În Monitorul Oficial nr. 936 din 17 decembrie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 1140/2015 al Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice pentru aprobarea Regulamentului privind controlul ex-post al modului de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii.
Nou în Legalis – Noul Cod de procedură civilă. Comentariu pe articole. Ediția 2. Accesează volumul!
În extras
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Prezentul regulament are ca obiect reglementarea metodologiei de control ex-post aplicate de către Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice (A.N.A.P.) privind modul de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii.
Art. 2
În sensul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a)agent constatator – persoana din cadrul A.N.A.P., împuternicită prin ordin al preşedintelui A.N.A.P. pentru a desfăşura controlul ex-post al modului de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, inclusiv constatarea faptelor prin care se încalcă prevederile legale în domeniu şi aplicarea sancţiunilor contravenţionale prevăzute de legislaţia aplicabilă domeniului achiziţiilor publice;
b)A.N.I. – Agenţia Naţională de Integritate;
c)autoritate contractantă – entităţile definite conform dispoziţiilor art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare, sau ale dispoziţiilor art. 3 pct. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziţii publice în domeniile apărării şi securităţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012;
d)beneficiar – entitate juridică care are obligaţia de a aplica legislaţia din domeniul achiziţiilor publice, în temeiul prevederilor art. 9 lit. c) şi c1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
e)control ex-post – procedura derulată la nivelul A.N.A.P. prin care se efectuează activităţi de verificare a:
– aspectelor sesizate/semnalate de alte instituţii publice/entităţi cu atribuţii pe zona achiziţiilor publice/operatori economici/alte persoane sau identificate în mass-media/din oficiu;
– procedurilor de atribuire desfăşurate de către autorităţile contractante/beneficiari în cadrul proiectelor finanţate din fonduri europene;
f)D.L.A.F. – Departamentul de Luptă Antifraudă;
g)direcţie de specialitate – direcţia din cadrul A.N.A.P. care, potrivit reglementărilor legale în vigoare, are atribuţii în exercitarea funcţiei de control ex-post al modului de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii;
h)echipă de control – echipa formată din doi sau mai mulţi agenţi constatatori;
i)entitate supusă procedurii de control ex-post – autoritatea contractantă sau beneficiarul, entităţi definite potrivit prevederilor lit. c) şi d);
j)nota de control – actul unilateral întocmit de echipa de control ca urmare a efectuării controlului ex-post, în cazul în care verificările au vizat aspecte punctuale sesizate sau în cazul în care procedura de atribuire nu a fost finalizată prin atribuirea contractului de achiziţie publică;
k)plan de control – documentul de planificare a controalelor ex-post pentru o perioadă egală cu cel puţin o lună calendaristică, ce va cuprinde denumirea petentului, a autorităţii contractante/beneficiarului verificate/verificat, echipa de control şi anexa care va cuprinde obiectivele controlului ex-post;
l)raport de control – actul unilateral întocmit de echipa de control ca urmare a efectuării procedurii de control ex-post al modului de atribuire a contractelor finanţate din fonduri europene sau când verificările au vizat întreaga procedură de atribuire;
m)proces-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor – documentul care se întocmeşte de către agenţii constatatori atunci când se constată fapte care constituie contravenţii potrivit normelor legale în materia achiziţiilor publice;
n)regulament – prezentul regulament privind controlul ex-post al modului de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii;
o)S.E.A.P. – sistemul electronic de achiziţii publice;
p)zile – zilele calendaristice, în afara cazului în care se menţionează că sunt zile lucrătoare.
Art. 3
(1) În exercitarea funcţiei de control ex-post al achiziţiilor publice, A.N.A.P., prin agenţii constatatori, desfăşoară următoarele activităţi:
a) analizează şi verifică conformitatea derulării procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţie publică/acordurilor-cadru cu legislaţia în materia achiziţiilor publice, în cazul contractelor finanţate din fonduri europene;
b) verifică aspectele sesizate/semnalate de alte instituţii publice/entităţi cu atribuţii pe zona achiziţiilor publice/operatori economici/alte persoane sau identificate în mass-media/din oficiu;
c) constată faptele prin care se încalcă sau se eludează prevederile legale în domeniul achiziţiilor publice;
d) sancţionează faptele săvârşite cu încălcarea prevederilor legale în materia achiziţiilor publice, în măsura în care acestea constituie contravenţii potrivit legislaţiei în vigoare;
e) întocmeşte raportul/nota de control.
