În Monitorul Oficial nr. 219 din 24 martie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 378/2016 Ministerului Finanțelor Publice pentru modificarea și completarea Procedurii de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2015 privind acordarea unor facilități fiscale în cazul creanțelor administrate de către organul fiscal central, aprobată prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 3.831/2015.
În extras
Art. I.
Procedura de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2015 privind acordarea unor facilități fiscale în cazul creanțelor administrate de către organul fiscal central, aprobată prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 3.831/2015, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 874 din 23 noiembrie 2015, se modifică și se completează după cum urmează:
1. La articolul 2 alineatul (3), după litera d) se introduce o nouă literă, litera e), cu următorul cuprins:
„e) obligațiilor de plată principale cuprinse în decizii de impunere emise ca urmare a unei inspecții fiscale și comunicate în perioada 1 octombrie-21 octombrie 2015.”
2. La articolul 2, alineatul (7) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(7) În sensul prevederilor art. 4 din ordonanța de urgență, prin inspecții fiscale în derulare la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență se înțelege inspecțiile începute anterior acestei date și pentru care decizia de impunere:
a) s-a emis și s-a comunicat începând cu ziua următoare intrării în vigoare a ordonanței de urgență;
b) s-a emis înainte de data intrării în vigoare a ordonanței de urgență și s-a comunicat începând cu ziua următoare acestei date.”
3. La articolul 2, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (8), cu următorul cuprins:
„(8) Organul fiscal anulează penalitățile de întârziere, precum și o cotă de 54,2% din dobânzi, aferente obligațiilor de plată principale cu termene de plată până la 30 septembrie 2015, inclusiv, și individualizate în decizii de impunere, emise ca urmare a unei inspecții fiscale, și comunicate în perioada cuprinsă între 1 octombrie 2015 și data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, dacă sunt îndeplinite următoarele condiții:
a) diferențele de obligații de plată principale individualizate în deciziile de impunere emise ca urmare a inspecției fiscale sunt stinse prin orice modalitate prevăzută de lege în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a Legii nr. 4/2016 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2015 privind acordarea unor facilități fiscale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 24 din 13 ianuarie 2016;
b) o cotă de 45,8% din dobânzile aferente obligațiilor prevăzute la lit. a) și individualizate în deciziile de impunere/deciziile referitoare la obligațiile fiscale accesorii este stinsă prin orice modalitate prevăzută de lege în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a Legii nr. 4/2016 sau în termenul de plată prevăzut la art. 156 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în cazul în care deciziile referitoare la obligațiile fiscale accesorii sunt comunicate după termenul de 90 de zile;
c) cererea de anulare a accesoriilor se depune în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a Legii nr. 4/2016, sub sancțiunea decăderii.”
4. La articolul 3, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
„(21) Organul fiscal emite o înștiințare de respingere a notificării, prevăzută în anexa nr. 7, ori de câte ori constată că respectivul contribuabil nu se încadrează în niciuna dintre ipotezele reglementate de prevederile art. 1-4 din ordonanța de urgență.”
5. La articolul 3, litera b) a alineatului (5) și alineatul (8) se modifică și vor avea următorul cuprins:
„b) nu se efectuează stingerea până la data soluționării cererii de anulare a accesoriilor sau până la data la care, potrivit legii, se împlinește termenul de depunere a acestei cereri.
……………………………………….
(8) În situația în care contribuabilul nu depune cererea de anulare a accesoriilor până la data la care, potrivit legii, se împlinește termenul de depunere a acesteia, organul fiscal competent emite și comunică decizia de pierdere a valabilității amânării la plată a obligațiilor de plată accesorii, prevăzută în anexa nr. 3.”
6. La articolul 4, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) În cazul obligațiilor fiscale prevăzute la art. 4 din ordonanța de urgență, cererea de anulare a accesoriilor trebuie depusă după stingerea obligațiilor fiscale principale și a cotei de 45,8% din dobânzile aferente obligațiilor de plată principale individualizate în decizia de impunere emisă ca urmare a inspecției fiscale, dar nu mai târziu de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere.”
7. La articolul 4, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (41), cu următorul cuprins:
„(41) Contribuabilii care au obligații de plată stabilite în acte administrative a căror executare este suspendată, în condițiile legii, la data de 30 septembrie 2015, inclusiv, și care intenționează să beneficieze de anularea obligațiilor de plată accesorii potrivit ordonanței de urgență vor face mențiuni cu privire la renunțarea la efectele suspendării actului administrativ fiscal în notificarea și/sau cererea de anulare a accesoriilor.”
8. La articolul 5, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(2) Obligațiile de plată accesorii ce pot face obiectul anulării la plată sunt cele aferente obligațiilor de plată principale prevăzute la art. 2 alin. (3) lit. b), d) și e).”
9. După articolul 5 se introduce un nou articol, articolul 51, cu următorul cuprins:
„ARTICOLUL 51
Retragerea notificării/cererii de anulare a accesoriilor
(1) Notificarea depusă potrivit art. 3 poate fi retrasă de contribuabil oricând, prin depunerea în acest sens a unei cereri la organul fiscal competent. Organul fiscal competent comunică contribuabilului decizia prin care se ia act de retragerea notificării și se desființează decizia de amânare la plată a obligațiilor de plată accesorii, conform modelului prevăzut în anexa nr. 8.
(2) Cererea de anulare a accesoriilor poate fi retrasă de contribuabil oricând. Prin retragerea cererii, contribuabilul își menține dreptul de a depune o nouă cerere, cu respectarea condițiilor prevăzute în acest sens de ordonanța de urgență.”
10. La articolul 6, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(1) Deciziile prevăzute la art. 3 alin. (2), (6) și (8), art. 4 alin. (4) și art. (51) se emit de către organul fiscal competent în două exemplare, dintre care un exemplar se comunică contribuabilului, iar un exemplar se arhivează la dosarul fiscal al acestuia. Aceste prevederi sunt aplicabile și înștiințării prevăzute la art. 3 alin. (21).”
11. Articolul 7 se modifică și va avea următorul cuprins:
„ARTICOLUL 7
Anexe
Anexele nr. 1-8 fac parte integrantă din prezenta procedură. Pentru obligațiile de plată stabilite de organele fiscale prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. b), aceste anexe vor fi adaptate în mod corespunzător, potrivit legislației specifice.”
12. După anexa nr. 6 se introduc două noi anexe, anexele nr. 7 și 8, având cuprinsul prevăzut în anexele nr. 1 și 2 care fac parte integrantă din prezentul ordin.