În Monitorul Oficial nr. 439 din 24 mai a.c. a fost publicată Decizia Autorității pentru Reformă Feroviară nr. 330/2018 privind aprobarea Mecanismului de stabilire a compensației serviciilor publice pentru transportul feroviar public de călători.
Art. 1.
(1) Nivelul preliminat al compensației aferente obligației de serviciu public (O.S.P.) menționate în Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar și rutier de călători și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 și nr. 1.107/70 ale Consiliului, care urmează să fie asigurată în anul următor, va fi stabilit de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (A.R.F.) până la data de 1 octombrie a fiecărui an, în baza propunerilor fundamentate ale operatorilor de transport feroviar de călători.
(2) A.R.F. va analiza informațiile privind:
a) execuția bugetelor de venituri și cheltuieli ale operatorilor de transport feroviar de călători pentru exercițiul financiar încheiat;
b) prevederile bugetului de venituri și cheltuieli aprobat pentru anul în curs și execuția preliminată a acestuia pentru fiecare operator de transport feroviar de călători;
c) bugetul de venituri și cheltuieli propus de operatorii de transport feroviar de călători pentru anul următor;
d) alte date statistice privind activitatea operatorilor de transport feroviar de călători, pe perioadele la care se prezintă bugetele de venituri și cheltuieli, transmise de aceștia până la data de 25 septembrie a fiecărui an, în formatul solicitat de A.R.F.;
e) nivelul realizat/estimat al costului mediu pe un tren-km din pachetul de servicii la nivelul fiecărui operator de transport feroviar de călători, pe perioadele la care se prezintă bugetele de venituri și cheltuieli;
f) numărul de călători-km realizați/estimați la nivelul fiecărui operator de transport feroviar de călători, pe perioadele la care se prezintă bugetele de venituri și cheltuieli;
g) nivelul venitului mediu la nivelul fiecărui operator de transport feroviar de călători pe un tren-km aferent fiecărei categorii de trenuri din pachetul de servicii, exclusiv valoarea compensației pentru pachetul social primit pentru perioadele analizate;
h) numărul de călători-km estimați pe fiecare categorie de tren.
Art. 2.
Diferența dintre costurile de operare și veniturile înregistrate de operatorii de transport feroviar de călători din vânzarea legitimațiilor de călătorie, la care se adaugă cota de profit conform prevederilor art. 5 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, republicată, cu modificările și completările ulterioare, devine baza de evaluare a compensației propuse pentru anul calendaristic următor, aferentă pachetului de servicii. Compensația propusă va fi repartizată pentru indicatorul tren-km și călători-km, pe ranguri de tren.
Art. 3.
Sumele necesare asigurării compensațiilor pentru serviciile cuprinse în pachetul de servicii se vor aloca din bugetul Ministerului Transporturilor (M.T.) în bugetul A.R.F., cu încadrarea în bugetul aprobat anual pentru transportul feroviar de călători, în condițiile legii.
Art. 4.
(1) Repartizarea compensației fiecărui operator de transport feroviar se face de către A.R.F. după primirea bugetului aprobat de ordonatorul principal de credite și ca urmare a rectificărilor bugetare ce modifică cuantumul compensației anuale. Repartizarea compensației se va face proporțional cu volumele de tren-km și călători-km, pe ranguri de tren, prevăzute a fi realizate în cadrul obligației de serviciu publice contractate, conform metodologiei prevăzute în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul mecanism.
(2) Compensația repartizată fiecărui operator de transport feroviar, defalcată pe indicatorii călători-km și tren-km, pe ranguri de tren, va fi cuprinsă în contractele/actele adiționale încheiate cu aceștia, cu respectarea prevederilor art. 5, 38 și 39 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 12/1998, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 2 alin. (1) lit. h) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 62/2016, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 53/2017, precum și ale pct. 2 din anexa la Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007.
Art. 5.
(1) Pentru acordarea compensației lunare de la bugetul de stat pentru serviciile publice de transport din cadrul pachetului de servicii, A.R.F. va transmite la M.T. solicitarea de deschidere de credite bugetare însoțită de documentația întocmită pentru fiecare operator de transport feroviar de călători (OTF).
