În Monitorul Oficial nr. 282 din 21 aprilie a.c. a fost publicat Regulamentul Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 1/2017 pentru modificarea şi completarea Regulamentului nr. 2/2006 privind pieţele reglementate şi sistemele alternative de tranzacţionare, aprobat prin Ordinul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 15/2006.
Art. I.
Regulamentul nr. 2/2006 privind pieţele reglementate şi sistemele alternative de tranzacţionare, aprobat prin Ordinul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 15/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 228 din 14 martie 2006, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 1.
(1) Prezentul regulament stabileşte norme cu privire la autorizarea, organizarea şi funcţionarea operatorilor de piaţă, operatorilor de sistem, pieţelor reglementate şi sistemelor alternative de tranzacţionare, în conformitate cu prevederile Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 297/2004.
(2) Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F., este autoritatea competentă care aplică prevederile prezentului regulament, prin exercitarea prerogativelor stabilite prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare.”
2. După articolul 2 se introduce un nou articol, articolul 21, cu următorul cuprins:
„Art. 21.
(1) Deciziile cu privire la modificarea şi completarea reglementărilor emise de operatorii de piaţă/ operatorii de sistem prevăzute de prezentul regulament se eliberează de către A.S.F. în termen de maximum 60 de zile de la înregistrarea documentaţiei complete.
(2) A.S.F. poate solicita informaţii suplimentare sau modificarea documentelor prezentate iniţial în termen de maximum 30 de zile şi în acest caz termenul prevăzut la alin. (1) se suspendă.
(3) Termenul de 60 de zile menţionat la alin. (1) îşi reia cursul de la data depunerii informaţiilor sau modificărilor solicitate conform alin. (2).”
3. După articolul 4 se introduce un nou articol, articolul 41, cu următorul cuprins:
„Art. 41.
(1) Operatorul de piaţă are obligaţia de a publica pe pagina proprie de internet reglementările/procedurile/regulile care, conform cerinţelor prezentului regulament, sunt supuse aprobării A.S.F. sau, după caz, obligaţiei de a fi notificate la A.S.F., în termen de 3 zile lucrătoare de la data notificării/aprobării acestora de către A.S.F.
(2) Reglementările/Procedurile/Regulile menţionate la alin. (1) vor fi aplicabile de la data stabilită de organul statutar al operatorului de piaţă, dar nu mai devreme de cea de-a 5-a zi lucrătoare de la data publicării acestora pe site-ul operatorului de piaţă.
(3) În situaţii justificate, A.S.F. poate aproba reducerea termenului menţionat la alin. (2).
(4) Reglementările/Procedurile/Regulile prevăzute la alin. (1) sunt disponibile pe pagina de internet a operatorului de piaţă, în limbile română şi engleză.
(5) Operatorul de piaţă are obligaţia de a asigura un tratament nediscriminatoriu participanţilor la sistemele proprii şi/sau beneficiarilor serviciilor oferite.”
4. La articolul 6, alineatul (3) se abrogă.
5. La articolul 8 alineatul (1), literele a) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„a) Fondul de compensare a investitorilor – S.A., în conformitate cu art. 44 alin. (2) din Legea nr. 297/2004;
……………………………………..
c) persoane juridice menţionate la art. 157 din Legea nr. 297/2004;”.
6. La articolul 8 alineatul (1), după litera d) se introduce o nouă literă, litera e), cu următorul cuprins:
„e) operatori de piaţă din state membre şi/sau din state nemembre.”
7. La articolul 8, alineatul (2) se abrogă.
8. La articolul 8, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Operatorul de piaţă poate constitui fundaţii şi/sau asociaţii prin intermediul cărora desfăşoară activităţi circumscrise obiectului său de activitate conex, iar înfiinţarea lor va fi notificată A.S.F.”
9. La articolul 10, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„b) servicii de sondare a potenţialului pieţei de capital, acceptarea şi familiarizarea cu produsele, operaţiunile şi instrumentele noi, comportamentul investitorilor faţă de produse şi servicii, servicii de sondare a opiniei publice despre probleme economice, inclusiv analiza statistică a rezultatelor;”.
