În Monitorul Oficial nr. 439 din 19 iunie a.c. a fost publicată Decizia nr. 304/2015 a Consiliului Naţional al Audiovizualului privind procedura de acordare, modificare, prelungire a valabilităţii şi de cedare a licenţei şi a deciziei de autorizare audiovizuală digitală pentru difuzarea în sistem digital terestru.


Cea mai așteptată lucrare a acestui an. Codul de procedură penală. Comentariu pe articole va fi disponibilă în Legalis® din luna iulie. Rezervă acum accesul la acest volum


În extras

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

Art. 1.

(1) În sensul prezentei decizii, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele înţelesuri:

a) CNA — Consiliul Naţional al Audiovizualului;

b) ANCOM — Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii;

c) ARMA — Asociaţia Română pentru Măsurarea Audienţelor;

d) reprezentant — reprezentantul legal sau orice persoană împuternicită de acesta să angajeze solicitantul în relaţia cu CNA;

e) serviciu de televiziune terestră analogică — serviciu de programe de televiziune care se difuzează pe cale radioelectrică terestră în baza unei licenţe audiovizuale analogice.

(2) În cuprinsul prezentei decizii sunt, de asemenea, aplicabile definiţiile prevăzute la art. 1 şi art. 44 alin. (12) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea audiovizualului.

Art. 2.

În scopul difuzării serviciilor de programe în sistem digital terestru, prezenta decizie stabileşte:

a) criteriile şi modalităţile de eliberare a licenţelor audiovizuale digitale în cadrul procesului de trecere de la televiziunea analogică terestră la televiziunea digitală terestră;

b) procedura de acordare prin concurs a licenţelor audiovizuale digitale terestre.

CAPITOLUL II

Criteriile şi modalităţile de eliberare a licenţei audiovizuale digitale în cadrul procesului de trecere de la televiziunea analogică terestră la televiziunea digitală terestră

Art. 3.

(1) Radiodifuzorii prevăzuţi la art. 52 alin. (2) din Legea audiovizualului pot solicita eliberarea unei/unor licenţe audiovizuale digitale în vederea difuzării serviciului/serviciilor de televiziune difuzat/e în sistem analogic terestru. Licenţa audiovizuală digitală se eliberează prin decizia Consiliului, în baza criteriilor prevăzute în prezenta decizie.

(2) Dosarul de solicitare va conţine următoarele documente:

a) cerere, conform formularului-tip prevăzut în anexa nr. 1, cu precizarea multiplexului digital în care intenţionează să se încadreze, formatul video utilizat, 16/9 sau 4/3, rezoluţia imaginii, standard definiţie sau înaltă definiţie, furnizarea altor servicii multimedia asociate serviciului de programe;

b) licenţa audiovizuală analogică, în original;

c) decizia de autorizare, în original;

d) declaraţii notariale, eliberate la momentul solicitării, privind datele necesare, în conformitate cu prevederile art. 54 alin. (1) lit. b) coroborat cu art. 44 şi 51 din Legea audiovizualului;

e) structura serviciului de programe, conform formularului-tip prevăzut în anexa nr. 1;

f) grila de program pentru un interval de o săptămână, clasificarea emisiunilor pe tipuri de program şi procentele alocate acestora;

g) elementele de identificare a serviciului de programe, sigla postului prezentată grafic sau înregistrată pe suport electronic;

h) lista serviciilor de programe pe care solicitantul le difuzează, precum şi a publicaţiilor editate de acesta, dacă este cazul;

і) certificatul de atestare fiscală al solicitantului.

(3) Solicitantul persoană română care are calitatea de comerciant va anexa la dosarul de solicitare şi certificatul constatator eliberat de oficiul registrului comerţului cu cel mult 30 de zile înainte de înregistrarea dosarului, care să precizeze obiectul de activitate şi structura acţionariatului existent la momentul solicitării licenţei audiovizuale, în original.

(4) Solicitantul persoană juridică română care nu are calitatea de comerciant va anexa la dosarul de solicitare şi certificatul de înregistrare fiscală, în copie, precum şi certificatul de înscriere în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor sau în Registrul federaţiilor, după caz, în copie.

