În Monitorul Oficial nr. 793 din 6 octombrie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat nr. 1.238/2017 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea de către Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat a prevederilor art. 25 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996.
CAPITOLUL I
Organizarea evidenţei specifice
SECŢIUNEA A
Organizarea evidenţei specifice în cadrul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat
Art. 1.
La nivelul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, prin intermediul agenţiilor pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului subordonate, se organizează evidenţa specifică privind ajutoarele individuale şi alocările specifice în baza schemelor de ajutor de stat/de minimis al căror furnizor este Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat.
Art. 2.
Evidenţa se organizează pe fiecare operator economic beneficiar de ajutor de stat, la fiecare beneficiar evidenţiindu-se actele normative în baza cărora a beneficiat de măsuri de ajutor de stat. Datele şi informaţiile necesare organizării evidenţei specifice se colectează de la operatorii economici beneficiari, prin note de constatare, conform art. 25 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare.
Art. 3.
Agenţiile pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului transmit periodic direcţiei de specialitate din cadrul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, după caz, informaţii privind:
a) ajutoarele de stat/de minimis pentru care s-a emis decizie de recuperare, precum şi condiţiile care au stat la baza autorizării acestora;
b) ajutoarele de stat/de minimis exceptate de la obligaţia notificării, precum şi condiţiile care au stat la baza acordării acestora;
c) modificările intervenite în legătură cu ajutoarele acordate.
Art. 4.
Evidenţa specifică organizată la nivelul agenţiilor pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului, subordonate Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, trebuie să cuprindă cel puţin următoarele informaţii:
a) denumirea operatorului economic beneficiar şi elementele de identificare;
b) domiciliul fiscal;
c) sectorul de activitate exprimat prin clasificarea CAEN;
d) cifra de afaceri, pe ani de activitate, de la data acordării ajutorului de stat/de minimis;
e) numărul de angajaţi, pe ani de activitate;
f) structura acţionariatului;
g) actul normativ/administrativ în temeiul căruia primeşte ajutor de stat/de minimis;
h) cuantumul ajutorului de stat primit, defalcat pe ani;
i) modalitatea de acordare a ajutorului de stat;
j) decizia de autorizare, după caz.
Art. 5.
Agenţiile pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului, subordonate Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, au obligaţia de a actualiza permanent evidenţa specifică şi de a transmite informaţii direcţiei de specialitate din cadrul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, la solicitarea acesteia.
SECŢIUNEA B
Organizarea evidenţei specifice în cadrul direcţiei de specialitate
Art. 6.
Direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat urmăresc modul de utilizare a ajutoarelor de stat acordate în conformitate cu legislaţia în domeniul ajutorului de stat/de minimis.
Art. 7.
Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat transmite Consiliului Concurenţei, la solicitarea acestuia, datele şi informaţiile necesare monitorizării ajutoarelor de stat/de minimis la nivel naţional, inclusiv pentru întocmirea rapoartelor şi informărilor necesare îndeplinirii obligaţiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene.
Art. 8.
La nivelul direcţiilor de specialitate din cadrul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat se constituie baze de date referitoare la:
a) ajutoarele de stat/de minimis pentru care s-a emis decizie de recuperare, precum şi condiţiile care au stat la baza autorizării acestora;
b) ajutoarele de stat/de minimis exceptate de la obligaţia notificării, precum şi condiţiile care au stat la baza acordării acestora;
c) modificările intervenite în legătură cu ajutoarele acordate.
CAPITOLUL II
Stoparea şi recuperarea ajutoarelor de stat/de minimis
Art. 9.
În conformitate cu prevederile art. 25 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare, agenţiile pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului, subordonate Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, dispun măsuri în legătură cu modul de utilizare a ajutoarelor de stat/de minimis aflate în derulare la operatorii economici beneficiari şi emit decizii prin care dispun recuperarea ajutoarelor de stat/de minimis acordate, aceste decizii având caracter de titlu executoriu.
Art. 10.
