În Monitorul Oficial nr. 662 din 10 august a.c. a fost publicată Ordonanţa Guvernului nr. 10/2017 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 62/2011 privind stabilirea cadrului financiar general pentru utilizarea contribuţiei financiare elveţiene nerambursabile acordate României prin intermediul Programului de cooperare elveţiano-român vizând reducerea disparităţilor economice şi sociale în cadrul Uniunii Europene extinse, precum și a contribuţiei naţionale aferente acestei asistențe.
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 62/2011 privind stabilirea cadrului financiar general pentru utilizarea contribuţiei financiare elveţiene nerambursabile acordate României prin intermediul Programului de cooperare elveţiano-român vizând reducerea disparităţilor economice şi sociale în cadrul Uniunii Europene extinse, precum şi a contribuţiei naţionale aferente acestei asistenţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 460 din 30 iunie 2011, aprobată prin Legea nr. 2/2012, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.Articolul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 2.
(1) Termenii: «Programul de cooperare elveţiano-român», denumit în continuare Program, «proiect», «fond tematic», «măsură-suport», «acord privind proiectul», «acord de implementare», «organism intermediar», «Unitatea Naţională de Coordonare», «autoritatea de audit», «SECO», «SDC», «facilitatea de pregătire a proiectului» şi «fondul de asistenţă tehnică» au înţelesurile din Acordul-cadru dintre Guvernul României şi Consiliul Federal Elveţian privind implementarea Programului de cooperare elveţiano-român vizând reducerea disparităţilor economice şi sociale în cadrul Uniunii Europene extinse, semnat la Berna la 7 septembrie 2010, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.065/2010, denumit în continuare Acord-cadru.
(2) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) beneficiar – persoană juridică de drept public sau de drept privat, înregistrată fiscal în România, care semnează acordul de Implementare în calitate de beneficiar al finanţării externe nerambursabile și îşi asumă pe deplin responsabilitatea legală privind gestionarea financiară a asistenţei externe nerambursabile primite în cadrul Programului, precum şi pentru implementarea unui proiect ori persoana juridică de drept public sau de drept privat beneficiară a asistenţei specifice furnizate în cadrul facilităţii de pregătire a proiectului ori persoana juridică de drept public beneficiară a asistenţei specifice furnizate în cadrul fondului pentru asistenţă tehnică;
b) măsură – asistenţa specifică furnizată în cadrul facilităţii de pregătire a proiectului şi fondului pentru asistenţă tehnică;
c) Fondul pentru acţiuni în domeniul managementului energiei durabile «SEAF» – fond aferent Programului, structurat pe două componente: Abordarea «Premiul European pentru Energie» – EEA – şi Acţiuni în domeniul energiei durabile în comunităţile din regiuni sărace/subdezvoltate – Programul oraşe sărace;
d) cheltuieli eligibile – cheltuielile efectuate de către beneficiari care pot fi finanţate atât din fondurile externe nerambursabile aferente Programului, cât şi din Cofinanţare, conform regulilor de eligibilitate a cheltuielilor aplicabile în cadrul Programului;
e) cofinanţare – orice contribuţie a beneficiarului la finanţarea cheltuielilor eligibile aferentă proiectului/măsurii/ proiectelor şi activităţilor SEAF;
f) contribuţie proprie – totalul fondurilor cheltuite de beneficiari pentru implementarea proiectelor/măsurilor proprii/proiectelor şi activităţilor SEAF finanţate în cadrul Programului, reprezentând sumele aferente cofinanţării, precum şi sumele aferente altor cheltuieli decât cele eligibile;
g) valoarea totală a proiectului/măsurii/proiectelor şi activităţilor SEAF – totalul fondurilor aferente cheltuielilor necesare implementării proiectului/măsurii/proiectelor şi activităţilor SEAF, la nivelul beneficiarului, format din contravaloarea contribuţiei din fondurile externe nerambursabile aferente Programului şi contribuţia proprie;
h) beneficiar SEAF – unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială care încheie contract de finanţare pentru implementarea de proiecte şi activităţi aprobate pentru finanţare externă nerambursabilă în cadrul SEAF;
