În Monitorul Oficial nr. 849 din 16 noiembrie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 3804/2793/2015 al Ministerului Finanțelor Publice și al Ministerului Fondurilor Europene pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 23/2013 privind gestionarea financiară a fondurilor externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar al Spațiului Economic European 2009-2014 și Mecanismului financiar norvegian 2009-2014.
Nou în Legalis – Codul de procedură penală. Comentariu pe articole . Accesează volumul!
În extras
CAPITOLUL I
Programarea bugetară a fondurilor aferente grantului și a contribuției publice naționale
Art. 1.
(1) Sumele reprezentând contravaloarea grantului și contribuția națională publică pentru fiecare program se cuprind la nivel de credite de angajament și credite bugetare, conform prevederilor art. 18 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 23/2013 privind gestionarea financiară a fondurilor externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar al Spațiului Economic European 2009-2014 și Mecanismului financiar norvegian 2009-2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 242/2013, denumită în continuareOrdonanță, în formularul bugetar stabilit prin metodologia pentru elaborarea proiectului anual de buget.
(2) În baza prevederilor art. 17 alin. (1) din Ordonanță, precum și în baza prevederilor art. 4 alin. (5) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, promotorii de proiecte și partenerii acestora instituții publice, precum și beneficiarii, instituții publice care implementează proiecte pe principiul prefinanțării, cuprind în anexa reprezentând fișa proiectului cu finanțare din fonduri externe nerambursabile, la bugetul acestora, creditele de angajament aferente grantului și contribuției naționale publice, după caz, pe baza contractelor/deciziilor/ordinelor de finanțare încheiate cu operatorul de program sau cu punctul național de contact, precum și a propunerilor de proiecte.
(3) Sumele aferente cheltuielilor neeligibile la nivel de proiect se asigură de către promotorii de proiecte/parteneri de proiecte și/sau beneficiari, din bugetul propriu.
(4) În cazul necesității angajării unor cheltuieli neeligibile aferente proiectelor aflate în implementare, promotorul de proiect și/sau beneficiarul, instituție publică, supune aprobării ordonatorului de credite sau persoanelor abilitate o notă justificativă privind necesitatea angajării cheltuielilor neeligibile.
Art. 2.
(1) Sumele necesare finanțării valorii aferente cofinanțării publice se cuprind conform art. 6 din Ordonanță, repartizate pe ani, după caz, pe toată perioada de implementare a programelor, și se aprobă pentru anul bugetar curent cu ocazia aprobării anuale a legii bugetului de stat, cu ocazia rectificărilor bugetare sau pe parcursul întregului an conform art. 9 alin. (5), precum și în conformitate cu art. 18 alin. (61) din Ordonanță, respectiv cu ocazia aprobării bugetului de venituri și cheltuieli al Administrației Fondului pentru Mediu (AFM).
(2) În vederea cuprinderii în buget a sumelor menționate la alin. (1), precum și pentru reflectarea sumelor de la art. 1 alin. (1), toți operatorii de program au obligația să completeze formularele bugetare aferente programului pe care îl gestionează, conform prevederilor sau instrucțiunilor prevăzute în metodologia pentru elaborarea proiectului anual de buget.
(3) Direcția abilitată cu elaborarea proiectului de buget din cadrul ordonatorului de credite, prin bugetul căruia se asigură sumele prevăzute la alin. (1), cuprinde în buget sumele respective în baza formularelor prevăzute la alin. (2).
(4) Direcția abilitată cu elaborarea proiectului de buget din cadrul ordonatorului principal de credite în anexa căruia se reflectă sumele de la art. 1 alin. (1) cuprinde în anexă sumele, pe baza formularelor întocmite de către operatorii de program.
CAPITOLUL II
Fluxuri financiare și evidență contabilă
Art. 3.
(1) Valoarea totală a contractelor și/sau a deciziilor de finanțare încheiate între operatorii de program (OP) și/sau punctul național de contact (PNC) și promotorii de proiecte (PP) și/sau beneficiari, care fac obiectul finanțării externe nerambursabile, se exprimă în lei, calculată la cursul InforEuro valabil în luna semnării contractelor și/sau deciziilor/ordinelor de finanțare.
(2) Excepție de la alin. (1) fac contractele prevăzute la art. 7 alin. (10) din Ordonanță, acestea fiind exprimate în euro.
(3) Sumele în euro reprezentând grantul sunt transferate de către statele donatoare în conturi distincte de disponibil deschise la Banca Națională a României (BNR), pe cele două mecanisme financiare, pe numele Autorității de certificare și plată (ACP) din cadrul Ministerului Finanțelor Publice (MFP) care efectuează transferul în euro a acestor sume, OP și/sau PNC în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data primirii.
(4) Transferul în euro al sumelor reprezentând contravaloarea grantului din conturile ACP în conturile OP și/sau PNC, deschise la bănci comerciale, se realizează pe baza documentelor prevăzute în acordul încheiat de către ACP cu operatorii de program sau cu PNC.
