În Monitorul Oficial nr. 659 din 10 august a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 548/2017 privind aprobarea condiţiilor de obţinere a atestatului, procedurile de atestare şi statutul asistentului personal profesionist.
Asistentul personal profesionist este persoana fizică atestată în condiţiile prezentei hotărâri, care asigură, prin activitatea pe care o desfăşoară la domiciliul său, îngrijirea şi protecţia adultului cu handicap grav sau accentuat pe baza nevoilor individuale ale acestuia, în condiţiile Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 2.
Acordarea de îngrijire şi protecţie adultului cu handicap grav sau accentuat la asistentul personal profesionist reprezintă un serviciu social acordat pentru prevenirea instituţionalizării, respectiv în vederea dezinstituţionalizării.
Art. 3.
(1) Pentru a beneficia de îngrijire şi protecţie la asistentul personal profesionist, adultul cu handicap grav sau accentuat ori reprezentantul legal al acestuia adresează o cerere în acest sens către serviciul public de asistenţă socială din subordinea autorităţii administraţiei publice locale în a cărei rază are domiciliul/reşedinţa persoana cu handicap, către direcţia generală de asistenţă socială și protecţia copilului judeţeană, respectiv a sectorului municipiului Bucureşti, denumită în continuare DGASPC, sau către un furnizor public/privat de servicii sociale, acreditat în condiţiile legii.
(2) Adultul cu handicap grav sau accentuat beneficiar de servicii într-un centru rezidenţial pentru persoane cu handicap sau reprezentantul legal al acestuia adresează cererea către conducerea instituţiei respective.
(3) În termen de 5 zile de la data înregistrării cererii la serviciul public de asistenţă socială sau la furnizorul public sau privat de servicii sociale, aceasta va fi transmisă către DGASPC, în vederea soluţionării.
(4) DGASPC poate acorda asistent personal profesionist pentru o persoană adultă cu handicap grav sau accentuat şi din oficiu.
Art. 4.
Asistentul maternal care are în plasament un copil cu handicap grav sau accentuat poate opta să devină asistent personal profesionist pentru copilul devenit tânăr. Opţiunea se poate exprima cu cel puţin 30 de zile înainte de încetarea măsurii de protecţie specială, stabilită în condiţiile Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu condiţia ca în termen de cel mult 6 luni de la exprimarea opţiunii să urmeze cursurile de calificare sau etapele procesului de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale ca asistent personal profesionist, finalizate cu certificat de calificare sau, după caz, cu certificat de competenţe profesionale.
Art. 5.
(1) Persoana care doreşte să devină asistent personal profesionist adresează o cerere de atestare către DGASPC în a cărei rază are domiciliul sau, după caz, reşedinţa.
(2) Cererea va menţiona în mod obligatoriu numărul de persoane adulte cu handicap grav sau accentuat pentru care solicitantul consideră că poate asigura simultan condiţii optime, disponibilitatea de a îngriji persoane adulte cu handicap infectate HIV sau bolnave SIDA, precum şi motivaţia pentru care doreşte să devină asistent personal profesionist.
Art. 6.
(1) Cererea persoanei care doreşte să devină asistent personal profesionist este însoţită de următoarele documente:
a) copii de pe actele de stare civilă;
b) copie de pe dovada absolvirii învăţământului general obligatoriu corespunzător prevederilor legale în vigoare la data absolvirii studiilor;
c) o scurtă prezentare a sa, precum şi a persoanelor cu care locuieşte, menţionând numele şi prenumele, data naşterii acestora şi gradul de rudenie/tipul de relaţie cu solicitantul, precum şi acordul din partea fiecărei persoane adulte cu care locuieşte pentru activitatea pe care urmează să o desfăşoare;
d) adeverinţe medicale privind starea de sănătate, eliberate de medicul de familie, atât pentru solicitant, cât şi pentru persoanele cu care locuieşte;
e) copie de pe titlul de proprietate/coproprietate sau de pe contractul de închiriere sau comodat al locuinţei, pe o durată de minimum 3 ani, cu o cameră separată pentru persoana/ persoanele care urmează a fi îngrijită/îngrijite;
f) declaraţie pe propria răspundere, în formă autentică, a coproprietarului/coproprietarilor sau a proprietarului, în cazul închirierii sau al comodatului, privind acordul ca solicitantul să desfăşoare activitatea de asistent personal profesionist;
g) copie de pe certificatul de calificare sau de pe certificatul de competenţe profesionale ca asistent personal profesionist.
(2) Certificarea conformităţii cu originalul a documentelor prevăzute la alin. (1) lit. a), b), e) şi g) se realizează de către funcţionarul competent din cadrul instituţiei prevăzute la art. 5 alin. (1).
Art. 7.
(1) Evaluarea îndeplinirii condiţiilor necesare pentru atestare este realizată de serviciul de evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap din cadrul DGASPC, în termen de 15 zile de la înregistrarea cererii solicitantului.
(2) Evaluarea îndeplinirii condiţiilor necesare pentru atestare vizează elementele sociale şi medicale ale capacităţii solicitantului, care vor fi determinate prin:
a) interviuri luate solicitantului;
b) vizite la domiciliul solicitantului;
c) interviuri luate persoanelor cu care solicitantul locuieşte;
d) alte investigaţii suplimentare considerate necesare, după caz.
