În Monitorul Oficial nr. 599 din 7 august a.c. a fost publicat Ordinul nr. 4624/2015 Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice pentru modificarea anexei nr. 1 la Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor care oferă activitate extraşcolară, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.567/2011.


Această decizie este citată în lucrarea Codul de procedură penală. Comentariu pe articole , disponibilă acum în Legalis® . Accesează volumul!


În extras

REGULAMENT privind organizarea şi funcţionarea palatelor şi cluburilor copiilor

CAPITOLUL I – Organizarea activităţii

Art. 1

(1) Palatele şi cluburile copiilor sunt unităţi de învăţământ de stat, cu personalitate juridică, specializate în activităţi extraşcolare, în cadrul cărora se desfăşoară acţiuni instructiv-educative specifice, prin care se aprofundează şi se diversifică cunoştinţe, se formează, se dezvoltă şi se exersează competenţe potrivit vocaţiei şi opţiunii copiilor şi se valorifică timpul liber al copiilor prin implicarea lor în proiecte educative.

(2) Unitatea de învăţământ de stat cu personalitate juridică din sistemul naţional de învăţământ îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:

a) are un act de înfiinţare: ordin de ministru/orice alt act emis în acest sens şi respectă prevederile legislaţiei în vigoare;

b) dispune de patrimoniu în proprietate publică/privată sau prin administrare/comodat/închiriere (sediu, dotări corespunzătoare, adresă);

c) are cod de identificare fiscală (CIF);

d) are ştampilă cu stema României şi denumirea Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice;

e) are cont în Trezoreria Statului;

f) are buget şi contabilitate proprie organizată potrivit prevederilor Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi altor prevederi ale legislaţiei în vigoare.

(3) Un club al copiilor se constituie ca unitate de învăţământ cu personalitate juridică cu minimum 800 de copii înscrişi şi cu respectarea prevederilor alin. (2).

(4) La nivel judeţean pot funcţiona şi structuri fără personalitate juridică arondate palatelor/cluburilor copiilor.

(5) Structura menţionată la alin. (4) se constituie din una până la 6 norme didactice.

Art. 2

(1) Denumirile oficiale ale acestor unităţi de învăţământ sunt: palatul copiilor, clubul copiilor şi Palatul Naţional al Copiilor din Bucureşti.

(2) Denumirea palatul copiilor se atribuie unităţii de învăţământ specializate în activităţi extraşcolare situate în oraşul reşedinţă de judeţ.

(3) Denumirea clubul copiilor se atribuie unităţilor de învăţământ specializate în activităţi extraşcolare situate în alte localităţi decât oraşul reşedinţă de judeţ şi în sectoarele municipiului Bucureşti.

(4) Denumirea Palatul Naţional al Copiilor din Bucureşti se atribuie unităţii de învăţământ specializate în activităţi extraşcolare situate în municipiul Bucureşti.

Art. 3

(1) Palatele şi cluburile copiilor se înfiinţează prin decizia inspectorului şcolar general, în baza hotărârii consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar şi cu aprobarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice.

(2) La nivelul municipiului Bucureşti funcţionează câte un club al copiilor în fiecare sector.

(3) Pot funcţiona cluburi ale copiilor în localităţile în care numărul copiilor cuprinşi într-o formă de învăţământ – preşcolar, primar, gimnazial, liceal – este de cel puţin 1.000.

(4) În localităţile în care numărul copiilor şcolarizaţi este mai mic de 1000, inspectoratul şcolar poate înfiinţa structuri arondate palatelor/cluburilor, la solicitarea comunităţii locale, în baza hotărârii consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar şi cu aprobarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice.

(5) Organizarea reţelei şcolare a palatelor şi cluburilor copiilor se realizează de către inspectoratele şcolare cu aprobarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, procesul de organizare implicând înfiinţare/desfiinţare/fuziune/divizare, conform legislaţiei în vigoare şi criteriilor stabilite prin metodologie.

(6) Palatul, cluburile copiilor şi structurile sunt subordonate inspectoratului şcolar.

(7) La nivelul municipiului Bucureşti, cluburile copiilor sunt subordonate Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti.

(8) Palatul Naţional al Copiilor din Bucureşti este subordonat direct Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, prin direcţia generală care coordonează activitatea educativă extraşcolară.

(9) Arondarea unui club al copiilor, care îşi pierde personalitatea juridică, la palatul copiilor sau la alt club al copiilor din judeţul respectiv se realizează de către inspectoratul şcolar, în baza hotărârii consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar şi cu aprobarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice.

(10) La nivelul municipiului Bucureşti, arondarea unui club al copiilor, care îşi pierde personalitatea juridică, la un alt club al copiilor se realizează de către Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, în baza hotărârii consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar şi cu aprobarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice.

(11) Palatul Naţional al Copiilor din Bucureşti, palatele şi cluburile copiilor, unităţile de învăţământ preuniversitar şi alte unităţi de învăţământ autorizate să funcţioneze provizoriu/acreditate, potrivit legislaţiei în vigoare, în furnizarea de activităţi extraşcolare se pot asocia, prin parteneriate contractuale, în consorţii şcolare, conform prevederilor legale în vigoare.

