În Monitorul Oficial nr. 414 din 1 iunie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 340/607/190/2016 al Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, al Ministerului Finanțelor Publice și al Ministerului Fondurilor Europene pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanței Guvernului nr. 29/2015 privind gestionarea și utilizarea fondurilor externe nerambursabile și a cofinanțării publice naționale, pentru obiectivul „Cooperare teritorială europeană”, în perioada 2014-2020.
În extras
CAPITOLUL I
Programarea bugetară a fondurilor externe aferente obiectivului „Cooperare teritorială europeană” și a contribuției publice naționale totale
Art. 1.
(1) Sumele necesare finanțării valorii totale a proiectelor proprii pentru programele finanțate din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) și Instrumentul pentru Preaderare (IPA II), prevăzute la art. 4 alin. (1) și (2) din Ordonanța Guvernului nr. 29/2015 privind gestionarea și utilizarea fondurilor externe nerambursabile și a cofinanțării publice naționale, pentru obiectivul „Cooperare teritorială europeană”, în perioada 2014-2020, denumită în continuare Ordonanță, se cuprind în bugetele beneficiarilor lideri/beneficiarilor parteneri prevăzuți la art. 9 alin. (1) lit. a) din Ordonanță și în bugetele beneficiarilor de asistență tehnică prevăzuți la art. 2 alin. (2) lit. o) din Ordonanță, repartizate pe ani, după caz, pe toată perioada de implementare a proiectelor, și se aprobă pentru anul bugetar curent cu ocazia aprobării anuale a legii bugetului de stat și a legii bugetului asigurărilor sociale de stat sau cu ocazia legilor de rectificare.
(2) Sumele necesare finanțării valorii totale a proiectelor proprii pentru programele finanțate din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) și Instrumentul pentru Preaderare (IPA II), prevăzute la art. 4 alin. (1) și (2) din Ordonanță, se cuprind în bugetele beneficiarilor lideri/beneficiarilor parteneri instituții publice locale prevăzuți la art. 9 alin. (1) lit. b) și c) din Ordonanță, repartizate pe ani, după caz, pe toată perioada de implementare a proiectelor, și se aprobă pentru anul bugetar curent cu ocazia aprobării bugetelor acestor instituții sau cu ocazia rectificărilor bugetare.
(3) Sumele necesare asigurării cofinanțării publice, finanțării altor cheltuieli decât cele eligibile, precum și cele aferente continuării proiectelor până la rambursarea tranșei finale de către Autoritatea de management pentru programele finanțate din Instrumentul european de vecinătate (ENI), prevăzute la art. 4 alin. (3) din Ordonanță, se cuprind în bugetele beneficiarilor lideri/beneficiarilor parteneri care sunt finanțați integral de la bugetul de stat, din bugetul asigurărilor sociale de stat sau din bugetele fondurilor speciale și în bugetele beneficiarilor de asistență tehnică, prevăzuți la art. 2 alin. (2) lit. o) din Ordonanță, repartizate pe ani, după caz, pe toată perioada de implementare a proiectelor, și se aprobă pentru anul bugetar curent cu ocazia aprobării anuale a legii bugetului de stat și a legii bugetului asigurărilor sociale de stat sau cu ocazia legilor de rectificare.
(4) Sumele necesare asigurării cofinanțării publice, finanțării altor cheltuieli decât cele eligibile, precum și cele aferente continuării proiectelor până la rambursarea tranșei finale de către Autoritatea de management pentru programele finanțate din Instrumentul european de vecinătate (ENI), prevăzute la art. 4 alin. (3) din Ordonanță, se cuprind în bugetele beneficiarilor lideri/beneficiarilor parteneri instituții publice locale prevăzuți la art. 9 alin. (2) din Ordonanță și în bugetele beneficiarilor de asistență tehnică, instituții publice locale, prevăzuți la art. 2 alin. (2) lit. o) din Ordonanță, repartizate pe ani, după caz, pe toată perioada de implementare a proiectelor, și se aprobă pentru anul bugetar curent cu ocazia aprobării bugetelor acestor instituții sau cu ocazia rectificărilor bugetare.
(5) În vederea cuprinderii în buget a sumelor menționate la alin. (1)-(4), beneficiarii de proiecte prevăzuți la art. 9 alin. (1) din Ordonanță au obligația să completeze fișa de fundamentare a proiectului propus la finanțare/finanțat din fonduri europene, conform formularului prevăzut în anexă.
