În Monitorul Oficial nr. 872 din 23 noiembrie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 2122/2015 al Ministerului Afacerilor Externe pentru aprobarea Procedurii de aplicare a Codului etic pentru membrii Corpului diplomatic și consular al României.
Nou în Legalis – Codul de procedură penală. Comentariu pe articole . Accesează volumul!
În extras
Atribuțiile Corpului de control și evaluare diplomatică în domeniul eticii
(1) Corpul de control și evaluare diplomatică deține, pe lângă alte atribuții, competența de a verifica modul de respectare a normelor de etică.
(2) Corpul de control și evaluare diplomatică, prin consilierii de etică, asigură coordonarea, monitorizarea, raportarea și controlul aplicării Codului etic pentru personalul diplomatic și consular al României.
Reguli generale privind activitatea de evaluare diplomatică în domeniul eticii
(1) Activitatea de evaluare în domeniul eticii diplomatice, precum și activitatea Comisiei de etică se realizează cu respectarea principiilor legalității, confidențialității, proporționalității, contradictorialității, independenței, echidistanței și imparțialității.
(2) Semnalarea cu bună credință a încălcării normelor de etică nu poate să atragă consecințe negative sau sancțiuni pentru persoana care a formulat-o.
CAPITOLUL II
Consilierul de etică pentru Corpul diplomatic și consular al României
Desemnarea și revocarea consilierului de etică pentru Corpul diplomatic și consular al României
(1) Conducerea Corpului de control și evaluare diplomatică coordonează activitatea consilierilor de etică din cadrul Ministerului Afacerilor Externe și propune ministrului afacerilor externe desemnarea și revocarea consilierilor de etică pentru personalul cu statut diplomatic și consular.
(2) Departamentul resurse umane asigură sprijin de specialitate pentru identificarea candidaților pentru calitatea de consilier de etică.
Obligațiile consilierului de etică
În exercitarea atribuțiilor, consilierul de etică are următoarele obligații:
a) respectarea drepturilor și libertăților fundamentale ale omului, a Constituției, a legilor interne și reglementărilor internaționale;
b) respectarea principiului legalității;
c) îndeplinirea atribuțiilor cu profesionalism, loialitate și corectitudine, abținându-se de la orice fapte care ar putea aduce prejudicii instituției;
d) adoptarea unei atitudini independente, imparțiale și echidistante.
Condiții pentru desemnarea consilierului de etică pentru Corpul diplomatic și consular
(1) Poate fi desemnat consilier de etică diplomatul de carieră care îndeplinește cumulativ următoarele condiții:
a) are vechimea minimă de 5 ani ca membru al Corpului diplomatic și consular al României;
b) deține cel puțin gradul diplomatic de secretar II, respectiv viceconsul;
c) se bucură de bună reputație profesională și morală;
d) are studii superioare juridice sau studii superioare, de regulă, în științele psihosociale și ale comunicării;
e) a efectuat, de regulă, cel puțin o misiune externă de minimum 3 luni în Serviciul exterior al Ministerului Afacerilor Externe;
f) este autorizat pentru acces la informații clasificate nivelul cel puțin „Secret”;
g) nu a fost sancționat disciplinar în ultimii 5 ani sau sancționat penal potrivit legii și nu face obiectul unei cauze disciplinare sau penale pe rolul organelor competente.
(2) Absolvirea unor forme de pregătire în domeniul eticii diplomatice poate constitui un avantaj.
Incompatibilități pentru exercitarea funcției de consilier de etică
(1) Consilierul de etică are obligația de a se abține de la instrumentarea unui dosar de etică, dacă se află în una dintre următoarele situații:
a) este rudă sau afin până la gradul IV inclusiv cu vreuna dintre persoanele care fac obiectul dosarului de etică sau cu persoana care face sesizarea;
b) are sau a avut calitatea de soț/soție/logodnic(ă), concubin(ă) al/a vreuneia dintre persoanele care fac obiectul dosarului de etică;
c) se află în relații de dușmănie cu vreuna dintre aceste persoane;
d) are un interes personal în cauza ce face obiectul dosarului de etică.
(2) Consilierul de etică aflat în una dintre situațiile menționate mai sus are obligația de a formula declarație de abținere, pe care o supune spre aprobare inspectorului general.
(3) Declarația de abținere și modul de soluționare a acesteia se consemnează în Registrul general al lucrărilor de etică.
Numărul consilierilor de etică pentru Corpul diplomatic și consular
(1) În cadrul Corpului de control și evaluare diplomatică își desfășoară activitatea, de regulă, trei consilieri de etică.
(2) În funcție de necesități, ministrul afacerilor externe poate decide, prin ordin, majorarea numărului consilierilor de etică pentru membrii Corpului diplomatic și consular al României.
(3) În mod excepțional, ministrul afacerilor externe poate decide desemnarea unui număr suplimentar de cel mult patru consilieri de etică, la propunerea secretarilor de stat coordonatori sau a secretarului general și cu avizul Corpului de control și evaluare diplomatică, ce își desfășoară în continuare activitatea la departamentele din care provin, fiind subordonați inspectorului general în ceea ce privește instrumentarea lucrărilor de etică.
(4) Departamentul politici pentru relația cu românii de pretutindeni și Institutul „Eudoxiu Hurmuzachi” pentru Românii de Pretutindeni pot avea câte un consilier de etică desemnat de ministrul delegat pentru românii de pretutindeni, din rândul personalului propriu.
