În Monitorul Oficial nr. 285 din 24 aprilie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Transporturilor nr. 403/2017 privind modificarea anexei la Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 358/2012 pentru aprobarea Liniilor directoare cu privire la măsurile de îmbunătățire a siguranței circulației pe infrastructura rutieră, în vederea aplicării Directivei 2008/96/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind gestionarea siguranței infrastructurii rutiere.
LINIILE DIRECTOARE
cu privire la măsurile de îmbunătățire a siguranței circulației pe infrastructura rutieră, în vederea aplicării Directivei 2008/96/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind gestionarea siguranței infrastructurii rutiere
CAPITOLUL I
Cadrul legislativ și instituțional
Art. 1.
Prezentele linii directoare stabilesc etapele de urmat și elementele de avut în vedere în aplicarea procedurilor de siguranță rutieră pentru punerea în practică a prevederilor Directivei 2008/96/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind gestionarea siguranței infrastructurii rutiere, în baza prevederilor actelor normative naționale, respectiv:
a) Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
b) Ordinul ministrului transporturilor nr. 655/2016 pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Comisiei de atestare, disciplină și soluționare a contestațiilor;
c) Ordinul ministrului transporturilor nr. 656/2016 pentru aprobarea Metodologiei de atestare a auditorilor de siguranță rutieră;
d) Ordinul ministrului transporturilor nr. 691/2016 pentru aprobarea Metodologiei de contractare a evaluării de impact asupra siguranței rutiere și a auditului de siguranță rutieră, de desemnare și de lucru a auditorilor de siguranță rutieră;
e) Ordinul ministrului transporturilor nr. 762/2016 privind aprobarea tarifelor pentru efectuarea evaluării de impact asupra siguranței rutiere, a auditului de siguranță rutieră, inspecției de siguranță rutieră, tarifelor privind onorariile cuvenite auditorilor de siguranță rutieră pentru activitățile prestate, precum și destinația sumelor provenite din încasarea acestora;
f) Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.282/2014 pentru aprobarea structurii organizatorice a Autorității Rutiere Române – A.R.R.*)
CAPITOLUL II
Domeniul de aplicare
Art. 2.
(1) Prezentele linii directoare se aplică siguranței următoarei rețele rutiere naționale aflate în faza de proiectare, de construcție și de exploatare:
a) autostrăzile;
b) drumurile expres;
c) drumurile internaționale „E”;
d) drumurile naționale principale;
e) drumurile naționale secundare;
f) drumurile de interes județean;
g) străzile de categoria I și a II-a.
(2) Prezentele linii directoare nu se aplică tunelurilor rutiere reglementate de Directiva 2004/54/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 29 aprilie 2004 privind cerințele minime de siguranță pentru tunelurile din Rețeaua rutieră transeuropeană.
CAPITOLUL III
Obiectivele gestionării siguranței circulației pe infrastructura rutieră
Art. 3.
Implementarea cadrului legislativ specific gestionării siguranței infrastructurii rutiere a avut în vedere:
a) îmbunătățirea siguranței infrastructurii rutiere;
b) scăderea numărului de accidente soldate cu morți sau răniți grav;
c) creșterea capacității instituționale de implementare și extindere a gestionării siguranței circulației pe infrastructura rutieră.
CAPITOLUL IV
Definiții și acțiuni privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră
Art. 4.
În sensul prezentelor linii directoare se aplică definițiile prevăzute la art. 3 din Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Art. 5.
Acțiunile principale care asigură gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră sunt:
a) evaluarea de impact asupra siguranței rutiere;
b) auditul de siguranță rutieră;
c) inspecția de siguranță rutieră;
d) inspecția de siguranță rutieră suplimentară;
e) clasificarea siguranței rețelei rutiere;
f) clasificarea tronsoanelor cu o concentrație mare de accidente;
g) gestionarea datelor privind accidentele soldate cu persoane decedate sau răniți grav;
h) formarea, atestarea, perfecționarea și desemnarea auditorilor;
i) îmbunătățirea continuă a practicilor de gestionare a siguranței rutiere;
j) schimbul de cele mai bune practici;
k) crearea unei baze de date la nivelul Autorității Rutiere Române – A.R.R., denumită în continuare ARR, cu informații privind siguranța rețelei rutiere naționale.
