În Monitorul Oficial nr. 670 din 31 august a.c. a fost publicată Ordonanța Guvernului nr. 25/2016 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul străinilor. Sunt modificate Ordonanța Guvernului nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul României și pentru modificarea și completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, precum și anumite prevederi din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România.
Acces non-stop la legislație actualizată
În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii
În extras
Art. I.
Ordonanța Guvernului nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul României și pentru modificarea și completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 640 din 30 august 2014, aprobată prin Legea nr. 14/2016, se modifică și se completează după cum urmează:
1. La articolul 2 alineatul (1), literele b), d), g) și j) se modifică și vor avea următorul cuprins:
„b) beneficiar al prestării de servicii – persoana juridică sau persoana fizică cu sediul social ori profesional, respectiv domiciliul în România ori reprezentanța, sucursala sau filiala din România a unei persoane juridice străine cu sediul în străinătate, care primește sau intenționează să primească la muncă pe teritoriul României un lucrător detașat sau un lucrător ICT;
……………………………………………………………………………………
d) aviz de detașare – documentul oficial eliberat de către Inspectoratul General pentru Imigrări, care atestă dreptul unui beneficiar al prestării de servicii de a primi la muncă pe teritoriul României un străin detașat pe o anumită funcție;
……………………………………………………………………………………
g) lucrător sezonier – străinul care își menține reședința principală într-un stat terț, dar locuiește legal și temporar pe teritoriul României, fiind încadrat în muncă pe teritoriul României cu contract individual de muncă pe durată determinată, încheiat cu un angajator în baza avizului de angajare, pentru a presta o activitate care se desfășoară în funcție de succesiunea anotimpurilor;
……………………………………………………………………………………
j) lucrător detașat – străinul calificat, detașat temporar de la întreprinderea stabilită într-o țară terță, la care este și rămâne angajat cu contract de muncă valabil, la un beneficiar al prestării de servicii care aparține acelei întreprinderi sau aceluiași grup de întreprinderi cu întreprinderea de la care se face detașarea ori cu care întreprinderea a încheiat un contract care presupune detașarea unui angajat al acesteia pe teritoriul României;”.
2. La articolul 2 alineatul (1), după litera p) se introduc opt noi litere, literele q)-v), cu următorul cuprins:
„q) persoană transferată în cadrul aceleiași companii, denumită în continuare «lucrător ICT» – străinul care locuiește într-o țară terță la data depunerii cererii pentru avizul de detașare și care face obiectul unui transfer în cadrul aceleiași companii;
r) transfer în cadrul aceleiași companii – detașarea temporară în scopul desfășurării unei activități profesionale sau al formării, în calitate de cadru de conducere, specialist sau angajat stagiar, a unui străin care locuiește într-o țară terță la data depunerii cererii pentru avizul de detașare, de la întreprinderea stabilită într-o țară terță, la care străinul este și rămâne angajat cu contract de muncă valabil, la una sau mai multe entități care aparțin acelei întreprinderi sau aceluiași grup de întreprinderi cu întreprinderea de la care se face detașarea, dintre care cel puțin una este stabilită pe teritoriul României;
s) grup de întreprinderi – două sau mai multe întreprinderi recunoscute ca fiind afiliate potrivit alin. (3);
ș) cadru de conducere – persoană care deține o funcție de conducere, responsabilă de gestionarea activității beneficiarului prestării de servicii sub supravegherea generală sau îndrumarea consiliului de administrație, a acționarilor sau a echivalentului acestora, având cel puțin una dintre atribuțiile prevăzute la alin. (5);
t) specialist – persoană calificată, care deține o experiență profesională corespunzătoare de cel puțin 3 ani, cu relevanță pentru domeniile de activitate, tehnicile sau gestionarea activității beneficiarului prestării de servicii;
ț) angajat stagiar – persoană care deține o diplomă universitară, detașată în scopul dezvoltării carierei sau pentru a obține formare privind tehnici sau metode utilizate în afaceri, și care este plătită pe durata detașării;
u) activitate care se desfășoară în funcție de succesiunea anotimpurilor – activitate care depinde, într-o anumită perioadă a anului, de un eveniment periodic sau de o succesiune de evenimente legate de condiții sezoniere pe durata cărora nivelul de forță de muncă necesar îl depășește considerabil pe cel obișnuit pentru operațiunile curente;
v) țară terță – orice stat care nu este membru al Uniunii Europene sau al Spațiului Economic European, cu excepția Confederației Elvețiene.”
3. După alineatul (2) al articolului 2 se introduc patru noi alineate, alineatele (3)-(6), cu următorul cuprins:
„(3) În sensul prezentei ordonanțe, este recunoscută ca fiind afiliată direct sau indirect unei alte întreprinderi o întreprindere care îndeplinește cel puțin una dintre următoarele condiții:
a) deține majoritatea capitalului subscris al celeilalte întreprinderi;
b) controlează majoritatea voturilor atașate acțiunilor emise de cealaltă întreprindere;
c) poate numi mai mult de jumătate din membrii consiliului de administrație, de conducere sau de supraveghere al celeilalte întreprinderi;
d) este administrată pe o bază comună cu cealaltă întreprindere de către o întreprindere-mamă.
