În Monitorul Oficial nr. 203 din 18 martie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 291/2016 al Ministerului Sănătății privind aprobarea Normelor de igienă pentru saloanele/centrele de bronzare.
În extras
CAPITOLUL I
Prevederi generale
Art. 1.
Obiectivul prezentelor norme îl reprezintă protecția utilizatorilor aparatelor de bronzat în scopuri cosmetice față de efectele nocive ale radiației ultraviolete artificiale.
Art. 2.
Prezentele norme se aplică unităților care utilizează aparate de bronzat, denumite și solare, care sunt folosite de populație în scopuri cosmetice.
Art. 3.
În înțelesul prezentelor norme, termenii de mai jos se definesc astfel:
a) emițător de ultraviolete, denumit în continuare emițător UV – sursă de radiație concepută pentru a emite energie electromagnetică neionizantă cu lungimi de undă între 250 nm și 400 nm. Radiația UV este de tipul UVA și UVB;
b) aparat de bronzat/solar – sistem care constă din una sau mai multe emițătoare de UV folosite în scopul efectuării unui tratament cosmetic individual de bronzare;
c) salon/centru de bronzare – spațiu amenajat dotat cu unul sau mai multe solare destinate utilizatorilor/clienților;
d) expunere accidentală – radiație în exces la care este expusă o persoană în condițiile în care solarul este corect instalat, întreținut și utilizat;
e) aparat UV tip 1 – aparat care conține un emițător UV, astfel încât efectul biologic este cauzat de radiațiile cu lungimi de undă mai mari de 320 nm și caracterizat printr-o iradianță relativ ridicată în domeniul cuprins între 320 nm și 400 nm;
f) aparat UV tip 2 – aparat care conține un emițător UV, astfel încât efectul biologic este cauzat de radiațiile cu lungimi de undă mai mici sau mai mari de 320 nm și caracterizat printr-o iradianță relativ ridicată în domeniul cuprins între 320 nm și 400 nm;
g) aparat UV tip 3 – aparat care conține un emițător UV, astfel încât efectul biologic este cauzat de radiațiile cu lungimi de undă mai mici sau mai mari de 320 nm și caracterizat printr-o iradianță limitată pe toată banda de radiații UV;
h) aparat UV tip 4 – aparat care conține un emițător UV, astfel încât efectul biologic este cauzat în principal de radiațiile cu lungimi de undă mai mici de 320 nm;
i) utilizator/client – persoană care solicită servicii de bronzare artificială;
j) iradianța efectivă totală a radiației UV – însumarea iradianțelor (doza de radiație raportată la suprafață) ponderate pe întreg spectrul UV;
k) personal specializat – personal care a absolvit cursuri în domeniu și a obținut un certificat de instruire;
l) reacții secundare – reacțiile de tip cutanat și/sau ocular ce pot apărea ca efect nedorit în timpul procesului de expunere la radiații ultraviolete sau ulterior procesului de bronzare;
m) plan de dozare specific – o succesiune de ședințe de bronzare adaptată fiecărui client care include obligatoriu o ședință inițială și o ședință finală, stabilite de comun acord între client și personalul specializat.
CAPITOLUL II
Caracteristici tehnice pe care trebuie să le îndeplinească aparatura utilizată în saloanele/centrele de bronzare
Art. 4.
