Ministerul Transporturilor a publicat in data de 18 februarie 2013 un proiect de ordonanta de urgenta pentru modificarea Legii 289/2005 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea fenomenului infractional in domeniul transportului pe calea ferata.

În cadrul notei de fundamentare se arata că în perioada 2005-2012 au fost înregistrate un număr mare de sustrageri de elemente ale infrastructurii feroviare publice şi private, rămase în majoritatea cazurilor neidentificate. Acest fenomen a devenit acut în perioada ultimilor ani şi a afectat direct infrastructuri feroviare recent modernizate pentru care au fost cheltuite importante sume atât din fonduri externe, cât şi de la bugetul de stat.

Schimbări preconizate

Prin intervenţia legislativă se are în vedere creşterea minimului special prevăzut de lege la unele infracţiuni după cum urmează:

a) de la 2 la 4 ani pentru infracţiunea de distrugere, degradare ori aducere în stare de neîntrebuinţare a căii ferate, a materialului rulant, precum şi a instalaţiilor, accesoriilor sau a altor componente ale acestora, prevăzută la art. 5 alin. (1) din lege;

b) de la 3 la 5 ani pentru infracţiunea de sustragere de componente ale căii ferate, de bunuri din vagoanele care sunt în compunerea unui tren aflat în circulaţie sau programat pentru circulaţie, prevăzută la art. 6 alin. (1) din lege.

Având în vedere efectele gravităţii faptelor, se reglementează, totodată, aplicarea obligatorie a pedepsei complementare a interzicerii unor drepturi, instanţa de judecată urmând să aplice o pedeapsă şi să dispună în mod obligatoriu a interzicerii unuia sau mai multor drepturi dintre cele prevăzute de art. 64 dinCodul penal.