(4) Prin beneficiar al prestării de servicii care aparține întreprinderii de la care se face detașarea se înțelege reprezentanța, sucursala sau filiala din România a respectivei întreprinderi.
(5) Atribuțiile pe care le poate avea un cadru de conducere sunt:
a) conducerea beneficiarului prestării de servicii sau a unui departament ori a unei subdiviziuni a acestuia;
b) supervizarea și controlul activității celorlalți angajați cu atribuții de supervizare, profesionale sau de conducere;
c) autoritatea de a recomanda angajarea ori concedierea sau alte acțiuni în domeniul resurselor umane.
(6) Expresia «profesie reglementată» utilizată în prezenta ordonanță are semnificația prevăzută în cuprinsul Legii nr. 200/2004 privind recunoașterea diplomelor și calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările și completările ulterioare.”
4. La articolul 3 alineatul (2), litera i) se modifică și va avea următorul cuprins:
„i) străinii, posesori ai unui permis de ședere temporară valabil, acordat în scopul reîntregirii familiei, care au beneficiat anterior de un drept de ședere pe teritoriul României în calitate de membri de familie ai unui cetățean român și care se află în una dintre situațiile prevăzute la art. 64 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare;”.
5. La articolul 3 alineatul (2), după litera l) se introduce o nouă literă, litera m), cu următorul cuprins:
„m) străinii titulari ai dreptului de ședere temporară în scop de muncă, încadrați în muncă pe teritoriul României cu contract individual de muncă cu normă întreagă, pentru încadrarea în muncă la un alt angajator, cu contract individual de muncă cu timp parțial;”.
6. După alineatul (3) al articolului 3 se introduc trei noi alineate, alineatele (4)-(6), cu următorul cuprins:
„(4) Străinii titulari ai dreptului de ședere temporară în scop de muncă, încadrați în muncă pe teritoriul României cu contract individual de muncă cu normă întreagă, pot fi încadrați în muncă pe teritoriul României la un alt angajator, fără aviz de angajare, numai cu contract individual de muncă cu timp parțial, cu durata muncii de maximum 4 ore pe zi.
(5) Contractele individuale de muncă încheiate de străinii cu ședere legală pe teritoriul României se suspendă de drept de la data la care angajatorul are cunoștință despre faptul că Inspectoratul General pentru Imigrări a stabilit obligația de returnare a străinului în cauză potrivit dispozițiilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
(6) Inspectoratul General pentru Imigrări informează în scris angajatorul unui străin cu privire la stabilirea obligației de returnare a acestuia, în termen de maximum 10 zile de la dispunerea respectivei măsuri.”
7. La articolul 4 alineatul (2), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:
„a) angajatorul persoană juridică, persoană fizică autorizată sau întreprindere individuală desfășoară pe teritoriul României activități compatibile cu funcția pentru care solicită încadrarea în muncă a străinului;”.
8. La articolul 5 alineatul (1), litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:
„c) declarația pe propria răspundere a străinului că este apt din punct de vedere medical pentru a fi încadrat în muncă și că are cunoștințe minime de limba română sau cunoaște o limbă de circulație internațională;”.
9. La articolul 11, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 11.
(1) Avizul de angajare pentru lucrători sezonieri se eliberează angajatorului în vederea încadrării în muncă a unui străin cu contract individual de muncă cu normă întreagă pe durată determinată, pentru a presta o activitate care se desfășoară în funcție de succesiunea anotimpurilor. În cuprinsul avizului de angajare pentru lucrători sezonieri se menționează durata preconizată a contractului individual de muncă.”
10. La articolul 11 alineatul (2), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:
„a) angajatorul intenționează să încadreze în muncă un străin cu contract individual de muncă cu normă întreagă pe durată determinată, pentru a presta o activitate care se desfășoară în funcție de succesiunea anotimpurilor;”.
11. La articolul 11, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Lista sectoarelor ce cuprind activități care se desfășoară în funcție de succesiunea anotimpurilor se stabilește, prin raportare la Clasificarea activităților din economia națională, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Afacerilor Interne.”
12. La articolul 12, alineatele (1) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins:
„Art. 12.
(1) Dovada îndeplinirii condiției speciale prevăzute la art. 11 alin. (2) lit. a) se face prin prezentarea de către angajator a copiei ofertei ferme de angajare, care să precizeze, în acord cu dispozițiile Codului muncii și ale contractului colectiv de muncă aplicabil:
a) locul și felul muncii;
b) durata contractului;
c) salariul și periodicitatea plății acestuia;
d) programul de lucru pe săptămână sau lună;
e) durata tuturor concediilor plătite;
f) data începerii activității, dacă este posibil;
g) alte condiții de muncă relevante.
……………………………………………………………………………………
(4) În vederea eliberării avizului de angajare pentru încadrarea în muncă a unui străin ca lucrător sezonier la angajatorul la care a desfășurat aceeași activitate cel puțin o dată în ultimii 5 ani, nu este necesară depunerea documentelor care fac dovada îndeplinirii condițiilor speciale prevăzute la art. 11 alin. (2), dacă străinul a respectat obligația de a părăsi teritoriul României la încetarea contractului individual de muncă anterior.”