i) contract de finanţare în cadrul SEAF – documentul încheiat între Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene care asigură managementul SEAF şi beneficiarul SEAF, prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile părţilor semnatare cu privire la implementarea proiectelor şi activităţilor finanţate din SEAF;
j) proiecte şi activităţi SEAF – toate proiectele pentru energie sustenabilă, acţiunile şi activităţile finanţate din SEAF;
k) Fond elveţian de contrapartidă – FEC – fondul implementat conform Hotărârii Guvernului nr. 532/1996 pentru aprobarea Acordului dintre Guvernul României şi Guvernul Confederaţiei Elveţiene privind acordarea asistenţei financiare, semnat la Bucureşti la 26 noiembrie 1992, precum şi a schimbului de scrisori pentru prelungirea valabilităţii acordului pentru perioada 1995-1996, cu modificările ulterioare;
l) sold FEC – sume neutilizate din FEC, precum şi dobânda aferentă, rămase la dispoziţia Guvernului României, care pot fi acordate beneficiarilor din componenta «Acţiuni în domeniul energiei durabile în comunităţile din regiuni sărace/subdezvoltate – Programul oraşe sărace», pentru acoperirea parţială a cofinanţării asigurate de aceştia conform Memorandumului privind aprobarea utilizării soldului Fondului elveţian de contrapartidă;
m) managementul SEAF – echipa constituită în cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, responsabilă cu managementul SEAF şi care acţionează ca un organism intermediar pentru SEAF;
n) autoritate de plată – unitatea stabilită în cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, care asigură, pentru partea română, controlul financiar corespunzător al Programului de cooperare elveţiano-român;
o) avansul SEAF – suma transferată de către SECO autorităţii de plată pentru acordarea avansului iniţial, plăţilor ulterioare și a plăţii finale pentru SEAF;
p) avansul acordat beneficiarului – sumă transferată în tranşe de către autoritatea de plată din avansul SEAF şi din soldul FEC către beneficiarii componentei «Acţiuni în domeniul energiei durabile în comunităţile din regiuni sărace/subdezvoltate – Programul oraşe sărace», în vederea asigurării prefinanţării cheltuielilor eligibile aferente proiectelor, conform prevederilor contractelor de finanţare.
(3) Termenii «neregulă» şi «creanţe bugetare rezultate din nereguli» au înţelesurile prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prinLegea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.”
2. Articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 3.
(1) Fondurile aferente Programului se alocă şi se utilizează potrivit prevederilor Acordului-cadru, regulilor şi procedurilor dezvoltate pe baza acestui acord, precum şi în baza Acordului de proiect privind SEAF.
(2) În cadrul Programului sunt cuprinse următoarele tipuri de asistenţă financiară nerambursabilă:
a) asistenţă în cadrul abordării bazate pe proiecte;
b) asistenţă în cadrul abordării aferente fondurilor tematice;
c) asistenţă prin facilitatea de pregătire a proiectului;
d) asistenţă prin fondul pentru asistenţă tehnică;
e) asistenţă prin SEAF.”
3. La articolul 4, alineatele (1), (3) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 4.
(1) Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, în calitate de autoritate de plată, coordonează managementul financiar al fondurilor externe nerambursabile acordate prin Program pentru tipurile de asistenţă financiară nerambursabilă prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. a) şi c)-e) prin conturi deschise la Banca Naţională a României, Trezoreria Statului și banca comercială, după caz.
……………………………………………………………………………………………………………………….
(3) Prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (4) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările și completările ulterioare, şi de la prevederile art. 30 alin. (2) din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, se autorizează Ministerul Finanţelor Publice să efectueze pe parcursul întregului an redistribuiri de credite bugetare şi credite de angajament între ordonatorii principali de credite al bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat și al bugetelor fondurilor speciale, în funcţie de stadiul implementării proiectelor/măsurilor finanţate în cadrul Programului la nivelul fiecărui ordonator de credite, precum și în funcţie de modificările determinate de realocările de fonduri externe nerambursabile aferente Programului, efectuate în conformitate cu regulile și procedurile Programului.
