În Monitorul Oficial nr. 797 din 10 octombrie a.c. a fost publicat Regulamentul Băncii Naționale a României nr. 7/2016 privind piața primară a titlurilor de stat administrată de Banca Națională a României, act care intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2017, dată de la care se abrogă Regulamentul Băncii Naționale a României nr. 11/2012 privind piața primară a titlurilor de stat administrată de Banca Națională a României, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 502 din 23 iulie 2012, precum și Normele Băncii Naționale a României nr. 2/2012 în aplicarea Regulamentului Băncii Naționale a României nr. 11/2012 privind piața primară a titlurilor de stat administrată de Banca Națională a României, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 783 din 21 noiembrie 2012, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția secțiunii a 2-a cap. II, care intră în vigoare de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.


Acces non-stop la legislație actualizată

În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii


În extras

CAPITOLUL I

Dispoziții generale

Art. 1.

Prezentul regulament stabilește:
a) termenii specifici și procedurile privind derularea prin Banca Națională a României, în calitate de agent pe contul statului și de administrator de piață, a operațiunilor de piață cu titluri de stat emise pe piața internă de către Ministerul Finanțelor Publice, în formă dematerializată, în monedă națională sau în valută, așa cum aceste operațiuni sunt prevăzute la art. 1 alin. (2) pct. (i) și (ii) din Regulamentul-cadru privind operațiunile de piață cu titluri de stat pe piața internă, aprobat prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.245/2016, denumit în continuare Regulamentul-cadru
b) condițiile specifice privind accesul pe piața primară a titlurilor de stat administrată de Banca Națională a României și monitorizarea activității dealerilor primari;
c) condiții specifice de funcționare a pieței primare a titlurilor de stat administrată de Banca Națională a României, precum și modalități și proceduri cu privire la organizarea și derularea activității pe această piață.

Art. 2.

Piața primară a titlurilor de stat administrată de Banca Națională a României, în conformitate cu prevederile Regulamentului-cadru și ale prezentului regulament, funcționează cu respectarea principiilor referitoare la:
a) transparența pieței și a condițiilor de acces;
b) utilizarea de metode și proceduri în derularea operațiunilor cu titluri de stat;
c) tratamentul nediscriminatoriu al participanților.

Art. 3.

(1) Participanți pe piața primară a titlurilor de stat administrată de Banca Națională a României sunt entitățile precizate la art. 17 din Regulamentul-cadru, care au dobândit calitatea de dealer primar, în conformitate cu prevederile art. 16 din Regulamentul-cadru.

(2) Persoanele juridice, rezidente sau nerezidente, altele decât cele menționate la alin. (1), precum și persoanele fizice, rezidente și nerezidente, pot să desfășoare operațiuni cu titluri de stat pe piața primară a titlurilor de stat administrată de Banca Națională a României numai prin intermediul unui dealer primar, în conformitate cu prevederile art. 15 din Regulamentul-cadru.

CAPITOLUL II

Condiții specifice privind accesul dealerilor primari pe piața primară a titlurilor de stat administrată de Banca Națională a României, menținerea și retragerea calității de dealer primar

SECȚIUNEA 1

Condiții de acces

Art. 4.

(1) Condițiile de acces pe piața primară a titlurilor de stat administrată de Banca Națională a României sunt următoarele:
existența unei autorizații emise de autoritatea competentă în baza căreia entitățile solicitante pot desfășura următoarele activități:
a) tranzacționarea în nume și cont propriu și/sau în numele și pe contul clienților cu titluri de valoare și alte instrumente financiare transferabile, de natura titlurilor de stat;
b) participarea la emisiunea de instrumente financiare transferabile, de natura titlurilor de stat, prin subscrierea și plasamentul acestora ori prin plasament și prestarea de servicii legate de astfel de emisiuni;
c) custodie și administrare de instrumente financiare de natura titlurilor de stat;
să fie participant la Sistemul de depozitare și decontare a instrumentelor financiare, denumit în continuare Sistemul SaFIR, administrat de Banca Națională a României;
să fie participant la Sistemul de transmitere electronică a ofertelor de cumpărare de titluri de stat și a rezultatelor adjudecărilor licitațiilor de titluri de stat, denumit în continuare Sistemul GSPM, administrat de Banca Națională a României;
încheierea acordului bilateral cu Ministerul Finanțelor Publice conform prevederilor Regulamentului-cadru;
existența unei structuri organizatorice distincte, a unor spații specifice necesare derulării operațiunilor cu titluri de stat, precum și a dotărilor tehnice necesare pentru desfășurarea de activități de tranzacționare și custodie;
elaborarea de norme proprii care stabilesc procedurile de lucru aplicabile în relație cu clienții, modalitatea de menținere a evidenței deținerilor clienților, precum și procedurile privind controlul intern al activității cu titluri de stat.