13. După articolul 12 se introduce un nou articol, articolul 121, cu următorul cuprins:
„Art. 121.
(1) În cazul în care angajatorul intenționează să asigure, fără plată, cazarea lucrătorului sezonier, cererea pentru eliberarea avizului de angajare trebuie să fie însoțită de declarația autentificată a angajatorului privind asigurarea condițiilor de cazare de natură să asigure un nivel de trai adecvat pentru străinul în cauză pentru toată durata șederii preconizate, la care se anexează documentul care atestă că angajatorul este titularul dreptului de proprietate sau de folosință a locuinței din România unde urmează a fi asigurată cazarea.
(2) În cazul în care angajatorul intenționează să asigure, contra cost, condiții de cazare de natură să asigure un nivel de trai adecvat lucrătorului sezonier, cererea pentru eliberarea avizului de angajare trebuie să fie însoțită de un contract de închiriere care să facă dovada că străinul în cauză dobândește dreptul de folosință a unei locuințe pe teritoriul României pentru toată durata șederii preconizate, în schimbul plății unei chirii, al cărei cuantum nu este excesiv în raport cu salariul net prevăzut în oferta fermă de angajare și cu calitatea cazării, și care nu este reținută automat din salariu.
(3) Atunci când se constată că sunt îndeplinite condițiile prevăzute la alin. (1) sau (2), în cuprinsul avizului de angajare pentru lucrători sezonieri se menționează că angajatorul asigură cazarea străinului în cauză.”
14. După articolul 17 se introduce un nou articol, articolul 171, cu următorul cuprins:
„Art. 171.
(1) Străinul încadrat în muncă în baza avizului de angajare pentru lucrători sezonieri poate ocupa un nou loc de muncă la alt angajator doar dacă perioada maximă de ședere în calitate de lucrător sezonier nu a fost epuizată. Străinul este încadrat în noul loc de muncă în baza unui nou aviz de angajare, obținut de angajator în condițiile prezentei ordonanțe.
(2) Noul aviz de angajare se eliberează fără îndeplinirea condițiilor generale prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. b), e) și f).
(3) Pentru eliberarea noului aviz de angajare se depune și cazierul judiciar al străinului, eliberat de autoritățile române.”
15. La articolul 19, după alineatul unic se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) În aplicarea alin. (1) Inspectoratul General pentru Imigrări solicită avizul Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice.”
16. Capitolul III „Detașarea străinilor pe teritoriul României” se modifică și va avea următorul cuprins:
„CAPITOLUL III
SECȚIUNEA 1
Dispoziții generale privind detașarea străinilor pe teritoriul României
Art. 20.
(1) Străinii cu ședere legală pe teritoriul României pot desfășura activități în muncă în calitate de lucrători detașați sau lucrători ICT în baza avizului de detașare obținut de beneficiarii prestării de servicii în condițiile prezentei ordonanțe.
(2) Pot desfășura activități în muncă pe teritoriul României în calitate de lucrători detașați, fără obținerea în prealabil de către beneficiarul prestării de servicii a avizului de detașare, străinii din următoarele categorii:
a) străinii angajați ai persoanelor juridice cu sediul în unul dintre statele membre ale Uniunii Europene sau ale Spațiului Economic European ori în Confederația Elvețiană, detașați în România, cu condiția prezentării permisului de ședere din acel stat;
b) străinii care desfășoară activități didactice, științifice sau alte categorii de activități specifice cu caracter temporar în instituții de profil acreditate ori autorizate provizoriu din România, în baza unor tratate încheiate de România cu alte state ori ca titulari ai unui drept de ședere pentru desfășurarea de activități de cercetare științifică și personalul cu calificare specială, în baza ordinului ministrului educației naționale și cercetării științifice, precum și străinii care desfășoară activități artistice în instituții de cultură din România, în baza ordinului ministrului culturii;
c) străinii care urmează să desfășoare pe teritoriul României activități temporare solicitate de ministere ori de alte organe ale administrației publice centrale sau locale ori de autorități administrative autonome;
d) străinii al căror acces liber pe piața muncii din România este stabilit prin tratate încheiate de România cu alte state.
(3) Prin excepție de la alin. (1), străinii, titulari ai unui permis ICT eliberat de un alt stat membru al Uniunii Europene, pot desfășura activități în muncă pe teritoriul României în calitate de lucrători ICT de la data depunerii de către beneficiarul prestării de servicii din România a cererii de eliberare a avizului de detașare potrivit art. 272 sau 273, până la soluționarea acesteia.
Art. 21.
(1) Avizul de detașare se eliberează de către Inspectoratul General pentru Imigrări la cererea beneficiarului prestării de servicii dacă sunt îndeplinite condițiile generale prevăzute la alin. (2) și condițiile speciale prevăzute de prezenta ordonanță în funcție de tipul avizului de detașare solicitat.
