În Monitorul Oficial nr. 964 din 24 decembrie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 3736/2015 al Agenției Naționale de Administrare Fiscală privind aprobarea Procedurii privind emiterea soluției fiscale individuale anticipate, precum și conținutul cererii pentru emiterea soluției fiscale individuale anticipate.
Nou în Legalis – Noul Cod de procedură civilă. Comentariu pe articole. Ediția 2. Accesează volumul!
În extras
1. Prezenta procedură se aplică pentru emiterea de către organul fiscal central a unui act administrativ pentru reglementarea unei situații fiscale de fapt viitoare, definit la art. 52 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, ca „soluție fiscală individuală anticipată” și denumit în continuare soluție fiscală.
2. Contribuabilii/plătitorii înregistrați la organele fiscale din România pot solicita Agenției Naționale de Administrare Fiscală emiterea unei soluții fiscale, prin depunerea unei cereri.
3. Situația fiscală de fapt viitoare a cărei reglementare se solicită trebuie să fie ulterioară depunerii cererii. Tratamentul fiscal stabilit prin soluția fiscală va fi aplicabil de la data operațiunii viitoare a cărei reglementare s-a solicitat.
4. Discuția preliminară
4.1. Anterior depunerii cererii de emitere a unei soluții fiscale, contribuabilul/plătitorul poate solicita în scris organului fiscal competent o discuție preliminară în vederea stabilirii existenței stării fiscale de fapt viitoare pentru emiterea unei soluții fiscale.
4.2. Cererea pentru discuția preliminară se depune la Agenția Națională de Administrare Fiscală și conține informații cu privire la datele de identificare ale contribuabilului/plătitorului și ale reprezentantului legal, precum și o scurtă prezentare a obiectului discuției.
4.3. Agenția Națională de Administrare Fiscală va comunica în scris contribuabilului/plătitorului data, ora și locul unde se organizează discuția preliminară.
5. Furnizarea de alte date/informații sau documente
5.1. În funcție de circumstanțele fiecărui caz în parte, contribuabilul/plătitorul trebuie să furnizeze și alte date/informații sau documente organului fiscal competent, la cererea scrisă a acestuia.
5.2. Contribuabilul/plătitorul solicitant va răspunde cererilor de informații/date sau documente suplimentare, inclusiv în situația în care acestea au legătură cu persoanele afiliate.
6. În situațiile în care organul fiscal competent solicită clarificări ce vizează obiectul cererii și/sau date/informații sau documente relevante luării deciziei, termenul pentru emiterea soluției fiscale se suspendă și se prelungește cu perioada cuprinsă între data solicitării și data obținerii acestora.
7. Cererea pentru emiterea soluției fiscale se respinge, prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, în următoarele situații:
a) cererea și documentația prezentată nu conține cel puțin unul dintre elementele prevăzute la pct. 1.1 lit. a)-l) și pct. 1.2 din anexa nr. 2 la ordinul pentru aprobarea procedurii privind emiterea soluției fiscale, precum și conținutul cererii pentru emiterea soluției fiscale individuale anticipate;
b) cererea și documentația nu este prezentată conform pct. 2 din anexa nr. 2 la ordinul pentru aprobarea procedurii privind emiterea soluției fiscale, precum și conținutul cererii pentru emiterea soluției fiscale sau nu este refăcută, după depunere, conform prevederilor menționate;
c) dacă există o procedură fiscală, administrativă sau judiciară în curs care are legătură cu cazul descris sau cazul descris face obiectul unei cercetări de natură penală, inclusiv pentru fapte de evaziune fiscală și are legătură cu contribuabilul solicitant;
d) dacă se constată faptul că cererea și documentația depuse conțin informații care nu sunt corecte și conforme cu realitatea sau care ascund o altă situație de fapt;
e) contribuabilul/plătitorul care solicită emiterea soluției fiscale nu a transmis informațiile/datele/clarificările/documentele solicitate de către organul fiscal competent, cu privire la cererea și/sau documentele depuse, în termenul prevăzut de lege;
f) situația fiscală de fapt care face obiectul cererii a fost reglementată prin modificări legislative sau emiterea de acte administrative (decizii ale Comisiei Fiscale Centrale) ulterior depunerii cererii și până la data emiterii soluției fiscale;
g) situația fiscală de fapt care face obiectul cererii este similară unei situații fiscale de fapt care a fost reglementată în cadrul unei inspecții fiscale la contribuabilul/plătitorul solicitant, finalizată prin emiterea de acte administrativ fiscale;
h) în alte situații decât cele prevăzute la lit. a)-g), când se constată că cererea nu vizează aspecte necesar a fi clarificate în condițiile prevăzute la art. 52 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.
