În Monitorul Oficial nr. 238 din 31 martie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 161/2016 al Ministerului Transporturilor pentru clasificarea aerodromurilor civile certificate din România şi pentru aprobarea Reglementării aeronautice civile române privind autorizarea aerodromurilor civile – RACR-AD-AADC şi a Reglementării aeronautice civile române privind amenajarea, utilizarea şi înregistrarea aerodromurilor civile – RACR-AD-IADC.
În extras
CAPITOLUL I
Generalităţi
1.1. Scop
1.1.1. Prezenta reglementare aeronautică civilă:
(1) stabileşte cadrul reglementat necesar evaluării, autorizării şi supravegherii funcţionării aerodromurilor civile din România, conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare (Codul aerian civil);
(2) defineşte cerinţele şi structurează procesul de autorizare a aerodromurilor civile specificate la paragraful 1.2.2;
(3) armonizează şi integrează prevederile reglementărilor aeronautice internaţionale privind autorizarea aerodromurilor civile.
1.1.2. Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română” (AACR) efectuează activităţile de autorizare şi supraveghere a funcţionării aerodromurilor civile din România în baza atribuţiilor şi competenţelor care îi revin, în conformitate cu prevederile actelor normative naţionale aplicabile şi ale prezentei reglementări.
1.1.3. Evaluarea şi autorizarea unui aerodrom civil se efectuează de AACR în scopul constatării şi atestării capacităţii aerodromului, administratorului aerodromului, respectiv şi a personalului de care dispune, de a îndeplini cerinţele tehnice, operaţionale, de siguranţă a zborului şi de protecţie a mediului, potrivit reglementărilor aeronautice interne în vigoare şi convenţiilor internaţionale la care România este parte.
1.1.4. Supravegherea funcţionării unui aerodrom civil se efectuează de AACR în scopul asigurării că aerodromul, respectiv administratorul acestuia, menţine cel puţin condiţiile iniţiale de autorizare, se conformează permanent prevederilor reglementărilor aeronautice aplicabile şi asigură toate condiţiile necesare pentru aterizarea şi decolarea în siguranţă a aeronavelor, serviciile necesare aeronavelor la sol, precum şi pentru acţiunile împotriva incendiilor.
1.2. Aplicabilitate
1.2.1. Reglementarea de faţă stabileşte condiţiile şi cerinţele pentru autorizarea aerodromurilor civile şi acordarea certificatului de autorizare, pentru modificarea condiţiilor de autorizare sau prelungirea valabilităţii certificatului de autorizare, pentru supravegherea activităţii aerodromurilor civile, precum şi obligaţiile administratorilor aerodromurilor civile.
1.2.2. – (1) Prevederile prezentei reglementări se aplică numai aerodromurilor civile care nu îndeplinesc prevederile art. 4 alin. (3a) din Regulamentul (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 februarie 2008 privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi instituirea unei Agenţii Europene de Siguranţă a Aviaţiei şi de abrogare a Directivei 91/670/CEE a Consiliului, a Regulamentului (CE) nr. 1.592/2002 şi a Directivei 2004/36/CE.
(2) Până la conversia certificatelor de autorizare naţionale şi emiterea certificatelor după regulile europene în conformitate cu cerinţele Regulamentului (UE) nr. 139/2014 al Comisiei din 12 februarie 2014 de stabilire a cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative referitoare la aerodromuri în temeiul Regulamentului (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului, prevederile prezentei reglementări referitoare la modificarea condiţiilor de autorizare, la procesul de supraveghere a aerodromurilor civile, precum şi la obligaţiile administratorului de aerodrom sunt aplicabile tuturor deţinătorilor de certificate de autorizare naţionale.
1.2.3. În sensul prezentei reglementări, aerodromurile civile sunt destinate operării diferitelor categorii de aeronave civile şi au caracter permanent.
1.2.4. Prevederile prezentei reglementări sunt obligatorii pentru administratorii aerodromurilor civile menţionate la paragraful 1.2.3.
1.2.5. AACR poate să restricţioneze, să suspende sau să anuleze autorizarea unui aerodrom civil în cazul în care constată că nu se menţin condiţiile iniţiale de autorizare sau cerinţele specifice impuse.
1.2.6. – (1) Toate activităţile privind evaluarea, autorizarea şi supravegherea funcţionării aerodromurilor civile sunt servicii prestate de AACR şi se tarifează conform prevederilor legale în vigoare.
