezentând contribuţii sociale, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.644/2003, se înscrie denumirea casei de pensii publice, casei de asigurări de sănătate sau agenţiei pentru ocuparea forţei de muncă la care au fost declarate obligaţiile de plată care se achită;

4. pentru obligaţiile reprezentând taxa pe poluare pentru autovehicule, se completează fondul pentru mediu;

k) rubrica „Cod de identificare fiscală“ se completează după cum urmează:

1. codul numeric personal al contribuabilului, pentru obligaţiile bugetare prevăzute la lit. j) pct. 1 şi 4;

2. codul de identificare fiscală al primăriei sau al instituţiei publice căreia i se cuvin sumele, pentru obligaţiile bugetare prevăzute la lit. j) pct. 2;

3. codul de identificare fiscală al casei de pensii publice, casei de asigurări de sănătate sau agenţiei pentru ocuparea forţei de muncă, pentru obligaţiile menţionate la lit. j) pct. 3;

l) în rubrica „Cod IBAN beneficiar“ se înscrie: codul IBAN al contului tranzitoriu deschis pe numele Ministerului Finanţelor Publice, comunicat de instituţia de credit prin care se efectuează plata;

m) în rubrica „Codul BIC“ se înscrie identitatea instituţiei destinatare prin cod BIC;

n) rubrica „Reprezentând“ se completează astfel:

– în câmpul 1, care conţine maximum 10 caractere, se completează codul contului de venituri bugetare sau de disponibilităţi în care se dispune plata de către plătitorul obligaţiilor bugetare, prevăzute în convenţiile încheiate între Ministerul Finanţelor Publice cu instituţiile de credit şi publicate pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice;

– în câmpul 2, care conţine maximum 13 caractere, se completează codul numeric personal al contribuabilului, care poate fi codul numeric personal al plătitorului în cazul în care acesta are şi calitatea de contribuabil sau codul numeric personal al altei persoane fizice, în situaţia în care plătitorul efectuează plata în numele altui contribuabil;

– în câmpul 3, care conţine maximum 45 de caractere, se completează explicaţii în legătură cu plata efectuată. În cazul în care plătitorul efectuează plata în numele altui contribuabil, în această rubrică se vor completa obligatoriu şi numele şi prenumele contribuabilului respectiv.

Art. 2
(1) Pentru plăţile dispuse prin conturi tranzitorii deschise pe numele Ministerului Finanţelor Publice la instituţii de credit, se aplică următoarele reguli:

a) în cazul în care ordinul de plată întocmit de plătitor sau informaţia despre acesta transmisă prin mesajul electronic de către instituţia de credit, după caz, identifică beneficiarul atât prin nume/denumire, cât şi printr-un cod de identificare fiscală, iar aceste două informaţii identifică persoane diferite, va fi luat în considerare doar codul de identificare fiscală ca element unic de identificare a beneficiarului, în vederea creditării contului acestuia;

b) în cazul în care ordinul de plată întocmit de plătitor sau informaţia despre acesta transmisă prin mesajul electronic de către instituţia de credit, după caz, identifică conţinutul economic al operaţiunii atât prin explicaţii, cât şi printr-un cont de venituri bugetare sau de disponibilităţi, iar aceste două informaţii reprezintă informaţii diferite, va fi luat în considerare doar contul de venituri bugetare sau de disponibilităţi ca element unic de identificare a conţinutului economic al operaţiunii, în vederea creditării contului beneficiarului;

c) în cazul obligaţiilor bugetare prevăzute la art. 1 lit. j) pct. 1 şi 4, pentru care ordinul de plată întocmit de plătitor sau informaţia despre acesta transmisă prin mesajul electronic de către instituţia de credit, după caz, identifică beneficiarul printr-un cod numeric personal diferit de cel înscris în câmpul 2 din rubrica „Reprezentând“, va fi luat în considerare codul numeric personal al beneficiarului ca element unic de identificare a beneficiarului, în vederea creditării contului acestuia. Această regulă se aplică şi în situaţia în care câmpul 2 din rubrica „Reprezentând“ nu se completează de către plătitor;

d) în cazul obligaţiilor bugetare prevăzute la art. 1 lit. j) pct. 2 şi 3, pentru care ordinul de plată întocmit de plătitor sau informaţia despre acesta transmisă prin mesajul electronic de către instituţia de credit, după caz, nu conţine informaţii cu privire la codul numeric personal al contribuabilului, va fi luat în considerare codul numeric personal al plătitorului ca element unic de identificare a contribuabilului, în vederea creditării contului acestuia.

