Consiliul Superior al Magistraturii, în sedinta extraordinara, si-a însusit princiipiile Rezolutiei privind starea financiara si situatia administrativa a instantelor judecatoresti si parchetelor de pe lânga acestea, ca rezultat al analizarii efectelor subfinantarii sistemului judiciar dupa rectificarea bugetara

Principiile sunt: 

– asigurarea independentei efective a sistemului judiciar prin administrarea bugetului instantelor judecatoresti de catre Înalta Curte de Casatie si Justitie;

– înlaturarea discrepantelor si discriminarilor privind salarizarea magistratilor si a personalului auxiliar;

– readucerea la bugetele instantelor judecatoresti si parchetelor a sumelor provenite din taxele judiciare de timbru si timbru judiciar;

– respectarea principiului universal al independentei judecatorilor si procurorilor prin garantarea unui statut stabil si predictibil din punct de vedere material, cu respectarea standardelor internationale în materie;

– stabilirea unui prag minim de cel putin 1% din produsul intern brut pentru bugetul instantelor judecatoresti si parchetelor. 

Consiliul Superior al Magistraturii a hotarât convocarea adunarilor generale ale instantelor si parchetelor de pe lânga acestea în perioada 24-29 aprilie 2009, pentru a se pronunta cu privire la textul Rezolutiei.

Sedinta extraordinara a Plenului Consiliul Superior al Magistraturii a fost convocata în considerarea solicitarii a peste 80 de adunari generale ale instantelor, precum si a asociatiilor profesionale ale judecatorilor, care releva într-un punct de vedere comun ca activitatea instantelor poate intra în blocaj datorita subfinantarii sistemului judiciar.

Asociatiile profesionale ale procurorilor au comunicat ca sunt solidare cu demersul initiat de judecatori, pe care îl sustin în totalitate.

Rezolutia este structurata pe trei capitole – finantarea puterii judecatoresti, statutul magistratului si autoadministrarea si descentralizarea administrativa, pentru asigurarea functionarii eficiente a instantelor judecatoresti si a parchetelor.