(2) Restricţionarea, suspendarea sau anularea autorizării, precum şi neacordarea sau neprelungirea valabilităţii acesteia nu presupun rambursarea tarifelor achitate pentru serviciile prestate de AACR.
1.2.7. Condiţiile de amenajare, utilizare şi înregistrare pentru aerodromurile civile pe care se execută numai zboruri după regulile de zbor la vedere (VFR) cu avioane având masa maximă la decolare sub 5.700 kg, elicoptere sau aeronave fără motor, fac obiectul unor reglementări specifice.
1.3. Acte normative şi documente de referinţă:
(1) Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
(2) Hotărârea Guvernului nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autorităţii Aeronautice Civile Române, cu modificările şi completările ulterioare;
(3) Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1.185/2006 privind desemnarea Regiei Autonome „Autoritatea Aeronautică Civilă Română” ca autoritate naţională de supervizare, organism tehnic specializat pentru îndeplinirea funcţiei de supervizare a siguranţei zborului în aviaţia civilă, la nivel naţional;
(4) Reglementarea aeronautică civilă română RACR-AD-PETA
„Proiectarea şi exploatarea tehnică a aerodromurilor civile”, ediţia în vigoare;
(5) Reglementarea aeronautică civilă română RACR-AD-PETH
„Proiectarea şi exploatarea tehnică a heliporturilor”, ediţia în vigoare;
(6) Doc 9774 ICAO – Manual pentru certificarea aerodromurilor (ediţia în vigoare);
(7) Doc 9859 ICAO – Manual pentru managementul siguranţei (ediţia în vigoare);
(8) Regulamentul (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 februarie 2008 privind nomele comune în domeniul aviaţiei civile şi instituirea unei Agenţii Europene de Siguranţă a Aviaţiei şi de abrogare a Directivei 91/670/CEE a Consiliului, a Regulamentului (CE) nr. 1.592/2002 şi a Directivei 2004/36/CE, cu modificările ulterioare;
(9) Regulamentul (UE) nr. 139/2014 al Comisiei din 12 februarie 2014 de stabilire a cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative referitoare la aerodromuri în temeiul Regulamentului (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului;
(10) Regulamentul (UE) nr. 73/2010 al Comisiei din 26 ianuarie 2010 de stabilire a cerinţelor de calitate a datelor aeronautice şi informaţiilor aeronautice pentru Cerul unic european.
1.4. Noţiuni, termeni şi abrevieri
1.4.1. În sensul prezentei reglementări, noţiunile şi termenii de mai jos au următoarele semnificaţii:
(1) administrator de aerodrom – persoană fizică sau juridică care asigură, în temeiul legislaţiei şi reglementărilor naţionale aplicabile, administrarea şi operarea unui aerodrom, precum şi coordonarea şi controlul activităţilor derulate în perimetrul aerodromului de diferiţii operatori aerieni, agenţi aeronautici etc.;
(2) aerodrom – suprafaţă definită (inclusiv toate clădirile, instalaţiile şi echipamentele) pe pământ sau pe o structură fixă, pe o structură fixă în larg sau pe o structură flotabilă, destinată a fi utilizată în totalitate sau în parte pentru sosirea, plecarea şi mişcarea pe suprafaţă a aeronavelor;
(3) aerodrom autorizat – aerodromul al cărui administrator a obţinut un certificat de autorizare;
(4) aeroport – aerodromul deschis pentru operaţiuni comerciale de transport aerian;
(5) agent aeronautic civil – orice persoană fizică sau juridică autorizată să desfăşoare activităţi aeronautice civile;
(6) anulare – retragerea de către AACR a certificatului de autorizare, ca urmare a nerespectării condiţiilor iniţiale de autorizare sau a cerinţelor impuse de AACR; în acest caz sunt anulate toate competenţele şi drepturile acordate prin autorizarea respectivă; după retragerea certificatului de autorizare, fostul deţinător nu mai poate desfăşura operaţiunile/ activităţile aeronautice specifice sau emite documente în baza certificatului, fiind obligat să elimine din documentele sale toate referirile la autorizare;
(7) audit – proces sistematic, independent şi documentat pentru obţinerea dovezilor de audit şi evaluarea acestora în mod obiectiv cu scopul de a determina în ce măsură sunt îndeplinite criteriile de audit;