10. Articolul 11 se abrogă.
11. Articolul 18 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 18.
(1) Administrarea unui operator de piaţă va fi încredinţată unui consiliu de administraţie sau, după caz, unui consiliu de supraveghere, format din cel puţin 5 membri persoane fizice. Modul de constituire, atribuţiile şi responsabilităţile consiliului de administraţie sau, după caz, ale consiliului de supraveghere vor fi stabilite în actul constitutiv al societăţii, în conformitate cu prevederile Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor Legii nr. 297/2004, precum şi ale reglementărilor secundare emise în aplicarea Legii nr. 297/2004.
(2) Conducerea efectivă a operatorului de piaţă trebuie să fie asigurată de cel puţin două persoane fizice, denumite în continuare directori, sau de minimum 3 membri ai directoratului, în funcţie de tipul de administrare a operatorului de piaţă. Directorii/Membrii directoratului trebuie să încheie cu operatorul de piaţă contract de mandat conform prevederilor Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Directorii pot fi membri ai consiliului de administraţie. Directorii/Membrii directoratului sunt persoanele care, potrivit actelor constitutive şi/sau hotărârii organelor statutare ale operatorului de piaţă, sunt împuternicite să coordoneze activitatea zilnică a acestuia şi sunt învestite cu competenţa de a angaja răspunderea operatorului de piaţă. În această categorie nu se includ persoanele care asigură conducerea nemijlocită a compartimentelor din cadrul operatorului de piaţă sau a sediilor secundare ale acestuia.
(3) Consiliul de administraţie/Consiliul de supraveghere stabileşte atribuţiile fiecărui director/membrilor directoratului, ce vor fi detaliate în reglementările operatorului de piaţă.”
12. Articolul 19 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 19.
(1) Membrii consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere şi directorii/membrii directoratului operatorului de piaţă trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute în Regulamentul Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 14/2015 privind evaluarea şi aprobarea membrilor structurii de conducere şi a persoanelor care deţin funcţii-cheie în cadrul entităţilor reglementate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumit în continuare Regulamentul A.S.F. nr. 14/2015, în Regulamentul Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 2/2016 privind aplicarea principiilor de guvernanţă corporativă de către entităţile autorizate, reglementate şi supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, precum, şi, cumulativ, următoarele condiţii:
a) să nu facă parte din structura de conducere, să nu fie membri ai consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere, angajaţi sau auditori financiari la un alt operator de piaţă şi/sau operator de sistem;
b) să nu deţină participaţii la un alt operator de piaţă şi/sau operator de sistem din România;
c) să nu deţină nicio funcţie într-o instituţie a administraţiei publice centrale, a administraţiei publice locale sau într-o autoritate administrativă autonomă.
(2) Directorii/Membrii directoratului unui operator de piaţă/operator de sistem nu pot fi directori/membri ai directoratului unei societăţi ale cărei valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată administrată de operatorul de piaţă respectiv sau tranzacţionate în cadrul unui sistem alternativ de tranzacţionare administrat de operatorul de sistem respectiv.
(3) Prevederile alin. (2) nu se aplică în cazul în care operatorul de piaţă/operatorul de sistem respectiv este admis la tranzacţionare pe propria piaţă reglementată sau în cadrul propriului sistem alternativ de tranzacţionare.
(4) Prevederile alin. (2) sunt aplicabile soţilor şi rudelor sau afinilor, până la gradul al doilea inclusiv, ai directorilor/membrilor directoratului operatorilor de piaţă şi operatorilor de sistem.
(5) Directorii/Membrii directoratului unui operator de piaţă/operator de sistem nu pot fi directori/membri ai directoratului unui depozitar central sau ai unei contrapărţi centrale.”
13. După articolul 19 se introduce un nou articol, articolul 191, cu următorul cuprins:
„Art. 191.
(1) În cazul în care convocatorul unei adunări generale a acţionarilor conţine un punct pe ordinea de zi cu privire la schimbarea sistemului de administrare al operatorului de piaţă, prin trecerea de la sistemul unitar de administrare la cel dualist de administrare, convocatorul va cuprinde un punct distinct cu privire la alegerea persoanelor ce vor îndeplini calitatea de membri ai consiliului de supraveghere.
(2) În cazul în care acţionarii unui operator de piaţă decid trecerea de la sistemul unitar de administrare la sistemul dualist de administrare, hotărârea adunării generale a acţionarilor prin care se stabileşte schimbarea sistemului de administrare va cuprinde numele persoanelor ce vor îndeplini calitatea de membri ai consiliului de supraveghere.
