Rapoartele vizeaza recunoasterea reciproca a hotarârilor judecatoresti între statele membre UE, competenta Eurojust si Reteaua Judiciara Europeana

Cele trei rapoarte din domeniul justitiei si afacerilor interne apartin doamnei Renate Weber (ALDE, România), domnului Armando França (PSE, Portugalia) si doamnei Sylvia-Yvonne Kaufmann (GUE/NGL, Germania).

1. Raportul Weber | Europarlamentarul roman Renate Weber (ALDE) a prezentat in cadrul plenarei raportul cu privire la propunerea – initiata de 14 state membre în ianuarie 2008 – de întarire a competentelor Eurojust. Propunerea de decizie se refera la compozitia Eurojust, competentele si statutul membrilor nationali si ale personalului Eurojust.Eurojust este agentia europeana pentru coordonarea actiunilor de combatere a terorismului si a criminalitatii grave transfrontaliere în interiorul UE. Sustinând necesitatea întaririi capacitatii de actiune si coordonare a Eurojust, deputatul european Renate Weber a declarat ca trebuie sa se garanteze ca „Eurojust nu va deveni un super-procuror general european.”

Echilibru între competentele Eurojust si cele nationale
Potrivit raportorului, amendamentele propuse de Parlamentul European reprezinta „un echilibru corespunzator între puterile Eurojust si cele ale membrilor sai nationali, pe de o parte, si drepturile inculpatilor, pe de alta parte. De aceea, mai multe amendamente pe care le-am propus au ca obiectiv cresterea nivelului de protectie a drepturilor procedurale, precum dreptul la aparare, dreptul la un proces corect, dreptul de a fi informat si accesul la justitie în cazul unei investigatii abuzive.”
Protectia datelor personale si drepturile acuzatilor
Pentru a garanta tratarea adecvata a datelor personale transmise organizatiilor internationale si tarilor terte, este necesara crearea unui mecanism de evaluare care sa garanteze protectia acestor date.În raport se solicita sa se tina cont de drepturile acuzatilor si ale victimelor atunci când se stabileste care stat membru este cel mai potrivit pentru a desfasura cercetarea penala sau pentru a lua alte masuri de aplicare a legii. Raportorul PE a afirmat ca “este nevoie sa se gaseasca un echilibru real între exercitarea puterilor Eurojust si drepturile persoanelor suspecte de a fi comis infractiuni.”De asemenea, se solicita adoptarea cat mai curând posibil de catre Consiliu a deciziei-cadru privind protectia datelor personale prelucrate în contextul cooperarii politienesti si judiciare în materie penala.
Rolul Parlamentului European
Raportorul PE si-a exprimat preocuparea cu privire la rolul PE în relatia cu Eurojust din cauza incertitudinii legata de Tratatul de la Lisabona: „Faptul ca nu stim care va fi soarta Tratatului de la Lisabona nu face decât sa întareasca aceasta îngrijorare. Cu toate acestea, nu exista nici o prevedere în actuala legislatie comunitara care sa împiedice Parlamentul sa aiba o functie activa în supravegherea activitatii Eurojust. Este în întregime o problema de vointa politica si sper sincer ca acestui Parlament i se va permite sa îsi faca treaba.”

2. Raportul França | Acest raport urmareste stabilirea unor masuri comune pentru recunoasterea reciproca si executarea hotarârilor judecatoresti într-o tara membra a UE diferita de cea care a luat hotarâ0rea, în cazul în care persoana în cauza nu este prezenta.

3. Raportul Kaufmann | Acest raport se refera la consolidarea Retelei Judiciare Europene pentru a asigura cooperarea juridica dintre statele membre.

Sursa:Juridice.ro