(6) Fișa de fundamentare a proiectului este elaborată de departamentul/structura responsabil/responsabilă cu propunerea de finanțare/implementare a proiectului și va fi semnată de conducătorul acestuia/acesteia.
Art. 2.
(1) Pentru toate programele prevăzute la art. 4 din Ordonanță, direcția abilitată cu elaborarea proiectului de buget din cadrul ordonatorului de credite, care are calitatea de beneficiar lider/beneficiar partener în conformitate cu art. 9 alin. (1), respectiv art. 9 alin. (2) din Ordonanță, precum și calitatea de beneficiar de asistență tehnică conform art. 2 alin. (2) lit. o) din Ordonanță, va avea în vedere contractul/decizia/acordul/ordinul de finanțare aferent/aferentă proiectului, după caz, pentru cuprinderea în buget a sumelor prevăzute la art. 1 alin. (1)-(4).
(2) În cazul proiectelor propuse la finanțare în anul bugetar curent, dar ale căror contracte/decizii/acorduri/ordine de finanțare nu au fost încheiate cu/pentru autoritățile de management/ autoritățile naționale, ordonatorii de credite potențiali beneficiari pot desfășura procedurile de achiziție publică prevăzute a se derula în cadrul proiectelor, pe baza fișei menționate la art. 1 alin. (5), numai după introducerea corespunzătoare a creditelor de angajament și a creditelor bugetare în buget, iar semnarea contractelor de atribuire a achizițiilor publice va fi făcută numai în condițiile în care contractul/decizia/acordul/ordinul de finanțare este semnat/semnată de Autoritatea de management.
(3) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor prevăzute la art. 9 alin. (1), respectiv art. 9 alin. (2) din Ordonanță, precum și beneficiarii de asistență tehnică prevăzuți la art. 2 alin. (2) lit. o) din Ordonanță au obligația să asigure integral și cu prioritate atât sumele necesare implementării proiectelor proprii propuse la finanțare/finanțate în cadrul programelor de cooperare, cât și pe cele necesare implementării proiectelor ai căror beneficiari lideri/beneficiari parteneri sunt instituții publice finanțate integral din bugetul acestora.
Art. 3.
(1) Sumele reprezentând contravaloarea fondurilor externe nerambursabile și contribuția publică națională totală pentru fiecare program al obiectivului „Cooperare teritorială europeană” în perioada 2014-2020 se cuprind la nivel de credite de angajament și credite bugetare în anexa la bugetul ordonatorului principal de credite cu rol de Autoritate de management/Autoritate națională, după caz, în formularul bugetar stabilit prin metodologia pentru elaborarea proiectului anual de buget, referitor la finanțarea programelor aferente Politicii de Coeziune a UE.
(2) Ordonatorul de credite cu rol de Autoritate de management/Autoritate națională își cuprinde în bugetul propriu sumele prevăzute la art. 11 alin. (1) din Ordonanță.
(3) Pentru dezangajarea fondurilor prevăzute la art. 16 alin. (3) din Ordonanță, Autoritatea de management stabilește valoarea fondurilor rămase neutilizate în urma atribuirii și/sau finalizării contractelor de achiziție publică aferente contractelor/deciziilor/ordinelor de finanțare, în vederea contractării ulterioare, în conformitate cu regulile stabilite prin documentele aferente programului.
CAPITOLUL II
Fluxuri financiare
Art. 4.
(1) Pentru programele finanțate din FEDR și IPA II, prevăzute la art. 4 alin. (1) și (2) din Ordonanță, după autorizarea/certificarea cheltuielilor prezentate în cererile de rambursare transmise de beneficiarii parteneri și consolidate la nivelul beneficiarului lider, autoritățile de management virează beneficiarilor lideri sumele, în euro, reprezentând rambursarea cheltuielilor efectuate, corespunzătoare finanțării din fonduri externe nerambursabile, conform contractelor/deciziilor de finanțare.
(2) Beneficiarii lideri realizează repartizarea sumelor rambursate în funcție de contribuția fiecărui beneficiar partener la cheltuielile eligibile realizate și virează acestora, cu celeritate, sumele respective în euro.