(4) Pentru derularea operaţiunilor financiare aferente proiectelor/măsurilor/proiectelor şi activităţilor SEAF finanţate în cadrul Programului, instituţiile publice, indiferent de sistemul de finanţare și de subordonare, în calitate de beneficiari de proiecte/măsuri/proiecte şi activităţi SEAF, au obligaţia să deschidă conturi în sistemul Trezoreriei Statului, potrivit prevederilor legale în vigoare. Celelalte categorii de beneficiari pot opta pentru deschiderea acestor conturi în sistemul Trezoreriei Statului sau în bănci comerciale.”
4. La articolul 4, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alineatele (5) şi (6), cu următorul cuprins:
„(5) Fondurile aferente SEAF se primesc de către autoritatea de plată de la SECO, după cum urmează:
a) avansul iniţial SEAF, în urma solicitării autorităţii de plată;
b) plăţile ulterioare SEAF, în urma cererii de avans, însoţită de documentele justificative aferente, trimise de autoritatea de plată după certificarea cheltuielilor eligibile și conform estimărilor comunicate de Managementul SEAF;
c) plata finală SEAF, în urma transmiterii cererii de plată finale, însoţită de documentele justificative aferente, după certificarea cheltuielilor eligibile și îndeplinirea tuturor obligaţiilor contractuale de către partea română.
(6) Dobânda aferentă fondurilor SEAF primite se va comunica anual către SECO de către autoritatea de plată şi va fi creditată din cererile ulterioare.”
5. Titlul capitolului III se modifică şi va avea următorul cuprins:
„CAPITOLUL III
Fonduri aferente Programului în cadrul abordării bazate pe proiecte, asistenţei prin facilitatea de pregătire a proiectului, prin fondul pentru asistenţă tehnică şi în cadrul SEAF”
6.Articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 5.
Proiectele, măsurile şi proiectele şi activităţile SEAF din prezentul capitol vizează tipurile de asistenţă financiară nerambursabilă prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. a) și c)-e).”
7. La articolul 6, alineatele (1), (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 6.
(1) Sumele necesare finanţării valorii totale a proiectelor/măsurilor/proiectelor şi activităţilor SEAF, finanţate în cadrul tipurilor de asistenţă financiară nerambursabilă prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. a) şi c)-e), sunt cuprinse, după caz, în:
a) bugetele beneficiarilor de proiecte/măsuri care sunt finanţaţi integral din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale, cu respectarea prevederilor art. 8;
b) bugetele beneficiarilor de proiecte/măsuri care sunt instituţii publice finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat ori bugetele fondurilor speciale;
c) bugetele locale ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale beneficiare de proiecte/măsuri, atât pentru proiectele/măsurile proprii, cât şi pentru proiectele/măsurile ai căror beneficiari sunt entităţi finanţate integral din bugetele acestora;
d) bugetele beneficiarilor de proiecte/măsuri care sunt entităţi publice locale finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetele locale;
e) bugetele beneficiarilor de proiecte/măsuri, alţii decât cei prevăzuţi la lit. a)-d) şi f);
f) bugetele locale ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale care au calitatea de beneficiari SEAF.
