În Monitorul Oficial nr. 795 din 6 octombrie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Educaţiei Naţionale nr. 4.798/2017 privind aprobarea Contractului de pregătire practică a elevilor din învăţământul dual.

Art. 1.

(1) Se aprobă Contractul de pregătire practică a elevilor din învăţământul dual, prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul ordin.

(2) Fiecare operator economic partener de practică din învăţământul dual, împreună cu unitatea de învăţământ, încheie contractele individuale de pregătire practică cu elevii din învăţământul dual, care includ toate activităţile de practică de care răspunde prin contractul de parteneriat – stagiile de pregătire practică din planul-cadru de învăţământ, precum şi componenta de pregătire practică săptămânală (instruire practică şi laborator tehnologic) din modulele de specialitate pentru calificarea profesională vizată, care au fost convenite prin contractul de parteneriat a se desfăşura la acel operator economic sau în alte locaţii stabilite de acesta pe baza unor convenţii/contracte scrise, pe care le încheie în acest scop cu alţi operatori economici sau furnizori de formare.

(3) Contractul de pregătire practică, încheiat individual pentru fiecare elev poate fi completat şi cu alte clauze specifice, cu condiţia să nu contravină modelului din anexa nr. 1 şi reglementărilor legale.

Art. 2.

Începând cu anul şcolar 2017-2018, efectuarea stagiului de pregătire practică a elevilor din învăţământul dual se va desfăşura în baza contractului de pregătire practică în învăţământul dual şi a anexelor acestuia, încheiat între unitatea de învăţământ, operatorul economic partener de practică şi elevul sau părintele/tutorele/susţinătorul legal instituit al acestuia.

Art. 3.

(1) Se aprobă formatul Certificatului de pregătire practică în învăţământul dual, prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentul ordin.

(2) Certificatul de pregătire practică atestă activităţile desfăşurate de elevi în timpul practicii şi rezultatele învăţării dobândite prin aceste activităţi, pentru a fi utilizat în cadrul portofoliului personal al elevului.

(3) Unitatea de învăţământ răspunde de eliberarea certificatului de pregătire practică, după completarea şi semnarea acestuia de către operatorul economic partener de practică şi unitatea de învăţământ.

Art. 4.

Direcţia generală evaluare şi monitorizare învăţământ preuniversitar, Direcţia generală management preuniversitar, Direcţia minorităţi, Direcţia generală economică, Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, inspectoratele şcolare şi unităţile de învăţământ profesional şi tehnic duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Art. 5.

Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

ANEXA Nr. 1

CONTRACT

de pregătire practică în învăţământul dual

CAPITOLUL I

Părţile contractante

Prezentul contract se încheie între:

1. Operatorul economic (denumit în continuare partener de practică) ………………………………., cu sediul în ………………………………., str. ……………………. nr. ….., judeţul/municipiul Bucureşti ………………….., identificat cu J ……………., CUI …………….., telefon …………….., fax …………………., e-mail ………………, reprezentat legal prin ……………….., având funcţia de ………………………,

2. Unitatea de învăţământ ………………………………….., cu sediul în …………………………, str. ……………………………… nr. ………., judeţul/municipiul Bucureşti……………………., telefon …………………., fax: ………………………., e-mail ………………, CUI ……………………., reprezentată legal prin …………………………………………………., având funcţia de director,

şi

3. Elevul/Eleva ………………………………………………………. [(denumit(ă) în continuare practicant)], având codul numeric personal (CNP) ………………………………….., înscris(ă) în anul şcolar ………………., în clasa ……………………………., domeniul de pregătire profesională ……………………………, calificarea …………………….., nivelul de calificare1 …, reprezentat(ă) prin2 ……….., în calitate de părinte/tutore/susţinător legal, cu domiciliul în localitatea …………………………, str. …………………………….. nr. ….. judeţul/municipiul Bucureşti …………………… .

CAPITOLUL II

Obiectul contractului, scopul şi durata acestuia

Art. 1.

(1) Prezentul contract stabileşte drepturile şi obligaţiile părţilor privind pregătirea practică organizată la operatorul economic partener de practică sau în alte locaţii stabilite de acesta şi menţionate în anexa pedagogică la prezentul contract, ca parte a programului de pregătire profesională prin învăţământ dual.

(2) Prezentul contract are ca scop formarea profesională de calitate a elevului în calificarea de ……………….., în vederea pregătirii lui pentru angajare după absolvire în conformitate cu nivelul de pregătire şi competenţele certificate.

(3) Prezentul contract se încheie pentru anul şcolar3 …………………..

(4) Pregătirea practică este organizată în conformitate cu Metodologia de organizare şi funcţionare a învăţământului dual, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 3.554/2017, şi în aplicarea prevederilor convenite prin contractul de parteneriat pentru formarea profesională a elevilor prin învăţământul dual, încheiat între operatorul economic, unitatea de învăţământ şi unitatea administrativ-teritorială pe raza căreia se află unitatea de învăţământ, denumit în continuare contract de parteneriat.

(5) Pregătirea practică vizează dobândirea rezultatelor învăţării menţionate în anexa pedagogică ce face parte integrantă din prezentul contract, în conformitate cu Standardul de pregătire profesională şi curriculumul în vigoare pentru calificarea menţionată la art. (1) alin. (2). Modalităţile de derulare şi conţinutul stagiului de pregătire practică sunt descrise în prezentul contract şi în anexa pedagogică.