8. Prezentarea proiectului de soluție fiscală sau a clarificărilor
8.1. Înainte de emiterea, respectiv de respingerea cererii de emitere a soluției fiscale, organul fiscal competent prezintă contribuabilului/plătitorului proiectul actului administrativ în cauză, acordându-i acestuia posibilitatea de a-și exprima punctul de vedere potrivit art. 9 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția cazului în care contribuabilul/plătitorul renunță la acest drept și notifică acest fapt organului fiscal.
8.2. Contribuabilul/plătitorul poate prezenta clarificările prevăzute la art. 52 alin. (6) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, sau poate exprima punctul de vedere asupra proiectului prevăzut la pct. 8.1, în termen de 60 de zile lucrătoare de la data solicitării clarificărilor necesare ori de la data comunicării proiectului soluției fiscale.
9. Soluția fiscală se aprobă prin și este anexă a ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală emis pentru soluționarea cererii de emitere depuse de către contribuabilul/plătitorul solicitant și conține:
a) denumirea organului fiscal emitent;
b) data la care a fost emisă și data de la care își produce efectele soluția fiscală;
c) datele de identificare ale contribuabilului/plătitorului beneficiar al soluției fiscale;
d) obiectul soluției fiscale;
e) obligația fiscală principală ce face obiectul soluției fiscale;
f) motivul de fapt;
g) temeiul de drept;
h) referințe la completările documentației/solicitările de clarificări care au intervenit în perioada de emitere a soluției fiscale;
i) propunerea contribuabilului/plătitorului cu privire la reglementarea fiscală a situației fiscale de fapt viitoare, care face obiectul cererii de emitere a soluției fiscale, inclusiv opinia contribuabilului/plătitorului solicitant privind proiectul de soluție fiscală, comunicat în condițiile legii, exprimat în perioada de emitere a acesteia;
j) interpretarea organului fiscal competent cu privire la tratamentul fiscal aplicabil situației fiscale de fapt viitoare prezentate în cererea de emitere a soluției fiscale;
k) prezumțiile critice care pot afecta aplicabilitatea soluției fiscale;
l) mențiunea că soluția fiscală emisă produce efecte numai față de contribuabilul/plătitorul solicitant și pentru situația fiscală de fapt viitoare pentru care a fost emisă.
10. În situația în care contribuabilul/plătitorul nu este de acord cu soluția fiscală emisă, acesta transmite, în termen de 30 de zile de la comunicare, o notificare la organul fiscal emitent. Soluția fiscală pentru care contribuabilul/plătitorul a transmis o notificare nu produce niciun efect juridic.
11. Respingerea cererii de emitere a soluției fiscale se aprobă prin și este anexă a ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală emis în acest sens și conține:
a) datele de identificare ale contribuabilului/plătitorului solicitant al soluției fiscale;
b) obiectul soluției fiscale;
c) prezentarea situației fiscale de fapt viitoare care face obiectul cererii, respectiv a temeiului de drept aferent;
d) prezentarea considerentelor respingerii cererii de emitere a soluției fiscale, respectiv a temeiului de drept care a stat la baza respingerii.
12. Pentru fiecare situație fiscală de fapt viitoare și pentru fiecare obligație fiscală se emite o soluție fiscală.