(2) Condițiile generale pentru eliberarea avizului de detașare sunt următoarele:
a) întreprinderea de la care se face detașarea este stabilită într-o țară terță;
b) străinul îndeplinește condițiile speciale de pregătire profesională și experiență în activitate, potrivit legislației în vigoare, și nu are antecedente penale care să fie incompatibile cu activitatea pe care o desfășoară sau urmează să o desfășoare pe teritoriul României;
c) beneficiarul prestării de servicii are achitate obligațiile către bugetul de stat pe ultimul trimestru, anterior depunerii cererii;
d) beneficiarul prestării de servicii desfășoară pe teritoriul României activități compatibile cu activitatea în muncă pentru care solicită detașarea străinului;
e) beneficiarul prestării de servicii nu a fost condamnat definitiv pentru o infracțiune prevăzută de Codul muncii ori pentru o infracțiune contra persoanei săvârșită cu intenție, prevăzută de Codul penal;
f) beneficiarul prestării de servicii nu a fost sancționat potrivit art. 36 alin. (1) din prezenta ordonanță, art. 260 alin. (1) lit. e) din Codul muncii sau potrivit art. 9 alin. (1) lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 500/2011, cu modificările ulterioare, în ultimii 3 ani anteriori depunerii cererii;
g) contingentul anual pe tipuri de lucrători nou-admiși pe piața forței de muncă, stabilit potrivit art. 29 alin. (1), nu a fost epuizat;
h) străinul care urmează a fi detașat îndeplinește condițiile prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. a), e), g) și h), art. 11 și art. 27 alin. (2) lit. c) și e) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și nu se află în vreunul dintre cazurile de nepermitere a intrării în România prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. b)-d) din respectiva ordonanță de urgență.
Art. 22.
(1) În vederea obținerii avizului de detașare, beneficiarul prestării de servicii depune la Inspectoratul General pentru Imigrări o cerere însoțită de:
a) copia documentului de trecere a frontierei, valabil, al străinului pe care intenționează să îl încadreze în muncă în calitate de lucrător detașat sau lucrător ICT;
b) două fotografii tip 3/4 ale străinului;
c) copia contractului individual de muncă, înregistrat la autoritățile competente din țara de origine, tradus și legalizat în condițiile legii;
d) copia actului de detașare, tradus și legalizat în condițiile legii;
e) declarația pe propria răspundere a străinului că este apt din punct de vedere medical pentru a fi încadrat în muncă și că are cunoștințe minime de limba română sau cunoaște o limbă de circulație internațională;
f) documentele care fac dovada îndeplinirii condițiilor generale prevăzute la art. 21 alin. (2) lit. a)-e);
g) documentele care fac dovada îndeplinirii condițiilor speciale prevăzute de prezenta ordonanță în funcție de tipul de aviz de detașare solicitat.
(2) Beneficiarul prestării de servicii persoană fizică trebuie să depună și copia actului său de identitate.
Art. 23.
(1) Dovada îndeplinirii condiției generale prevăzute la art. 21 alin. (2) lit. a) se face prin prezentarea de către beneficiarul prestării de servicii a copiei documentului care atestă înmatricularea sau înregistrarea într-o țară terță a întreprinderii de la care se face detașarea, însoțită de o traducere legalizată în condițiile legii.
(2) Dovada îndeplinirii condiției generale prevăzute la art. 21 alin. (2) lit. b) se face prin prezentarea de către beneficiarul prestării de servicii a următoarelor documente:
a) curriculum vitae al străinului;
b) cazierul judiciar al străinului sau alt document cu aceeași valoare juridică, eliberat de autoritățile din țara de origine ori reședință, tradus și legalizat în condițiile legii.
(3) La curriculum vitae al străinului se atașează, după caz, unul dintre următoarele documente:
a) atestatul de recunoaștere a studiilor necesare ocupării locului de muncă vacant, eliberat de Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice, în condițiile prevăzute de legislația în domeniu, sau diploma de studii eliberată de instituții de învățământ acreditate în România;
b) copiile documentelor care atestă pregătirea profesională obținută în afara sistemului de învățământ sau, după caz, care atestă experiența profesională, traduse și legalizate în condițiile legii;
c) copiile documentelor care atestă obținerea în România sau în alt stat membru al Uniunii Europene a calificării profesionale necesare ocupării locului de muncă vacant, traduse și legalizate în condițiile legii, atunci când este cazul.
(4) Dovada îndeplinirii condiției generale prevăzute la art. 21 alin. (2) lit. c) se face prin prezentarea de către beneficiarului prestării de servicii a certificatului de atestare fiscală emis de administrația finanțelor publice în a cărei rază teritorială își are sediul social sau profesional ori, după caz, domiciliul beneficiarului prestării de servicii, privind achitarea obligațiilor către bugetul de stat, la sfârșitul trimestrului încheiat anterior depunerii cererii.
(5) Dovada îndeplinirii condiției generale prevăzute la art. 21 alin. (2) lit. d) se face prin prezentarea de către beneficiarul prestării de servicii a certificatului de înmatriculare sau înregistrare în registrul comerțului și a certificatului constatator din care să rezulte că în registrul comerțului nu au fost înregistrate mențiuni privind deschiderea procedurii falimentului, în copie și în original.