(6) În cazul accesării unor proiecte pentru susţinerea financiară a pregătirii practice care face obiectul prezentului contract se va evita dubla finanţare din fonduri publice interne sau externe.

CAPITOLUL III

Statutul practicantului

Art. 2.

(1) Practicantul păstrează pe toată durata pregătirii teoretice şi practice statutul de elev al unităţii de învăţământ.

(2) Operatorul economic partener de practică poate organiza, de comun acord cu unitatea de învăţământ şi în conformitate cu reglementările legale aplicabile, stagii suplimentare de pregătire practică pentru elevii cu situaţia şcolară neîncheiată din cauza absenţelor sau care nu au obţinut medii de trecere la stagiile de pregătire practică sau la pregătirea practică din cadrul modulelor din planul de învăţământ pentru calificarea respectivă.

(3) În afara situaţiilor prevăzute la alin. (2), se pot organiza stagii suplimentare de pregătire practică, numai în timpul liber al elevului sau în perioada vacanţelor şcolare, cu acordul elevului, respectiv al părintelui/tutorelui legal instituit al elevului minor, pe baza unui contract de muncă încheiat cu respectarea prevederilor legislaţiei muncii4 şi cu condiţia de a nu afecta îndeplinirea obligaţiilor şcolare ale elevului.

(4) Pentru situaţiile menţionate la alin. (3), partenerul de practică se obligă să înştiinţeze unitatea şcolară şi să convină împreună cu aceasta cu privire la modalităţile de corelare a programului de lucru cu programul de pregătire al elevului.

CAPITOLUL IV

Drepturile şi obligaţiile practicantului

Art. 3.

Practicantul are dreptul:

a) la respectarea imaginii, demnităţii şi personalităţii proprii;

b) la protecţia datelor personale, cu excepţia situaţiilor prevăzute de lege;

c) de a învăţa, inclusiv în cadrul pregătirii la partenerul de practică, într-un mediu care sprijină libertatea de expresie, fără încălcarea drepturilor şi libertăţilor celorlalţi participanţi. Libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viaţa particulară a persoanei şi nici dreptul la propria imagine. Nu se consideră libertate de expresie următoarele manifestări: comportamentul jignitor faţă de personalul partenerului de practică şi faţă de colegi, denigrarea în orice fel a partenerului de practică sau a angajaţilor acestuia, utilizarea invectivelor şi a limbajului trivial, alte manifestări ce încalcă normele de moralitate;

d) să îşi desfăşoare activitatea practică în condiţii care respectă normele de igienă, de sănătate şi securitate în muncă, de protecţie civilă şi de pază contra incendiilor;

e) la educaţie şi formare profesională de calitate în timpul pregătirii la partenerul de practică, prin asigurarea condiţiilor materiale adecvate pentru aplicarea corectă şi parcurgerea integrală a curriculum-ului şi prin utilizarea de către tutorele de practică în colaborare cu cadrul didactic coordonator a celor mai adecvate strategii didactice, în vederea formării şi dezvoltării competenţelor-cheie şi profesionale în conformitate cu activităţile şi rezultatele învăţării precizate în anexa pedagogică;

f) de a participa la programele de pregătire suplimentară organizate de partenerul de practică şi/sau unitatea de învăţământ pentru recuperarea absenţelor motivate sau pentru remedierea rezultatelor obţinute la pregătirea teoretică şi practică; recuperarea prin aceste programe de pregătire suplimentară a absenţelor nemotivate se poate realiza doar cu acordul operatorului economic partener de practică, în condiţiile stabilite de acesta;

g) de a primi informaţii cu privire la planificarea activităţilor de pregătire practică şi modul de evaluare;

h) de a beneficia de o evaluare obiectivă şi corectă şi de a fi informat privind notele acordate, inclusiv la pregătirea practică;

i) de а-i fi consemnată în evidenţele de practică şi în catalog absenţa doar în cazul în care nu este prezent la programul de pregătire; este interzisă consemnarea absenţei ca mijloc de coerciţie;

j) să beneficieze de „bursa profesională” şi/sau alte forme de sprijin acordate din fonduri publice în baza reglementărilor legale în vigoare;

k) să beneficieze de susţinere financiară şi alte forme de sprijin material şi stimulente acordate de operatorul economic partener de practică, precizate la art. 5 din prezentul contract;

l) de a beneficia de tratament nediscriminatoriu la locul de practică. Partenerul de practică şi unitatea de învăţământ se vor asigura că niciun elev nu este supus discriminării sau hărţuirii pe criterii de rasă, etnie, limbă, religie, sex, convingeri, dizabilităţi, naţionalitate, cetăţenie, vârstă, orientare sexuală, stare civilă, cazier, tip de familie, situaţie socioeconomică, probleme medicale, capacitate intelectuală sau alte criterii cu potenţial discriminatoriu;

m) să beneficieze de toate drepturile conferite prin statutul elevului5;

n) să fie informat în legătură cu reglementările legale în vigoare din care decurg drepturile şi obligaţiile sale.