(2) Termenele și documentele ce trebuie transmise de fiecare operator de transport feroviar de călători către A.R.F. pentru acordarea compensației sunt următoarele:
a) până la data de 7 a lunii curente:
(i) cererea de acordare a compensației preliminate pe luna curentă (N), însoțită de:
– un exemplar original al certificatului de atestare fiscal, valabil, eliberat de Agenția Națională de Administrare Fiscală, din care să rezulte că operatorul respectiv nu înregistrează datorii restante;
– declarația pe propria răspundere, conform anexei nr. 2 la prezentul mecanism, care cuprinde o coloană cu indicatorii preliminați pe luna curentă (N), o coloană cu indicatorii preliminați pe luna anterioară (N-1) și o coloană cu indicatorii realizați pe luna (N-2);
(ii) situația indicatorilor realizați pe luna (N-2), conform anexei nr. 3 la prezentul mecanism, care cuprinde volumul de tren-km, pe rang de tren, volumul de călători-km efectiv realizat, pe rang de tren, și regularizările aferente volumului de tren-km și călători-km, pe rang de tren;
(iii) pentru luna (N-2), documentele prevăzute în Ordinul ministrului finanțelor publice și al ministrului transporturilor nr. 65/2016/1.712/2015 pentru aprobarea Normelor privind fundamentarea, acordarea și justificarea sumelor primite de la bugetul de stat pentru unele activități desfășurate de unii operatori economici, prin bugetul Ministerului Transporturilor;
(iv) până la încheierea actelor adiționale cererea de acordare a compensației preliminate pe luna curentă (N) va fi însoțită de declarația pe propria răspundere, întocmită tot conform anexei nr. 2 la prezentul mecanism, cu următoarele precizări:
– pentru luna ianuarie se va completa numai coloana preliminat lună curentă (N);
– pentru luna februarie se vor completa coloana preliminat lună curentă (N) și coloana preliminat lună anterioară (N-1);
– începând cu luna martie a fiecărui an se vor completa toate coloanele cuprinse în anexa nr. 2;
– datele cuprinse în anexa nr. 2, menționate mai sus, vor fi completate numai din punctul de vedere al indicatorilor cantitativi, pentru a demonstra pe propria răspundere a operatorilor de transport feroviar că se asigură continuitatea efectuării serviciului feroviar public de călători în anul curent;
– toate datele cuprinse în anexa nr. 2 vor fi completate numai după încheierea actelor adiționale;
b) până la data de 28 a lunii curente:
(i) până la data de 28 a lunii următoare celei pentru care se plătește compensația preliminată, A.R.F. primește de la OTF declarațiile lunare – Situația realizărilor pe rute de transport în perioada și Realizări operatori de transport feroviar de călători, cu indicatorii realizați (tren-km și călători-km pe rang de tren), centralizat și detaliat în anexă, fiecare pagină fiind însușită prin semnătură în vederea regularizării volumului de tren-km și călători-km pe rang de tren realizat cu indicatorii aferenți preliminați;
(ii) tot până la data de 28 a lunii următoare lunii pentru care se face raportarea, Compania Națională de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A. (CNCF „CFR” – S.A.), în calitate de administrator național al infrastructurii feroviare, transmite prin adresă scrisă către A.R.F. situația volumului de tren-km realizat de OTF, pe rang de tren, și anexele cu situația volumului de tren-km realizat de fiecare operator de transport feroviar de călători, pe rute de circulație, care face obiectul contractelor de servicii publice și al actelor adiționale încheiate.
Art. 6.
Până la data de 31 ianuarie a anului următor fiecare operator de transport feroviar de călători va transmite către A.R.F. următoarele documente:
1. decontul final privind utilizarea compensațiilor acordate de la bugetul de stat, cu încadrarea în prevederile contractelor/actelor adiționale încheiate în ceea ce privește respectarea ponderii compensației pentru tren-km și a celei pentru călători-km în totalul veniturilor realizate;
2. dovada, confirmată de CNCF „CFR” – S.A. până la data de 20 ianuarie a fiecărui an, privind efectuarea transportului feroviar public de călători aferent obligației de serviciu public, declarația pe propria răspundere privind volumul de călători-km realizat, precum și situația lunară privind volumul de călători-km efectiv realizat.