(3) În cazul beneficiarilor lideri/beneficiarilor parteneri prevăzuți la art. 9 alin. (1) lit. a) din Ordonanță, cheltuielile efectuate corespunzător contravalorii fondurilor externe nerambursabile, a cofinanțării publice, precum și altor cheltuieli decât cele eligibile, aferente implementării părții proprii din proiect, precum și părților de proiect asumate de beneficiarii lideri/beneficiarii parteneri care sunt persoane juridice finanțate integral din bugetele acestora, sunt considerate cheltuieli definitive din bugetele respective.
(4) Beneficiarii lideri/Beneficiarii parteneri din România prevăzuți la art. 9 alin. (1) din Ordonanță virează, cu celeritate, echivalentul în lei al sumelor primite, în conturile de venituri ale bugetelor din care au fost finanțate proiectele respective, deschise pe codurile de identificare fiscală ale beneficiarilor lideri/beneficiarilor parteneri la unitățile Trezoreriei Statului prin care aceștia își desfășoară activitatea.
(5) În cazul beneficiarilor lideri/beneficiarilor parteneri din România, alții decât cei prevăzuți la art. 9 alin. (1) din Ordonanță, echivalentul în lei al sumelor încasate în euro aferente rambursării cheltuielilor efectuate, corespunzătoare finanțării din fonduri externe nerambursabile, se gestionează prin conturile de disponibilități prin care aceștia își gestionează bugetele de venituri și cheltuieli.
(6) În cazul beneficiarilor lideri/beneficiarilor parteneri din România prevăzuți la art. 9 alin. (1) lit. b și c) din Ordonanță, sumele aferente rambursării cheltuielilor eligibile efectuate, corespunzătoare cofinanțării acordate de la bugetul de stat, se virează de către autoritățile de management/autoritățile naționale în conturile de venituri ale bugetelor din care au fost finanțate proiectele respective.
(7) Rambursarea către beneficiarii lideri/beneficiarii parteneri a sumelor prevăzute la alin. (4)-(6) se realizează la termenele, în condițiile și pe baza documentelor prevăzute prin contractele/ deciziile de finanțare/cofinanțare în vigoare, precum și conform procedurilor interne ale autorităților de management/autorităților naționale.
(8) În cazul liderilor de proiect/partenerilor, alții decât cei prevăzuți la art. 9 alin. (1) lit. a) din Ordonanță, se aplică următoarele prevederi privind cofinanțarea acordată de la bugetul de stat:
a) se poate acorda sprijin financiar de la bugetul de stat și, în consecință, se poate semna contract de cofinanțare numai cu un beneficiar lider/beneficiar partener care face dovada, la momentul semnării contractului de cofinanțare, că și-a îndeplinit obligațiile cu privire la plata contribuțiilor la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetele locale sau cu privire la plata taxelor în conformitate cu prevederile legislației românești și comunitare aplicabile; rambursarea cofinanțării acordate de la bugetul de stat se efectuează pentru programele la care Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice îndeplinește rol de Autoritate de management, în funcție de contribuția proprie la proiect și de fondurile externe nerambursabile primite de către beneficiarul lider/beneficiarul partener din România pe baza documentului care atestă suma autorizată la plată de Autoritatea de management, din fonduri externe nerambursabile;
b) pentru programele la care Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice îndeplinește rol de Autoritate națională, rambursarea cofinanțării acordate de la bugetul de stat se efectuează conform prevederilor contractelor de cofinanțare semnate cu fiecare beneficiar lider/beneficiar partener din România. Beneficiarul lider/Beneficiarul partener din România va solicita semnarea contractului de cofinanțare în termen de 18 luni de la semnarea contractului de finanțare.
Art. 5.
(1) În înțelesul art. 19 alin. (3) din Ordonanță, pentru programele finanțate din Instrumentul european de vecinătate (ENI) prevăzute la art. 4 alin. (3) din Ordonanță, autoritățile de management virează beneficiarilor lideri de proiecte finanțate din ENI avansuri în euro din fondurile externe nerambursabile, calculate pe baza bugetelor proiectelor aprobate, conform Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 897/2014 al Comisiei din 18 august 2014 de stabilire a unor dispoziții specifice privind punerea în aplicare a programelor de cooperare transfrontalieră finanțate în temeiul Regulamentului (UE) nr. 232/2014 al Parlamentului European și al Consiliului de instituire a unui instrument european de vecinătate, și regulilor specifice programelor.