(2) În cazul în care un dealer primar nu mai îndeplinește condițiile de acces prevăzute la alin. (1), acesta nu va mai putea participa la operațiunile desfășurate pe piața titlurilor de stat administrată de Banca Națională a României, începând cu data notificării dealerului primar de către administratorul pieței, cu excepția operațiunilor în curs de derulare care se vor finaliza conform reglementărilor în vigoare.

Art. 5.

Banca Națională a României poate solicita dealerilor primari prezentarea de orice informații și/sau documente în legătură cu activitatea derulată pe piața titlurilor de stat administrată de Banca Națională a României.

SECȚIUNEA a 2-a

Criterii specifice privind acordarea calității de dealer primar

Art. 6.

În vederea dobândirii calității de dealer primar, entitățile solicitante, denumite în continuare candidați, trebuie să îndeplinească următoarele criterii specifice:
a) să se încadreze în una dintre categoriile de instituții prevăzute la art. 17 din Regulamentul-cadru;
b) să tranzacționeze în nume propriu pe piața internă a titlurilor de stat o perioadă minimă de 6 luni consecutive, perioadă în care vor îndeplini cumulativ obligațiile prevăzute la art. 7 din prezentul regulament;
c) să transmită la Banca Națională a României o cerere însoțită de documentația din care să rezulte îndeplinirea condițiilor de acces prevăzute la art. 4 din prezentul regulament.

Art. 7.

(1) Performanța activității desfășurate de un candidat potențial în perioada supusă analizei constă în îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiții obligatorii:
a) să adjudece, în nume propriu, pe piața primară, prin intermediul unui dealer primar deja existent, un volum de titluri de stat exprimat ca valoare ponderată de minimum 2% din totalul valorii ponderate adjudecate de către Ministerul Finanțelor Publice, aferente emisiunilor de titluri de stat denominate în monedă națională și/sau în monedă străină din perioada supusă analizei, inclusiv rezultatele participării la operațiunile de preschimbare a titlurilor de stat din perspectiva emiterii de titluri noi/redeschise denominate în monedă națională pe piața internă din perioada analizată, acestea din urmă fiind ajustate cu un coeficient de multiplicare de 1,5, suplimentar celor menționate la art. 8 alin. (1);
b) valoarea de decontare ponderată a tranzacțiilor de vânzare și cumpărare cu titluri de stat emise pe piața locală, derulate în nume propriu pe piața secundară, să reprezinte minimum 3% din totalul ponderat al tranzacțiilor cu titluri de stat derulate pe piața secundară a titlurilor de stat în perioada supusă analizei.

(2) Perioada supusă analizei, în care candidatul a desfășurat activități de tranzacționare în nume propriu pe piața internă a titlurilor de stat, constă în minimum 6 luni calendaristice consecutive, anterioare depunerii cererii specificate la art. 6 lit. c) din prezentul regulament.

(3) În scopul efectuării calculelor pentru obținerea valorilor ponderate prezentate la alin. (1), coeficienții de multiplicare, precum și cursul de schimb folosit în cazul emisiunilor de titluri de stat denominate în monedă străină se stabilesc potrivit prevederilor art. 8 din prezentul regulament.

Art. 8.

(1) Coeficienții de multiplicare se stabilesc după cum urmează:

Maturitate*) (ani) 0-1 > 1-3 > 3-5 > 5-7 >7-10 >10
Coeficient 1 3 5 7 9 11

(2) Banca Națională a României, cu avizul Ministerului Finanțelor Publice, poate opera modificări asupra coeficienților de ponderare în funcție de evoluția condițiilor de piață sau pe măsura introducerii unor noi categorii de instrumente de finanțare, aceste modificări urmând a fi făcute publice prin circulară a Băncii Naționale a României.

(3) Modificările factorilor de ponderare vor fi anunțate cu cel puțin 6 luni înainte de implementarea acestora.

(4) Pentru emisiunile denominate în monedă străină, calculele se vor efectua la cursul de schimb al monedei naționale contra monedei în care este denominată emisiunea de titluri de stat, curs de schimb publicat de Banca Națională a României în ziua lucrătoare precedentă datei decontării emisiunii respective, în cazul emisiunilor pe piața primară, sau datei decontării tranzacției, în cazul operațiunilor pe piața secundară.

Art. 9.