(5) Solicitanţii persoane străine cu sediul principal în statele membre ale Uniunii Europene sau ale Spaţiului Economic European vor anexa la dosarul de solicitare şi următoarele documente:

a) documentele echivalente celor prevăzute la alin. (3) sau la alin. (4), după caz; documentul echivalent celui prevăzut la alin. (2) lit. b) se depune în traducere legalizată;

b) desemnarea unei persoane împuternicite să angajeze răspunderea solicitantului în relaţia cu CNA şi adresa de contact aleasă a acesteia de pe teritoriul României.

(6) Solicitantul va depune odată cu dosarul de solicitare prevăzut la alin. (2) şi structura serviciului de programe.

(7) În cazul în care dosarul de solicitare este incomplet sau prezintă documente într-o formă inadecvată, Biroul licenţe autorizări va cere solicitantului completarea dosarului, comunicându-i ce documente sunt necesare pentru aceasta, condiţiile în care trebuie depuse şi termenul de completare, îndeplinirea condiţiilor privind documentele necesare şi termenele de depunere se certifică solicitantului de Biroul licenţe autorizări.

Art. 4.

Dezbaterea publică a solicitării are loc în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii dosarului de solicitare; solicitanţii vor fi informaţi cu privire la data dezbaterii.

Art. 5.

La dezbaterea publică solicitanţii pot fi reprezentaţi de o echipă formată din cel mult 5 persoane împuternicite să furnizeze membrilor Consiliului explicaţii privind aspecte editoriale, tehnice şi manageriale în noul context digital.

Art. 6.

(1) După audierea solicitanţilor, Consiliul acordă licenţe audiovizuale digitale, având în vedere capacitatea multiplexului pentru care radiodifuzorul a optat, precum şi respectarea prevederilor legale în domeniul audiovizual, îndeosebi în ce priveşte:

a) drepturile fundamentale ale omului şi protecţia minorilor;

b) pluralismul politic şi social, diversitatea culturală, lingvistică şi religioasă;

c) informarea corectă, educarea şi divertismentul publicului;

d) promovarea culturii şi protejarea limbii române, a culturii şi a limbilor minorităţilor naţionale;

e) practicile care împiedică libera concurenţă.

(2) De asemenea, în luarea deciziei, Consiliul va ţine cont şi de următoarele criterii:

a) structura serviciului de programe;

b) zona de acoperire a serviciului de programe în sistem analogic terestru, raportată la zona de acoperire a multiplexului;

c) indicele anual de audienţă măsurat potrivit procedurii stabilite la art. 45 din Legea audiovizualului şi comunicat CNA de către ARMA, în cazul multiplexurilor cu acoperire naţională;

d) situaţia exploatării celorlalte licenţe pe care le deţine solicitantul, dacă este cazul;

e) experienţa în domeniul audiovizual, situaţia sancţiunilor aplicate, raportarea la acestea şi măsurile luate privind intrarea în legalitate, acolo unde este cazul;

f) durata cotidiană de difuzare a serviciului de programe şi, în cadrul acesteia, ponderea ştirilor, informaţiilor, reportajelor, interviurilor, dezbaterilor privind evenimente din viaţa economică, socială, culturală şi politică a comunităţii din zona de acoperire a serviciului de programe, în cazul serviciilor de televiziune locale şi regionale.

Art. 7.

Decizia de acordare a licenţei audiovizuale digitale se aduce la cunoştinţă publică.

Art. 8.

Difuzarea serviciului de programe de televiziune în sistem digital terestru poate începe numai după obţinerea deciziei de autorizare audiovizuală.

CAPITOLUL III

Procedura şi condiţiile de acordare prin concurs a licenţei audiovizuale digitale terestre

Art. 9.

(1) Difuzarea unui serviciu de programe în sistem digital terestru se poate face numai în baza licenţei audiovizuale digitale.

(2) Licenţele audiovizuale digitale se acordă prin concurs. Solicitanţii pot propune fie difuzarea unui serviciu de programe care la data solicitării se difuzează printr-o reţea de comunicaţii electronice, altfel decât terestru, fie difuzarea unui nou serviciu de programe.

Art. 10.