(2) Nu face obiectul procedurii de control ex-post analiza:
a) necesităţii şi oportunităţii unei achiziţii publice;
b) conformităţii propunerii tehnice cu specificaţiile tehnice ale caietului de sarcini;
c) preţurilor practicate de către operatorii economici ofertanţi;
d) aspectelor tehnice şi/sau economice cuprinse în rapoartele experţilor/specialiştilor cooptaţi în comisiile de evaluare;
e) modului de respectare a altor prevederi legale în afara celor incidente în materia achiziţiilor publice sau în actele normative emise în aplicarea acesteia, precum şi calcularea ori stabilirea eventualelor prejudicii ca urmare a nerespectării prevederilor legale aplicabile;
f) modului de respectare a obligaţiilor contractuale pe parcursul derulării contractelor de achiziţie publică/contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii.
Art. 4
(1) A.N.A.P. îndeplineşte activităţile prevăzute la art. (3) alin. (1) prin verificarea planificată pe baza planului de control, întocmit ca urmare a:
a) sesizării primite de la autorităţile de management/organisme de implementare/alte instituţii implicate în procesul de gestionare/verificare a fondurilor nerambursabile/granturilor şi/sau instrumentelor structurale comunitare;
b) sesizării primite de la organele de cercetare penală/instituţii ale statului cu competenţe de verificare/control;
c) sesizării din oficiu;
d) sesizării primite de la instituţii publice/entităţi cu atribuţii pe zona achiziţiilor publice, de operatori economici;
e) ducerii la îndeplinire a obligaţiilor asumate prin protocoale de cooperare interinstituţională/de colaborare/acordurile încheiate de către A.N.A.P. cu instituţiile/autorităţile publice care deţin competenţe în domeniul achiziţiilor publice, al verificării/gestionării fondurilor nerambursabile/granturilor şi/sau instrumentelor structurale comunitare ori al concurenţei sau al controlului aferent acestor domenii.
(2) Sesizările primite conform alin. (1) lit. a) vor fi verificate din punctul de vedere al competenţelor A.N.A.P., mai înainte de includerea lor în planul de control, de către un agent constatator desemnat de către directorul general/directorul/şeful de serviciu din cadrul direcţiei de specialitate.
(3) Agentul constatator desemnat va efectua verificări preliminare, urmărind încadrarea în termenul de prescripţie a faptelor ce constituie contravenţie, prin analizarea datelor existente în S.E.A.P. şi/sau prin solicitarea de informaţii suplimentare de la persoana/instituţia care a sesizat sau de la autoritatea contractantă a cărei procedură de atribuire a contractelor de achiziţie publică este solicitată a fi supusă procedurii de control.
(4) După finalizarea verificărilor preliminare, agentul constatator desemnat comunică persoanei/instituţiei care a înaintat sesizarea că aceasta poate/nu poate face obiectul unei acţiuni de control ex-post.
(5) Activităţile derulate în scopul îndeplinirii funcţiei de control ex-post nu pot depăşi în nicio situaţie atribuţiile şi competenţele conferite A.N.A.P. prin actele normative în vigoare.
Art. 5
(1) Planul de control ex-post se întocmeşte, până la data de 25 a lunii în curs pentru luna/lunile următoare, de către direcţia de specialitate din cadrul A.N.A.P., cu viza directorului general.
(2) Planul de control ex-post se avizează de către secretarul general, se aprobă de către preşedintele A.N.A.P. şi poate fi modificat ori de câte ori este necesar. Modificarea urmează acelaşi circuit de avizare/aprobare.
(3) Planul de control va fi însoţit de o anexă care va cuprinde obiectivele controlului ex-post pentru fiecare autoritate contractantă/beneficiar prevăzută/prevăzut în plan.