Art. 4

(1) În baza prezentului regulament, a actelor normative care reglementează drepturile şi obligaţiile beneficiarilor primari ai educaţiei şi ale personalului din palatele şi cluburile copiilor, palatele şi cluburile copiilor îşi elaborează propriul regulament de organizare şi funcţionare.

(2) Regulamentul de organizare şi funcţionare a palatului/clubului copiilor conţine reglementări specifice fiecărui palat/club al copiilor, inclusiv cele referitoare la frecventarea cursurilor de către preşcolari şi elevi.

(3) Proiectul regulamentului de organizare şi funcţionare a palatului/clubului copiilor se elaborează de către un colectiv de lucru, coordonat de un cadru didactic. Din colectivul de lucru, numit prin hotărârea consiliului de administraţie, fac parte şi reprezentanţi ai părinţilor/tutorilor legal instituiţi.

(4) Proiectul regulamentului de organizare şi funcţionare a palatului/clubului copiilor se supune, spre dezbatere, în consiliul reprezentativ al părinţilor/tutorilor legal instituiţi/asociaţiei părinţilor, în consiliul profesoral, la care participă cu drept de vot şi personalul didactic auxiliar şi nedidactic.

(5) Regulamentul de organizare şi funcţionare a palatului/clubului copiilor, precum şi modificările ulterioare ale acestuia se aprobă, prin hotărâre, de către consiliul de administraţie.

(6) După aprobare, regulamentul de organizare şi funcţionare a palatului/clubului copiilor se înregistrează la secretariatul palatului/clubului copiilor. Pentru aducerea la cunoştinţa personalului palatului/clubului copiilor, a părinţilor/tutorilor legal instituiţi şi a elevilor, regulamentul intern de organizare şi funcţionare a palatului/clubului copiilor se afişează la avizier.

Profesorii coordonatori ai cercurilor din palatul/clubul copiilor au obligaţia de a prezenta elevilor şi părinţilor/tutorilor legal instituiţi regulamentul de organizare şi funcţionare. Personalul palatului/clubului copiilor, părinţii, tutorii legal instituiţi şi elevii majori îşi vor asuma, prin semnătură, faptul că au fost informaţi referitor la prevederile regulamentului intern de organizare şi funcţionare a palatului/clubului copiilor.

(7) Respectarea regulamentului de organizare şi funcţionare a palatului/clubului copiilor este obligatorie. Nerespectarea acestuia constituie abatere şi se sancţionează conform prevederilor legale.

(8) Regulamentul de organizare şi funcţionare a palatului/clubului copiilor poate fi revizuit anual, în termen de cel mult 30 de zile de la începutul fiecărui an şcolar.

(9) Regulamentul intern de organizare şi funcţionare al palatului/clubului copiilor conţine dispoziţiile obligatorii prevăzute la art. 242 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi în contractele colective de muncă aplicabile şi se aprobă prin hotărâre a consiliului de administraţie, după consultarea reprezentanţilor organizaţiilor sindicale din palatul/clubul copiilor, afiliate la federaţiile sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate învăţământ preuniversitar din palatul/clubul copiilor.

Art. 5

Palatul Naţional al Copiilor din Bucureşti, palatele şi cluburile copiilor au următoarele competenţe:

a) asigură activitatea extraşcolară/activitatea educativă nonformală a preşcolarilor şi elevilor;

b) atestă competenţele de comunicare, lingvistice, artistice, tehnice, sportive, digitale, civice, antreprenoriale dobândite de copiii care au frecventat cercurile de profil din cadrul acestor unităţi de învăţământ, în baza reglementărilor prevăzute la art. 13;

c) organizează activităţi extraşcolare la nivel local, judeţean, regional, naţional şi internaţional;

d) pot sprijini programe tip Şcoală după şcoală organizate în unităţi de învăţământ, în calitate de furnizori de activităţi extraşcolare/activitatea educativă nonformală;

e) oferă consultanţă, consiliere şi asistenţă în domeniul activităţii educative nonformale/activităţii extraşcolare;

f) desfăşoară activităţi de mentorat în domeniul activităţilor extraşcolare/activităţii educative nonformale;

g) organizează cursuri de formare, simpozioane, ateliere de lucru în diverse domenii ale activităţilor extraşcolare/activităţii educative nonformale;

h) elaborează suporturi de cursuri de formare, materiale didactice auxiliare, ghiduri metodologice, studii de cercetare, programe şcolare etc. în domeniul activităţilor extraşcolare/activităţii educative nonformale;

i) colaborează cu instituţii guvernamentale şi nonguvernamentale acreditate în furnizarea programelor de formare cu credite transferabile, în diverse domenii ale activităţilor extraşcolare/activităţii educative nonformale;

j) modifică profilul şi denumirea cercurilor, cu avizul inspectoratului şcolar judeţean/Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti/Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice – pentru Palatul Naţional al Copiilor şi cu respectarea altor prevederi legale în vigoare;

k) palatul copiilor coordonează activitatea educativă de specialitate a cluburilor copiilor la nivel judeţean;

l) Palatul Naţional al Copiilor din Bucureşti coordonează activitatea educativă de specialitate a cluburilor copiilor din municipiul Bucureşti.