(5) Sumele reprezentând grant, transferate de către ACP în conturile în euro ale OP și/sau PNC, se transferă de către aceștia, după conversia în lei, în conturile deschise la Trezoreria Statului pe numele lor, pentru fiecare program sau fond gestionat în parte, în vederea efectuării de plăți către promotorii de proiecte și/sau beneficiarii fondurilor prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a), b), d), e) și i) din Ordonanță în baza cererilor de plată/rapoartelor intermediare de progres transmise de către aceștia, iar pentru fondurile prevăzute la art. 5alin. (1) lit. g), h) și j) din Ordonanță pe baza activităților prevăzute în cadrul deciziei/ordinului de finanțare.
(6) Sumele gestionate de Fondul Român de Dezvoltare Socială (FRDS) ca operator de program, reprezentând contribuția națională publică, se vor pune la dispoziția acestuia de către MFP în baza acordului de implementare a programului și conform reglementărilor agreate în cadrul Mecanismului financiar SEE 2009-2014, după transmiterea solicitării de alimentare a conturilor de trezorerie. Solicitarea este supusă vizei de control financiar preventiv propriu și este autorizată prin semnătură de către persoanele autorizate din cadrul FRDS.
(7) FRDS poartă răspunderea integrală asupra sumelor solicitate MFP, răspunzând totodată și de recuperarea, împreună cu instituțiile publice abilitate în acest sens, a eventualelor sume considerate neeligibile în cadrul mecanismelor de finanțare SEE conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare, prevederilor aplicabile în cazul recuperării fondurilor publice.
Art. 4.
Aplicarea modelului prefinanțării presupune:
1. În cazul PP și al beneficiarilor asistenței financiare nerambursabile prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a), b), d), e) și g)-i) din Ordonanță, instituții publice, se aplică modelul de prefinanțare cu excepția beneficiarilor de la lit. d) și e), pentru care la tranșa finală se poate aplica modelul rambursării, astfel:
a) sumele aferente finanțării din grant, pentru cheltuielile ce urmează a fi efectuate, conform contractului, deciziei sau ordinului de finanțare, se virează în lei de către OP și/sau PNC din conturile de disponibil în conturile de venituri ale bugetului fondurilor externe nerambursabile deschise pe numele PP și/sau ale beneficiarilor;
b) sumele aferente cofinanțării publice de la bugetul de stat, pentru cheltuielile ce urmează a fi efectuate, conform contractului și/sau deciziei de finanțare, se virează în lei de către operatorul de program din conturile prevăzute la cap. VI în conturile de venituri ale bugetului fondurilor externe nerambursabile deschise pe numele PP și/sau ale beneficiarilor pentru tipurile de asistență financiară prevăzute la art. 5alin. (1) lit. a), b) și g)-i) din Ordonanță;
c) în cazul proiectelor implementate în parteneriat, sumele prevăzute la lit. a) și b) se virează de către operatorul de program/PNC, după caz, în contul de disponibil deschis pe numele liderului de proiect;
d) liderul de proiect virează în lei sumele încasate potrivit lit. c) în conturile proprii de venituri ale bugetului fondurilor externe nerambursabile, în cazul în care acesta este instituție publică, precum și in conturile de venituri ale bugetului fondurilor externe nerambursabile ale partenerilor instituții publice înregistrați fiscal în România, sau în conturile de disponibil ale partenerilor înregistrați fiscal în România, alții decât instituții publice, după caz, potrivit prevederilor acordurilor de parteneriat;
e) în cazul proiectelor implementate în parteneriat cu entități străine, promotorul de proiect instituție publică, în calitatea sa de lider de proiect, efectuează plata în euro către partenerul cu sediul în statele donatoare sau statele beneficiare ale asistenței financiare acordate prin mecanismele financiare ale Spațiului Economic European, precum și organizații interguvernamentale, astfel: virează din contul de disponibil în contul propriu la banca comercială sumele necesare în vederea schimbului valutar pentru transferul în euro către partener.
2. PP, liderii de proiect pentru sumele proprii și partenerii acestora, după caz, și/sau beneficiarii, instituții publice, își majorează veniturile și cheltuielile bugetului fondurilor externe nerambursabile cu sume încasate potrivit pct. 1 lit. a), b) și d). Întrucât bugetul fondurilor externe nerambursabile este exprimat în mii lei fără zecimale, majorarea cu sumele încasate în lei se rotunjește din leu în leu, în plus, până la mie. Această operațiune, precum și fișele actualizate ale proiectelor respective vor fi comunicate lunar MFP de către ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat pentru sumele încasate de către aceștia și/sau instituțiile finanțate integral sau parțial din bugetul ordonatorului principal de credite respectiv.
Se autorizează MFP ca, pe baza comunicărilor transmise de către ordonatorii principali de credite, să aprobe repartizarea pe trimestre a sumelor încasate.