(2) În cazurile prevăzute la alin. (1) lit. a)–d), Trezoreria Statului nu este ţinută răspunzătoare pentru ordinele de plată în care numele/denumirea beneficiarului şi codul de identificare fiscală nu identifică acelaşi beneficiar, pentru ordinele de plată în care informaţiile cu privire la contribuabil sunt incomplete sau eronate ori pentru ordinele de plată în care referinţele privind conţinutul economic al operaţiunii şi codul contului de venituri bugetare sau de disponibilităţi nu exprimă acelaşi lucru.

CAPITOLUL I
Cadrul general de aplicare
1.1. Precizările din prezentele norme metodologice se aplică pentru operaţiunile de plăţi efectuate de către contribuabilii persoane fizice prin contul tranzitoriu deschis pe numele Ministerului Finanţelor Publice conform prevederilor art. 51 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

1.2. În sensul prezentelor norme metodologice, următorii termeni se definesc astfel:

a) cont tranzitoriu – contul de disponibilităţi deschis pe numele Ministerului Finanţelor Publice la instituţii de credit pe bază de convenţii, în care contribuabilii persoane fizice pot achita obligaţii către bugetul general consolidat, fără perceperea de comisioane bancare;

b) contribuabil – persoana fizică ce datorează impozite, taxe, contribuţii sau alte sume care se achită în contul tranzitoriu şi pentru care codul de identificare fiscală valabil pentru plata obligaţiilor bugetare este codul numeric personal atribuit potrivit legii speciale;

c) plătitor – persoana fizică care achită sume în contul tranzitoriu din contul propriu deschis la instituţia de credit, în contul obligaţiilor sale sau în contul obligaţiilor bugetare ale altei persoane fizice care are calitatea de contribuabil, astfel cum a fost acesta definit la lit. b);

d) ordin de plată pentru Trezoreria Statului – cont tranzitoriu (OPTT) – documentul de plată întocmit de contribuabil pentru achitarea obligaţiilor către bugetul general consolidat, prin contul tranzitoriu, cu respectarea instrucţiunilor prezentelor norme metodologice;

e) fişier electronic de plăţi – fişier transmis de instituţia de credit Ministerului Finanţelor Publice în sistem informatic, care conţine mesaje electronice de plată în care sunt cuprinse toate informaţiile aferente instrumentelor de plată întocmite de plătitori.

CAPITOLUL II
Reguli privind deschiderea şi funcţionarea contului tranzitoriu
2.1. Contul tranzitoriu se deschide la solicitarea instituţiilor de credit interesate să ofere clienţilor persoane fizice servicii privind plata fără comision a obligaţiilor bugetare, adresată Ministerului Finanţelor Publice.

2.2. Contul tranzitoriu se deschide după semnarea convenţiei încheiate de Ministerul Finanţelor Publice cu instituţia de credit, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1. Convenţiile încheiate se semnează din partea Ministerului Finanţelor Publice de directorii generali ai Direcţiei generale trezorerie şi contabilitate publică şi Direcţiei generale a tehnologiei informaţiei.

2.3.

(1) În contul tranzitoriu pot fi încasate sume reprezentând impozite, contribuţii, taxe sau alte venituri ale bugetelor componente ale bugetului general consolidat, care se achită prin virament de către clienţii instituţiei de credit, persoane fizice.

(2) Conturile de venituri bugetare sau de disponibilităţi în care contribuabilii persoane fizice pot dispune plăţi prin contul tranzitoriu sunt prevăzute în anexa la convenţia încheiată cu instituţia de credit.

(3) Orice modificare şi/sau completare a conturilor prevăzute în anexa la convenţia încheiată cu instituţia de credit se comunică instituţiilor de credit cu care sunt încheiate convenţii şi se publică pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice.

2.4.

(1) Instituţiile publice finanţate integral sau parţial din venituri proprii, care îşi gestionează bugetele de venituri şi cheltuieli prin conturi de disponibilităţi, şi instituţiile publice care colectează în conturi de disponibilităţi venituri pentru bugetul general consolidat pot solicita Ministerului Finanţelor Publice cuprinderea în anexa la convenţiile cu instituţiile de credit a veniturilor încasate de la persoane fizice. În solicitare se va menţiona temeiul legal în baza căruia se încasează veniturile respective, conturile şi codurile IBAN ale conturilor de disponibilităţi în care se virează sumele încasate prin contul tranzitoriu şi titularii acestor conturi.