(6) Dovada îndeplinirii condiției generale prevăzute la art. 21 alin. (2) lit. e) se face prin prezentarea cazierului judiciar al beneficiarului prestării de servicii.
(7) Verificarea condițiilor prevăzute la art. 21 alin. (2) lit. f)-h) se realizează de către Inspectoratul General pentru Imigrări prin formațiunile sale teritoriale.
SECȚIUNEA a 2-a
Avizul de detașare pentru lucrători detașați
Art. 24.
(1) Condițiile speciale pentru eliberarea avizului de detașare pentru lucrători detașați sunt următoarele:
a) beneficiarul prestării de servicii aparține întreprinderii de la care se face detașarea;
b) beneficiarul prestării de servicii aparține aceluiași grup de întreprinderi cu întreprinderea de la care se face detașarea;
c) beneficiarul prestării de servicii a încheiat cu întreprinderea de la care se face detașarea un contract care presupune detașarea unui angajat al acesteia pe teritoriul României;
d) durata detașării nu depășește o perioadă de maximum un an la un interval de 5 ani imediat anteriori depunerii cererii.
(2) Pentru eliberarea avizului de detașare pentru lucrători detașați este necesară îndeplinirea a cel puțin uneia dintre condițiile prevăzute la alin. (1) lit. a)-c) cumulativ cu cea prevăzută la alin. (1) lit. d).
(3) Pentru calculul perioadei prevăzute la alin. (1) lit. d) se iau în considerare perioadele în care străinul a beneficiat de dreptul de ședere temporară în scop de detașare pe teritoriul României în calitate de lucrător detașat.
(4) În temeiul tratatelor încheiate de România cu alte state, perioada prevăzută la alin. (1) lit. d) poate fi prelungită în condițiile și situațiile prevăzute în mod expres de acestea.
Art. 25.
(1) Dovada îndeplinirii condiției speciale prevăzute la art. 24 alin. (1) lit. a) se face prin prezentarea de către beneficiarul prestării de servicii a certificatului constatator eliberat de registrul comerțului sau a altui document eliberat de autoritățile române competente din care să rezulte că acesta este sucursala, filiala sau reprezentanța din România a întreprinderii de la care se face detașarea.
(2) Dovada îndeplinirii condiției speciale prevăzute la art. 24 alin. (1) lit. b) se face prin prezentarea de către beneficiarul prestării de servicii a oricăror documente, traduse și legalizate în condițiile legii, din care să rezulte că beneficiarul prestării de servicii și întreprinderea de la care se face detașarea sunt afiliate direct sau indirect în sensul art. 2 alin. (3).
(3) Dovada îndeplinirii condiției speciale prevăzute la art. 24 alin. (1) lit. c) se face prin prezentarea de către beneficiarul prestării de servicii a copiei contractului încheiat cu întreprinderea de la care se face detașarea, din cuprinsul căruia rezultă explicit detașarea unui angajat al acesteia pe teritoriul României.
(4) Verificarea condiției prevăzute la art. 24 alin. (1) lit. d) se realizează de către Inspectoratul General pentru Imigrări prin formațiunile sale teritoriale.
SECȚIUNEA a 3-a
Avizul de detașare pentru lucrători ICT
Art. 26.
(1) Condițiile speciale pentru eliberarea avizului de detașare pentru lucrători ICT sunt următoarele:
a) beneficiarul prestării de servicii aparține întreprinderii de la care se face detașarea sau aceluiași grup de întreprinderi cu întreprinderea de la care se face detașarea;
b) pe durata transferului în cadrul aceleiași companii se preconizează a se efectua exclusiv o ședere pe teritoriul României sau șederea totală preconizată a se efectua pe teritoriul României este cea mai lungă, în raport cu toate șederile care compun durata transferului în cadrul aceleiași companii;
c) transferul în cadrul aceleiași companii presupune detașarea străinului în calitate de cadru de conducere ori specialist, pentru o perioadă care nu depășește 3 ani, sau în calitate de angajat stagiar, pentru o perioadă care nu depășește un an;
d) salariul, precum și celelalte condiții de muncă sau de încadrare în muncă prevăzute pe durata transferului în cadrul aceleiași companii sunt stabilite în acord cu dispozițiile Codului muncii și ale contractului colectiv de muncă aplicabil;
e) întreprinderea de la care se face detașarea sau o altă întreprindere stabilită într-o țară terță aparținând aceluiași grup de întreprinderi și-a asumat obligația de a-l reprimi la muncă pe străinul în cauză la încheierea transferului în cadrul aceleiași companii;
f) străinul care urmează a fi detașat a fost angajat în cadrul întreprinderii de la care se face detașarea sau în cadrul unor întreprinderi care aparțin aceluiași grup de întreprinderi cu întreprinderea de la care se face detașarea, pe o perioadă de cel puțin 6 luni neîntrerupte imediat anterioare datei de la care se solicită eliberarea avizului de detașare, în cazul cadrelor de conducere și al specialiștilor, și de cel puțin 3 luni neîntrerupte, în cazul angajaților stagiari.