(3) Membrii consiliului de supraveghere propuşi spre validare conform alin. (2) înaintează către A.S.F., în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data hotărârii adunării generale a acţionarilor, propunerile pentru membrii directoratului.
(4) Membrii consiliului de supraveghere şi membrii directoratului propuşi sunt validaţi de A.S.F., în conformitate cu prevederile Regulamentului A.S.F. nr. 14/2015.
(5) Actul constitutiv al operatorului de piaţă, modificat ca urmare a hotărârii adunării generale a acţionarilor menţionate la alin. (2), intră în vigoare în 15 zile de la data comunicării deciziei A.S.F. de validare a membrilor consiliului de supraveghere.
(6) Decizia A.S.F. de validare a membrilor directoratului intră în vigoare la data transmiterii la A.S.F. de către consiliul de supraveghere prevăzut în actul constitutiv al operatorului de piaţă a deciziei de confirmare a componenţei membrilor directoratului.
(7) Operatorul de piaţă are obligaţia de a înregistra membrii directoratului la oficiul registrului comerţului, ulterior validării acestora de către A.S.F.
(8) Prevederile prezentului articol se aplică mutatis mutandis şi în cazul trecerii de la sistemul dualist de administrare la sistemul unitar de administrare.”
14. La articolul 21, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 21.
(1) În termen de 30 de zile de la apariţia unei situaţii de incompatibilitate, impediment legal, imposibilitate definitivă de exercitare a mandatului sau de vacanţă a postului de membru al consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere, operatorul de piaţă va iniţia demersurile necesare pentru a supune validării A.S.F. o altă persoană desemnată, în conformitate cu actele constitutive ale societăţii, pentru exercitarea mandatului respectiv până la expirarea acestuia, cu respectarea condiţiilor prevăzute la art. 19 şi a celor prevăzute în Regulamentul A.S.F. nr. 14/2015.”
15. La articolul 22, partea introductivă şi literele f), h) şi j) se modifică si vor avea următorul cuprins:
„Art. 22.
În cazul unui operator de piaţă administrat în sistem unitar, atribuţiile consiliului de administraţie al operatorului de piaţă vor fi stabilite prin actul constitutiv, în conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi vor cuprinde în plus faţă de acestea cel puţin următoarele:
……………………………
f) numeşte, eliberează din funcţie şi stabileşte remuneraţia directorilor operatorului de piaţă, hotărând şi atribuţiile acestora;
……………………………
h) aprobă încheierea de acte juridice a căror valoare estimată depăşeşte limita stabilită pentru directori, în limitele stabilite prin actul constitutiv sau prin hotărârea adunării generale a acţionarilor;
……………………………
j) soluţionează contestaţiile împotriva deciziilor directorilor;”.
16. La articolul 22 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) În cazul unui operator de piaţă administrat în sistem dualist, atribuţiile prevăzute la alin. (1) lit. a), d), f), h), i) şi j) revin consiliului de supraveghere. În aplicarea prezentului alineat, orice referire la director/directori se consideră ca fiind făcută la membrii directoratului.”
17. Articolul 23 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 23.
(1) Ori de câte ori este necesar şi cel puţin o dată pe an, până la 31 martie, fiecare membru al consiliului de administraţie şi fiecare director sau, după caz, fiecare membru al consiliului de supraveghere/directoratului are obligaţia să notifice consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere al operatorului de piaţă natura şi întinderea interesului sau a relaţiilor sale materiale, conform prevederilor art. 130 alin. (3) din Legea nr. 297/2004.
(2) Notificarea anuală menţionată la alin. (1) se transmite şi în cazul în care nu au existat situaţii de natura celor menţionate la art. 130 alin. (3) din Legea nr. 297/2004.
(3) Obligaţia prevăzută la alin. (1) revine membrului consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere sau directorului/membrului directoratului atunci când a cunoscut ori trebuia să cunoască faptul că a fost încheiat sau este în curs de a fi încheiat un contract faţă de care acesta are un interes material sau, după caz, în situaţia în care pe ordinea de zi a consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere ori a directoratului, după caz, se dezbat şi se supun aprobării probleme faţă de care respectivul membru/director se află în conflict de interese.
