În Monitorul Oficial nr. 637/2015 din 21 august a.c. a fost publicat Ordinul nr. 2202/2015 al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală pentru aprobarea procedurilor de anulare a obligaţiilor fiscale ce fac obiectul prevederilor Legii nr. 209/2015 privind anularea unor obligaţii fiscale şi al Legii nr. 225/2015 privind anularea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru anumite categorii de persoane fizice.


Nou în Legalis – Codul de procedură penală. Comentariu pe articole . Accesează volumul!


În extras

Art. 1.

(1) Prin prezentul ordin se aprobă:

a) Procedura privind întocmirea şi transmiterea de către structura de inspecţie fiscală a listei cu obligaţiile fiscale ce pot face obiectul anulării prevăzute de Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligaţii fiscale, cuprinse în decizii de impunere emise şi comunicate contribuabilului anterior intrării în vigoare a legii, prevăzută în anexa nr. 1;

b) Procedura de identificare a persoanelor fizice care pot beneficia de anularea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, potrivit prevederilor art. 4 din Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligaţii fiscale şi ale Legii nr. 225/2015 privind anularea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru anumite categorii de persoane fizice, prevăzută în anexa nr. 2;

c) Procedura de anulare, la cererea persoanei fizice, a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, potrivit prevederilor Legii nr. 225/2015 privind anularea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru anumite categorii de persoane fizice, prevăzută în anexa nr. 3;

d) modelul şi conţinutul cererii privind anularea Deciziei de impunere anuală pentru stabilirea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, prevăzută în anexa nr. 4;

e) Procedura pentru emiterea deciziilor de anulare a obligaţiilor fiscale în baza art. 5 din Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligaţii fiscale şi a prevederilor Legii nr. 225/2015 privind anularea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru anumite categorii de persoane fizice, prevăzută în anexa nr. 5;

f) modelul formularului „Decizie de anulare a obligaţiilor fiscale”, prevăzut în anexa nr. 6.

(2) Anexele nr. 1—6 fac parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2.

În toate cazurile prevăzute de Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligaţii fiscale şi de Legea nr. 225/2015 privind anularea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru anumite categorii de persoane fizice, procedura este aplicabilă şi la solicitarea contribuabilului.

Art. 3.

Direcţia generală de reglementare a colectării creanţelor bugetare, Direcţia generală proceduri pentru administrarea veniturilor, Direcţia generală coordonare inspecţie fiscală, Direcţia generală de tehnologia informaţiei, Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Bucureşti, direcţiile generale regionale ale finanţelor publice, precum şi organele fiscale din subordinea acestora vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Art. 4.

Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,

Mihai Gogancea-Vătăşoiu

ANEXA Nr. 1

PROCEDURĂ

privind întocmirea şi transmiterea de către structura de inspecţie fiscală a listei cu obligaţiile fiscale ce pot face obiectul anulării prevăzute de Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligaţii fiscale, cuprinse în decizii de impunere emise şi comunicate contribuabilului anterior intrării în vigoare a legii

În vederea întocmirii şi transmiterii către compartimentul cu atribuţii de evidenţă pe plătitori a listei cu obligaţiile fiscale ce pot face obiectul anulării prevăzute de Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligaţii fiscale, cuprinse în decizii de impunere privind sumele stabilite suplimentar urmare inspecţiei fiscale, emise şi comunicate contribuabilului, la nivelul structurii de inspecţie fiscală emitente a actelor administrativ-fiscale se va proceda după cum urmează:

a) vor fi identificate rapoartele de inspecţie fiscală şi actele administrativ-fiscale încheiate şi comunicate contribuabililor, urmare cărora au fost stabilite diferenţe suplimentare de obligaţii fiscale reprezentând impozite, taxe şi contribuţii de natura celor ce pot intra sub incidenţa Legii nr. 209/2015;

b) se va efectua o analiză a actelor identificate potrivit celor de mai sus, care va consta în verificarea constatărilor înscrise în acestea, în vederea stabilirii dacă diferenţele de obligaţii fiscale stabilite suplimentar sunt de natura celor ce pot intra sub incidenţa unuia dintre art. 1, 2 sau 3 din Legea nr. 209/2015;