(2) În cazul avizului de detașare pentru lucrătorii ICT detașați în calitate de specialiști, condiția generală referitoare la experiența în activitate prevăzută la art. 21 alin. (2) lit. b) se consideră îndeplinită numai dacă străinul deține o experiență profesională corespunzătoare de cel puțin 3 ani, cu relevanță pentru domeniile de activitate, tehnicile sau gestionarea activității beneficiarului prestării de servicii.
(3) În cazul avizului de detașare pentru lucrătorii ICT detașați în calitate de angajați stagiari, condiția generală prevăzută la art. 21 alin. (2) lit. b) se consideră îndeplinită numai dacă documentele prevăzute la art. 23 alin. (3) lit. a) se referă la absolvirea unui program de studii universitare.
Art. 27.
(1) Dovada îndeplinirii condiției speciale prevăzute la art. 26 alin. (1) lit. a) se face prin prezentarea de către beneficiarul prestării de servicii, după caz, a unuia dintre următoarele documente:
a) certificatul constatator eliberat de registrul comerțului sau alt document eliberat de autoritățile române competente din care să rezulte că beneficiarul prestării de servicii este sucursala, filiala sau reprezentanța din România a întreprinderii de la care se face detașarea;
b) orice documente, traduse și legalizate în condițiile legii, din care să rezulte că beneficiarul prestării de servicii și întreprinderea de la care se face detașarea sunt afiliate direct sau indirect în sensul art. 2 alin. (3).
(2) Dovada îndeplinirii condițiilor speciale prevăzute la art. 26 alin. (1) lit. b)-e) se face prin prezentarea de către beneficiarul prestării de servicii a copiei actului de detașare prevăzut la art. 22 alin. (1) lit. d), în cuprinsul căruia sunt incluse mențiuni cu privire la:
a) durata transferului în cadrul aceleiași companii, cu menționarea distinctă a perioadelor detașării pe teritoriul fiecărui stat membru al Uniunii Europene, precum și sediul social sau profesional al entității sau entităților la care se face detașarea;
b) funcția pe care urmează să o ocupe străinul pe durata transferului în cadrul aceleiași companii, respectiv cadru de conducere, specialist sau angajat stagiar;
c) salariul și periodicitatea plății acestuia, precum și alte condiții de muncă și de încadrare în muncă prevăzute pe durata transferului în cadrul aceleiași companii;
d) reprimirea la muncă a străinului la întreprinderea de la care se face detașarea sau la o altă întreprindere stabilită într-o țară terță aparținând aceluiași grup de întreprinderi, la încheierea transferului în cadrul aceleiași companii.
(3) Dovada îndeplinirii condiției speciale prevăzute la art. 26 alin. (1) lit. f) se face prin prezentarea de către beneficiarul prestării de servicii a copiei, traduse și legalizate în condițiile legii, a contractului sau contractelor individuale de muncă ale străinului, precum și, atunci când este cazul, a oricărui document din care să rezulte că întreprinderea de la care se face detașarea și întreprinderea sau întreprinderile la care a fost angajat anterior străinul sunt afiliate direct sau indirect în sensul art. 2 alin. (3).
SECȚIUNEA a 4-a
Eliberarea avizului de detașare în situații speciale
Art. 271.
(1) La cererea autorităților administrației publice centrale de specialitate, Inspectoratul General pentru Imigrări, cu avizul Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, eliberează avizul de detașare pentru lucrători detașați, fără a fi necesară îndeplinirea condițiilor de la art. 21 alin. (2) lit. c) și g), străinilor care au o implicare directă și necesară în cadrul unor proiecte desfășurate în România, dacă străinul detașat are sau urmează să aibă o implicare directă și necesară în cadrul unui proiect desfășurat în România care contribuie la dezvoltarea și modernizarea infrastructurii economice a țării și determină un efect pozitiv de antrenare în economie.
(2) În aplicarea alin. (1), Inspectoratul General pentru Imigrări solicită avizul Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice.
Art. 272.
(1) Avizul de detașare pentru lucrătorii ICT din alte state membre ale Uniunii Europene care urmează a fi detașați pe teritoriul României pentru o perioadă de până la 90 de zile în orice perioadă de 180 de zile, situație denumită în continuare mobilitate pe termen scurt, se eliberează de Inspectoratul General pentru Imigrări, fără a fi necesară îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 21-23, 26 și 27, dacă sunt îndeplinite următoarele condiții:
a) străinul care urmează a fi detașat pe teritoriul României este titularul unui permis ICT valabil, eliberat de un alt stat membru al Uniunii Europene;
b) nu au fost formulate obiecții cu privire la detașarea străinului pe teritoriul României în cadrul mobilității pe termen scurt potrivit alin. (4).
(2) În vederea obținerii avizului de detașare în cadrul mobilității pe termen scurt, beneficiarul prestării de servicii depune la Inspectoratul General pentru Imigrări, concomitent sau ulterior transmiterii notificării prealabile prevăzute la alin. (3), o cerere la care atașează copia permisului ICT valabil, eliberat de primul stat membru străinului care urmează a fi detașat pe teritoriul României, și două fotografii tip 3/4 ale străinului. Cererile care nu sunt însoțite de notificarea prealabilă prevăzută la alin. (3) sau, în cazul în care a fost transmisă anterior, de copia acesteia nu se preiau, fiind considerate inadmisibile.