(2) Beneficiarii lideri realizează repartizarea avansului în funcție de contribuția fiecărui partener la activitățile eligibile asumate în cadrul proiectului și virează acestora, cu celeritate, sumele respective în euro.
(3) În cazul beneficiarilor lideri/beneficiarilor parteneri din România finanțați integral din bugetul de stat, din bugetul asigurărilor sociale de stat sau din bugetele fondurilor speciale, care implementează proiecte finanțate din ENI, cheltuielile efectuate din bugetele proprii corespunzătoare cofinanțării publice, cheltuielile, altele decât cele eligibile, pe care respectivii beneficiari lideri/beneficiari parteneri și le-au prevăzut în bugetele proiectelor, precum și cheltuielile aferente fondurilor externe nerambursabile asigurate din bugetele proprii până la rambursarea tranșei finale sunt considerate cheltuieli definitive din bugetele acestora.
(4) În cazul beneficiarilor lideri/beneficiarilor parteneri din România, alții decât cei finanțați integral din bugetul de stat, din bugetul asigurărilor sociale de stat sau din bugetele fondurilor speciale, sumele aferente rambursării cheltuielilor efectuate, corespunzătoare cofinanțării publice asigurate de la bugetul de stat, se virează de către autoritățile de management/Autoritatea națională în conturile de venituri ale bugetelor din care au fost finanțate proiectele respective sau în conturile de disponibilități prin care se gestionează bugetele de venituri și cheltuieli ale acestora, după caz, corespunzător cheltuielilor eligibile efectuate.
(5) Cofinanțarea de la bugetul de stat se acordă beneficiarilor lideri/beneficiarilor parteneri din România pe baza unui contract de cofinanțare în vigoare, încheiat între aceștia și autoritățile de management/Autoritatea națională ulterior semnării unui contract de grant din care să rezulte că beneficiarii lideri/beneficiarii parteneri din România beneficiază de finanțare din fonduri externe nerambursabile ENI. Beneficiarul lider/Beneficiarul partener din România va transmite la Autoritatea de management/Autoritatea națională, în termen de maximum 18 luni de la data emiterii documentului de autorizare a plății finale, solicitarea de încheiere a unui contract de cofinanțare.
(6) Pentru programele finanțate din ENI la care Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice îndeplinește rol de Autoritate de management, cuantumul cofinanțării publice asigurate de la bugetul de stat acordate beneficiarilor lideri/beneficiarilor parteneri din România se calculează după autorizarea cererii de plată finală și stabilirea sumei reprezentând cheltuielile totale autorizate în cadrul proiectului respectiv, după cum urmează:
a) în cazul în care suma reprezentând cheltuielile totale autorizate este egală cu suma prevăzută în bugetul contractului de finanțare, se calculează valoarea cofinanțării publice asigurate de la bugetul de stat ca fiind egală cu maximum 8% din fondurile externe nerambursabile de care beneficiază respectivii beneficiari lideri/beneficiari parteneri, dar nu mai mult de 72% din contribuția financiară eligibilă pe care o asigură în proiect conform contractului de finanțare;
b) în cazul în care suma reprezentând cheltuielile totale autorizate este mai mică decât suma prevăzută în bugetul contractului de finanțare, se diminuează proporțional fondurile externe nerambursabile și contribuția financiară pe care beneficiarii lideri/beneficiarii parteneri respectivi o asigură în proiect, după care se calculează valoarea cofinanțării publice asigurate de la bugetul de stat conform lit. a).
(7) Pentru programul finanțat din ENI prevăzut la art. 4 alin. (3) lit. d) din Ordonanță, la care Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice îndeplinește rol de Autoritate națională, cuantumul cofinanțării publice asigurate de la bugetul de stat acordate beneficiarilor lideri/beneficiarilor parteneri din România se calculează după autorizarea cererii de plată intermediară/cererii de plată finală și stabilirea sumei reprezentând cheltuielile totale autorizate în cadrul proiectului respectiv, după cum urmează:
a) în cazul în care suma autorizată este egală cu cea bugetată în contractul de finanțare, se calculează valoarea cofinanțării publice asigurate de la bugetul de stat ca fiind de maximum 5% din valoarea acțiunilor implementate de beneficiarii lideri/beneficiarii parteneri;
b) în cazul în care suma autorizată este mai mică decât cea bugetată în contractul de finanțare, se diminuează proporțional fondurile externe nerambursabile și contribuția financiară pe care beneficiarii lideri/beneficiarii parteneri respectivi o asigură în proiect, după care se calculează valoarea cofinanțării publice asigurate de la bugetul de stat conform lit. a).
