În Monitorul Oficial nr. 646 din 23 august a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Transporturilor nr. 655/2016 pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Comisiei de atestare, disciplină și soluționare a contestațiilor.
Acces non-stop la legislație actualizată
În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii
În extras
REGULAMENT de organizare și funcționare a Comisiei de atestare, disciplină și soluționare a contestațiilor
Art. 1.
Comisia de atestare, disciplină și soluționare a contestațiilor, denumită în continuare Comisia, își desfășoară activitatea în subordinea ministrului transporturilor.
Art. 2.
(1) Comisia are în componență 9 membri, cu mandat de 4 ani, după cum urmează:
a) secretarul de stat din cadrul Ministerului Transporturilor care coordonează domeniul infrastructurii rutiere, în calitate de președinte al Comisiei;
b) 8 membri, din cadrul Ministerului Transporturilor și al instituțiilor din subordinea și/sau din coordonarea sa, precum și membri din cadrul altor instituții și/sau din mediul universitar și/sau academic.
(2) În cazul în care unul sau mai mulți membri nu pot participa din motive întemeiate la ședințele Comisiei, aceștia sunt înlocuiți de membri supleanți.
(3) Președintele comisiei va fi înlocuit de un alt secretar de stat din cadrul Ministerului Transporturilor, împuternicit de ministrul transporturilor.
(4) Membrii și membrii supleanți prevăzuți la alin. (1) și (2) sunt numiți prin ordin al ministrului transporturilor, pe baza propunerilor conducătorilor structurilor, instituțiilor sau organizațiilor din care aceștia provin.
(5) Lista structurilor, instituțiilor și organizațiilor invitate să nominalizeze membri în Comisie se aprobă de secretarul de stat din cadrul Ministerului Transporturilor care coordonează domeniul infrastructurii rutiere, la propunerea justificată a Autorității Rutiere Române – A.R.R.
(6) Comisia este legal constituită numai cu condiția prezenței celor 9 membri sau a supleanților acestora.
Art. 3.
(1) În intervalul de 4 ani, mandatul unui membru al Comisiei încetează în următoarele situații:
a) când membrul respectiv pierde calitatea avută la momentul desemnării;
b) prin demisie;
c) ca urmare a neparticipării la lucrările Comisiei timp de 3 luni consecutiv.
(2) Pentru ocuparea locului rămas vacant se va emite un ordin de ministru pentru perioada rămasă din mandatul de 4 ani.
Art. 4.
Comisia se organizează și funcționează potrivit prezentului regulament.
Art. 5.
(1) Comisia îndeplinește următoarele atribuții:
a) elaborează tematica examenului organizat în vederea atestării calității de auditor/inspector de siguranță rutieră;
b) stabilește subiectele examenului organizat în vederea atestării calității de auditor/inspector de siguranță rutieră;
c) examinează candidații în vederea atestării ca auditor de siguranță rutieră;
d) verifică îndeplinirea condițiilor legale și atestă calitatea de auditor de siguranță rutieră pentru persoanele prevăzute la art. 25 alin. (1) din Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
e) recunoaște certificatul emis de autoritatea competentă din statul de origine, în cazul cetățeanului unui stat membru al Uniunii Europene sau al unui stat aparținând Spațiului Economic European ori al Confederației Elvețiene, care a dobândit calitatea de auditor de siguranță rutieră în unul dintre aceste state și în baza căruia cetățeanul exercită legal profesia, potrivit prevederilor Legii nr. 200/2004 privind recunoașterea diplomelor și calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările și completările ulterioare;
f) aprobă înscrierea în Registrul auditorilor de siguranță rutieră a persoanelor care au fost declarate admise la examenul organizat în vederea obținerii atestatului de auditor de siguranță rutieră, precum și a persoanelor prevăzute la lit. d) și e);
g) comunică Autorității Rutiere Române – A.R.R. numele și datele de identificare ale persoanelor care au primit aprobarea prevăzută la lit. f) în vederea înscrierii acestora în Registrul auditorilor/inspectorilor de siguranță rutieră;
h) notifică, prin secretariatul Comisiei, denumit în continuare secretariat, persoanelor prevăzute la lit. f) decizia motivată, în cazul în care Comisia nu aprobă înscrierea în Registrul auditorilor de siguranță rutieră, în termen de 15 zile de la adoptarea deciziei;
i) analizează și soluționează, în condițiile legii, în termen de 30 de zile, contestațiile formulate de investitorul/administratorul drumului împotriva dispozițiilor și recomandărilor din raportul de evaluare de impact asupra siguranței rutiere/audit de siguranță rutieră/inspecție de siguranță rutieră și emite decizii în acest sens;
j) soluționează sesizările privind nerespectarea principiului independenței auditorului de siguranță rutieră față de investitor, proiectant, executant sau administratorul drumului, după caz;
k) soluționează contestațiile auditorilor de siguranță rutieră la deciziile privind sancțiunile disciplinare aplicate de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. acestora, în termen de maximum 30 de zile, și emite o decizie în acest sens.
(2) În exercitarea atribuțiilor prevăzute la alin. (1), Comisia emite decizii.