CAPITOLUL V
Etapele de urmat pentru gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră și îmbunătățirea continuă a practicilor de gestionare a acesteia
SECȚIUNEA 1
Evaluarea de impact asupra siguranței rutiere
Art. 6.
(1) Evaluarea de impact asupra siguranței rutiere este parte integrantă a studiului de prefezabilitate sau, după caz, a studiului de fezabilitate al unui proiect de infrastructură rutieră care se construiește sau se modifică substanțial și se concretizează într-un raport de evaluare de impact asupra siguranței rutiere.
(2) Elementele componente ale unei evaluări de impact asupra siguranței rutiere sunt:
a) definirea problemei;
b) situația actuală și situația în eventualitatea neinițierii vreunei acțiuni;
c) obiectivele specifice siguranței rutiere;
d) analiza impactului alternativelor propuse asupra siguranței rutiere;
e) compararea alternativelor propuse, inclusiv analiza raportului costuri-beneficii;
f) prezentarea tuturor soluțiilor posibile.
(3) Elementele care trebuie avute în vedere la efectuarea evaluării de impact sunt:
a) accidente soldate cu decese și/sau răniri grave; obiectivele de reducere a numărului de accidente în comparație cu scenariul care prevede eventualitatea neinițierii vreunei acțiuni;
b) alegerea traseelor și studii origine-destinație ale utilizatorilor pentru noile trasee;
c) efecte posibile asupra rețelelor rutiere existente cum ar fi accese, intersecții, treceri la nivel și altele asemenea;
d) utilizatorii drumurilor, inclusiv utilizatorii vulnerabili cum ar fi pietoni, bicicliști, motocicliști și alții asemenea;
e) trafic (de exemplu, volumul de trafic, trafic clasificat în funcție de tipul de vehicul);
f) condiții climatice și sezoniere;
g) prezența unui număr suficient de zone de parcări sigure;
h) activitatea seismică.
(4) În vederea realizării evaluării de impact asupra siguranței rutiere, între ARR, pe de o parte, și investitor, pe de altă parte, se încheie un contract de prestări de servicii în conformitate cu contractul-cadru, stabilit potrivit legii.
(5) ARR desemnează auditorul/auditorii de siguranță rutieră.
(6) Între ARR, pe de o parte, și auditorul/auditorii de siguranță rutieră, pe de altă parte, se încheie un contract de prestări de servicii în conformitate cu contractul-cadru, stabilit potrivit legii.
(7) Investitorul are obligația de a pune la dispoziția ARR documentația privind proiectul de infrastructură rutieră sau a drumului public supus evaluării de impact asupra siguranței rutiere, în termenul prevăzut de lege.
(8) Auditorul/Auditorii de siguranță rutieră realizează evaluarea de impact asupra siguranței rutiere, care se concretizează printr-un raport.
(9) Raportul de evaluare de impact asupra siguranței rutiere trebuie să indice considerentele în materie de siguranță rutieră care contribuie la alegerea soluției propuse și să furnizeze toate informațiile relevante necesare realizării unei analize costuri-beneficii a diverselor opțiuni evaluate.
(10) Raportul rezultat în urma evaluării de impact asupra siguranței rutiere are anexat un set de recomandări privind remedierea eventualelor deficiențe constatate.
SECȚIUNEA a 2-a
Auditul de siguranță rutieră
Art. 7.
(1) Auditul de siguranță rutieră este parte integrantă a unui proiect de infrastructură rutieră, se concretizează într-un raport de audit de siguranță rutieră și se execută obligatoriu pe capitole, corespunzător pentru fiecare dintre următoarele stadii:
a) studiul de fezabilitate/documentația de avizare a lucrărilor de intervenții;
b) proiect tehnic și detalii de execuție;
c) anterior recepției la terminarea lucrărilor la drumul public;
d) imediat după darea în exploatare a drumului public, în trafic.