(2) Comisioanele plătite de Ministerul Finanţelor Publice instituţiilor de credit se vor situa la nivelul comisioanelor percepute de Societatea Naţională de Transfer de Fonduri şi Decontări – TRANSFOND – S.A. pentru decontarea ordinelor de plată pentru Trezoreria Statului aferente operaţiunilor de transfer al soldului contului tranzitoriu. Plata comisioanelor se va efectua lunar în baza documentelor justificative emise de instituţiile de credit.

(3) La stabilirea termenelor de plată se au în vedere prevederile art. 36 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2009 cu privire la rectificarea bugetară pe anul 2009 şi reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, aprobată prin Legea nr. 227/2009, cu modificările şi completările ulterioare.

(4) Disponibilităţile aflate în contul tranzitoriu nu sunt purtătoare de dobânzi.

CAPITOLUL III
Efectuarea plăţilor
3.1. Informaţiile obligatorii necesare efectuării plăţii care se înscriu de către plătitori în OPTT sunt următoarele:

1. numărul ordinului de plată;

2. suma de plată;

3. numele şi prenumele plătitorului;

4. codul numeric personal al plătitorului;

5. adresa plătitorului;

6. codul IBAN al contului plătitorului;

7. denumirea instituţiei de credit iniţiatoare;

8. beneficiarul, potrivit instrucţiunilor din anexa nr. 2.1;

9. codul de identificare fiscală al beneficiarului, care reprezintă:

a) codul de identificare fiscală al primăriei sau al instituţiei publice căreia i se cuvin sumele – pentru obligaţiile bugetare datorate bugetelor locale, instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din venituri proprii sau instituţiilor publice care colectează venituri pentru bugetul general consolidat;

b) codul de identificare fiscală al casei de pensii publice, casei de asigurări de sănătate sau al agenţiei pentru ocuparea forţei de muncă – pentru obligaţiile bugetare prevăzute în anexa nr. 4 la Normele metodologice de aplicare a prevederilor secţiunii a 5-a din cap. I din Ordonanţa Guvernului nr. 86/2003 privind reglementarea unor măsuri în materie financiar-fiscală, referitoare la activităţile de declarare şi colectare a creanţelor bugetare reprezentând contribuţii sociale, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.644/2003;

c) codul numeric personal al contribuabilului – pentru alte obligaţii faţă de bugetul general consolidat decât cele prevăzute la lit. a) şi b);

10. codul IBAN al contului tranzitoriu;

11. codul contului de venituri bugetare sau de disponibilităţi în care se dispune plata (potrivit anexei la convenţiile încheiate cu instituţiile de credit);

12. codul numeric personal al contribuabilului, care se completează în rubrica „reprezentând“, numai în cazul obligaţiilor bugetare prevăzute la pct. 9 lit. a) şi b), în situaţia în care plătitorul dispune plăţi pentru alt contribuabil.

3.2.

(1) Contribuabilii persoane fizice pot utiliza pentru efectuarea plăţilor către bugetele componente ale bugetului general consolidat prin contul tranzitoriu atât OPTT, cât şi alte instrumente de plată agreate cu instituţia de credit.

(2) OPTT se completează de către plătitori distinct pentru fiecare tip de obligaţie bugetară, pe suport hârtie, cu ajutorul aplicaţiei informatice puse la dispoziţie de Ministerul Finanţelor Publice, sau pe suport electronic, în funcţie de termenii şi condiţiile contractuale convenite cu instituţia de credit la care aceştia îşi au conturile deschise.

(3) Instituţiile de credit pot accepta pentru clienţii proprii alte instrumente de plată decât cele prevăzute la alin. (2), cu condiţia ca acestea să cuprindă toate informaţiile obligatorii necesare efectuării plăţii prevăzute în OPTT şi să respecte instrucţiunile cu privire la completarea acestora.

(4) Modelul OPTT şi instrucţiunile de completare a acestuia sunt prevăzute în anexele nr. 2 şi 2.1.

3.3. Pentru operaţiunile de plăţi efectuate prin contul tranzitoriu, momentul plăţii este cel prevăzut la art. 114 alin. (3) lit. c) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum această informaţie este transmisă Ministerului Finanţelor Publice prin mesajul electronic de plăţi de către instituţia de credit iniţiatoare.

3.4. Instituţiile de credit nu percep comisioane pentru operaţiunile de plăţi dispuse de contribuabili prin contul tranzitoriu.

CAPITOLUL IV
Decontarea sumelor achitate prin intermediul contului tranzitoriu
4.1. Instituţiile de credit asigură creditarea contului tranzitoriu cu sumele achitate de contribuabili, în aceeaşi zi în care s-a debitat contul plătitorilor cu sumele respective.