Art. 6.
Unitatea de plată din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice efectuează plățile către beneficiarii lideri/beneficiarii parteneri după verificarea cererilor de rambursare/cererilor de plată, conform procedurilor de management financiar ale programelor, după cum urmează:
a) pentru Programul Interreg V-A România-Bulgaria și Programul Interreg V-A România-Ungaria, la cursul InforEuro al Băncii Centrale Europene valabil în luna solicitării controlului de prim nivel de către fiecare partener, pentru moneda în care au fost efectuate cheltuielile;
b) pentru Programul INTERREG IPA de cooperare transfrontalieră România-Serbia, la cursul prevăzut de art. 28 lit. b) din Regulamentul nr. 1.299/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013;
c) pentru Programul operațional comun România-Ucraina 2014-2020, Programul operațional comun România – Republica Moldova 2014-2020 și Programul operațional comun Bazinul Mării Negre 2014-2020, la cursul stabilit prin contractul de finanțare al proiectului;
d) pentru programele pentru care Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice îndeplinește rol de Autoritate națională, conform prevederilor contractului de cofinanțare.
CAPITOLUL III
Acordarea și recuperarea plăților în avans
Art. 7.
Sumele aferente plăților în avans pentru proiecte se transferă de către Autoritatea de management în conturile beneficiarilor lideri/beneficiarilor parteneri din sursele prevăzute la art. 19 din Ordonanță, cu condiția existenței următoarelor documente:
a) pentru Programul Interreg V-A România-Bulgaria și Programul Interreg V-A România-Ungaria:
– contractul de cofinanțare în vigoare încheiat între Autoritatea de management și beneficiarii lideri/beneficiarii parteneri din România;
– solicitarea scrisă din partea beneficiarilor lideri/ beneficiarilor parteneri din România, realizată conform contractului de cofinanțare;
b) pentru Programul INTERREG IPA de cooperare transfrontalieră România-Serbia, Programul operațional comun România-Ucraina 2014-2020, Programul operațional comun România-Republica Moldova 2014-2020 și Programul operațional comun Bazinul Mării Negre 2014-2020:
– contractul de finanțare în vigoare încheiat între Autoritatea de management și beneficiarii lideri;
– solicitarea scrisă din partea beneficiarilor lideri, conform contractului de finanțare.
Art. 8.
(1) Pentru proiectele finanțate în cadrul Programului Interreg V-A România-Bulgaria și Programului Interreg V-A România-Ungaria se acordă plăți în avans din cofinanțarea de la bugetul de stat al României în procent de maximum 60% din valoarea eligibilă a contractului de cofinanțare încheiat între Autoritatea de management și beneficiarii lideri/beneficiarii parteneri din România. Autoritatea de management virează către beneficiarii lideri/beneficiarii parteneri din România sumele aferente plăților în avans în conturi deschise la instituții de credit (bănci comerciale) sau la Trezoreria Statului, după caz, în moneda națională.
(2) Pentru Programul INTERREG IPA de cooperare transfrontalieră România-Serbia se acordă plăți în avans din fondurile externe nerambursabile, în procent de maximum 15% din valoarea eligibilă a contractului de finanțare încheiat între Autoritatea de management și beneficiarii lideri/Biroul Regional pentru Cooperare Transfrontalieră Timișoara, în limita disponibilităților de fonduri IPA II existente în conturile Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice. Autoritatea de management virează către beneficiarii lideri/Biroul Regional pentru Cooperare Transfrontalieră Timișoara sumele aferente plăților în avans în conturi deschise la instituții de credit (bănci comerciale) în euro.
