În Monitorul Oficial nr. 587 din 5 august a.c. a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 606/2015 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 626/1998 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Feroviare Române – AFER, precum şi pentru modificarea anexei nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 21/2015 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor.


Cea mai așteptată lucrare a acestui an. Codul de procedură penală. Comentariu pe articole , disponibilă acum în Legalis® . Accesează volumul!


În extras

Art. I.

Hotărârea Guvernului nr. 626/1998 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Feroviare Române – AFER, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 373 din 1 octombrie 1998, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

  1. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 1

(1) Autoritatea Feroviară Română, denumită în continuare AFER, instituţie publică finanţată integral din venituri proprii, este organism tehnic specializat al Ministerului Transporturilor, în domeniul feroviar şi de transport cu metroul.

(2) Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română, denumită în continuare ASFR, este organismul din cadrul AFER care îndeplineşte toate atribuţiile autorităţii de siguranţă definite la art. 3 lit. g) şi art. 16 alin. (2) din Legea nr. 55/2006 privind siguranţa feroviară, cu modificările şi completările ulterioare.

(3) Organismul Notificat Feroviar Român, denumit în continuare ONFR, este organismul din cadrul AFER care îndeplineşte toate atribuţiile unui organism notificat definit la art. 16 alin. (6) din Legea nr. 55/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale organismului desemnat în conformitate cu prevederile art. 17 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 877/2010 privind interoperabilitatea sistemului feroviar, cu modificările ulterioare.

(4) Organismul de Licenţe Feroviare Român, denumit în continuare OLFR, este organismul din cadrul AFER care îndeplineşte toate atribuţiile autorităţii responsabile cu acordarea licenţelor de transport feroviar din România, în conformitate cu prevederile art. 29 alin. (3) din Legea nr. 55/2006, cu modificările şi completările ulterioare.

(5) AFER asigură organismelor prevăzute la alin. (2)- (4) independenţa funcţională şi decizională, respectarea şi punerea în aplicare a deciziilor, în condiţiile legii, cu excepţia cazurilor când se aduce atingere intereselor statului sau ale entităţii.

(6) AFER, precum şi organismele prevăzute la alin. (2)- (4) efectuează activităţi specifice date în competenţa lor prin acte normative.

(7) Atribuţiile şi modul de organizare şi funcţionare ale AFER sunt stabilite în regulamentul de organizare şi funcţionare prevăzut în anexa nr. 1.

(8) Atribuţiile ASFR sunt stabilite în regulamentul de organizare şi funcţionare prevăzut în anexa nr. 1 la Regulamentul de organizare şi funcţionare al AFER.

(9) Atribuţiile ONFR sunt stabilite în regulamentul de organizare şi funcţionare prevăzut în anexa nr. 2 la Regulamentul de organizare şi funcţionare al AFER.

(10) Atribuţiile OLFR sunt stabilite în regulamentul de organizare şi funcţionare prevăzut în anexa nr. 3 la Regulamentul de organizare şi funcţionare al AFER.

(11) AFER este finanţată din venituri proprii realizate din prestaţii de servicii specifice pe bază de tarife stabilite în condiţiile legii, precum şi din desfăşurarea altor activităţi privind valorificarea unor produse din activităţi proprii şi conexe, chirii, prestaţii editoriale, studii, proiecte, expertize tehnice, lucrări, alte prestări de servicii, exploatări ale unor bunuri pe care le are în administrare şi altele asemenea, în conformitate cu reglementările în vigoare

(12) Veniturile încasate de organismele independente prevăzute la alin. (2)- (4), conform prestaţiilor proprii, se evidenţiază la poziţii distincte în bugetul AFER şi se utilizează exclusiv pentru finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale acestora.”

  1. La articolul 4, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„ (3) Directorii organismelor independente prevăzute la art. 1 alin. (2)-(4) şi 3 persoane din rândul specialiştilor din învăţământul superior acreditat selectaţi cu respectarea prevederilor legale privind garanţiile de independenţă şi imparţialitate sunt membri în Consiliul de conducere al AFER.”

  1. Articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 5

(1) Conducerea executivă a fiecăruia dintre organismele independente prevăzute la art. 1 alin. (2)-(4) este exercitată de un director selectat conform art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2015 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul feroviar.