4.2. Sumele colectate zilnic în contul tranzitoriu se transferă de către instituţiile de credit în contul Ministerului Finanţelor Publice deschis la trezoreria operativă centrală, în prima zi lucrătoare următoare de la încasare, denumită în continuare ziua z+1, pentru tranzacţiile aferente zilei lucrătoare anterioare, denumită în continuare ziua z. Operaţiunea de transfer se efectuează de instituţia de credit pe bază de ordin de plată, astfel încât să crediteze contul curent general al Trezoreriei Statului până la ora 12,00 a zilei z+1.

CAPITOLUL V
Întocmirea şi transmiterea fişierelor electronice de plăţi de către instituţiile de credit
5.1. În ziua z+1, instituţiile de credit întocmesc un fişier electronic de plăţi ce conţine mesaje electronice de plată aferente tranzacţiilor zilei z, care va fi semnat electronic cu certificate calificate şi va fi transmis Ministerului Finanţelor Publice în sistem informatic.

5.2. Totalul plăţilor din fişierul prevăzut la pct. 5.1 va corespunde cu totalul sumei din ordinul de plată pentru Trezoreria Statului prin care instituţiile de credit transferă soldul contului tranzitoriu, întocmit în ziua z+1.

5.3. Fişierul electronic de plăţi se transmite Ministerului Finanţelor Publice în sistem informatic în ziua în care instituţia de credit a întocmit ordinul de plată pentru transferul soldului contului tranzitoriu, până la ora 12,00, împreună cu extrasul de cont al contului tranzitoriu aferent zilei pentru care se face transferul. La finele fiecărei luni, extrasele de cont transmise zilnic în sistem informatic vor fi eliberate şi pe suport hârtie, semnate de persoanele autorizate, sau în sistem informatic, semnate electronic cu certificate calificate.

5.4. Denumirea fişierelor electronice de plăţi va cuprinde:

– caracterele 1–4 – codul BIC al băncii;

– caracterele 5–13 – data fişierului (format AAAALLZZ);

– caracterele 14–20 – o secvenţă numerică unică ataşată fişierului.

5.5. Informaţiile obligatorii care se regăsesc în fişierul electronic de plăţi sunt următoarele:

1. numărul de referinţă al tranzacţiei;

2. numărul ordinului de plată întocmit de plătitor;

3. data ordinului de plată întocmit de plătitor;

4. data plăţii, constând în data debitării contului plătitorului şi creditării contului tranzitoriu;

5. codul de identificare fiscală al plătitorului;

6. denumirea plătitorului;

7. adresa plătitorului;

8. codul IBAN al plătitorului (codul IBAN al contului care s-a debitat);

9. codul de identificare fiscală al beneficiarului;

10. denumirea beneficiarului;

11. suma plătită, în cifre;

12. informaţiile cuprinse de plătitor în cele 3 câmpuri din rubrica „reprezentând“ a OPTT, respectiv: codul contului de venituri bugetare sau de disponibilităţi în care se dispune plata; codul de identificare fiscală al contribuabilului; alte explicaţii privind plata, care se completează astfel:

– maximum 10 caractere sunt atribuite codului contului de venituri bugetare sau de disponibilităţi în care se dispune plata (potrivit anexei la convenţiile încheiate cu instituţiile de credit);

– maximum 13 caractere sunt atribuite codului de identificare fiscală al contribuabilului;

– maximum 45 de caractere sunt atribuite explicaţiilor în legătură cu plata efectuată.

Cele 3 categorii de informaţii cuprinse la rubrica „reprezentând“ vor fi separate prin caracterul „/“ (de exemplu: 20030103/1701010400243/buget de stat).

5.6. În situaţia în care fişierul electronic de plăţi nu poate fi transmis datorită unor defecţiuni ale liniilor de comunicaţie sau din alte motive, acesta va fi copiat pe suport flash sau optic şi va fi depus de instituţia de credit la sediul Ministerului Finanţelor Publice, până cel târziu la ora 14,00 a zilei z+1, însoţit de adresa de înaintare.

CAPITOLUL VI
Soluţionarea diferenţelor înregistrate între sumele transferate din contul tranzitoriu şi informaţiile din fişierul conţinând mesaje electronice de plăţi
6.1.

(1) Ministerul Finanţelor Publice va sesiza instituţiile de credit în legătură cu orice problemă privind sumele transferate din contul tranzitoriu, cel târziu până la ora 14,00 a zilei lucrătoare în care au fost încasate sumele în contul deschis la trezoreria operativă centrală.