(1) În conformitate cu prevederile art. 2 alin. (3) lit. b) din Regulamentul-cadru, calitatea de dealer primar se acordă de către Comitetul de evaluare definit la art. 2 din Regulamentul-cadru, în baza analizării documentației depuse de către candidat și a îndeplinirii condițiilor specifice prevăzute la art. 6 din prezentul regulament.

(2) Decizia Comitetului de evaluare privind aprobarea sau respingerea cererii depuse va fi comunicată solicitantului în maxim 30 de zile de la data depunerii cererii și a documentației necesare. Decizia privind respingerea cererii va conține motivele Comitetului de evaluare pentru respingerea cererii depuse de entitatea solicitantă.

(3) Exercitarea calității de dealer primar se va realiza începând cu prima zi lucrătoare a lunii calendaristice ulterioare datei primirii notificării ce conține decizia Comitetului de evaluare privind aprobarea cererii și acordarea calității de dealer primar.

(4) Calitatea de dealer primar se exercită în condițiile prevăzute în secțiunea a 3-a din prezentul regulament.

(5) Comitetul de evaluare aprobă cererile privind acordarea calității de dealer primar cu consultarea autorității de supraveghere competente din țară sau/și străinătate, după caz.

(6) Lista dealerilor primari se publică și se menține actualizată de Ministerul Finanțelor Publice și Banca Națională a României în paginile de internet proprii.

SECȚIUNEA a 3-a

Condiții specifice privind suspendarea și retragerea calității de dealer primar

Art. 10.

(1) Suspendarea calității de dealer primar pe piața primară a titlurilor de stat administrată de Banca Națională a României se realizează de către Comitetul de evaluare în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (3) lit. c) pct. (ii) din Regulamentul-cadru, în situația neîndeplinirii temporare de către dealerul primar a condițiilor de acces stabilite prin prezentul regulament.

(2) Retragerea calității de dealer primar pe piața primară a titlurilor de stat administrată de Banca Națională a României, în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (3) lit. c) pct. (i) din Regulamentul-cadru, se realizează de către Comitetul de evaluare în următoarele situații:
a) la cererea dealerului primar comunicată Băncii Naționale a României, caz în care retragerea calității de dealer primar produce efecte începând cu ziua bancară următoare datei la care decizia Comitetului de evaluare a fost comunicată dealerului primar;
b) în cazul prevăzut la art. 44 alin. (1) din Regulamentul- cadru;
c) în situația deschiderii procedurii de insolvență pentru dealerul primar;
d) în caz de fuziune în care este implicat cel puțin un dealer primar, caz în care Comitetul de evaluare va analiza îndeplinirea condițiilor de acces pe piața primară de către noua entitate rezultată ca urmare a finalizării procedurii de fuziune.

Art. 11.

(1) În cazul suspendării/retragerii calității de dealer primar, Banca Națională a României va interzice accesul pe piața primară a titlurilor de stat începând cu ziua bancară următoare datei la care decizia Comitetului de evaluare a fost comunicată dealerului primar în cauză, cu excepția accesului la operațiunile în curs de desfășurare privind ofertele de cumpărare la licitație/subscripție depuse anterior momentului primirii notificării.

(2) Decizia privind retragerea calității unui dealer primar se notifică de către Banca Națională a României de îndată, prin orice mijloace, celorlalți participanți, precum și, după caz, autorității de reglementare și supraveghere a dealerului primar competente.

CAPITOLUL III

Operațiuni de plasare a titlurilor de stat

Art. 12.

(1) În conformitate cu prevederile art. 13 alin. (2) din Regulamentul-cadru, operațiunile de plasare pe piața primară administrată de Banca Națională a României a titlurilor de stat emise de Ministerul Finanțelor Publice pe piața internă în formă dematerializată, în monedă națională sau în monedă străină, se realizează prin licitație, subscripție publică, precum și prin orice altă metodă stabilită și agreată de emitent împreună cu Banca Națională a României.

(2) În cazul emisiunilor de obligațiuni de tip benchmark plasate prin licitație, Ministerul Finanțelor Publice poate oferi suplimentar titluri de stat cu aceleași caracteristici, în prima zi lucrătoare care urmează licitației de referință, prin organizarea unei sesiuni suplimentare de oferte necompetitive destinate exclusiv dealerilor primari, în condițiile stabilite prin prezentul regulament.

(3) Data și locul desfășurării licitației și a sesiunii suplimentare de oferte necompetitive sau a subscripției publice, precum și elementele de identificare ale emisiunii ce urmează a fi plasate sunt stabilite de Ministerul Finanțelor Publice prin anunțuri periodice și sunt comunicate participanților de către Banca Națională a României.

