În Monitorul Oficial nr. 804 din 29 octombrie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 5160/2015 al Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice privind organizarea de programe de studii postuniversitare de educaţie permanentă de către instituţiile de învăţământ superior acreditate.


Nou în Legalis – Codul de procedură penală. Comentariu pe articole . Accesează volumul!


În extras

Având în vedere faptul că, în baza Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare lege, instituţiile de învăţământ superior acreditate:

– sunt organizaţii furnizoare de educaţie care desfăşoară activităţi de învăţământ pe bază de programe de studii autorizate şi, după caz, acreditate, în condiţiile legii, de formare iniţială şi continuă de nivel universitar, conform prevederilor art. 114 alin. (3) din lege;

– au competenţa organizării programelor de studii, conform prevederilor art. 138 din lege şi a examenelor de finalizare a studiilor, conform art. 143 din lege;

– eliberează certificate de atestare a competenţelor profesionale la finalizarea programelor postuniversitare de formare şi dezvoltare profesională, conform prevederilor art. 173 alin. (6) din lege şi certificate de absolvire, la finalizarea programelor postuniversitare de perfecţionare, conform art. 173 alin. (7) din lege,

ştiind că un program de studii:

– reprezintă un grup de unităţi curriculare de predare, învăţare, cercetare, aplicaţii practice şi evaluare, planificate astfel încât să ducă la o calificare universitară certificată printr-o diplomă şi printr-un supliment de diplomă, iar concordanţa dintre curriculum şi calificarea oferită de program reprezintă un criteriu obligatoriu de evaluare a asigurării calităţii, conform prevederilor art. 137 alin. (3) din lege;

– funcţionează pe principiul calităţii, necesar pentru satisfacerea încrederii beneficiarilor direcţi şi indirecţi din societate, iar absolvirea acestuia conduce la calificări ce sunt atestate prin diplome, prin certificate şi prin alte acte de studii eliberate numai de către instituţiile de învăţământ superior acreditate, conform prevederilor art. 120 alin. (1) din lege;

– concretizează oferta educaţională a unei organizaţii furnizoare de educaţie, instituţia de învăţământ fiind organizaţie furnizoare de educaţie, ce desfăşoară activităţi de învăţământ pe bază de programe legal autorizate/acreditate, de formare iniţială şi continuă, conform prevederilor art. 2 lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare,

cunoscând faptul că:

– facultatea este unitatea funcţională care elaborează şi gestionează programe de studii, aceasta putând include, în structura sa, unul sau mai multe departamente, şcoli doctorale, şcoli postuniversitare şi extensii universitare care sunt responsabile de organizarea programelor de studii pe tipuri şi cicluri de studii universitare, conform prevederilor art. 132 alin. (1) din lege;

– programele de studii postuniversitare includ: programe de studii postuniversitare de formare şi dezvoltare profesională continuă şi programe postuniversitare de perfecţionare, ce pot fi organizate de toate acele instituţii de învăţământ superior care au acreditate cel puţin programe de studii universitare de licenţă şi masterat, în domeniul ştiinţific respectiv, desfăşurarea acestora realizându-se în baza unui regulament propriu, aprobat de senatul universitar, conform prevederilor art. 173 alin. (2) din lege;

– au dreptul să participe la programe de studii postuniversitare absolvenţii care au cel puţin studii universitare cu diplomă de licenţă sau echivalentă, iar la programele postuniversitare de perfecţionare pot participa atât absolvenţi care deţin cel puţin diplomă de absolvire a învăţământului superior de scurtă durată, cât şi absolvenţi cu diplomă de licenţă ori echivalentă, conform prevederilor art. 173 alin. (5) şi (51) din lege,

având în vedere că în temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulţilor, republicată, denumită în continuare ordonanţă, formarea profesională a adulţilor:

– se realizează prin programe de formare profesională ce cuprind totalitatea activităţilor de pregătire teoretică şi/sau practică în vederea realizării obiectivelor de formare pentru acumularea de competenţe într-un anumit domeniu, conform prevederilor art. 13 din ordonanţă;

– este o activitate de interes general care face parte din sistemul naţional de educaţie şi formare profesională, finalizată cu certificate de calificare sau de absolvire cu recunoaştere naţională şi/sau certificate de competenţe profesionale, conform prevederilor art. 3 din ordonanţă;

– se organizează prin programe de iniţiere, calificare, recalificare, perfecţionare şi specializare, conform prevederilor art. 8 alin. (3) din ordonanţă;

– se poate realiza, după caz, de către persoane fizice sau persoane juridice, de drept public sau privat, stabilite în România, în statele membre ale Uniunii Europene sau în statele aparţinând Spaţiului Economic European, indiferent de forma juridică de organizare a acestora, denumite în continuare furnizori de formare profesională, conform prevederilor art. 9 din ordonanţă;