(8) autorizare – confirmare oficială dată printr-un document eliberat de AACR, potrivit procedurii stabilite în reglementarea de faţă, prin care se atestă capacitatea deţinătorului de a conduce şi a gestiona un anumit aerodrom, respectiv de a desfăşura operaţiunile/activităţile aeronautice menţionate în acest document;
(9) banda căii de rulare – zona care include o cale de rulare, destinată să protejeze aeronava care operează pe calea de rulare şi să reducă riscul de deteriorare pentru aeronava care iese accidental în afara căii de rulare;
(10) banda pistei – zona definită, care încadrează pista şi prelungirea de oprire (dacă există), destinată să reducă riscul de deteriorare pentru aeronava care iese în afara pistei şi să protejeze aeronava care zboară pe deasupra ei în timpul operaţiunilor de decolare sau aterizare;
(11) cale de rulare – traseu definit pe un aerodrom, amenajat pentru rularea aeronavelor pe sol şi destinat să asigure legătura între două părţi diferite ale aerodromului;
(12) calitatea datelor – gradul sau nivelul de încredere în capacitatea datelor furnizate pentru a îndeplini cerinţele utilizatorului de date în ceea ce priveşte acurateţea, rezoluţia şi integritatea;
(13) certificat de autorizare – documentul eliberat de AACR, care atestă capacitatea deţinătorului de a conduce şi a gestiona un anumit aerodrom, respectiv de a asigura desfăşurarea operaţiunilor/activităţilor aeronautice civile menţionate în acest document;
(14) date aeronautice – o reprezentare a faptelor, conceptelor sau instrucţiunilor aeronautice într-un mod oficializat şi adecvat comunicării, interpretării sau procesării;
(15) evaluare – orice activitate al cărei obiect este de a determina în mod direct sau indirect faptul că sunt îndeplinite condiţiile specificate;
(16) echipament de aerodrom – orice echipament, aparat, dispozitiv auxiliar, program software sau accesoriu care este utilizat sau care este destinat să fie utilizat pentru a contribui la operarea unei aeronave pe un aerodrom;
(17) exceptare – aprobarea neaplicării uneia sau a mai multor prevederi cuprinse în reglementare, fără ca aceasta să conducă la diminuarea siguranţei zborului;
(18) facilităţi de aerodrom – infrastructura de aerodrom şi dotările tehnice din interiorul sau exteriorul perimetrului aerodromului, realizate/instalate, întreţinute şi utilizate pentru a asigura sosirea, plecarea şi mişcarea pe sol a aeronavelor;
(19) handling – ansamblul serviciilor specializate şi baza materială asociată acestora pentru deservirea la sol a aeronavelor, pasagerilor, bagajelor, mărfurilor şi poştei;
(20) heliport – aerodromul utilizat exclusiv pentru elicoptere;
(21) informaţii aeronautice – informaţii care rezultă din colectarea, analizarea şi formatarea datelor aeronautice;
(22) inspecţie – examinarea sistematică de către AACR a infrastructurii, sistemelor/instalaţiilor, utilajelor şi echipamentelor de aerodrom, în scopul stabilirii conformităţii cu specificaţiile tehnice prevăzute de reglementările aeronautice aplicabile;
(23) manual de aerodrom – manual care, potrivit prevederilor prezentei reglementări, este parte integrantă şi documentează cererea de autorizare a unui aerodrom civil, inclusiv amendamentele aferente acceptate de AACR;
(24) mijloc de navigaţie aeriană – echipament/sistem de comunicaţii, navigaţie şi supraveghere, amplasat la sol şi destinat siguranţei navigaţiei aeriene;
(25) mijloc meteorologic – echipament/sistem meteorologic aeronautic, amplasat la sol şi destinat protecţiei meteorologice a navigaţiei aeriene;
(26) obiect frangibil – obiect de masă redusă, proiectat să se deformeze, să cedeze sau să se rupă la impactul cu o aeronavă, astfel încât să prezinte un pericol minim pentru aeronava în cauză;
(27) obstacol – orice obiect fix (natural sau artificial, temporar sau permanent) sau mobil ori părţi ale acestuia, care prin amplasare, proprietăţi fizice, caracteristici constructive sau funcţionale afectează sau poate/pot afecta siguranţa activităţilor aeronautice;
(28) operaţiune de transport aerian comercial – operaţiune de transport pasageri, bagaje, mărfuri sau poştă, efectuată pe baze comerciale de transportatori aerieni, prin curse regulate sau neregulate;