(3) Din echipa care realizează evaluarea îndeplinirii condiţiilor necesare pentru atestare fac parte cel puţin un asistent social şi un psiholog.
Art. 8.
(1) Serviciul de evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap completează Raportul de evaluare în vederea atestării ca asistent personal profesionist, care prezintă situaţia îndeplinirii condiţiilor necesare pentru atestare, motivaţia solicitantului de a deveni asistent personal profesionist, poziţia persoanelor cu care acesta locuieşte faţă de implicaţiile desfăşurării acestei activităţi şi alte informaţii considerate importante.
(2) Raportul de evaluare în vederea atestării ca asistent personal profesionist cuprinde totodată propunerea de atestare, cu menţiunile privind numărul de persoane, gradul de handicap al adulţilor care pot fi îngrijiţi, capacitatea solicitantului de a îngriji persoane adulte infectate HIV sau bolnave SIDA, sau de neatestare ca asistent personal profesionist.
(3) Modelul de Raport de evaluare în vederea atestării ca asistent personal profesionist este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentele condiţii de obţinere a atestatului, procedurile de atestare şi statutul asistentului personal profesionist.
Art. 9.
(1) Comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap analizează Raportul de evaluare în vederea atestării ca asistent personal profesionist şi poate audia solicitantul sau poate cere audierea altor persoane, precum şi orice informaţii suplimentare pe care le consideră necesare.
(2) Comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap soluţionează cererea de atestare a solicitantului prin aprobarea sau respingerea propunerii de atestare ca asistent personal profesionist înaintate de serviciul de evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap.
(3) În cazul aprobării cererii de atestare a solicitantului, comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap eliberează totodată atestatul.
Art. 10.
(1) Pentru fiecare adult cu handicap grav sau accentuat pentru care comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap a dispus măsura de protecţie la asistentul personal profesionist, serviciul de evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap iniţiază procesul de potrivire dintre adultul cu handicap grav sau accentuat şi asistentul personal profesionist, cu respectarea standardelor specifice de calitate.
(2) Adultul cu handicap va fi consultat permanent şi va beneficia de sprijin şi asistenţă specifică pentru a participa activ la punerea în aplicare a măsurii de protecţie la asistentul personal profesionist.
(3) La finalizarea procesului de potrivire dintre adultul cu handicap grav sau accentuat şi asistentul personal profesionist, directorul DGASPC emite dispoziţie de acordare a serviciului la asistentul personal profesionist, prin care adultului cu handicap grav sau accentuat îi este desemnat asistentul personal profesionist.
(4) DGASPC sau furnizorul privat de servicii sociale desemnează un responsabil de caz pentru fiecare adult cu handicap grav sau accentuat pentru care s-a dispus măsura de protecţie la asistentul personal profesionist.
(5) DGASPC sau furnizorul privat de servicii sociale notifică asistentului personal profesionist numele şi datele de contact ale responsabilului de caz pentru adulţii cu handicap grav sau accentuat aflaţi în îngrijire şi protecţie.
Art. 11.
(1) În exercitarea atribuţiei de sprijin al activităţii asistenţilor personali profesionişti ce revine angajatorului, personalul din cadrul DGASPC, al furnizorului privat de servicii sociale sau responsabilul de caz va organiza cel puţin trimestrial vizite şi întâlniri tematice cu asistenţii personali profesionişti, precum şi cu adulţii cu handicap pentru care s-a dispus această măsură de protecţie.
(2) În cursul efectuării vizitelor sau la întâlnirile tematice, personalul din cadrul DGASPC sau al furnizorului privat de servicii sociale sau responsabilul de caz poate fi însoţit de alţi specialişti.
Art. 12.
(1) Activitatea persoanelor atestate ca asistent personal profesionist se desfăşoară în baza unui contract individual de muncă pe perioada corespunzătoare valabilităţii atestatului şi în condiţii specifice privind munca la domiciliu.
(2) Contractul individual de muncă al asistentului personal profesionist se încheie cu DGASPC sau cu furnizorii privaţi de servicii sociale, acreditaţi în condiţiile legii.
(3) Contractul individual de muncă începe să îşi producă efectele la data emiterii dispoziţiei care stabileşte măsura de protecţie a adultului cu handicap grav sau accentuat la asistentul personal profesionist.
(4) Contractul individual de muncă se suspendă ori încetează în cazurile prevăzute de Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul retragerii sau încetării atestatului de asistent personal profesionist, precum şi în cazul în care asistentul personal profesionist nu are în îngrijire o persoană adultă cu handicap.
Art. 13.
(1) Pentru fiecare adult cu handicap grav sau accentuat pentru care comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap a dispus măsura de protecţie la asistentul personal profesionist, DGASPC sau furnizorii privaţi de servicii sociale încheie un angajament cu asistentul personal profesionist, ca act adiţional la contractul individual de muncă, prin care acesta îşi asumă răspunderea de a realiza integral planul individual de servicii al adultului cu handicap grav sau accentuat.
(2) Angajamentul se încheie cu acordul scris al soţului sau, după caz, al soţiei asistentului personal profesionist, precum şi al tuturor persoanelor adulte cu care acesta locuieşte.