Prevederile privind stoparea sau recuperarea ajutoarelor de stat/de minimis, reglementate de prezentele norme metodologice, se aplică tuturor beneficiarilor de ajutoare de stat/de minimis pentru care furnizorul este Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, în cazul în care se constată că aceştia nu respectă:
a) condiţiile prevăzute în schemele de acordare a ajutoarelor de stat/de minimis;
b) condiţiile prevăzute în deciziile de autorizare a schemei sau a ajutorului individual;
c) criteriile prevăzute de legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de stat/de minimis;
d) condiţiile prevăzute în Tratatul de aderare a României la Uniunea Europeană, referitoare la ajutoarele de stat/de minimis acordate operatorilor economici din zonele defavorizate şi libere.
Art. 11.
Propunerile privind măsurile de stopare a acordării ajutoarelor de stat/de minimis sau de recuperare a acestora sunt elaborate de agenţiile pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere investiţii şi promovare a exportului, în urma acţiunilor de supraveghere şi control derulate prin şi pe baza informaţiilor primite de la compartimentele de specialitate din cadrul agenţiei, în toate cazurile indicate la art. 10.
Art. 12.
Agenţiile pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului au obligaţia să informeze dacă la beneficiarii verificaţi se constată premise ale nerespectării prevederilor art. 10.
SECŢIUNEA A
Mecanismul de stopare a ajutoarelor de stat
Art. 13.
Agenţiile pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului au obligaţia să informeze direcţia de specialitate din cadrul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat dacă operatorul economic se află în situaţia atingerii intensităţii maxime a ajutorului de stat/de minimis prevăzute de legislaţie, printr-o adresă semnată de directorul executiv al agenţiei pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului.
Art. 14.
Agenţiile pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului întocmesc o notă de stabilire a creanţei bugetare datorate, elaborând în acest sens şi decizia de recuperare a ajutorului de stat – formularul nr 3 la prezentele norme metodologice.
Art. 15.
Nota de stabilire a creanţei bugetare datorate, rezultată din neregulile constatate şi dobânda aferentă ajutorului de stat/de minimis şi decizia de recuperare a ajutorului de stat/de minimis, avizate de responsabilii compartimentelor de specialitate, se înaintează spre aprobare directorului executiv al agenţiei pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului.
Art. 16.
Decizia prin care se dispune stoparea ajutorului de stat/de minimis acordat trebuie să conţină cel puţin următoarele elemente:
a) emitentul deciziei, sediul social şi codul de identificare ale acestuia;
b) numărul şi data deciziei;
c) denumirea operatorului economic;
d) codul unic de înregistrare;
e) domiciliul fiscal;
f) obiectul deciziei;
g) motivele de fapt şi de drept care au condus la emiterea deciziei;
h) temeiul legal şi modalitatea de acordare a ajutorului de stat/de minimis;
i) cuantumul ajutorului de stat/de minimis de care are dreptul să beneficieze;
j) temeiul legal în baza căruia s-a dispus stoparea ajutorului de stat/de minimis;
k) data la саге se realizează stoparea acordării ajutorului de stat;
l) temeiul legal al puterii executorii a deciziei;
m) organul la care se depune contestaţia şi termenul de depunere a acesteia;
n) data la care îşi produce efectele decizia;
o) numele şi semnătura directorului executiv al agenţiei pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului sau ale persoanei înlocuitoare de drept şi ştampila instituţiei publice.
Art. 17.
Decizia de stopare a ajutorului de stat acordat semnată de directorul executiv al agenţiei pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului se transmite operatorului economic beneficiar, instituţiei bancare partenere dacă este cazul şi, spre informare, Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat şi Consiliului Concurenţei.
SECŢIUNEA B
Mecanismul de recuperare a ajutoarelor de stat
Art. 18.
Agenţiile pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului au obligaţia să informeze Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat dacă operatorul economic se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 10, printr-o adresă semnată de directorul executiv al agenţiei pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului.
Art. 19.
Agenţiile pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului, prin compartimentele de specialitate, efectuează verificări şi controale la beneficiarii ajutoarelor de stat.
Art. 20.
