În Monitorul Oficial nr. 621 din 14 august a.c. a fost publicat Ordinul nr. 4456/2015 al Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice privind aprobarea Cadrului general de organizare şi funcţionare a structurilor parteneriale consultative pentru învăţământul profesional şi tehnic.


Această decizie este citată în lucrarea Codul de procedură penală. Comentariu pe articole , disponibilă acum în Legalis® . Accesează volumul!


În extras

Cadrul general de organizare şi funcţionare a comitetelor locale de dezvoltare a parteneriatului social

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

Art. 1.

Comitetul local de dezvoltare a parteneriatului social, denumit în continuare CLDPS, este structură partenerială consultativă, fără personalitate juridică, cu atribuţii în domeniul învăţământului profesional şi tehnic, care funcţionează în sprijinul inspectoratului şcolar judeţean/al Municipiului Bucureşti.

Art. 2.

Rolul consultativ al CLDPS se exercită prin acţiuni şi măsuri specifice de elaborare/monitorizare a documentelor de planificare strategică a ofertei de educaţie şi formare profesională prin sistemul de învăţământ profesional şi tehnic (ÎPT) la nivel judeţean/local, precum şi prin formulare de recomandări şi puncte de vedere, asistenţă şi colaborare în plan judeţean vizând domeniul educaţiei, formării profesionale şi dezvoltării resurselor umane, în condiţiile prevăzute de prezentul cadru general de organizare şi funcţionare.

Art. 3.

Obiectivul general al activităţii CLDPS este de a contribui, prin dialog social şi prin antrenarea răspunderii publice a celor implicaţi, la armonizarea politicilor, strategiilor şi acţiunilor concrete în domeniul educaţiei şi formării profesionale la nivelul învăţământului preuniversitar cu cerinţele complexe, generale sau specifice ale mediului economic, social şi cultural, la nivel judeţean şi local.

Art. 4.

Obiectivele specifice ale CLDPS sunt următoarele:

a) instituţionalizarea, diversificarea şi dezvoltarea parteneriatului social în educaţie şi formare profesională, la nivelul învăţământului preuniversitar;

b) identificarea comenzii sociale pentru învăţământul profesional şi tehnic şi a domeniilor prioritare pentru formarea profesională iniţială şi continuă;

c) corelarea ofertei educaţionale din învăţământul profesional şi tehnic cu comanda socială şi cu nevoile de dezvoltare personală şi profesională a beneficiarilor pregătirii profesionale;

d) creşterea capacităţii formării profesionale de a răspunde cerinţelor pieţei muncii, nevoilor de dezvoltare locală şi regională şi nevoilor individuale ale beneficiarilor;

e) optimizarea politicilor şi a strategiilor judeţene referitoare la resursele financiare, materiale şi umane necesare în educaţie şi formare profesională.

Art. 5.

(1) Atribuţiile CLDPS sunt:

a) oferă, la nivel judeţean, cadrul organizatoric pentru promovarea parteneriatului social în formarea profesională iniţială şi continuă, organizată prin unităţile de învăţământ;

b) monitorizează situaţia parteneriatului social la nivelul unităţilor de învăţământ, solicită şi propune soluţii de creştere a eficienţei acestuia;

c) elaborează/actualizează Planul local de acţiune pentru învăţământ (PLAI) – document de planificare strategică a ofertei de educaţie şi formare profesională prin sistemul de ÎPT la nivel judeţean; după avizarea de către CLDPS a PLAI, acest document este transmis spre aprobare consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti;

d) monitorizează implementarea planurilor de acţiune ale şcolilor (PAS) – documente de planificare strategică la nivelul unităţilor de învăţământ profesional şi tehnic;

e) analizează şi avizează propunerile prezentate de inspectoratul şcolar privind proiectele planurilor de şcolarizare pentru învăţământul profesional şi tehnic, pe unităţi de învăţământ, domenii de formare profesională şi calificări; avizul CLDPS este obligatoriu pentru documentaţia transmisă de inspectoratul şcolar spre aprobare ministrului educaţiei şi cercetării ştiinţifice, precum şi în cazul deciziilor care sunt în sfera lor de atribuţii;

f) furnizează inspectoratului şcolar judeţean/al Municipiului Bucureşti avizul consultativ privind oportunitatea autorizării unităţilor de învăţământ pentru un nou nivel de învăţământ/specializare/calificare profesională în vederea emiterii avizului conform al inspectorului şcolar general la cererea de evaluare externă;

g) participă, prin reprezentanţii desemnaţi, în cadrul comisiilor constituite cu ocazia desfăşurării examenelor de certificare a calificării absolvenţilor învăţământului profesional şi tehnic, conform reglementărilor Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice;

h) propune, din propria iniţiativă sau la solicitarea inspectoratului şcolar, modificarea/completarea Registrului naţional al calificărilor/nomenclatoarelor calificărilor profesionale, pentru calificări pentru care se organizează pregătirea prin învăţământul profesional şi tehnic;

i) facilitează încheierea de acorduri de colaborare pentru organizarea pregătirii practice a elevilor la operatorii economici;

j) se implică în realizarea consilierii, orientării şi informării privind cariera, în colaborare cu reprezentanţii instituţiilor cu atribuţii în acest domeniu;

k) identifică şi promovează acţiuni ce vizează tranziţia de la şcoală la locul de muncă a absolvenţilor de învăţământ profesional şi tehnic, în vederea realizării integrării socio-profesionale a acestora;

l) colaborează cu alte structuri judeţene/locale pentru elaborarea/actualizarea, monitorizarea şi implementarea de documente strategice în domeniul resurselor umane;

m) contribuie la elaborarea şi implementarea de proiecte de dezvoltare a învăţământului profesional şi tehnic la nivel naţional/regional/judeţean;

n) promovează proiectele iniţiate de unităţile de învăţământ ce vizează dezvoltarea resurselor umane şi colaborează cu unităţile de învăţământ în elaborarea şi implementarea acestora;

o) avizează curriculumul în dezvoltare locală (CDL) conform reglementărilor în vigoare;

p) alte atribuţii stabilite prin acorduri specifice.

(2) CLDPS are dreptul de a formula recomandări în domeniul educaţiei şi formării profesionale şi al dezvoltării resurselor umane, în relaţia cu autorităţile locale şi alte instituţii, în condiţiile prezentului cadru general de organizare şi funcţionare.