Guvernul a aprobat o Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr. 273/2004 privind regimul juridic al adoptiei
Ordonanta de urgenta prevede o reglementare care, raspunzând Deciziei Curtii Constitutionale nr. 369/2008, prin care unele prevederi din Legea nr. 273/2004 au fost declarate neconstitutionale, respecta, în acelasi timp, principiul garantarii confidentialitatii în ceea ce priveste datele de identificare ale adoptatorului (sau, dupa caz, ale familiei adoptatoare), precum si în ceea ce priveste identitatea parintilor firesti.
Conventia europeana în materia adoptiei de copii, încheiata la Strasbourg la 24 aprilie 1967 si la care România a aderat prin Legea nr. 15/1993, prevede, în art. 20, exigentele pentru asigurarea confidentialitatii asupra datelor si informatiilor care privesc viata privata atat a parintilor firesti ai copilului, cat si a viitorilor adoptatori.
Respectand acest principiu si conceptia generala a Legii nr. 273/2004, noul act normativ va da posibilitatea instantei judecatoresti ca, in anumite conditii si cu respectarea confidentialitatii asupra datelor continute in dosarul de adoptie, sa poata solicita din nou consimtamantul parintilor firesti, in cea de-a treia etapa a procedurii adoptiei, si anume in faza de incuviintare propriu-zisa a acesteia, astfel cum a impus Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 369/2008.
– prima etapa – deschiderea procedurii adoptiei, ocupandu-se de relatia copil –parinti firesti, este gestionata de instanta din raza teritoriala a domiciliului initial al copilului, care se afla fie la parintii firesti, fie in centrul de plasament, fie in alta institutie de ocrotire.
– a doua etapa judiciara – solutionarea cererii de incredintare in vederea adoptiei – este de competenta aceleiasi instante ca si in cazul primei etape.
– a treia etapa – a incuviintarii propriu-zise a adoptiei – priveste adoptia din perspective relatiei copilului cu posibilul adoptator. Competenta apartine instantei de la domiciliul adoptatorilor.
Avand in vedere ca in practica este posibil ca, dupa deschiderea procedurii adoptiei interne a copilului, sa inceteze motivul care au determinat imposibilitatea la acel moment a exprimarii de catre parintele firesc a consimtamantului – de exemplu prin stabilirea paternitatii, prin aparitia celui declarat mort sau disparut, prin ridicarea interdictiei sau incetarea oricarei alte cauze care l-a impiedicat sa-si manifeste vointa – s-a reglementat o procedura de revizuire a hotararii judecatoresti de deschidere a procedurii adoptiei, in cadrul careia instanta sa aiba posibilitatea sa reevalueze, cu concursul directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului, efectele noului context familial asupra situatiei copilului (care poate antrena modificari majore in starea sociala, materiala, educationala etc. care a determinat masura de protectie), astfel incat instanta sa aiba toate elementele esentiale pentru a stabili daca adoptia ramane, in continuare, cea mai adecvata masura de protectie si daca mentine sau nu hotararea de deschidere a procedurii adoptiei.