(2) Selectarea persoanei pentru funcţia de director se face în condiţiile legii şi cu respectarea următoarelor criterii:

a) este cetăţean român;

b) cunoaşte limba română;

c) cunoaşte o limbă străină de circulaţie internaţională;

d) are capacitate deplină de exerciţiu;

e) are o stare de sănătate şi psihologică corespunzătoare, atestată pe baza adeverinţei medicale şi psihologice eliberate de unităţile sanitare abilitate;

f) a absolvit studii superioare de lungă durată dovedite cu diplomă;

g) are experienţă profesională de cel puţin 15 ani în sistemul feroviar (instituţie/organism/direcţie/servicii de specialitate, administrator de infrastructură feroviară sau operator de transport feroviar), din care cel puţin 4 ani vechime într-o funcţie de conducere;

h) nu a fost sancţionat disciplinar pentru fapte ce ar fi creat prejudicii de imagine angajatorului;

i) nu a fost condamnat definitiv pentru săvârşirea unei infracţiuni contra umanităţii, contra statului ori contra autorităţii, de serviciu sau în legătură cu serviciul, care împiedică înfăptuirea justiţiei, de fals ori a unor fapte de corupţie sau a unei infracţiuni săvârşite cu intenţie, care ar face-o incompatibilă cu exercitarea funcţiei, potrivit legii;

j) nu se află într-o situaţie de incompatibilitate şi/sau conflict de interese, potrivit legii, respectiv este independent faţă de oricare dintre celelalte organisme independente prevăzute la art. 1 alin. (2)-(4) şi faţă de orice operator de transport feroviar, administrator/gestionar de infrastructură feroviară, solicitant şi entitate achizitoare – pentru director ASFR sau faţă de orice operator de transport feroviar, administrator/gestionar de infrastructură feroviară, solicitant de certificare şi entitate achizitoare – pentru director ONFR sau faţă de orice operatori de transport feroviar, administrator/gestionar de infrastructură feroviară sau de operatori economici care efectuează astfel de servicii şi entitate achizitoare – pentru director OLFR.

(3) Directorii celor 3 organisme sunt desemnaţi din rândul candidaţilor selectaţi în condiţiile legii şi în baza criteriilor prevăzute la alin. (2) de persoana juridică specializată în recrutarea resurselor umane, potrivit legislaţiei în vigoare.

(4) Persoanele desemnate în urma selecţiei prevăzute la alin. (1) sunt numite în funcţie, în condiţiile legii, în termen de maximum 30 de zile de la data finalizării concursului/ examenului.

(5) Durata mandatului directorului de organism este de 4 ani. Mandatul directorului de organism poate fi prelungit o singură dată.

(6) Mandatul de director de organism încetează la expirarea duratei, prin demisie, prin deces, în cazul apariţiei unui conflict de interese sau în cazurile şi condiţiile prevăzute de lege.

(7) Salarizarea directorului de organism se stabileşte în condiţiile legii.”

  1. Articolul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 10

În exercitarea atribuţiilor de control şi inspecţie de stat, personalul de specialitate al ASFR are drept de acces şi control pe toate mijloacele de transport feroviar şi pe metrou, inclusiv în cabina de conducere a acestora, în unităţile cu specific feroviar care funcţionează sub autoritatea sau în subordinea Ministerului Transporturilor, în unităţile operatorilor de transport feroviar, în unităţile administratorului şi gestionarilor de infrastructură feroviară, linii ferate industriale ori material rulant, precum şi în unităţile operatorilor economici care furnizează produse sau prestează servicii pentru calea ferată şi metrou, pe baza legitimaţiei speciale emise şi în condiţiile stabilite prin decizie a directorului ASFR.”

  1. La anexa nr. 1, articolul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 2

AFER este instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Transporturilor, finanţată integral din venituri proprii, care îşi desfăşoară activitatea potrivit reglementărilor în vigoare şi ale prezentului regulament de organizare şi funcţionare.”

  1. La anexa nr. 1, articolul 31 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 31

În cadrul AFER funcţionează 3 organisme independente, prevăzute de Legea nr. 55/2006, cu modificările şi completările ulterioare, ale căror atribuţii sunt prevăzute în anexele nr. 1-3 care fac parte integrantă din prezentul regulament de organizare şi funcţionare.”