(29) operaţiune specializată – orice operaţiune, alta decât transport aerian comercial, efectuată pe baze comerciale de transportatori aerieni, pentru construcţii, agricultură, fotografiere, supraveghere, observare şi patrulare, publicitate, protecţia mediului, precum şi în alte scopuri;
(30) pistă – suprafaţa dreptunghiulară definită, situată pe un aerodrom, amenajată pentru decolarea şi aterizarea aeronavelor;
(31) platformă – suprafaţa definită pe un aerodrom destinată aeronavelor în scopul îmbarcării şi debarcării pasagerilor, poştei şi mărfii, alimentării cu combustibil, parcării sau întreţinerii;
(32) prelungire degajată – suprafaţa dreptunghiulară delimitată pe sol sau pe apă, aflată sub controlul autorităţii aeroportuare, stabilită şi amenajată corespunzător, peste care o aeronavă poate să efectueze o parte a urcării iniţiale până la o înălţime specificată;
(33) prelungire de oprire – suprafaţa dreptunghiulară delimitată pe sol în prelungirea pistei de decolare/aterizare, amenajată corespunzător în interesul siguranţei aeronavelor care rulează în limitele declarate, în cazul unei decolări întrerupte;
(34) reglementare aeronautică – norme, proceduri sau standarde specifice activităţilor aeronautice;
(35) renunţare – cerere oficială scrisă adresată AACR de administratorul unui aerodrom prin care solicită anularea documentului de autorizare; în acest caz, administratorul renunţă efectiv la drepturile acordate în baza autorizării respective, iar după anulare nu mai are dreptul de a desfăşura operaţiunile/activităţile aeronautice sau de a emite documentele pentru care a fost autorizat iniţial, fiind obligat să elimine din documentele sale toate referirile la autorizare;
(36) restricţionare – limitare temporară de către AACR a unor competenţe dintre cele acordate administratorului unui aerodrom prin documentul de autorizare; în acest caz desfăşurarea operaţiunilor/activităţilor aeronautice afectate este posibilă numai cu limitările şi în condiţiile stabilite de AACR; limitările impuse pot fi înlăturate atunci când AACR constată că elementele care au cauzat restricţionarea au fost corectate, iar administratorul poate demonstra din nou conformarea deplină cu cerinţele aplicabile;
(37) securitate aeronautică – ansamblul de măsuri, resurse materiale şi umane, coordonate, mobilizate şi utilizate în scopul protecţiei aeronauticii civile împotriva actelor de intervenţie ilicită;
(38) servitute aeronautică – condiţii, restricţii, obligaţii impuse sau recomandate de prevederile reglementărilor aeronautice naţionale sau internaţionale în interesul siguranţei zborului;
(39) siguranţa zborului – capacitate a activităţii aeronautice constând în evitarea afectării sănătăţii sau pierderii de vieţi omeneşti, precum şi a producerii de pagube materiale;
(40) sistem de management al siguranţei (SMS) – ansamblul integrat, incluzând structura organizatorică şi operaţională, responsabilităţi, proceduri, procese şi modalităţi de implementare de către administratorul aerodromului a politicii în domeniul siguranţei, prin care se realizează controlul siguranţei, respectiv siguranţa operării pe aerodrom;
(41) solicitant – persoana fizică sau juridică (organizaţie) care solicită un certificat de autorizare pentru operarea unui aerodrom, prelungirea valabilităţii sau modificarea unui astfel de certificat;
(42) suprafeţe de limitare a obstacolelor – serie de suprafeţe care definesc un volum al spaţiului aerian pe şi în jurul unui aerodrom, care trebuie menţinut liber de obstacole cu scopul de a permite zborul aeronavelor în condiţii de siguranţă;
(43) suprafaţă de manevră – parte a unui aerodrom destinată pentru decolarea, aterizarea şi rularea la sol a aeronavelor, exclusiv platformele;
(44) suprafaţa de mişcare – parte a unui aerodrom destinată pentru decolarea, aterizarea şi rularea la sol a aeronavelor şi care cuprinde suprafaţa de manevră şi platformele;
(45) suspendare – retragerea temporară de către AACR a competenţelor şi drepturilor acordate administratorului unui aerodrom prin documentul de autorizare, ca urmare a nerespectării condiţiilor iniţiale de autorizare sau a cerinţelor impuse de AACR; în perioada de suspendare sunt interzise emiterea de documente în baza certificatului şi desfăşurarea operaţiunilor/activităţilor aeronautice specifice; acestea pot fi reluate şi drepturile care decurg din autorizare pot fi restabilite atunci când AACR constată că elementele care au cauzat suspendarea au fost corectate, iar administratorul poate demonstra din nou conformarea deplină cu cerinţele aplicabile;