În scopul evitării posibilului impact negativ asupra sănătății populației, titularul aparatului de bronzat/solarului trebuie să se asigure că sunt îndeplinite următoarele condiții:
a) iradianța efectivă totală nu trebuie să depășească 0,3 W/m2;
solarul/aparatul de bronzat trebuie să fie marcat cu tipul de UV: UV x, unde x este 1, 2 sau 3. Aparatele care conțin emițătoare UV înlocuibile trebuie să aibă o indicație referitoare la tipul de emițătoare recomandate pentru utilizare;
c) în saloanele/centrele de bronzare nu sunt permise solarele de tip UV 4;
d) aparatul de bronzat/solarul trebuie să fie prevăzut cu o carte tehnică în care să fie descris modul de folosire a aparatului, programele de expunere recomandate, să fie specificate duratele și intervalele ședințelor de expunere, numărul maxim de expuneri recomandate în cursul unui an;
e) componentele de schimb (tuburi UV, filtre, reflectoare etc.) se vor înlocui numai cu tipurile recomandate de producător;
f) dacă tipul de solar permite o distanță variabilă a persoanei iradiate față de aparat, trebuie respectată distanța minimă necesară; aceasta poate fi garantată printr-un marcaj sau prin modul de construcție a aparatului;
g) aparatul trebuie să poată fi decuplat printr-un comutator de urgență care oprește imediat expunerea și poate fi atins cu ușurință de către utilizator;
h) aparatele destinate să fie utilizate de o persoană în poziția culcat trebuie să fie construite astfel încât emisia de radiații UV să se oprească automat dacă cronometrul se defectează;
i) aparatul nu trebuie să fie utilizat dacă cronometrul este defect sau dacă filtrul este spart sau ridicat;
reglajul maxim al cronometrului trebuie să fie limitat la 60 de minute. Marcajele cronometrului trebuie să fie compatibile cu duratele specificate în programul de expunere recomandat;
k) solarele/aparatele de bronzat trebuie să fie poziționate astfel încât nicio persoană să nu fie expusă accidental la radiațiile UV;
l) titularul aparatului de bronzat are obligația să completeze Registrul aparatului și Registrul de exploatare, conform specificațiilor din anexa nr. 1 la prezentele norme.
Art. 5.
(1) În saloanele/centrele de bronzare în care există personal specializat sunt permise tipurile 1, 2 și 3 de aparate UV.
(2) În saloanele/centrele de bronzare în care nu există personal specializat este permis doar tipul 3 de aparate UV.
(3) În saloanele/centrele de bronzare informarea clientului se va face la începutul fiecărui plan de dozare specific; dacă clientul revine după un anumit interval de timp de la terminarea acestor ședințe sau nu respectă acest plan de dozare, formalitățile de informare și completare a declarației pe propria răspundere se reiau.
Art. 6.
Salonul/centrul de bronzare trebuie să aibă incinte separate pentru fiecare dintre următoarele activități:
a) accesul, înregistrarea și așteptarea clienților;
b) desfășurarea procedurilor;
c) păstrarea echipamentului și a articolelor curate și dezinfectate în dulapuri separate și închise, în spații lipsite de praf și umiditate, la care au acces numai persoanele autorizate;
d) depozitarea echipamentelor și materialelor utilizate pentru curățenie.
Art. 7.
(1) Se acceptă amenajarea cel puțin a unui spațiu pentru curățarea, dezinfecția materialelor refolosibile (halate, prosoape) în camera de desfășurare a ședințelor de bronzare.
(2) Pereții, podelele și tavanele din fiecare cameră trebuie să fie bine întreținute, netede, lavabile, confecționate din materiale neabsorbante, care să poată fi ușor spălate și curățate, iar culorile acestor suprafețe trebuie să fie deschise; în cazul finisajelor nelavabile, curățarea se face prin aspirare.
(3) Incintele trebuie să fie adecvat luminate cu lumină artificială și naturală.
(4) Incintele trebuie să fie bine ventilate.
(5) Salonul/centrul de bronzare trebuie să fie dotat cu grup sanitar, întreținut corespunzător din punct de vedere igienico-sanitar și bine ventilat.
(6) Este obligatoriu să existe chiuvetă pentru spălarea mâinilor, situată într-un spațiu special amenajat, cu acces facil pentru clienți; se asigură obligatoriu apă potabilă curentă rece și caldă, în cantități suficiente, săpun antibacterian, prosop de hârtie de unică folosință sau dispozitive pentru uscarea mâinilor.
(7) Numărul optim de dotări sanitare se va stabili conform normelor de proiectare, în funcție de numărul personalului și de numărul de clienți ai unității.
(8) Toate suprafețele în contact cu utilizatorul trebuie menținute în perfectă stare de curățenie și întreținere.
(9) Salonul/centrul de bronzare trebuie să fie dotat cu mijloace pentru colectarea deșeurilor menajere: recipient cu capac și saci colectori de unică folosință; colectarea, depozitarea, transportul deșeurilor se fac conform prevederilor legale în vigoare.
(10) Dezinsecția periodică se face la 3 luni, iar deratizarea periodică se face la intervale de maximum 6 luni sau ori de câte ori este nevoie; între operațiunile periodice se vor aplica proceduri de dezinsecție și deratizare curente, de întreținere, în funcție de prezența vectorilor.