Art. 7.
(1) Compensația ce se va acorda în luna curentă (N) va fi afectată de sumele de regularizat din luna (N-2).
(2) Pentru luna decembrie, compensația se va acorda ca diferență dintre compensația prevăzută în contractul/actul adițional la acesta și compensația acordată până la luna decembrie.
(3) Compensația necuvenită, ca urmare a nerealizării indicatorilor tren-km și călători-km, precum și neîncadrarea în ponderile compensației pe tren-km și călători-km în total venituri vor fi regularizate cu bugetul de stat până la data de 31 ianuarie a anului următor.
(4) Regularizarea indicatorului călători-km, care este estimat de operatorii de transport feroviar în prima etapă la semnarea contractului/actului adițional, va fi efectuată la totalul indicatorului călători-km realizat pentru fiecare rang de tren în parte.
(5) La data depunerii situațiilor financiare încheiate pentru anul de referință, operatorii de transport feroviar de călători vor transmite la A.R.F. dovada încadrării în cota de profit prevăzută la art. 5 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 12/1998, republicată, cu modificările și completările ulterioare, iar sumele aferente depășirii acestui prag de rentabilitate vor fi restituite bugetului de stat până la aceeași dată, aceasta constituind termenul legal de regularizare cu bugetul statului.
Art. 8.
(1) CNCF „CFR” – S.A. va urmări, va certifica și va transmite spre avizare lunar A.R.F. situația volumului de tren-km realizat de operatorii de transport feroviar de călători, pe rute de transport.
(2) A.R.F. va verifica trimestrial situația volumului de călători-km realizat de operatorii de transport feroviar de călători, pe rute de transport, pe baza documentelor centralizatoare, emise de sistemele de ticketing pe care le deține fiecare operator, semnate cu semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat.
Art. 9.
Modul de calcul al numărului de călători-km care utilizează abonamente de călătorie, cărți de circulație și autorizații de călătorie este prevăzut în anexa nr. 4, care face parte integrantă din prezentul mecanism.
Art. 10.
Prin excepție de la prevederile art. 5 alin. (1), în scopul asigurării continuității serviciului public de transport feroviar de călători, acordarea compensației se va face după cum urmează:
a) în cazul în care legea bugetului nu a fost aprobată până la finele anului anterior, în lunile până la aprobarea bugetului de stat, sumele acordate de la bugetul de stat vor fi în limita a 1/12 din sumele alocate prin contractele/actele adiționale aprobate pentru anul anterior;
b) în cazul în care legea bugetului de stat a fost aprobată, dar contractele se aprobă ulterior începerii anului bugetar, dar nu mai târziu de 30 iunie, serviciile prestate până la data la care contractele se aprobă se decontează după aprobarea contractelor, conform prevederilor contractuale, în limitele bugetare anuale aprobate prin legea bugetului de stat, cu respectarea prevederilor legale în domeniul ajutorului de stat;
c) după aprobarea legii bugetului de stat/ca urmare a rectificărilor bugetare, a contractelor/actelor adiționale, după caz, regularizarea sumelor acordate se face potrivit prevederilor contractelor/actelor adiționale încheiate și ale prezentului mecanism;
d) până la încheierea actului adițional și a filei de repartizare a creditelor bugetare corespunzătoare actului adițional, A.R.F. va acorda lunar operatorilor de transport feroviar compensația în cuantum de 1/12 din prevederile contractelor/actelor adiționale încheiate în anul anterior, astfel:
– după aprobarea contractelor/actelor adiționale anuale, regularizarea sumelor acordate se face potrivit prevederilor contractelor/actelor adiționale încheiate și ale prezentului mecanism;
– pentru contractele încheiate în anul anterior, valoarea compensației ce se va acorda operatorilor de transport feroviar public de călători se va calcula direct proporțional cu numărul de luni pentru care s-a încheiat contractul, iar compensația va fi în cuantum de 1/n, unde „n” reprezintă numărul lunilor din anul anterior pentru care s-a încheiat contractul.