(46) zonă cu lucrări – parte a unui aerodrom în care se execută lucrări de întreţinere, reparaţii sau construcţii;
(47) zonă cu servituţi aeronautice – zona aflată sub incidenţa servituţilor aeronautice;
(48) zonă de dezvoltare – zona prevăzută în programele/proiectele de extindere a aerodromurilor existente, de modernizare a mijloacelor de navigaţie aeriană şi meteorologice sau de instalare de noi astfel de mijloace, delimitată în scopul actualizării şi conservării servituţilor aeronautice – în interes public şi pentru asigurarea siguranţei zborului;
(49) zonă de protecţie – zona adiacentă amplasamentelor mijloacelor de navigaţie aeriană şi meteorologice, indiferent de proprietar, delimitată cu scopul de a preveni interferenţele negative de orice natură, directe sau indirecte, asupra performanţelor operaţionale ale acestor mijloace – în interesul siguranţei zborului aeronavelor;
(50) zonă de siguranţă – zona adiacentă unui aerodrom, indiferent de proprietar, definită cu scopul de a limita înălţimea obstacolelor şi de a preveni efectele negative de orice natură, directe sau indirecte, asupra operării aeronavelor şi ansamblului activităţilor aeronautice în interesul siguranţei zborului aeronavelor şi securităţii aeronautice;
(51) zonă neutilizabilă – parte a suprafeţei de mişcare necorespunzătoare şi indisponibilă pentru utilizarea de către aeronave;
(52) zonă liberă de obstacole (OFZ) – spaţiul aerian situat deasupra suprafeţei interioare de apropiere, suprafeţei interioare de tranziţie, suprafeţei de întrerupere a aterizării şi a acelei porţiuni din banda pistei delimitate de aceste suprafeţe, care nu este străpuns de niciun obstacol fix, cu excepţia obiectelor uşoare şi frangibile necesare scopurilor de navigaţie aeriană.
1.4.2. Abrevieri:
AACR – Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română”
ACN – număr de clasificare a aeronavelor (Aircraft Classification Number);
AD/AP – aerodrom/aeroport;
AFTN – reţeaua serviciului fix de telecomunicaţii aeronautice (Aeronautical Fixed Telecommunication Network);
AIP – publicaţie de informare aeronautică (Aeronautical Information Publication);
AIS – servicii de informare aeronautică (Aeronautical Information Service);
ASDA – distanţa de accelerare şi oprire disponibilă (Accelerate/Stop Distance Available);
ATS – servicii de trafic aerian (Air Traffic Services);
CWY – prelungire degajată (Clearway);
EASA – Agenţia Europeană de Siguranţă a Aviaţiei (European Aviation Safety Agency);
EUROCONTROL – Organizaţia Europeană pentru Siguranţa Navigaţiei Aeriene (European Organisation for the Safety of Air Navigation);
IATA – Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Aerieni (International Air Transport Association);
ICAO – Organizaţia Internaţională a Aviaţiei Civile (International Civil Aviation Organization);
INS – sistem de navigaţie inerţială (Inertial Navigation System);
LDA – distanţa de aterizare disponibilă (Landing Distance Available);
MT – Ministerul Transporturilor;
NOTAM – aviz către navigatori (Notice to Air Men);
OFZ – zona liberă de obstacole (Obstacle Free Zone);
PCN – numărul de clasificare al pavajului (Pavement Classification Number);
RACR – reglementare aeronautică civilă română;
RESA – suprafaţa de siguranţă la capătul pistei (Runway End Safety Area);
SITA – Societatea Internaţională de Telecomunicaţii Aeronautice (Société Internationale de Télécommunications Aéronautiques);
SMS – sistemul de management al siguranţei (Safety Management System);
SWY – prelungire de oprire (Stopway);
TODA – distanţa de decolare disponibilă (Take-Off Distance Available);
TORA – distanţa de rulare la decolare disponibilă (Take-Off Run Distance Available);
VFR – reguli de zbor la vedere (Visual Flight Rules);
VHF – frecvenţa foarte înaltă (Very High Frequency);
VOR – radiofar omnidirecţional VHF (VHF Omnidirectional Radio Range);
WGS 84 – sistemul geodezic mondial (World Geodetic System).