O serie de luari de pozitie recente si evolutii îngrijoratoare în sistemul judiciar impun precizarea punctului de vedere al Ministerului Justitiei si Libertatilor Cetatenesti (MJLC) pe marginea unor subiecte de interes.

Proiectele de coduri

Proiectele de coduri au fost înaintate de MJLC catre Guvern dupa finalizarea lor, în urma unor dezbateri publice desfasurate pe parcursul anului 2008.

Proiectele codurilor au fost înaintate de Guvern în Parlament pentru dezbatere parlamentara. Calitatea si modalitatea dezbaterii au fost stabilite în cadrul unei întâlniri de lucru desfasurate sub înaltul patronaj al Presedintelui României, la care au mai luat parte Presedintele Senatului, Primul Ministru, Presedintele Camerei Deputatilor, Presedintii Comisiilor Juridice din cele doua Camere, Presedintele Înaltei Curti de Casatie si Justitie, Presedintele Curtii Constitutionale, Presedintele CSM, Procurorul General, Procurorul Sef DNA, parlamentari din partidele Coalitiei, membri ai Guvernului, ministrul Justitiei si Libertatilor Cetatenesti.

În cadrul întâlnirii, ministrul JLC a avansat propunerea unei a doua dezbateri publice a proiectelor codurilor, urmata de adoptarea lor prin asumarea raspunderii de catre Guvern asupra unui proiect unic care sa înglobeze textele celor patru coduri.

Aceasta metoda ar fi permis adoptarea proiectelor înainte de raportul din vara si asigurarea unei a doua dezbateri publice.

Hotarârea luata în final, pe baza consultarii participantilor, a fost de a se transmite proiectele în Parlament pentru dezbaterea lor pâna la 15 mai 2009, urmata de asumarea raspunderii Guvernului pe proiectele rezultate din lucrarile Comisiilor parlamentare speciale. Acest termen a fost reconfirmat prin decizia de astazi a Coalitiei, în legatura cu codurile civil si penal.

Dezbaterile parlamentare au fost deschise tuturor celor interesati, inclusiv organizatiilor neguvernamentale, care îsi pot formula propuneri de amendamente.

Pe parcursul ultimelor doua luni, lucrarile comisiilor au avansat substantial la codurile civil si penal, iar continuarea dezbaterilor în acest ritm ar fi creat premisele finalizarii tuturor proiectelor pâna la raportul de tara din vara, chiar daca termenul fixat initial ar fi fost usor depasit.

MJLC a luat act de decizia Coalitiei de a se decala dezbaterea codurilor de procedura în toamna.

Obtinerea unor texte de calitate, printr-un efort concentrat si sustinut, într-un orizont previzibil de timp, pe cât posibil înainte de raportul din vara, ar fi fost situatia ideala.

Adoptarea unor coduri de calitate va contribui la avansarea modernizarii sistemului judiciar si în final la schimbarea la fata a Justitiei, în folosul cetatenilor României.

 

Sistemul de salarizare

De mai multi ani, sistemul judiciar se confrunta nu numai cu proceduri greoaie, dar si cu incoerenta în sistemul de salarizare.

Aceasta incoerenta provine deopotriva din modificarile legislative frecvente si necorelate si din jurisprudenta neunitara si excesiva în materie. Depasirea limitelor autoritatii judecatoresti în aceasta privinta a pus Guvernele în imposibilitatea previzionarii sumelor necesare salarizarii si a condus la aparitia arieratelor.

MJLC a luat act de decizia Coalitiei de a se adopta o lege unica de salarizare pe întreg sectorul bugetar si va continua sa participe activ la grupul de lucru constituit în acest sens la Ministerul Muncii Familiei si Protectiei Sociale.

Pe de alta parte, sistemul judiciar are nevoie urgenta de reguli privind salarizarea pentru a se pune capat valului de procese intentate statului de catre magistrati si alti salariati.

MJLC apreciaza ca este nevoie de un dialog urgent Executiv – Legislativ – CSM  pentru a se stabili modalitatea si termenele de stingere a arieratelor acumulate în ultimii ani în sistemul judiciar.

Sistemul judiciar trebuie în acelasi timp sa accepte faptul ca toate categoriile socio-profesionale trebuie sa se încadreze în eforturile bugetare impuse de actuala situatie economica.

 

Resursele umane

Criza de resurse umane este o alta vulnerabilitate a sistemului judiciar, remarcata si prin precedentul raport de tara.

S-au luat masuri pentru accelerarea recrutarilor în sistem si ministerul pregateste împreuna cu CSM-ul alte masuri, dar recrutarile trebuie sa pastreze standardele de calitate profesionala. Este vital sa evitam dezechilibrarea sistemului prin provocarea unui val de pensionari greu de compensat pe termen scurt prin recrutari.

De aceea, este nevoie de un mesaj politic fara echivoc din partea Executivului si a Legislativului privind stabilitatea si predictibilitatea statututului magistratilor din perspectiva regimului pensiei. Ponderea Coalitiei în Parlament permite o astfel de coordonare a mesajelor.

 

Evaluarea Comisiei Europene

În curând vom primi vizitele de evaluare ale Comisiei Europene. Vom avea, spre deosebire de alti ani, trei misiuni de evaluare în lunile mai si iunie.

Aceasta arata importanta deosebita pe care Comisia Europeana o acorda raportului de tara din vara.

MJLC considera ca se impune concentrarea si concertarea actiunilor tuturor institutiilor statului pentru obtinerea unui raport de tara pozitiv, care sa deschida perspectiva ridicarii monitorizarii într-un orizont previzibil.

De aceea, MJLC avanseaza propunerea de a se încheia rapid un Pact National pentru Justitie, care sa garanteze îndeplinirea obiectivelor de mai sus, indiferent de evolutiile politice si economice interne.

 

Catalin Predoiu, ministrul Justitiei si Libertatilor Cetatenesti