(3) În cazul în care se preconizează că străinul care face obiectul unui transfer în cadrul aceleiași companii într-un alt stat membru al Uniunii Europene urmează să fie detașat și pe teritoriul României în cadrul unei mobilități pe termen scurt, entitatea la care este sau urmează să fie detașat lucrătorul ICT în respectivul stat membru transmite Inspectoratului General pentru Imigrări, prin intermediul beneficiarului prestării de servicii din România, o notificare prealabilă, de îndată ce se cunoaște intenția de detașare a străinului pe teritoriul României, însoțită de următoarele documente:
a) orice documente care dovedesc faptul că beneficiarul prestării de servicii din România aparține întreprinderii de la care se face detașarea sau aceluiași grup de întreprinderi cu întreprinderea de la care se face detașarea, traduse și legalizate în condițiile legii;
b) copia contractului individual de muncă și a actului de detașare transmise primului stat membru al Uniunii Europene în vederea eliberării permisului ICT, traduse și legalizate în condițiile legii;
c) documente care atestă faptul că străinul îndeplinește condițiile prevăzute de legislația română în vigoare pentru ocuparea locului de muncă pe care se preconizează a fi detașat pe teritoriul României, dacă acel loc de muncă presupune exercitarea unei profesii reglementate;
d) copia documentului de trecere a frontierei deținut de străinul care urmează a fi detașat, a cărui valabilitate depășește data încheierii detașării pe teritoriul României;
e) documente din care să rezulte durata și datele planificate pentru detașare, traduse și legalizate în condițiile legii, dacă aceste aspecte nu rezultă din cuprinsul contractului individual de muncă sau actului de detașare.
(4) Inspectoratul General pentru Imigrări formulează obiecții cu privire la detașarea străinului pe teritoriul României în cadrul unei mobilități pe termen scurt în următoarele cazuri:
a) beneficiarul prestării de servicii din România nu aparține nici întreprinderii de la care se face detașarea, nici aceluiași grup de întreprinderi cu întreprinderea de la care se face detașarea;
b) salariul prevăzut pe durata detașării pe teritoriul României nu este stabilit în acord cu dispozițiile Codului muncii și ale contractului colectiv de muncă aplicabil;
c) străinul în cauză se află pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene în calitate de lucrător ICT de cel puțin 3 ani, în cazul cadrelor de conducere ori specialiștilor, sau de cel puțin un an, în cazul angajaților stagiari;
d) străinul în cauză a stat pe teritoriul României în calitate de lucrător ICT în cadrul unei mobilități pe termen scurt o perioadă de 90 de zile în intervalul de 180 de zile imediat anterior datei primirii notificării prealabile;
e) documentele care însoțesc notificarea prealabilă au fost dobândite prin fraudă, falsificate sau modificate;
f) străinul care urmează a fi detașat nu îndeplinește condițiile prevăzute de legislația română în vigoare pentru ocuparea locului de muncă pe care se preconizează a fi detașat pe teritoriul României, dacă acel loc de muncă presupune exercitarea unei profesii reglementate;
g) străinul care urmează a fi detașat nu deține un document de trecere a frontierei a cărui valabilitate depășește data încheierii detașării pe teritoriul României;
h) străinul care urmează a fi detașat nu îndeplinește condițiile prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. e), g) și h) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau se află în vreunul dintre cazurile de nepermitere a intrării în România prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. b)-d) din respectiva ordonanță de urgență.
(5) Inspectoratul General pentru Imigrări comunică obiecțiile formulate potrivit alin. (4), în scris, către entitatea care a transmis notificarea prealabilă, prin intermediul beneficiarului prestării de servicii din România, precum și către autoritățile competente din primul stat membru în cauză, în termen de maximum 20 de zile de la primirea notificării.
Art. 273.
