În Monitorul Oficial nr. 725 din 7 septembrie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Afacerilor Interne nr. 107/2017 privind asistenţa juridică în Ministerul Afacerilor Interne şi în unităţile, instituţiile și structurile din subordinea acestuia.

CAPITOLUL I
Dispoziţii generale

Art. 1.
(1) Prezentul ordin reglementează asistenţa juridică a entităţilor MAI, desfăşurată de consilieri juridici aflaţi în raporturi de serviciu sau de muncă cu acestea.

(2) În sensul prezentului ordin expresia entitate MAI desemnează, generic, Ministerul Afacerilor Interne, orice unitate a aparatului central al MAI sau orice unitate, instituţie ori structură aflată în subordinea/în cadrul MAI, precum şi în cele din subordinea acestora.

Art. 2.
Asistenţa juridică a entităţilor MAI reprezintă acea activitate prin care se asigură consultanţa, reprezentarea şi apărarea drepturilor şi intereselor legitime ale acestora în raporturile cu alte autorităţi publice, instituţii de orice natură, persoane fizice sau juridice, avizarea şi contrasemnarea actelor cu caracter juridic ori participarea la procesul de elaborare şi adoptare a actelor normative.

Art. 3.
(1) Profesia de consilier juridic în cadrul entităţilor MAI se exercită de către persoana care ocupă un post de consilier juridic, de execuţie sau de conducere.

(2) Consilierul juridic aflat în raporturi de serviciu cu entităţile MAI are, potrivit legii şi categoriei profesionale din care face parte, statutul de poliţist, cadru militar sau funcţionar public.

(3) Consilierul juridic aflat în raporturi de muncă cu entităţile MAI are, potrivit legii, statutul de personal contractual.

Art. 4.
(1) Asistenţa juridică a entităţilor MAI se realizează prin consilieri juridici încadraţi în:

a) Direcţia generală juridică, denumită în continuare DGJ, și alte unităţi ale aparatului central al MAI sau subordonate acestora;

b) unităţile, instituţiile şi structurile aflate în subordinea/în cadrul MAI, precum și în cele din subordinea acestora.

(2) În scopul asigurării asistenţei juridice, în entităţile MAI cu personalitate juridică se înfiinţează, organizează şi funcţionează direcţii generale, direcţii, servicii, birouri sau compartimente juridice, subordonate direct şi nemijlocit conducătorilor entităţilor respective.

(3) În entităţile MAI fără personalitate juridică pot fi înfiinţate, organizate şi pot funcţiona servicii, birouri sau compartimente juridice, subordonate direct şi nemijlocit conducătorilor entităţilor respective.

(4) Activitatea consilierilor juridici poate fi sprijinită de agenţi, subofiţeri, maiştri militari sau personal contractual, cu atribuţii procedurale şi/sau administrative.

Art. 5.
Cu excepţia cazurilor în care prin acte normative de nivel superior se prevede altfel, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, consilierului juridic din entităţile MAI îi este interzis:

a) să asigure asistenţă juridică altor autorităţi, instituţii, structuri, persoane juridice sau persoane fizice decât entităţilor MAI;

b) să avizeze acte cu caracter juridic, emise sau elaborate de alte autorităţi, instituţii, structuri, persoane juridice sau persoane fizice decât entităţile MAI.

Art. 6.
(1) Consilierul juridic din entităţile MAI are drepturile, obligaţiile, îndatoririle şi răspunderea juridică prevăzute de Legea nr. 514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic, cu completările ulterioare, precum şi cele izvorâte din prevederile care reglementează statutul categoriei de personal din care face parte.

(2) Consilierul juridic din entităţile MAI are dreptul să constituie sau să facă parte din asociaţii profesionale potrivit Legii nr. 514/2003, cu completările ulterioare.

CAPITOLUL II
Asistenţa juridică

SECŢIUNEA 1
Atribuţiile consilierilor juridici din entităţile MAI

Art. 7.
(1) Consilierul juridic exercită atribuţii cu caracter juridic, izvorâte din legi şi din alte acte normative, potrivit fişei postului.

(2) Activitatea consilierului juridic este destinată asigurării legalităţii actelor cu caracter juridic emise/semnate de conducătorul entităţii MAI căreia îi asigură asistenţa juridică, legalităţii actelor care angajează răspunderea juridică a entităţii MAI, precum şi reprezentării şi apărării intereselor legitime ale acesteia, potrivit reglementărilor în vigoare.

Art. 8.
Consilierul juridic exercită următoarele atribuţii generale:

a) întocmeşte sau contribuie la întocmirea documentelor programatice de la nivelul entităţii MAI sau superior, referitoare la planificarea promovării proiectelor de acte normative;

b) desfăşoară activităţi de documentare pentru fundamentarea proiectelor de acte normative iniţiate de entitatea MAI;

c) elaborează sau, după caz, colaborează la elaborarea proiectelor de acte normative din domeniul de activitate al MAI;

d) analizează, formulează observaţii şi/sau propune avizarea proiectelor de acte normative iniţiate de alte autorităţi publice, cu care a fost sesizat MAI;

e) formulează propuneri şi observaţii, motivate juridic, la propunerile legislative care privesc activitatea entităţilor MAI;

f) susţine proiectele de acte normative din domeniul de activitate al MAI, precum şi propunerile şi observaţiile formulate, în raporturile cu alte autorităţi, organisme sau comisii, potrivit competenţelor şi, dacă există, pe baza mandatului încredinţat;

g) asigură consultanţă juridică şi reprezentare pentru elaborarea şi negocierea unor proiecte de documente de cooperare internaţională cu caracter juridic care privesc domeniul de activitate al MAI sau propune avizarea şi contrasemnarea pentru legalitate a acestora;

