În Monitorul Oficial nr. 399 din 26 mai a.c. a fost publicat Ordinul Agenției Naționale pentru Achiziții Publice nr. 121/2017 privind acordarea de consiliere metodologică.
Art. 1.
În aplicarea prevederilor art. 2 și art. 3 lit. с) și f) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2015, aprobată prin Legea nr. 244/2015, cu completările ulterioare, precum și ale art. 3 alin. (1) lit. f) și alin. (3) lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 634/2015, cu modificările și completările ulterioare, Direcția generală reglementare, coordonare metodologică și suport operațional, denumită în continuare DGRCMSO, din cadrul Agenției Naționale pentru Achiziții Publice (ANAP) emite interpretări ale legislației din domeniu pentru autoritățile/entitățile contractante și/sau entitățile juridice fără calitate de autoritate contractantă, care au obligația punerii în aplicare a prevederilor legislative din domeniile de reglementare care fac obiectul:
a) Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare;
b) Legii nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale;
c) Legii nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii;
d) Legii nr. 101/2016 privind remediile și căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziție publică, a contractelor sectoriale și a contractelor de concesiune de lucrări și concesiune de servicii, precum și pentru organizarea și funcționarea Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor.
Art. 2.
(1) În vederea asigurării unui cadru unitar de aplicare a prevederilor legislative precizate la art. 1, interpretările se realizează prin următoarele mijloace:
a) publicarea lor, în termen de 7 zile lucrătoare, în secțiunea specifică din „Biblioteca de spețe/întrebări frecvente” de pe pagina de internet a ANAP și în instrumentul online accesibil la adresa www.achizitiipublice.gov.ro, prin colectarea, inventarierea aspectelor semnalate către ANAP, precum și a răspunsurilor/ punctelor de vedere din activitatea curentă și selectarea acestora pe tematici de interes;
b) formularea din oficiu a notificărilor/îndrumărilor vizând bune practici și/sau alte aspecte orizontale care pot avea un impact semnificativ privind respectivele domenii de reglementare și publicarea acestora în cadrul instrumentului prevăzut la lit. a);
c) formularea de răspunsuri către autoritățile/entitățile contractante și/sau entitățile juridice fără calitate de autoritate contractantă ori către alți operatori economici, în cazul în care răspunsul nu se regăsește în cadrul instrumentului prevăzut la lit. a), concomitent cu includerea acestuia în instrumentul regăsit la lit. a).
(2) În sensul prevederilor alin. (1), în cazul în care interpretările privesc atribuțiile altor compartimente de specialitate din cadrul ANAP, DGRCMSO solicită punctul de vedere al respectivelor compartimente cu privire la aspectele/ tematicile vizate, care va avea un rol consultativ în procesul de emitere a interpretărilor aferente.
Art. 3.
(1) Răspunsul formulat de către DGRCMSO la solicitările de consiliere metodologică transmise către ANAP se realizează după cum urmează:
a) În cazul acelor solicitări care au un caracter general valabil prin raportare la tipologia unei anumite spețe, stări de fapt/drept și/sau la un anumit context întâlnit în practică pentru care există un corespondent în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (1) lit. a), răspunsul conține trimiterea la interpretarea/interpretările cuprinsă/cuprinse în cadrul tematicilor de interes disponibile în cadrul instrumentelor online;
b) pentru acele solicitări care nu se încadrează în situația de la lit. a) sau care, deși se încadrează într-o asemenea situație, în mod suplimentar, conțin anumite elemente de particularitate față de cele cuprinse în tematicile de interes disponibile în secțiunile specifice aferente instrumentelor online descrise la art. 2 alin. (1) lit. a), răspunsul se raportează la situația expusă și, odată emis, se include în cadrul secțiunii specifice aferente.
(2) Răspunsurile formulate în cadrul activității de suport operațional furnizat de către DGRCMSO prin intermediul portalului Helpdesk se raportează la situația expusă și conțin trimiterea la interpretarea/interpretările rezultată/rezultate din aplicarea prevederilor alin. (1) lit. a).
(3) În cazul în care celelalte compartimente de specialitate din cadrul ANAP identifică situații în desfășurarea activității curente care necesită emiterea unei interpretări a legislației, acestea se adresează DGRCMSO în vederea formulării răspunsului în speța respectivă.
Art. 4.
(1) În aplicarea prevederilor art. 2 și art. 3 lit. b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2015, aprobată prin Legea nr. 244/2015, cu completările ulterioare, precum și ale art. 3 alin. (1) lit. b) și alin. (3) lit. I) din Hotărârea Guvernului nr. 634/2015, cu modificările și completările ulterioare, documentele/actele care sunt emise de alte instituții publice, autorități sau alte organisme de specialitate și care îmbracă forma și conținutul interpretărilor emise de către ANAP în temeiul prezentului ordin ori prin intermediul cărora se impune aplicarea unor reguli care excedează obligațiilor legale instituite prin prevederile legislative din domeniile de reglementare menționate la art. 1 în sarcina autorităților/entităților contractante și/sau entităților juridice fără calitate de autoritate contractantă nu reprezintă interpretări ale legislației privind achizițiile publice/sectoriale sau concesiuni.
(2) În sensul prevederilor alin. (1), dispozițiile Legii nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, nu sunt aplicabile entităților juridice fără calitatea de autoritate contractantă care nu se încadrează în una dintre situațiile prevăzute în mod explicit la art. 6 din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, în atribuirea contractelor de achiziție publică.