În Monitorul Oficial nr. 298 din 24 mai 2013 a fost publicat Ordinul nr. 65/2013 al ministrului Afacerilor Interne pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Direcţiei Schengen.

În cadrul Regulamentului de organizare şi funcţionare a Direcţiei Schengen se arată:

Dispoziţii generale


Timp de 10 zile puteti evalua GRATUIT continutul Bibliotecii Legislative Legalis 2.0. Legislatie consolidata, Jurisprudenta romaneasca si europeana, Doctrina, Reviste online, Bibliografie


Art. 1

(1) Direcţia Schengen reprezintă structura de specialitate din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, denumit în continuare MAI, fără personalitate juridică, cu competenţă teritorială generală privind coordonarea activităţilor unităţilor din aparatul central, a instituţiilor şi structurilor aflate în subordinea sau coordonarea MAI, pentru gestionarea politicilor Uniunii Europene în domeniile corespunzătoare acquis-ului Schengen şi a fondurilor europene, precum şi punerea în aplicare a legislaţiei care reglementează gestionarea acestor domenii de activitate.

(2) Direcţia Schengen coordonează şi monitorizează, la nivelul MAI, îndeplinirea tuturor condiţiilor necesare aplicării integrale a prevederilor Acordului Schengen privind eliminarea treptată a controalelor la frontierele comune şi ale Convenţiei de aplicare a acestuia, precum şi a celorlalte prevederi specifice acquis-ului Schengen, definit prin actele legislative europene.

Art. 2

(1) Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin, Direcţia Schengen are competenţă teritorială generală. Direcţia Schengen coordonează, îndrumă şi controlează, pe linie de specialitate, activitatea structurilor de profil, a instituţiilor şi autorităţilor centrale şi teritoriale, aflate în subordonarea sau coordonarea MAI.

(2) Direcţia Schengen avizează oportunitatea înfiinţării, reorganizării sau desfiinţării structurilor aflate în subordinea sau coordonarea MAI.

(3) Pentru coordonarea măsurilor specifice necesare pentru ocuparea posturilor vacante din structurile de profil ale instituţiilor sau ale structurilor aflate în subordinea ori coordonarea MAI, Direcţia Schengen desfăşoară următoarele activităţi:

a) participă la procedura de recrutare, selecţie şi organizare a concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante;

b) avizează bibliografia şi tematica de concurs;

c) desemnează reprezentanţi în cadrul comisiilor de concurs şi de soluţionare a contestaţiilor şi monitorizează procedurile de concurs.

Art. 3

(1) Pentru îndeplinirea atribuţiilor şi realizarea obiectivelor stabilite în domeniul de competenţă, Direcţia Schengen colaborează, potrivit prevederilor legale în vigoare, cu instituţii şi organisme interne şi internaţionale. În acest scop, Direcţia Schengen este abilitată să menţină legătura cu Ministerul Afacerilor Externe, denumit în continuare MAE, cu misiunile diplomatice ale României din străinătate, cu misiunile diplomatice străine acreditate în ţara noastră, cu alte ministere şi instituţii din administraţia publică centrală şi locală, cu comisiile de specialitate ale Parlamentului României, cu Secretariatul Consiliului Suprem de Apărare a Ţării şi cu Administraţia Prezidenţială.

(2) Direcţia Schengen este structura de contact din cadrul MAI pentru instituţiile similare din alte state şi pentru instituţiile şi organismele Uniunii Europene, în domeniul de competenţă.

Atribuţiile Direcţiei Schengen

Art. 6

Direcţia Schengen asigură coordonarea unitară a procesului de elaborare şi implementare a politicilor UE şi obligaţiilor României în următoarele domenii de competenţă: procesul de aderare a României la spaţiul Schengen şi participarea la mecanismul de evaluare Schengen, managementul frontierei, vize, gestionarea presiunii migratorii şi combaterea imigraţiei ilegale, readmisie, cooperare poliţienească transfrontalieră, sisteme informatice Schengen şi protecţia datelor cu caracter personal, fonduri externe nerambursabile.

Art. 7

Direcţia Schengen are următoarele atribuţii:

a) coordonează armonizarea cadrului instituţional şi a capacităţii administrative de gestionare şi implementare a cerinţelor şi recomandărilor UE în domeniul Schengen;

b) monitorizează şi evaluează stadiul îndeplinirii angajamentelor asumate de către autorităţile române şi progresele înregistrate în domeniul Schengen;

c) coordonează procesul de elaborare şi implementare a politicilor, strategiilor şi programelor din domeniul de competenţă;

d) contribuie la elaborarea/monitorizează la nivelul direcţiei programele şi planurile asumate la nivelul Guvernului, precum şi alte planuri sectoriale cu sarcini pe domeniul de competenţă al MAI;

e) execută activităţi de control, sprijin şi îndrumare la nivelul structurilor cu atribuţii în domeniul Schengen, constituite la nivelul instituţiilor şi structurilor aflate în subordinea/coordonarea MAI, pe linia aplicării unitare şi eficiente a actelor normative în materie rezultate din transpunerea acquis-ului Schengen;

f) planifică, organizează, coordonează şi participă la misiunile de evaluare Schengen, în cooperare cu Secretariatul General al Consiliului UE şi statele membre UE, în cadrul procesului periodic de evaluare Schengen;

g) planifică, organizează şi coordonează, la nivel naţional, misiunile de evaluare naţională Schengen desfăşurate, inclusiv în baza hotărârilor Comisiei Naţionale de Autoevaluare Schengen, şi elaborează rapoarte, analize şi sinteze în urma acestora, pentru informarea Comisiei naţionale şi a conducerii MAI;

h) asigură îndeplinirea atribuţiilor ce revin MAI în calitate de autoritate responsabilă pentru Programul general „Solidaritatea şi gestionarea fluxurilor migratorii“, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 1.506/2007 privind abilitarea Ministerului Afacerilor Interne de a gestiona fondurile acordate României prin Programul general „Solidaritatea şi gestionarea fluxurilor migratorii“;

i) asigură îndeplinirea atribuţiilor de autoritate de implementare pentru proiectele cu finanţare Phare şi Facilitatea de tranziţie pentru structurile MAI din domeniul ordinii şi siguranţei publice;

j) asigură îndeplinirea atribuţiilor de operator de program pentru Mecanismul financiar norvegian pentru domeniul „Cooperarea în spaţiul Schengen şi combaterea crimei organizate şi a infracţionalităţii transfrontaliere“;

k) îndeplineşte atribuţii specifice în calitate de autoritate competentă pentru Facilitatea Schengen, prevăzute la art. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 895/2007 privind stabilirea cadrului instituţional pentru planificarea financiară, coordonarea, implementarea şi auditarea utilizării fondurilor acordate României prin Facilitatea Schengen, cu modificările şi completările ulterioare;

l) este organism intermediar la nivelul MAI, pentru Facilitatea Schengen, conform art. 17 din Hotărârea Guvernului nr. 895/2007, cu modificările şi completările ulterioare;

m) asigură îndeplinirea atribuţiilor ce revin MAI în calitate de autoritate responsabilă pentru viitoarele instrumente financiare din cadrul financiar 2014–2020, pentru domeniul ordinii şi siguranţei publice;

n) este punct de contact pentru orice alte organisme şi instituţii care pot avea calitatea de surse de finanţare externă în domeniul ordinii şi siguranţei publice;

o) este membru în comitetul de monitorizare pentru Programul de cooperare elveţiano-român.