Agenţiile pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului au obligaţia de a demara procedura de recuperare a ajutorului de stat dacă se constată una dintre următoarele situaţii:
– în urma vizitei la sediul/punctul de lucru al beneficiarului în vederea certificării cheltuielilor efectuate de beneficiari sau a monitorizării acestora timp de 3 ani începând cu anul următor acordării ajutorului de stat/de minimis, constată că beneficiarii au făcut declaraţii incomplete şi/sau neconforme cu realitatea pentru a obţine ajutor financiar nerambursabil, au schimbat destinaţia ajutorului financiar nerambursabil sau nu au fost îndeplinite condiţiile prevăzute în contract, precum şi cele din procedura de implementare a schemei de ajutor de stat/de minimis;
– beneficiarul ajutorului financiar nerambursabil se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 9 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanţi în afaceri, aprobată cu modificări prin Legea nr. 301/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
– nu s-au efectuat cheltuielile pentru care administratorul incubatorului de afaceri a primit aprobare cu privire la:
a) extinderea/reabilitarea/reamenajarea spaţiilor;
b) achiziţionarea echipamentelor IT şi mobilier;
c) firma incubată, beneficiară de ajutor financiar nerambursabil;
– Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat sau agenţiile pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului înregistrează o sesizare din partea instituţiilor statului cu privire la nerespectarea condiţiilor de eligibilitate în baza cărora beneficiarii au primit ajutorul de stat.
Art. 21.
În cazul în care se constată una dintre situaţiile prevăzute la art. 20, aceasta va fi consemnată de către unitatea de monitorizare, control şi raportare, într-un proces-verbal de constatare a neconformităţilor – formularul nr. 1 la prezentele norme metodologice. Procesul-verbal de constatare a neconformităţilor va fi transmis la unitatea de plată din cadrul agenţiei pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului competentă. Unitatea de plată va întocmi nota de stabilire a creanţei bugetare datorate, rezultată din neregulile constatate şi dobânda aferentă ajutorului de stat- formularul nr. 2 la prezentele norme metodologice, precum şi cuantumul sumei datorate de beneficiarul ajutorului de stat, conform Regulamentului (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a art. 93 din Tratatul CE. Aceste calcule vor fi exprimate în moneda naţională.
Art. 22.
Unitatea de plată va înştiinţa şi va propune ordonatorului terţiar de credite al fiecărei agenţii pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului recuperarea totală sau parţială a ajutorului financiar nerambursabil şi va anunţa Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat că a fost declanşată recuperarea ajutorului de stat.
Art. 23.
Nota de stabilire a creanţei bugetare datorate, rezultată din neregulile constatate şi dobânda aferentă ajutorului de stat şi decizia de recuperare a ajutorului de stat, avizate de responsabilii compartimentelor de specialitate, se înaintează spre aprobare directorului executiv al agenţiei pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului.
Art. 24.
Decizia prin care se dispune recuperarea ajutorului de stat acordat ilegal trebuie să conţină cel puţin următoarele elemente:
a) emitentul deciziei, sediul social şi codul de identificare ale acestuia;
b) numărul şi data deciziei;
c) denumirea operatorului economic;
d) codul unic de înregistrare;
e) domiciliul fiscal;
f) obiectul deciziei;
g) motivele de fapt şi de drept care au condus la emiterea deciziei;
h) data la care ajutorul de stat a fost pus la dispoziţia beneficiarului;
i) data până la care s-a calculat dobânda de recuperare;
j) cuantumul ajutorului de stat acordat ilegal, precum şi al dobânzii ce trebuie recuperată;
k) rata dobânzii utilizate pentru determinarea cuantumului dobânzii de recuperat;
l) temeiul legal în baza căruia s-a dispus recuperarea ajutorului de stat, precum şi a dobânzilor aferente;
m) temeiul legal al puterii executorii a deciziei;
n) organul la care poate depune contestaţia şi termenul de depunere a acesteia;
o) data de la care îşi produce efectele decizia;
p) numele şi semnătura directorului executiv al agenţiei pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului sau ale persoanei înlocuitoare de drept şi ştampila instituţiei publice.
Art. 25.
Decizia de recuperare a ajutorului de stat acordat ilegal, semnată de directorul executiv al agenţiei pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului, se transmite:
– operatorului economic beneficiar, pentru executarea voluntară;
– pentru informarea direcţiei de specialitate din cadrul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat.
[…]