(3) Pentru Programul operațional comun România-Ucraina 2014-2020, Programul operațional comun România- Republica Moldova 2014-2020 și Programul operațional comun Bazinul Mării Negre 2014-2020 se acordă una sau mai multe plăți în avans în euro, în funcție de valoarea și durata de implementare a proiectelor din fondurile externe nerambursabile, reprezentând prefinanțare în sensul prevederilor Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 897/2014 al Comisiei din 18 august 2014 de stabilire a unor dispoziții specifice privind punerea în aplicare a programelor de cooperare transfrontalieră finanțate în temeiul Regulamentului (UE) nr. 234/2014 al Parlamentului European și al Consiliului de instituire a unui instrument european de vecinătate, conform regulilor specifice programelor respective și ale contractelor de finanțare încheiate de beneficiarii lideri cu autoritățile de management.
(4) Pentru programele menționate la alin. (2) și (3), beneficiarii lideri virează sumele aferente plăților în avans, în euro, către parteneri, conform activităților eligibile prevăzute în proiect.
(5) Pentru programele menționate la alin. (1) și (3) se pot acorda plăți în avans către beneficiarii de asistență tehnică, după caz, în procent de maximum 30% din valoarea contractelor de finanțare încheiate.
Art. 9.
(1) Sumele acordate pentru proiecte implementate în cadrul Programului Interreg V-A România-Bulgaria, Programului Interreg V-A România-Ungaria și Programului INTERREG IPA de cooperare transfrontalieră România-Serbia sub forma plății în avans se deduc din sursele din care au fost acordate, din valoarea fiecărei cereri de rambursare întocmite de beneficiarii parteneri din România, respectiv de către beneficiarii lideri de proiect, până la stingerea avansului, conform contractelor de cofinanțare/finanțare încheiate cu autoritățile de management, după caz.
(2) Pentru proiectele implementate în cadrul Programului operațional comun România-Republica Moldova 2014-2020, Programului operațional comun România-Ucraina 2014-2020 și Programului operațional comun Bazinul Mării Negre 2014 – 2020, la cererea de plată finală se stabilește dacă pentru proiectele respective mai sunt de făcut plăți sau trebuie recuperate sume din avansurile acordate, după cum urmează:
a) dacă cheltuielile eligibile declarate și autorizate în cadrul proiectului depășesc suma acordată sub formă de avans, Autoritatea de management transferă diferența către beneficiarul lider;
b) dacă cheltuielile eligibile declarate și autorizate în cadrul proiectului sunt inferioare sumei acordate sub formă de avans, Autoritatea de management recuperează diferența conform procedurilor proprii, prevederilor contractelor de finanțare, precum și legislației naționale și comunitare în vigoare.
Art. 10.
Beneficiarii de asistență tehnică în cadrul programelor prevăzute de Ordonanță pot primi plăți în avans din sursele corespunzătoare acestor plăți în cadrul programelor respective, pe baza solicitării scrise a beneficiarului de asistență tehnică și a contractelor/deciziilor de finanțare încheiate de acesta cu autoritățile de management.
Art. 11.
(1) Plățile în avans se acordă beneficiarilor lideri/beneficiarilor parteneri/beneficiarilor de asistență tehnică, după caz, integral sau în tranșe, cu încadrarea în limitele stabilite la art. 8 și conform prevederilor contractelor/deciziilor de finanțare/cofinanțare.
(2) Pentru a putea beneficia de plăți în avans beneficiarii lideri/beneficiarii parteneri/beneficiarii de asistență tehnică, alții decât cei care sunt finanțați integral din bugetul de stat, din bugetul asigurărilor sociale de stat sau din bugetele fondurilor speciale, au obligația să deschidă un cont dedicat exclusiv pentru primirea plăților în avans și efectuarea de cheltuieli aferente proiectelor, inclusiv acordarea de avansuri către contractori și/sau transferul de sume către parteneri.
(3) Suma reprezentând diferența dintre dobânda acumulată în contul menționat la alin. (2), aferentă plăților în avans rămase disponibile în cont, și valoarea impozitelor aferente și a comisioanelor de gestionare a contului respectiv, reprezentând costuri neeligibile la nivelul programului respectiv, se raportează Autorității de management/Autorității naționale, după caz, și se deduce de către aceasta din sumele rambursate beneficiarilor lideri/beneficiarilor parteneri/beneficiarilor de asistență tehnică până la plata finală inclusiv.
(4) Prin excepție de la prevederile alin. (3), pentru programele prevăzute la art. 4 alin. (3) lit. a)-c) din Ordonanța Guvernului nr. 29/2015 se aplică prevederile din contractul de finanțare încheiat între beneficiarii lideri și autoritățile de management.