– se organizează, în mod distinct, pe niveluri de pregătire, profesii, ocupaţii, meserii şi specializări, ţinându-se seama de nevoile angajatorilor, de competenţele de bază ale adulţilor, de cerinţele posturilor, de posibilităţile de promovare sau de încadrare în muncă, precum şi de cerinţele de pe piaţa muncii şi aspiraţiile adulţilor, conform prevederilor art. 10 alin. (1) din ordonanţă;

– se poate realiza prin programe de studii postuniversitare de educaţie permanentă, cu utilizarea sistemului de credite transferabile, conform prevederilor art. 10 alin. (2) din ordonanţă,

luând în considerare faptul că:

– educaţia se referă la programele şi activităţile de formare academică sau profesională iniţială şi continuă, beneficiarii direcţi ai educaţiei fiind preşcolarii, elevii şi studenţii, precum şi persoanele adulte cuprinse într-o formă de educaţie, conform prevederilor art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare;

– calitatea educaţiei este ansamblul de caracteristici ale unui program de studiu şi ale furnizorului acestuia, prin care sunt îndeplinite aşteptările beneficiarilor, precum şi standardele de calitate, evaluarea acesteia constând în examinarea multicriterială a măsurii în care o organizaţie furnizoare de educaţie şi programele acesteia îndeplinesc standardele şi standardele de referinţă, conform prevederilor art. 3 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare;

– educaţia permanentă reprezintă totalitatea activităţilor de învăţare realizate de fiecare persoană pe parcursul vieţii, în contexte formale, nonformale şi informale, în scopul formării sau dezvoltării competenţelor dintr-o multiplă perspectivă: personală, civică, socială ori ocupaţională;

– învăţarea pe tot parcursul vieţii cuprinde educaţia timpurie, învăţământul preuniversitar, învăţământul superior, educaţia şi formarea profesională continuă a adulţilor, conform prevederilor art. 328 alin. (1) din lege;

– învăţarea pe tot parcursul vieţii se centrează pe formarea şi dezvoltarea competenţelor-cheie şi a competenţelor specifice unui domeniu de activitate sau unei calificări, finalităţile principale ale acesteia vizând dezvoltarea plenară a persoanei şi dezvoltarea durabilă a societăţii, conform prevederilor art. 329 din lege;

– instituţiile sau organizaţiile în care se realizează învăţarea în contexte formale sunt: unităţi şi instituţii de învăţământ preuniversitar şi superior, centre de educaţie şi formare profesională din subordinea ministerelor sau autorităţilor publice locale, furnizori publici şi privaţi de educaţie şi formare profesională autorizaţi/acreditaţi în condiţiile legii, organizaţii nonguvernamentale ori guvernamentale care oferă programe autorizate în condiţiile legii, angajatorii care oferă programe de formare profesională propriilor angajaţi, conform prevederilor art. 331 alin. (1) din lege,

constatând că principiile în formarea profesională a adulţilor, conform prevederilor art. 5 alin. (1) din ordonanţă au în vedere asigurarea calităţii: ca parte integrantă a gestionării interne a instituţiilor de formare profesională a adulţilor, care include evaluarea regulată a instituţiilor, a programelor lor sau a sistemelor de asigurare internă a calităţii prin intermediul unor organisme externe de control şi cuprinde informaţii despre situaţii, aporturi, procese şi rezultate, punând în acelaşi timp accentul pe efecte şi pe rezultatele învăţării, prin coordonare la nivel naţional şi judeţean pentru a se asigura supravegherea, coerenţa, sinergia şi analiza întregului sistem ca un proces de cooperare care implică toate nivelurile şi sistemele de învăţământ şi de formare profesională şi toate părţile interesate la nivel naţional,

întrucât, conform ordonanţei:

– furnizorii de formare profesională pot organiza programe de formare profesională, finalizate prin certificate de calificare sau de absolvire cu recunoaştere naţională, numai dacă au prevăzut în statut sau, după caz, în autorizaţia pentru desfăşurarea unor activităţi independente activităţi de formare profesională şi sunt autorizaţi în condiţiile legii, conform art. 21 alin. (1) din ordonanţă;

– programele postuniversitare de educaţie permanentă, furnizate de instituţiile de învăţământ superior acreditate, precum şi alte programe de formare profesională a adulţilor de nivel universitar, organizate în învăţământul superior, se supun numai mecanismelor specifice de autorizare şi acreditare academică, conform art. 21 alin. (2) din ordonanţă,

în temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 26/2015 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice,

ministrul educaţiei şi cercetării ştiinţifice emite prezentul ordin.

Art. 1