h) formulează propuneri şi observaţii, motivate juridic, sau avizează sub aspectul legalităţii proiecte de acte normative care se emit la nivelul entităţii MAI, proiecte ale documentelor de cooperare/colaborare propuse de entitatea MAI ori alte asemenea proiecte cu care aceasta a fost sesizată;

i) reprezintă şi apără interesele legitime ale entităţii MAI în faţa instanţelor de judecată şi a altor organe de jurisdicţie, organelor Ministerului Public, autorităţilor administraţiei publice, precum şi în cadrul oricăror proceduri prevăzute de lege, în cauzele în care aceasta este citată/parte;

j) formulează şi introduce plângeri prealabile/contestaţii, acţiuni, depune întâmpinări şi răspunsuri la întâmpinări, dă răspunsuri la interogatorii, exercită căi de atac, propune conducerii entităţii MAI renunţarea la acţiuni şi căi de atac, exercită orice mijloace legale de apărare a drepturilor şi intereselor legitime ale entităţii MAI la instanţele judecătoreşti şi la alte organe de jurisdicţie, în cauzele în care aceasta este citată/parte;

k) sesizează conducerea entităţii MAI cu privire la deficienţele constatate ca urmare a soluţionării litigiilor la instanţele judecătoreşti sau la alte organe de jurisdicţie, pentru luarea măsurilor de înlăturare şi asigurarea legalităţii şi a ordinii de drept;

l) ia măsuri pentru obţinerea titlurilor executorii în cauzele în care entitatea MAI pe care o reprezintă este parte, pe care le trimite autorităţilor competente/structurilor competente din cadrul MAI pentru punere în executare, potrivit legii;

m) acordă asistenţă juridică, în problematici care privesc activitatea entităţii MAI, conducerii acesteia;

n) pregăteşte sau examinează, sub aspectul legalităţii, documentaţia care stă la baza deciziilor conducerii entităţii MAI;

o) avizează pentru legalitate proiecte de contracte, înţelegeri sau alte acte juridice care angajează răspunderea juridică a entităţii MAI, proiecte de acte cu caracter individual care se emit sau se semnează de conducătorul entităţii, precum şi alte acte care pot angaja răspunderea patrimonială a entităţii MAI;

p) elaborează puncte de vedere referitoare la interpretarea unor dispoziţii legale și acordă asistenţă şi consultaţii cu caracter juridic pentru rezolvarea sarcinilor de serviciu;

q) acordă asistenţă juridică consiliilor de disciplină, consiliilor de judecată şi consiliilor de onoare, la cererea acestora;

r) participă, în cazuri justificate, în comisiile de evaluare constituite pentru atribuirea contractelor de achiziţie publică sau a acordurilor-cadru;

s) formulează puncte de vedere sau proiecte de răspuns la interpelările şi întrebările adresate de senatori sau deputaţi ministrului afacerilor interne şi prim-ministrului ori la petiţii;

ş) efectuează acţiuni de îndrumare şi sprijin, în vederea aplicării corecte şi unitare a dispoziţiilor legale, şi participă la acţiuni de control privind activitatea de asistenţă juridică;

t) contribuie la perfecţionarea pregătirii personalului în probleme legate de cunoaşterea şi aplicarea unitară a unor acte normative sau care privesc respectarea actelor juridice internaţionale, a dreptului umanitar şi a drepturilor omului;

ţ) propune măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii pe linie juridică.

Art. 9.
Pe baza atribuţiilor generale prevăzute la art. 8, în regulamentul de organizare şi funcţionare al entităţii MAI se prevăd atribuţiile structurii de asistenţă juridică, adaptate la specificul domeniului de activitate şi la nivelul ierarhic la care acestea se exercită.

SECŢIUNEA a 2-a
Acordarea asistenţei juridice

Art. 10.
(1) Consilierul juridic este obligat să apere în toate situaţiile, ferm, onest, principial şi în concordanţă cu cerinţele legii, drepturile şi interesele legitime ale entităţii MAI pe care o reprezintă.

(2) Consilierul juridic este obligat să respecte dispoziţiile legale privitoare la interesele contrare în aceeaşi cauză sau în cauze conexe ori la conflictul de interese, pe care le poate avea cu entitatea MAI pe care o reprezintă.

Art. 11.
În exercitarea atribuţiilor funcţionale care presupun constatarea conformităţii cu legea şi aplicarea legii, consilierul juridic are autonomie profesională şi nu poate fi supus niciunei îngrădiri sau presiuni de orice tip ori influenţei rezultate din subordonarea ierarhică.

Art. 12.
(1) Dreptul la opinie profesională a consilierului juridic este garantat.

(2) Opinia profesională contrară unei alte opinii profesionale, exprimată în cadrul raporturilor de subordonare ierarhică, cu ocazia avizării unor acte cu caracter juridic, trebuie motivată în scris.

(3) Refuzul nemotivat de a aviza acte cu caracter juridic nu poate fi considerat ca reprezentând o opinie profesională.

Art. 13.
(1) Consilierul juridic poate aviza numai acele acte care au caracter juridic şi numai dacă sunt prezentate pentru avizare, potrivit legii şi competenţelor.

(2) Avizul pentru legalitate este prealabil, se formulează în scris şi se consemnează pe proiectul de act cu caracter juridic.

(3) Consilierul juridic decide dacă este suficientă constatarea conformităţii cu legea sau dacă este necesar să prezinte argumentele care au condus la acordarea avizului.

(4) Avizul negativ se motivează. Aceeaşi obligaţie subzistă şi pentru avizul cu observaţii, dacă motivarea nu reiese chiar din conţinutul acestor observaţii.