………………………………………………………………………………………………………………………
(2) Pe parcursul execuţiei bugetare, pentru asigurarea resurselor de finanţare a proiectelor/măsurilor/proiectelor şi activităţilor SEAF prevăzute la alin. (1) lit. c) şi lit. f), beneficiarii de proiecte/măsuri/proiecte şi activităţi SEAF pot contracta, în condiţiile legii, finanţări rambursabile sau pot utiliza excedentul anual al bugetului local prin derogare de la prevederile art. 58 alin. (1) şi ale art. 61 alin. (1) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) În bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, în calitate de autoritate de plată, sunt cuprinse:
a) sumele necesare finanţării cheltuielilor aferente transferurilor de fonduri din conturile autorităţii de plată în conturile beneficiarilor de proiect/măsură/proiecte şi activităţi SEAF;
b) sumele necesare plăţii din conturile autorităţii de plată a creanţelor bugetare ale bugetului Programului, ca urmare a unor nereguli sau corecţii financiare, inclusiv a majorărilor de întârziere ca urmare a imposibilităţii recuperării ori, după caz, a nerecuperării la timp de la beneficiarii de proiecte/măsuri/ proiecte şi activităţi SEAF, în cazul tipurilor de asistenţă financiară nerambursabilă prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. a) şi c)-e);
c) sumele necesare pentru finanţarea diferenţelor nefavorabile de curs valutar aferente operaţiunilor efectuate de autoritatea de plată. Pentru acoperirea diferenţelor nefavorabile de curs valutar, autoritatea de plată poate folosi sumele rezultate ca diferenţe favorabile de curs ca urmare a conversiei în lei a sumelor rambursate în franci elveţieni de către SECO/SDC;
d) sumele necesare pentru finanţarea cheltuielilor declarate eligibile de autoritatea de plată şi care nu sunt considerate eligibile de SECO, altele decât cele prevăzute la lit. b).”
8. La articolul 6, alineatul (4) se abrogă.
9. După articolul 6 se introduce un nou articol, articolul 61, cu următorul cuprins:
„Art. 61.
(1) Soldul FEC se face venit la bugetul de stat, într-un cont distinct de venituri bugetare deschis pe numele ordonatorului principal de credite al autorităţii de plată, şi se utilizează de acesta numai pentru cofinanţarea proiectelor implementate în cadrul componentei «Acţiuni în domeniul energiei durabile în comunităţile din regiuni sărace/subdezvoltate – Programul oraşe sărace», prin transfer către beneficiarii SEAF, conform contractelor de finanţare.
(2) În termen de 5 zile lucrătoare de la primirea soldului FEC, ordonatorul principal de credite al autorităţii de plată solicită Ministerului Finanţelor Publice introducerea modificărilor în volumul şi structura veniturilor şi cheltuielilor bugetului de stat, precum şi în volumul şi structura bugetului acestuia cu suma prevăzută la alin. (1).
(3) Ministerul Finanţelor Publice, la propunerea ordonatorului principal de credite al autorităţii de plată, pe baza documentelor prezentate de acesta, introduce modificările corespunzătoare în volumul şi structura veniturilor şi cheltuielilor bugetului de stat, precum şi în volumul şi structura bugetului acestuia.
(4) Sumele introduse în volumul şi structura veniturilor şi cheltuielilor bugetului de stat, potrivit prevederilor alin. (3), vor fi prevăzute distinct atât la partea de venituri, cât şi la partea de cheltuieli corespunzătoare.
(5) Până la data de 22 decembrie a anului bugetar, ordonatorul principal de credite al autorităţii de plată virează într-un cont de disponibil deschis pe seama acestuia sumele determinate ca diferenţă între veniturile bugetare încasate în contul de venituri bugetare prevăzut la alin. (1) şi totalul plăţilor care au fost dispuse de la subdiviziunea de cheltuieli bugetare.
(6) Până la data de 22 decembrie a anului bugetar, ordonatorul principal de credite al autorităţii de plată va efectua retragerea creditelor bugetare deschise şi neutilizate. Până la aceeaşi dată, acesta va solicita Ministerului Finanţelor Publice introducerea modificărilor corespunzătoare în volumul şi structura veniturilor şi cheltuielilor bugetului de stat, precum şi în volumul şi structura bugetului acestuia, constând în diminuarea bugetului respectiv cu sumele transferate în contul de disponibil potrivit prevederilor alin. (5).
(7) Sumele virate în contul prevăzut la alin. (5) se transferă, în primele 5 zile lucrătoare ale anului următor, de către ordonatorul principal de credite al autorităţii de plată în contul de venituri ale bugetului de stat, urmând procedura prevăzută la alin. (1)-(6), şi se utilizează în anul următor cu aceeaşi destinaţie.”
[…]