(2) Operațiunile de audit în domeniul siguranței rutiere pentru proiecte de infrastructură rutieră se efectuează cu respectarea următoarelor criterii:
a) criterii aplicabile în studiul de fezabilitate:
1. localizarea geografică, care include expunerea la alunecările de teren, la inundații, la avalanșe și altele asemenea, condiții climatice și sezoniere, precum și activități seismice;
2. tipurile de intersecții și distanța dintre acestea;
3. numărul și tipul benzilor de circulație;
4. structura și componența traficului admis pe noua infrastructură;
5. funcționalitatea drumurilor în cadrul rețelei;
6. condițiile meteorologice;
7. viteze de proiectare și viteze de circulație;
8. profile transversale, care cuprind: lățimea părții carosabile, piste pentru bicicliști, trotuare;
9. traseul în plan de situație și în profil longitudinal;
10. vizibilitate;
11. dispunerea intersecțiilor;
12. mijloace de transport în comun și infrastructurile aferente;
13. treceri la nivel cu căi rutiere/calea ferată;
b) criterii aplicabile în stadiul de proiect tehnic și detalii de execuție:
1. planul de situație;
2. semnalizare orizontală și verticală coerentă;
3. iluminarea căilor rutiere și a intersecțiilor;
4. echipamente poziționate în ampriza drumului;
5. plantația rutieră adiacentă drumului în extravilan și construcțiile, amenajările și alte obiective din intravilanul localităților;
6. obstacole fixe la marginea drumului;
7. parcări sigure;
8. utilizatori vulnerabili ai căilor rutiere (de exemplu, pietoni, cicliști, motocicliști);
9. adaptarea sistemelor rutiere de restricționare într-un mod ușor de utilizat (spații care separă sensurile de mers și parapete de siguranță pentru evitarea pericolelor la care sunt expuși utilizatorii vulnerabili);
c) criterii aplicabile în stadiul anterior dării în exploatare:
1. siguranța utilizatorilor căilor rutiere și vizibilitatea în diverse circumstanțe, cum ar fi întunericul, și în condiții meteorologice normale;
2. lizibilitatea elementelor de semnalizare orizontală și verticală;
3. starea drumurilor;
d) criterii aplicabile în stadiul imediat după darea în exploatare îl reprezintă evaluarea siguranței căilor rutiere din perspectiva comportamentului real al utilizatorilor.
(3) Realizarea unei operațiuni de audit într-un anumit stadiu poate duce la reanalizarea criteriilor aplicabile în stadiile precedente.
(4) Pentru fiecare stadiu, între ARR, pe de o parte, și investitor sau administrator, după caz, pe de altă parte, se încheie un contract de prestări de servicii în conformitate cu contractul-cadru, stabilit potrivit legii.
(5) ARR desemnează auditorul/auditorii de siguranță rutieră.
(6) Între ARR, pe de o parte, și auditorul de siguranță rutieră, pe de altă parte, se încheie un contract de prestări de servicii în conformitate cu contractul-cadru, stabilit potrivit legii.
(7) Investitorul sau, după caz, administratorul are obligația de a pune la dispoziția ARR documentația privind proiectul de infrastructură rutieră sau a drumului public supus evaluării de impact asupra siguranței rutiere, inspecției de siguranță sau auditului de siguranță rutieră.
(8) Auditorul/Auditorii de siguranță rutieră realizează auditul de siguranță rutieră, care se concretizează printr-un raport.
(9) Raportul de audit de siguranță rutieră cuprinde 4 capitole, câte unul pentru fiecare stadiu, fiecare capitol având anexat, după caz, câte un set de recomandări de remediere a eventualelor deficiențe constatate.
(10) Investitorul și, după caz, administratorul au obligația să întreprindă demersurile necesare pentru a asigura remedierea deficiențelor constatate și prezentate în raportul de audit de siguranță.
(11) Eventualele contestații ale investitorului sau administratorului la raportul de audit de siguranță rutieră vor fi soluționate de către Comisia de atestare, disciplină și soluționare a contestațiilor, denumită în continuare Comisia.