(1) Dosarul de solicitare va conţine următoarele documente:

a) cerere, conform formularului-tip prevăzut în anexa nr. 1, cu precizarea multiplexului în care intenţionează să se încadreze;

b) licenţa audiovizuală în baza căreia difuzează serviciul de programe, în copie;

c) proiectul editorial conţinând formatul de principiu al serviciului de programe, procentele rezervate operelor europene, în condiţiile precizate la art. 22 şi 24 din Legea audiovizualului, enumerarea, descrierea şi clasificarea emisiunilor pe tipuri de program, cu precizarea ponderii diferitelor genuri de programe informative, culturale, educative şi de divertisment, sursele exterioare de programe, alte argumente ce pot fi utile în susţinerea proiectului editorial;

d) proiectul tehnic şi date ce pot fi utile în susţinerea proiectului tehnic; se va mai preciza formatul video utilizat, 16/9 sau 4/3, rezoluţia imaginii, standard definiţie sau înaltă definiţie, furnizarea altor servicii multimedia asociate serviciului de programe;

e) proiectul financiar conţinând sursele şi planul de finanţare, valoarea iniţială a investiţiei, resursele publicitare şi

rentabilitatea previzionată, alte elemente care să permită aprecierea capacităţii de susţinere financiară a proiectului;

f) structura serviciului de programe, în conformitate cu proiectul editorial, înscrisă în anexa nr. 1;

g) elementele de identificare a serviciului de programe, sigla postului prezentată grafic sau înregistrată pe suport electronic;

h) lista serviciilor de programe pe care solicitantul le difuzează, precum şi a publicaţiilor editate de acesta, dacă este cazul;

i) declaraţii notariale, eliberate la momentul solicitării, privind datele necesare, în conformitate cu prevederile art. 54 alin. (1) lit. b) coroborat cu art. 44 şi 51 din Legea audiovizualului, precum şi certificatele fiscale sau dovada de acordare de facilităţi fiscale prevăzute la art. 51 din Legea audiovizualului.

(2) Solicitantul persoană română care are calitatea de comerciant va anexa la dosarul de solicitare şi următoarele documente:

a) certificatul de înregistrare la oficiul registrului comerţului al persoanei juridice sau, după caz, al persoanei fizice autorizate, al asociaţiei familiale autorizate, al întreprinderii individuale ori al întreprinderii familiale, în copie;

b) actul constitutiv, cu toate modificările şi completările ulterioare, însoţit de certificate de înscriere menţiuni, în copie;

c) certificatul constatator eliberat de oficiul registrului comerţului, cu cel mult 30 de zile înainte de înregistrarea dosarului, care să precizeze obiectul de activitate şi structura acţionariatului existent la momentul solicitării licenţei audiovizuale, în original; în condiţiile în care în structura acţionariatului există acţionari persoane juridice, direct sau indirect, se vor depune documente oficiale care să ateste acţionariatul acestora până la ultima persoană fizică;

d) dovada calităţii de reprezentant legal al solicitantului;

e) actul de identitate al solicitantului persoană fizică autorizată, în copie.

(3) Solicitantul persoană juridică română care nu are calitatea de comerciant va anexa la dosarul de solicitare şi următoarele documente:

a) certificatul de înregistrare fiscală, în copie, precum şi certificatul de înscriere în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor sau în Registrul federaţiilor, după caz, în copie;

b) actul de înfiinţare, cu toate modificările şi completările ulterioare, în copie;

c) dovada calităţii de reprezentant legal al solicitantului.

(4) Solicitanţii persoane străine cu sediul principal în statele membre ale Uniunii Europene sau ale Spaţiului Economic European vor anexa la dosarul de solicitare şi următoarele documente:

a) documentele echivalente celor prevăzute la alin. (2) lit. a) şi b) sau la alin. (3) lit. a) şi b), după caz; documentul echivalent celui prevăzut la alin. (1) lit. b) se depune în traducere legalizată;

b) desemnarea unei persoane împuternicite să angajeze răspunderea solicitantului în relaţia cu CNA şi adresa de contact aleasă a acesteia de pe teritoriul României.

(5) În cazul în care dosarul de solicitare este incomplet sau prezintă documente într-o formă inadecvată, Biroul licenţe autorizări va cere solicitantului completarea dosarului, comunicându-i ce documente sunt necesare pentru aceasta,

condiţiile în care trebuie depuse şi termenul de completare, Îndeplinirea condiţiilor privind documentele necesare şi termenele de depunere se certifică solicitantului de Biroul licenţe autorizări.

(6) Cererea prevăzută la alin. (1) lit. a) este respinsă în situaţia neîndeplinirii termenelor de depunere sau de completare a documentelor şi a condiţiilor în care trebuie depuse documentele ce însoţesc cererea, indicate de Biroul licenţe autorizări.