(4) În funcție de necesitățile de finanțare și condițiile de piață, Ministerul Finanțelor Publice poate opera modificări ale elementelor publicate în anunțurile periodice.

Art. 13.

Organizarea licitațiilor, inclusiv a sesiunilor suplimentare de oferte necompetitive, precum și a subscripțiilor publice se realizează de către o comisie alcătuită din reprezentanți desemnați din cadrul Băncii Naționale a României și al Ministerului Finanțelor Publice, astfel: președinte și secretar numiți de Banca Națională a României și cel puțin 2 membri specialiști, dintre care unul este numit de Ministerul Finanțelor Publice.

Art. 14.

Președintele și reprezentantul Ministerului Finanțelor Publice verifică modul de adjudecare, semnează procesul-verbal și comunicatul oficial de închidere a licitației sau a subscripției publice.

Art. 15.

Secretarul comisiei, împreună cu membrii acesteia, derulează toate operațiunile specifice legate de deschiderea, desfășurarea și stabilirea rezultatului licitației sau al subscripției publice, întocmește procesul-verbal și comunicatul oficial, pe care le semnează împreună cu membrii comisiei.

SECȚIUNEA 1

Licitația

Art. 16.

Pentru participarea la licitații, dealerii primari prezintă oferte de cumpărare în nume și cont propriu și/sau în numele și în contul clienților lor în ziua desfășurării licitației, până la termenul-limită specificat în documentele de lansare a emisiunii.

Art. 17.

(1) Oferta de cumpărare prin licitație cuprinde obligatoriu următoarele elemente:
a) elementele de identificare a dealerului primar, denumirea și sediul social, semnăturile autorizate etc.;
b) elementele de identificare a emisiunii pentru care este prezentată oferta (data licitației, data emisiunii, data scadenței etc.);
c) valoarea totală a ofertei, precum și defalcarea acesteia pe tranșe ale ratei dobânzii/ratei discontului/prețului licitat, după caz;
d) defalcarea tranșelor licitate în sume solicitate pe cont propriu și sume solicitate pe contul clienților, cu evidențierea numărului contului/conturilor de evidență a titlurilor de stat, după caz.

(2) Ofertele pot fi transmise prin modalitățile considerate acceptabile de către administratorul de piață (sistem electronic, SWIFT etc.), procedura de transmitere aplicabilă fiind detaliată în reglementările specifice fiecărui sistem.

Art. 18.

(1) Ofertele de cumpărare transmise nu pot fi retrase, acestea constituind angajamente ferme din partea participanților.

(2) Caracteristicile seriilor de titluri de stat care fac obiectul licitației se stabilesc și se anunță de către Ministerul Finanțelor Publice.

Art. 19.

(1) Ședința de licitație începe la termenul-limită specificat în documentele de lansare a emisiunii, în prezența comisiei de licitație.

(2) Ofertele de cumpărare care nu îndeplinesc condițiile stabilite prin prezentul regulament sunt respinse.

(3) Președintele comisiei poate decide, de comun acord cu dealerul primar, rectificarea pe loc a erorilor de formă și validarea ofertei. Acordul dealerului primar poate fi comunicat telefonic, cu condiția confirmării în scris în cursul ședinței de licitație.

Art. 20.

(1) Secretarul comisiei, împreună cu membrii specialiști, elaborează centralizatorul ofertelor de cumpărare și, în baza grilei de cotare, în care se evidențiază nivelul la care cererea cumulată crescător din punctul de vedere al ratei dobânzii/discontului sau cumulată descrescător din punctul de vedere al prețului satisface oferta anunțată de Ministerul Finanțelor Publice.

(2) Totodată, reprezentantul emitentului va stabili valoarea emisiunii oferite care și-a găsit contrapartida în cerere și prețul sau rata dobânzii/discontului maxime, minime și medii la care se adjudecă ofertele de cumpărare.

(3) În situația în care întreaga emisiune a fost vândută, iar la nivelul marginal (nivelul prețului minim, respectiv al ratei dobânzii/discontului maxime acceptate) sunt mai multe oferte de cumpărare ce nu pot fi satisfăcute integral, iar Ministerul Finanțelor Publice nu majorează valoarea emisiunii până la concurența executării integrale a nivelului marginal, se aplică principiul proporționalității, fiecare primind valoarea rezultată. Toate valorile sunt rotunjite până la cea mai apropiată valoare divizibilă cu valoarea nominală a unui titlu de stat.