(5) Pentru problematica institutelor culturale românești din străinătate și a relației dintre Ministerul Afacerilor Externe și Institutul Cultural Român, ministrul afacerilor externe poate desemna un consilier de etică din cadrul Direcției diplomație publică, culturală și științifică, propus de secretarul de stat coordonator cu avizul conducerii Institutul Cultural Român.
Mandatul consilierului de etică pentru Corpul diplomatic și consular
(1) Consilierul de etică poate fi numit pentru un mandat de 2 ani.
(2) Mandatul consilierul de etică poate fi reînnoit la propunerea conducerii Corpului de control și evaluare diplomatică.
Atribuțiile consilierului de etică
(1) Consilierul de etică are următoarele atribuții, pe care le exercită sub coordonarea conducerii Corpului de control și evaluare diplomatică:
a) întocmește și ține evidența sesizărilor, lucrărilor și dosarelor de etică repartizate în Registrul dosarelor/lucrărilor de etică;
b) analizează și soluționează sesizările și reclamațiile cu privire la cazurile privind nerespectarea normelor de etică de către personalul cu statut diplomatic și consular;
c) acordă consiliere cu privire la respectarea normelor de etică;
d) organizează, din oficiu sau la cerere, ședințe de conciliere, pe cale amiabilă, pentru situațiile de încălcare a normelor de etică, în vederea stingerii conflictelor dintre angajați;
e) elaborează statistici și rapoarte privind monitorizarea și controlul aplicării Codului etic pentru Corpul diplomatic și consular al României;
f) colaborează la întocmirea raportului semestrial al Ministerului Afacerilor Externe în domeniul Strategiei Naționale Anticorupție, pe componenta de etică;
g) planifică și organizează sesiuni de formare inițială și continuă pentru personalul din Centrala Ministerului Afacerilor Externe și personalul misiunilor diplomatice, oficiilor consulare și institutelor culturale ale României din străinătate, prin organizarea de reuniuni, dezbateri și cursuri pe teme specifice în domeniul eticii;
h) elaborează chestionare și fișe de evaluare în domeniul său de competență și asigură implementarea acestora;
i) asigură Secretariatul Comisiei de etică;
j) întocmește actul de sesizare a Comisiei de etică în dosarele pe care le instrumentează, atunci când apreciază că este necesară învestirea acesteia;
k) dacă persoana/persoanele care fac obiectul procedurii solicită sesizarea Comisiei de etică, atunci consilierul de etică întocmește actul de sesizare, în care expune și concluziile sale;
l) întocmește un referat către conducerea Corpului de control și evaluare diplomatică cu propunerile corespunzătoare atunci când starea de fapt ține de competența altei autorități publice sau vizează în mod direct probleme disciplinare, indicând starea de fapt reținută și normele încălcate.
(2) Consilierii de etică desemnați să funcționeze în cadrul altor departamente au competență numai asupra personalului din respectivele structuri.
CAPITOLUL III
Raportarea și controlul
Raportarea încălcărilor normelor de etică
(1) Corpul de control și evaluare diplomatică poate fi sesizat cu privire la încălcarea legii și a normelor de etică în Ministerul Afacerilor Externe, astfel:
a) din dispoziția ministrului afacerilor externe;
b) din oficiu;
c) la solicitarea Consiliului de onoare;
d) la solicitarea oricărei persoane interesate.
(2) Consemnarea sesizării de la alin. (1) lit. b) se realizează prin proces-verbal.
(3) Sesizarea de la alin. (1) lit. d) trebuie să fie efectuată în scris, cu respectarea regulilor generale privind petițiile.
(4) Consiliul de onoare sesizează Corpul de control și evaluare diplomatică, atunci când apreciază că starea de fapt cu care este învestit trebuie examinată din punctul de vedere al normelor etice.
(5) Sesizarea se transmite la Corpul de control și evaluare diplomatică, în vederea înregistrării și repartizării unui consilier de etică.
Avertizorul de integritate
(1) Prevederile legale privind instituția avertizării în interes public și protecția avertizorului de integritate se aplică în mod corespunzător.
(2) Orice sesizare trebuie făcută cu bună-credință și trebuie să reflecte realitatea obiectivă.
Înregistrarea sesizărilor privind încălcarea normelor etice.
Registrul general al lucrărilor de etică
(1) Pentru înregistrarea dosarelor, sesizărilor și lucrărilor se constituie Registrul general al lucrărilor de etică, denumit în continuare RGLE.
(2) Toate sesizările care au ca obiect încălcarea normelor etice se înregistrează în RGLE.
(3) Toate actele și corespondența privind lucrările de etică se înscriu în același registru, cu mențiunea emitentului, a destinatarului, a datei de emitere și a celei de primire, precum și a obiectului acesteia, pe scurt.
Soluțiile pe care le poate propune consilierul de etică
(1) Consilierul de etică poate propune una dintre următoarele soluții:
a) clasarea lucrării, când apreciază că nu există o încălcare a normelor de etică;
b) întrunirea Comisiei de etică, atunci când apreciază că s-a produs o încălcare a normelor de etică;
c) înregistrarea lucrării în registrele specifice activității de inspecție din cadrul Corpului de control și evaluare diplomatică, pentru efectuarea cercetării disciplinare prealabile sau, după caz, sesizarea organelor de urmărire penală, dacă există indicii de săvârșire a unei abateri disciplinare sau a unei fapte mai grave.
(2) Consilierul de etică înregistrează soluția propusă și o consemnează ca atare în RGLE.