(1) Avizul de detașare pentru lucrătorii ICT din alte state membre ale Uniunii Europene care urmează a fi detașați pe teritoriul României pentru o perioadă mai mare de 90 de zile, situație denumită în continuare mobilitate pe termen lung, se eliberează de Inspectoratul General pentru Imigrări, fără a fi necesară îndeplinirea condițiilor de la art. 21 alin. (1) și alin. (2) lit. a), b) g) și h), art. 22 alin. (1) lit. f) și g) și alin. (2), art. 23 alin. (1)-(3) și (7), art. 26 alin. (1) lit. b)-f), alin. (2) și (3) și a art. 27 alin. (2) și (3), dacă sunt îndeplinite condițiile generale prevăzute la art. 21 alin. (2) lit. c)-f), condiția specială prevăzută la art. 26 alin. (1) lit. a), precum și următoarele condiții:
a) pe durata transferului în cadrul aceleiași companii, șederea preconizată a se efectua pe teritoriul României este mai scurtă în raport cu șederea preconizată a se efectua pe teritoriul primului stat membru;
b) străinul urmează să fie detașat pe teritoriul României în calitate de cadru de conducere, specialist sau angajat stagiar;
c) salariul, precum și celelalte condiții de muncă sau de încadrare în muncă prevăzute pe durata detașării pe teritoriul României sunt stabilite în acord cu dispozițiile Codului muncii și a contractului colectiv de muncă aplicabil;
d) întreprinderea de la care se face detașarea sau o altă întreprindere stabilită într-o țară terță aparținând aceluiași grup de întreprinderi și-a asumat obligația de a-l reprimi la muncă pe străinul în cauză la încheierea transferului în cadrul aceleiași companii;
e) străinul care urmează a fi detașat deține un document de trecere a frontierei a cărui valabilitate depășește data încheierii detașării pe teritoriul României;
f) străinul care urmează a fi detașat este titularul unui permis ICT valabil, eliberat de un alt stat membru al Uniunii Europene;
g) străinul în cauză se află pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene în calitate de lucrător ICT de mai puțin de trei ani, în cazul cadrelor de conducere ori specialiștilor, sau de mai puțin de un an, în cazul angajaților stagiari;
h) străinul îndeplinește condițiile prevăzute de legislația română în vigoare pentru ocuparea locului de muncă pe care se preconizează a fi detașat pe teritoriul României, dacă acel loc de muncă presupune exercitarea unei profesii reglementate;
i) străinul care urmează a fi detașat îndeplinește condițiile prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. e), g) și h) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și nu se află în vreunul dintre cazurile de nepermitere a intrării în România prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. b)-d) din respectiva ordonanță de urgență.
(2) În vederea obținerii avizului de detașare în cadrul mobilității pe termen lung, beneficiarul prestării de servicii depune la Inspectoratul General pentru Imigrări o cerere la care atașează documentele prevăzute la art. 22 alin. (1) lit. a)-e), art. 23 alin. (4)-(6), art. 27 alin. (1), precum și:
a) copia permisului ICT valabil, eliberat de primul stat membru străinului care urmează a fi detașat pe teritoriul României;
b) documentele care atestă faptul că străinul îndeplinește condițiile prevăzute de legislația română în vigoare pentru ocuparea locului de muncă pe care se preconizează a fi detașat pe teritoriul României, în cazul în care respectivul loc de muncă presupune exercitarea unei profesii reglementate.
(3) Copia actului de detașare prevăzut la art. 22 alin. (1) lit. d) ce se depune potrivit alin. (2) trebuie să cuprindă mențiunile prevăzute la art. 27 alin. (2).
(4) În cazul în care beneficiarul prestării de servicii depune atât o cerere pentru aviz de detașare în cadrul mobilității pe termen scurt, cât și o cerere pentru aviz de detașare în cadrul mobilității pe termen lung, iar perioadele de detașare pe teritoriul României avute în vedere în cuprinsul celor două cereri se suprapun, soluționarea cererii pentru aviz de detașare în cadrul mobilității pe termen scurt se suspendă până la soluționarea cererii pentru aviz de detașare în cadrul mobilității pe termen lung. În cazul în care se eliberează avizul de detașare în cadrul mobilității pe termen lung, cererea pentru aviz de detașare în cadrul mobilității pe termen scurt se consideră rămasă fără obiect și se respinge.
SECȚIUNEA a 5-a
Obligații de informare
Art. 274.
(1) Beneficiarul prestării de servicii care a depus o cerere pentru eliberarea avizului de detașare are obligația de a comunica de îndată Inspectoratului General pentru Imigrări orice modificare a situației de fapt sau de drept care afectează îndeplinirea condițiilor de eliberare a avizului solicitat.
(2) Beneficiarul prestării de servicii la care s-a dispus detașarea transmite inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază teritorială își are sediul o comunicare privind detașarea salariaților străini, în cel mult 5 zile de la data începerii activității acestora pe teritoriul României. Orice modificare a elementelor prevăzute în comunicare se transmite inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază teritorială își are sediul, precum și Inspectoratului General pentru Imigrări în termen de maximum 5 zile de la data producerii acesteia.
(3) Comunicarea prevăzută la alin. (2) trebuie să cuprindă următoarele elemente:
a) datele de identificare ale beneficiarului prestării de servicii la care s-a făcut detașarea: în cazul persoanei juridice – denumirea, adresa completă, codul unic de înregistrare sau un alt număr de identificare, iar, în cazul persoanei fizice – numele și prenumele, adresa completă, codul numeric personal sau un alt număr de identificare;
b) datele de identificare ale angajatorului străin care face detașarea: denumirea, adresa completă, codul unic de înregistrare sau un alt număr de identificare a angajatorului, și, după caz, numele/denumirea și adresa completă ale reprezentantului legal în România;
c) numele și prenumele străinului detașat, data nașterii, cetățenia, seria și numărul documentului de călătorie, perioada detașării, funcția și locul desfășurării activității.
Art. 275.
Inspectoratul General pentru Imigrări informează în scris beneficiarul prestării de servicii cu privire la anularea sau revocarea dreptului de ședere temporară al străinului potrivit dispozițiilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și la motivele care stau la baza dispunerii respectivei măsuri, în termen de maximum 10 zile de la data luării deciziei.”