c) în situaţia în care în decizia de impunere se regăsesc înscrise numai sume stabilite suplimentar de natura celor care pot intra sub incidenţa unuia dintre art. 1, 2 sau 3 din Legea nr. 209/2015, organul de inspecţie fiscală va completa lista prin preluarea integrală a sumei ce poate face obiectul anulării din decizia de impunere (atât obligaţia fiscală principală, cât şi cea accesorie);

d) în situaţia în care în totalul sumelor stabilite suplimentar prin decizia de impunere sunt cuprinse atât sume de natura celor ce pot intra sub incidenţa unuia dintre art. 1, 2 sau 3 din Legea nr. 209/2015, cât şi sume care nu intră sub incidenţa actului normativ respectiv, organul de inspecţie fiscală va proceda, pentru fiecare obligaţie fiscală în parte, la refacerea calculelor aferente sumei stabilite suplimentar, atât pentru obligaţia fiscală principală, cât şi pentru obligaţia fiscală accesorie. Acestea vor fi recalculate pentru aceeaşi perioada pentru care au fost calculate iniţial în decizia de impunere, astfel încât să se cuprindă în listă numai obligaţiile fiscale de natura celor ce pot face obiectul anulării conform Legii nr. 209/2015;

e) lista va fi întocmită de persoana responsabilă din cadrul organului de inspecţie fiscală şi avizată de şeful de serviciu şi de şeful de administraţie adjunct — inspecţie fiscală, şeful de administraţie adjunct — inspecţie fiscală contribuabili mijlocii sau directorul general adjunct — inspecţie fiscală (Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili — D.G.A.M.C.), după caz, urmând a fi comunicată compartimentului cu atribuţii de evidenţă pe plătitori din cadrul organului fiscal competent pentru administrarea contribuabilului. Nominalizarea persoanelor care vor duce la îndeplinire cele de mai sus se va face prin decizie a conducătorului organului fiscal (directorul general al Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili, şefii administraţiilor judeţene ale finanţelor publice, şefii administraţiilor finanţelor publice sectoriale, şeful Administraţiei Finanţelor Publice pentru Contribuabili Mijlocii);

f) în vederea identificării obligaţiilor fiscale conform celor de mai sus, respectiv a perioadei pentru care se poate proceda la anularea acestora, anterior transmiterii listei către compartimentul cu atribuţii de evidenţă pe plătitori, se va proceda la solicitarea avizului serviciului juridic în vederea confirmării faptului că obligaţiile în cauză identificate de organul de inspecţie fiscală pot face obiectul anulării din punctul de vedere al respectării prevederilor legale în ceea ce priveşte prescripţia;

g) în situaţia în care actele administrative fiscale identificate care cuprind obligaţii fiscale şi constatări ce se încadrează în prevederile Legii nr. 209/2015 se află în procedură de soluţionare a contestaţiilor la organul fiscal şi nu a fost pronunţată o decizie de soluţionare, organul de inspecţie fiscală va menţiona aceste aspecte în cuprinsul listei, compartimentul de evidenţă pe plătitor urmând să dispună asupra anulării obligaţiilor în cauză;

h) în ceea ce priveşte aplicarea prevederilor art. 3 din Legea nr. 209/2015, organul de inspecţie fiscală va proceda la identificarea diferenţelor de taxă pe valoarea adăugată de plată, aferentă veniturilor realizate din drepturi de proprietate intelectuală şi a obligaţiilor fiscale accesorii aferente, sens în care va întocmi o listă cu contribuabilii pentru care s-au stabilit astfel de sume. Lista va cuprinde informaţiile de la pct. 3 şi se transmite compartimentului cu atribuţii de evidenţă pe plătitori în vederea completării acesteia cu cuantumul sumelor rămase nestinse din acestea, până la data apariţiei acestei legi. În baza listei retransmise de compartimentul cu atribuţii de evidenţă pe plătitori, organul de inspecţie fiscală va proceda la verificarea exercitării, de către persoana impozabilă, a dreptului de deducere potrivit legii, în primul decont de taxă pe valoare adăugată depus după emiterea deciziei de impunere, numai pentru contribuabilii care înregistrează taxa pe valoare adăugată rămasă nestinsă. Ca urmare a acestor verificări, organul de inspecţie fiscală înscrie în listă taxa pe valoarea adăugată de plată ce poate face obiectul anulării şi o va transmite compartimentului cu atribuţii de evidenţă pe plătitori.

Ordinul nr. 2202/2015 al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în Legalis®