(11) Se interzic fumatul, consumul de băuturi alcoolice, de substanțe stupefiante, precum și accesul animalelor în salon; este obligatorie afișarea acestor interdicții la loc vizibil.
(12) La amenajarea salonului este obligatoriu să se ia măsuri de protecție a locației împotriva insectelor și rozătoarelor.
(13) Salonul/centrul de bronzare trebuie să fie dotat cu trusă sanitară de prim ajutor, ușor accesibilă, conform prevederilor legale în vigoare.
(14) Fiecare salon/centru de bronzare trebuie să mențină înregistrările privind dezinfecția și deratizarea, pentru a fi puse la dispoziție organelor de inspecție, și acestea trebuie să cuprindă următoarele:
a) date despre produsul biocid folosit (denumire comercială, aviz sanitar, fișa de securitate);
b) domeniul pentru care produsul biocid este folosit;
c) data, frecvența dezinfecției;
d) numele persoanelor care sunt responsabile cu dezinfecția.
Art. 8.
(1) Curățenia trebuie efectuată la sfârșitul sau la începutul programului de lucru, precum și ori de câte ori este necesar, de către personal calificat.
(2) Dezinfecția suprafețelor solarului care vin în contact cu corpul se efectuează cu produse biocide autorizate, după fiecare utilizator.
Art. 9.
Temperatura din camera de lucru trebuie să fie confortabilă și să nu se situeze sub 22°C.
Art. 10.
(1) Saloanele/centrele de bronzare vor fi autorizate sanitar de către direcțiile de sănătate publică județene, respectiv a municipiului București, pe baza declarației pe propria răspundere, pentru situația descrisă la art. 5 din Ordinul ministrului sănătății nr. 1.030/2009 privind aprobarea procedurilor de reglementare sanitară pentru proiectele de amplasare, amenajare, construire și pentru funcționarea obiectivelor ce desfășoară activități cu risc pentru starea de sănătate a populației, cu modificările și completările ulterioare; pentru celelalte situații, saloanele de bronzare înființate ulterior publicării prezentei norme vor fi incluse în baza de date a direcțiilor de sănătate publică județene și a municipiului București în vederea efectuării inspecției sanitare.
(2) În situația în care un aparat de bronzat nu mai funcționează, se casează sau este vândut, titularul acestuia trebuie să informeze direcția de sănătate publică județeană, respectiv a municipiului București.
CAPITOLUL III
Cerințe care trebuie îndeplinite de angajator și de personalul angajat din cadrul saloanelor/centrelor de bronzare
Art. 11.
Angajatorul trebuie să asigure personalului următoarele cursuri de instruire în vederea specializării:
a) curs de noțiuni fundamentale de igienă;
b) instruire de specialitate.
Art. 12.
Instruirea de specialitate este asigurată de către specialiștii Institutului Național de Sănătate Publică, denumit în continuare INSP, prin Centrul Național de Monitorizare a Riscurilor din Mediul Comunitar, în urma depunerii, la secretariatul INSP, a unei cereri, conform anexei nr. 5 la prezentele norme, la care se anexează dovada efectuării primului curs și chitanța aferentă participării la instruire. Instruirea este efectuată de specialiști ai INSP după o metodologie aprobată de Ministerul Sănătății, în termen de 60 de zile de la publicarea ordinului în Monitorul Oficial al României.
Art. 13.
În urma instruirii, INSP – Centrul Național de Monitorizare a Riscurilor din Mediul Comunitar eliberează certificate de instruire, care au o valabilitate de 3 ani.
Art. 14.
Certificatul de instruire trebuie afișat pe pereții salonului, în locuri vizibile pentru utilizatori.
Art. 15.
Personalul angajat trebuie să cunoască toate reglementările în domeniul său de activitate.
Art. 16.
(1) Angajatorul are obligația de a asigura efectuarea controalelor medicale la angajare și a controalelor medicale periodice, pentru personalul angajat, conform prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006, cu modificările ulterioare, și Hotărârii Guvernului nr. 355/2007 privind supravegherea sănătății lucrătorilor, cu modificările și completările ulterioare.
(2) Documentele care dovedesc efectuarea acestor controale medicale de către angajați se pun la dispoziția organelor împuternicite pentru control, în timpul acțiunilor de inspecție.