(2) Instituţiile de credit împreună cu Ministerul Finanţelor Publice soluţionează, până la ora 16,00 a zilei în care au fost încasate sumele în contul deschis la trezoreria operativă centrală, erorile care fac obiectul sesizării.

(3) Adresele de e-mail de la/la care se fac sesizările şi la/de la care se primesc propunerile de soluţionare se stabilesc în convenţiile încheiate între Ministerul Finanţelor Publice şi instituţiile de credit.

6.2. Restituirea şi returnarea sumelor către instituţia de credit

6.2.1.

(1) În cazul în care suma totală din fişierul conţinând mesaje electronice de plăţi este diferită de suma transferată din contul tranzitoriu, acesta se restituie de către Ministerul Finanţelor Publice instituţiei de credit, în ziua în care a fost primit, până la ora 14,00, cu explicaţia „fişier întocmit incorect“.

(2) În situaţia prevăzută la alin. (1), instituţia de credit are obligaţia de a retransmite Ministerului Finanţelor Publice fişierul conţinând mesaje electronice de plăţi, refăcut la nivelul sumei transferate din contul tranzitoriu, până cel târziu la ora 16,00 a zilei în care acesta i-a fost restituit.

(3) În cazul în care instituţia de credit nu transmite fişierul conţinând mesaje electronice de plăţi refăcut în cadrul termenului prevăzut la alin. (2), Ministerul Finanţelor Publice va proceda la restituirea integrală în contul instituţiei de credit a sumei încasate, în prima zi lucrătoare următoare.

6.2.2. Ministerul Finanţelor Publice va returna instituţiei de credit sumele aferente unor plăţi cuprinse în fişier în următoarele situaţii:

a) codul de identificare fiscală al beneficiarului nu se regăseşte în evidenţa fiscală;

b) contul de venituri bugetare sau de disponibilităţi în care s-a dispus plata nu se regăseşte în anexa la convenţia încheiată cu instituţia de credit;

c) sumele aferente plăţilor cuprinse în fişier nu sunt decontate în termenul prevăzut la art. 51 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

d) mesajul electronic de plată nu conţine toate elementele prevăzute la pct. 5.5.

6.2.3. Virarea sumei către instituţia de credit potrivit pct. 6.2.2 se realizează printr-un ordin de plată care va însuma valoarea tuturor plăţilor care fac obiectul returului şi care va fi însoţit de un fişier care se transmite în sistem informatic şi care va conţine următoarele informaţii din mesajele electronice de plată iniţiale:

1. numărul de referinţă al plăţii;

2. numărul ordinului de plată întocmit de plătitor;

3. data ordinului de plată întocmit de plătitor;

4. data plăţii, constând în data debitării contului plătitorului şi creditării contului tranzitoriu;

5. codul de identificare fiscală al plătitorului;

6. denumirea plătitorului;

7. adresa plătitorului;

8. codul IBAN al plătitorului (codul IBAN al contului care s-a debitat);

9. codul de identificare fiscală al beneficiarului;

10. denumirea beneficiarului;

11. suma plătită, în cifre;

12. informaţiile cuprinse de plătitor în cele 3 câmpuri din rubrica „reprezentând“ a OPTT, respectiv: codul contului de venituri bugetare sau de disponibilităţi în care se dispune plata; codul de identificare fiscală al contribuabilului; alte explicaţii privind plata, care se completează astfel:

– 10 caractere sunt atribuite codului contului de venituri bugetare sau de disponibilităţi în care se dispune plata (potrivit anexei la convenţiile încheiate cu instituţiile de credit);

– 13 caractere sunt atribuite codului de identificare fiscală al contribuabilului;

– 45 de caractere sunt atribuite explicaţiilor în legătură cu motivul returului.

6.2.4. În cazul în care ordinul de plată prin care se transferă soldul contului tranzitoriu nu se întocmeşte şi nu se decontează prin sistemul electronic de plată în ziua z+1, suma se restituie integral în contul instituţiei de credit, iar mesajul electronic de plată aferent se restituie acesteia, cu explicaţia „termenul de decontare a fost depăşit“.

CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
7.1. Anexele nr. 1, 2 şi 2.1 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.

*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.

Timp de 14 zile puteti testa GRATUIT tot continutul Bibliotecii Legislative Legalis 2.0. Legislatie consolidata, Jurisprudenta romaneasca si europeana, Doctrina, Reviste online, Bibliografie