(3) Deciziile se supun la vot și se adoptă cu majoritate simplă.
Art. 6.
Președintele Comisiei îndeplinește următoarele atribuții principale:
a) convoacă, prin intermediul secretariatului, ședințele acesteia;
b) prezidează și conduce ședințele Comisiei;
c) în scopul realizării atribuțiilor Comisiei, stabilește sarcinile ce revin fiecărui membru al Comisiei și termenul pentru realizarea acestora;
d) reprezintă Comisia în relațiile cu persoanele fizice și juridice;
e) semnează deciziile Comisiei.
Art. 7.
Comisia se întrunește ori de câte ori este necesar, la convocarea președintelui. Convocarea se va efectua prin secretariat și va fi însoțită de ordinea de zi.
Art. 8.
(1) Membrii Comisiei își păstrează calitatea pe care o au în cadrul autorităților/instituțiilor de la care provin, precum și toate drepturile ce decurg din această calitate.
(2) Membrii Comisiei care dețin și calitatea de auditori de siguranță rutieră nu pot desfășura activități de evaluare de impact asupra siguranței rutiere, de audit de siguranță rutieră sau de inspecție de siguranță rutieră, în perioada pentru care sunt nominalizați ca membri în Comisie.
Art. 9.
(1) Membrii și/sau membrii supleanți participanți la activitățile Comisiei sunt remunerați cu o indemnizație lunară în cuantum de 20% din salariul lunar brut al directorului general al Autorității Rutiere Române – A.R.R., cu excepția lunilor în care Comisia nu se reunește.
(2) Plata indemnizațiilor va fi suportată din bugetul Autorității Rutiere Române – A.R.R.
Art. 10.
Taxele practicate de către Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. pentru activitățile legate de înscrierea în vederea susținerii examenului, examinarea de atestare ca auditor de siguranță rutieră și pentru eliberarea atestatelor de auditorii de siguranță rutieră sunt, după cum urmează:
– înscrierea în vederea susținerii examenului și pentru examinarea de atestare ca auditor de siguranță rutieră – 400 lei/persoană;
– eliberarea atestatului de auditor de siguranță rutieră – 100 lei/persoană.
Art. 11.
(1) În desfășurarea activității, Comisia este asistată de un secretariat cu activitate permanentă, organizat ca structură distinctă în cadrul Autorității Rutiere Române – A.R.R. formată din 3 angajați numiți prin decizie a directorului general;
(2) Secretariatul are următoarele atribuții principale:
a) pregătește și distribuie materialele necesare bunei desfășurări a ședințelor Comisiei;
b) primește și înregistrează orice documente destinate Comisiei;
c) îndeplinește procedurile de citare a părților în cazul cercetării abaterilor disciplinare și soluționării contestațiilor la raportul de evaluare de impact/audit/inspecție de siguranță rutieră;
d) redactează minuta ședințelor Comisiei și deciziile acesteia;
e) înregistrează, gestionează și arhivează corespondența, documentele legate de activitatea Comisiei, minutele ședințelor și deciziile Comisiei;
f) întocmește și păstrează registrul unic de înregistrare a documentelor legate de activitatea Comisiei și registrul unic de înregistrare a deciziilor Comisiei.
Art. 12.
(1) Președintele convoacă, prin secretariat, ședințele Comisiei, în baza documentelor primite la secretariat.
(2) Convocarea ședinței Comisiei se face cu cel puțin 5 zile lucrătoare în avans.
(3) Membrii comisiei sunt obligați să își confirme prezența cu cel puțin două zile lucrătoare înainte de data stabilită pentru ședință.
Art. 13.
(1) În vederea soluționării contestațiilor depuse potrivit art. 14 alin. (1) și art. 22 alin. (1) din Legea nr. 265/2008, republicată, cu modificările și completările ulterioare, președintele desemnează 3 membri, în scopul întocmirii unui referat asupra contestației sau situației investigate.
(2) Membrii desemnați să elaboreze referatul prevăzut la alin. (1) pot solicita, în scris, contestatarului, auditorului și/sau terților, furnizarea de materiale/documente și/sau precizări suplimentare, pentru clarificarea aspectelor contestate sau investigate.
(3) Referatul trebuie finalizat și prezentat în plenul Comisiei în maximum 20 de zile de la data înregistrării contestației.
(4) Pe baza referatului, Comisia adoptă decizia privind soluționarea contestației, care se comunică Autorității Rutiere Române – A.R.R., contestatarului și auditorului/inspectorului de siguranță rutieră.
(5) Un exemplar original al deciziei se anexează la raportul contestat potrivit art. 14 alin. (1) din Legea nr. 265/2008, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
(6) Prevederile deciziei Comisiei au caracter obligatoriu pentru părțile implicate.
(7) Termenul prevăzut la alin. (3) nu poate fi depășit. În cazul în care materialele/documentele și/sau precizările solicitate conform alin. (2) nu sunt primite în termen, Comisia va decide în lipsa acestora.
Art. 14.
Secretariatul comunică decizia Comisiei celor interesați în vederea ducerii la îndeplinire a măsurilor dispuse și, dacă este cazul, aplicării măsurilor de sancționare prevăzute de legislația în vigoare.