3. În cazul PP, liderilor de proiect și partenerilor acestora, și/sau al beneficiarilor, alții decât instituții publice, sumele aferente finanțării din grant și cofinanțării publice de la bugetul de stat, pentru cheltuielile ce urmează a fi efectuate, conform contractului sau deciziei de finanțare, se virează de către OP și/sau PNC din conturile prevăzute la cap. VI în conturile de disponibil ale PP, liderilor de proiect și/sau ale beneficiarilor. Liderul de proiect virează în lei sumele încasate, în contul propriu de disponibil deschis în calitate de PP și/sau beneficiar, precum și în conturile de venituri ale bugetului fondurilor externe nerambursabile ale partenerilor instituții publice înregistrați fiscal în România sau în conturile de disponibil ale partenerilor înregistrați fiscal în România, alții decât instituții publice, după caz, potrivit prevederilor acordurilor de parteneriat.
4. Sumele virate de către OP sau PNC în conturile PP, liderilor de proiect și/sau ale beneficiarilor, conform pct. 1, sunt acordate în vederea efectuării plăților aferente proiectelor, pe toată perioada de implementare a proiectelor, în condițiile și pe baza documentelor prevăzute prin contractele sau deciziile de finanțare, precum și conform procedurilor interne de lucru ale OP sau PNC.
5. Sumele virate de către OP sau PNC către PP și/sau beneficiari se stabilesc pe baza procentajului prevăzut în contractul sau decizia de finanțare (pentru avans) și pe baza rapoartelor financiare intermediare sau finale de program (pentru prefinanțare).
Art. 5.
Aplicarea modelului rambursării presupune:
1. În cazul cheltuielilor eligibile angajate și plătite de către beneficiari instituții publice, sumele aferente fondului de asistență tehnică (AT) și fondului bilateral național (FNB), după autorizarea cheltuielilor de către PNC, se virează în conturile de venituri ale bugetului din care au fost asigurate inițial.
2. În cazul cheltuielilor eligibile angajate și plătite de către beneficiari instituții publice finanțați integral de la bugetul de stat, alții decât OP, sumele aferente fondului bilateral la nivel de program pentru cheltuielile eligibile aferente costurilor de pregătire a programului se virează de către OP după autorizarea cheltuielilor, astfel:
a) sumele aferente finanțării din grant, în conturile de venituri ale bugetului de stat;
b) sumele aferente cofinanțării publice, în contul de cheltuieli bugetare din care a fost efectuată cheltuiala în cazul în care sumele provin din finanțarea anului curent, sau potrivit prevederilor art. 1 din Ordinul ministrului economiei și finanțelor nr. 1.199/2008 privind normele metodologice de aplicare a prevederilor art. 8 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, în cazul în care sumele corespund unor plăți efectuate în anii precedenți.
3. În cazul cheltuielilor eligibile angajate și plătite de către beneficiari, alții decât cei prevăzuți la pct. 1 și 2, sumele aferente fondului de asistență tehnică, fondului bilateral național și bilateral la nivel de program, după autorizarea cheltuielilor de către OP sau PNC, se virează în conturile specificate în contractul de finanțare sau deciziile de finanțare.
4. În cazul cheltuielilor eligibile angajate și plătite de către PP implementate din fondurile prevăzute la art. 5alin. (1) lit. a) și b) din Ordonanță, alții decât instituțiile publice, sumele reprezentând grantul și cofinanțarea publică, după autorizarea cheltuielilor de către OP, se virează în conturile specificate în contractul de finanțare sau deciziile de finanțare.
5. Sumele virate de către OP sau PNC în conturile PP sau ale beneficiarilor, conform pct. 1-4, reprezintă rambursarea cheltuielilor angajate și plătite de către aceștia și se realizează în condițiile și pe baza documentelor prevăzute prin contractele sau deciziile de finanțare.
Art. 6.
Plățile se efectuează:
a) prin sistemul Trezoreriei Statului – în lei,
– OP sau PNC transferă în lei sumele cuvenite PP ori beneficiarilor înregistrați fiscal în România, în conturile acestora deschise la trezorerie sau la bănci comerciale;
– în cazul proiectelor implementate în parteneriat, promotorul de proiect sau beneficiarul, în calitatea sa de lider de proiect, transferă sumele în lei în conturile proprii și/sau în conturile partenerilor înregistrați fiscal în România, conform prevederilor acordurilor de parteneriat, în conturile acestora deschise la trezorerie sau la bănci comerciale;
b) prin bancă comercială – în euro,
– OP sau PNC transferă în euro sumele cuvenite PP sau beneficiarilor, în cazul contractelor încheiate în euro conform art. 7 alin. (10) din Ordonanță;
– promotorul de proiect, în calitatea sa de lider de proiect, efectuează plata în euro către partenerul cu sediul în statele donatoare sau statele beneficiare ale asistenței financiare acordate prin mecanismele financiare ale Spațiului Economic European, precum și organizații interguvernamentale.