(4) Un membru al consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere sau un director/membru al directoratului are un interes material sau se află în conflict de interese în orice situaţie care se referă la patrimoniul sau interesele personale ori ale familiei acestuia (soţului/soţiei, rudelor şi afinilor până la gradul al doilea inclusiv) şi care se află în legătură directă sau incidenţă cu activitatea operatorului de piaţă.
(5) Membrul consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere şi directorul/membrul directoratului care are un interes material sau o relaţie materială ori care se află într-un conflict de interese nu vor participa la dezbaterile/luarea deciziilor care au legătură cu acestea şi, în cazul membrului consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere şi membrului directoratului, se vor abţine de la vot asupra oricărei probleme legate de acestea, fiind consideraţi prezenţi la stabilirea cvorumului necesar luării unei decizii.
(6) Atunci când un membru al consiliului de administraţie/ consiliului de supraveghere sau un director/membru al directoratului operatorului de piaţă nu declară un conflict de interese, în conformitate cu prevederile alin. (1)-(5):
a) operatorul de piaţă, un acţionar al acestuia sau A.S.F. cere instanţei judecătoreşti anularea oricărui contract în care acesta are un interes material nedeclarat, potrivit celor prevăzute la alin. (1)-(5), cu sancţionarea membrului consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere sau directorului/ membrului directoratului, potrivit art. 272 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 297/2004;
b) A.S.F. solicită operatorului de piaţă anularea hotărârii consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere sau a membrilor directoratului, respectiv a deciziei luate de director, şi înlocuirea respectivului membru al consiliului de administraţie/ consiliului de supraveghere sau a respectivului director/membru al directoratului.”
18. După articolul 23 se introduce un nou articol, articolul 231, cu următorul cuprins:
„Art. 231.
(1) Membrii consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere, precum şi directorii/membrii directoratului operatorului de piaţă definesc şi supraveghează implementarea mecanismelor de guvernanţă care asigură gestionarea eficientă şi prudentă a operatorului de piaţă, inclusiv separarea sarcinilor în cadrul acestuia şi prevenirea conflictelor de interese, într-un mod care să asigure integritatea pieţei.
(2) Operatorul de piaţă adoptă o politică în legătură cu conflictele de interese ce rezultă din sau pot afecta activitatea desfăşurată de operatorul de piaţă, inclusiv cele în legătură cu activităţile externalizate de operatorul de piaţă.
(3) Atunci când operatorul de piaţă este parte a unui grup, procedurile sale privind organizarea administrativă trebuie să ţină cont de orice circumstanţe de care acesta are sau ar trebui să aibă cunoştinţă, care pot conduce la apariţia unui conflict de interese, ca rezultat al structurii şi activităţilor desfăşurate de alte entităţi din cadrul grupului.
(4) Operatorul de piaţă trebuie să deţină personal suficient şi adecvat pentru îndeplinirea obligaţiilor care îi revin.”
19. Articolul 24 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 24.
(1) Directorii, dacă au fost mandataţi astfel de către consiliul de administraţie/membrii directoratului, dacă au fost desemnaţi de către consiliul de supraveghere al operatorului de piaţă, reprezintă legal societatea în faţa autorităţilor publice şi în relaţiile cu persoanele fizice şi/sau juridice române şi/sau străine. Prin semnătura lor, directorii/membrii directoratului angajează patrimonial societatea ca persoană juridică.
(2) Directorii/Membrii directoratului operatorului de piaţă:
a) urmăresc respectarea regulilor şi procedurilor pieţelor reglementate de către participanţii la piaţă;
b) exercită competenţe de sancţionare sau instituire de măsuri cu caracter preventiv asupra participanţilor pe pieţele reglementate şi a agenţilor pentru servicii de investiţii financiare atestaţi pentru a-şi desfăşura activitatea pe pieţele reglementate;
c) informează imediat A.S.F., dar nu mai târziu de 24 de ore, cu privire la orice neregulă sau disfuncţionalitate în cadrul sistemului de tranzacţionare.
(3) În cazul unui operator de piaţă administrat în sistem dualist, atribuţiile prevăzute la art. 22 alin. (1) lit. b), c), e), g), k), l) şi m) revin membrilor directoratului.”