  1. La anexa nr. 1, articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 4

(1) AFER, prin compartimentele sale, îndeplineşte, în conformitate cu reglementările în vigoare, următoarele atribuţii:

a) asigură supravegherea respectării Regulamentului (CE) nr. 1.371/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind drepturile şi obligaţiile călătorilor din transportul feroviar, ca organism responsabil cu aplicarea acestuia, desemnat la nivel naţional;

b) asigură asistenţa juridică şi de resurse umane şi efectuează servicii economico-financiare, tehnico-administrative, de asigurare a tehnicii de calcul, funcţionării şi gestionării bazelor de date, precum şi gestionarea patrimoniului pentru organismele independente prevăzute la art. 1 alin. (2)-(4) din prezenta hotărâre;

c) elaborează Regulamentul-cadru pentru efectuarea transportului de persoane cu trenurile de metrou;

d) efectuează instruirea periodică în vederea atestării, pentru personalul cu responsabilităţi în cadrul sistemelor de management al calităţii, mediului, securităţii şi sănătăţii ocupaţionale, precum şi al altora asemenea, din unităţile de construire, reparare, întreţinere, verificare tehnică şi exploatare a materialului rulant şi a infrastructurii feroviare şi din alte domenii pentru care a fost acreditată la nivel naţional;

e) asigură identificarea, desemnarea infrastructurilor critice feroviare naţionale şi evaluarea necesităţii de a îmbunătăţi protecţia acestora, cu scopul creşterii capacităţii de asigurare a stabilităţii, securităţii şi siguranţei sistemelor economico-sociale şi protecţiei persoanelor;

f) efectuează activităţi specifice de dezvoltare experimentală şi inovare în domeniul transportului feroviar, cu metroul şi urban pe şine, finanţate din venituri proprii, prin programe naţionale sau fonduri europene de cercetare-dezvoltare ori similare şi asigură diseminarea acestora;

g) efectuează controlul privind siguranţa circulaţiei pentru:

(i) căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic;

(ii) reţelele care funcţional sunt separate de sistemul feroviar şi care sunt destinate numai exploatării unor servicii de călători locale, urbane sau suburbane, precum şi la operatorii de transport feroviar care funcţionează exclusiv pe aceste reţele;

(iii) serviciile speciale de transport feroviar;

h) acordă asistenţă tehnică de specialitate şi efectuează expertize tehnice;

i) elaborează normative, specificaţii şi alte reglementări specifice, aferente domeniului transportului feroviar, cu metroul şi urban pe şine, conform obiectului de activitate;

j) asigură evidenţa şi păstrarea normelor, reglementărilor, specificaţiilor, instrucţiunilor, metodologiilor, procedurilor şi prescripţiilor aferente domeniului său de activitate;

k) editează, traduce, multiplică, tipăreşte şi comercializează reglementări tehnice, publicaţii şi lucrări proprii, specifice transportului feroviar, cu metroul şi urban pe şine;

l) publică trimestrial lista cuprinzând persoanele juridice şi fizice cărora AFER, ASFR, ONFR şi OLFR le-au eliberat, retras sau suspendat licenţe, permise, certificate, atestate, autorizaţii, documente de omologare ori altele asemenea;

m) asigură reprezentarea cu experţi din organismele şi compartimentele sale, după caz, la comitetele/grupurile de lucru ale organismelor europene coordonatoare şi la alte acţiuni internaţionale din domeniul său de activitate;

n) efectuează omologarea tehnică a vehiculelor de transport urban pe şine, certifică şi/sau omologhează echipamentele, piesele de schimb şi materialele de exploatare pentru vehiculele fabricate în ţară ori importate, precum şi componentele utilizate la construirea, repararea, întreţinerea şi exploatarea vehiculelor, infrastructurii aferente transportului urban pe şine şi, după caz, emite agremente tehnice;

o) autorizează şi supraveghează din punct de vedere tehnic furnizorii de produse/servicii în domeniul transportului urban pe şine;

p) autorizează/atestă laboratoarele de încercări, precum şi standurile şi dispozitivele speciale, destinate verificării şi încercării produselor utilizate în activităţile de construire, modernizare, întreţinere şi de reparare a tramvaielor, a căii de rulare şi a sistemului de energoalimentare a acestora;

q) acordă consiliere de specialitate conform obiectului specific de activitate.

(2) AFER, prin compartimentele sale, poate exercita şi alte atribuţii specifice domeniului său de activitate, date în competenţa sa prin acte normative.”