Art. 11.
Responsabilitatea pentru datele și informațiile transmise A.R.F. de operatorii de transport feroviar de călători revine acestora, în baza certificării fiecărui document prin semnăturile autorizate.
Art. 12.
(1) Responsabilitatea în monitorizarea contractelor/actelor adiționale la acestea, încheiate cu operatorii de transport feroviar de călători, precum și stabilirea nivelului indicatorilor preliminați/realizați pentru serviciul public de transport feroviar de călători revine A.R.F.
(2) Responsabilitatea pentru acordarea lunară a compensației calculate pe baza indicatorilor menționați în mecanismul aprobat prin decizia președintelui A.R.F. în baza avizului Consiliului Concurenței, atât în ceea ce privește compensația potrivit indicatorilor preliminați, cât și sumele de regularizat potrivit indicatorilor realizați, precum și corelarea cu sumele justificate și avizate potrivit Ordinului ministrului finanțelor publice și al ministrului transporturilor nr. 65/2016/1.712/2015, revine A.R.F.
(3) Deconturile finale transmise de operatorii de transport feroviar de călători până la data de 31 ianuarie a anului următor avizate, conform procedurilor interne ale A.R.F., din punctul de vedere al indicatorilor realizați în cadrul pachetului de servicii contractat, precum și din punctul de vedere al compensațiilor acordate pentru serviciile prestate, vor constitui documentele potrivit cărora se vor înregistra în evidența contabilă a A.R.F. cheltuielile cu compensațiile utilizate de operatorii de transport feroviar de călători, în limita prevăzută în contractele/actele adiționale încheiate.
Art. 13.
(1) Modificarea în cursul anului a O.S.P., aprobată conform prezentului mecanism, se poate face, fără depășirea volumului anual aprobat de tren-km și călători-km, cu condiția ca acestea să fie aprobate conform modelului din anexa nr. 5, în baza avizului CTE – A.R.F., după cum urmează:
a) în funcție de cerințele pieței de transport, astfel:
(i) pentru trenurile programate să circule pe secțiile de circulație interoperablle sau pe secțiile de circulație neinteroperabile administrate de CNCF „CFR” – S.A., la propunerea operatorului de transport feroviar de călători interesat, cu avizul CNCF „CFR” – S.A. privind capacitățile disponibile;
(ii) pentru trenurile programate să circule pe secțiile de circulație neinteroperabile închiriate, la propunerea operatorului de transport feroviar care are contract de servicii publice încheiat pe acele secții de circulație, cu avizul gestionarului de Infrastructură privind capacitățile disponibile;
(iii) pentru trenurile nou-introduse și/sau a căror trasă se modifică odată cu schimbarea mersului de tren. În termen de trei zile lucrătoare de la schimbarea mersului de tren, operatorii de transport feroviar vor transmite la A.R.F. datele actualizate, în formatul solicitat, iar CNCF „CFR” – S.A. va verifica încadrarea în capacitățile disponibile în termen de maximum două zile lucrătoare de la primirea solicitării de la A.R.F.;
b) în funcție de lucrările la infrastructura feroviară sau de necesitatea adaptării la situații independente de voința operatorului de transport – inundații, fenomene meteorologice deosebite, defectarea materialului rulant în parcurs (locomotive, automotoare, rame electrice, vagoane), defectări ale elementelor infrastructurii feroviare, accidente sau evenimente feroviare, greva personalului de mișcare, precum și alte cazuri fortuite, astfel:
(i) pentru trenurile programate să circule pe secțiile de circulație interoperabile sau pe secțiile de circulație neinteroperabile administrate de CNCF „CFR” – S.A., la propunerea operatorului de transport feroviar de călători interesat, cu avizul CNCF „CFR” – S.A. privind capacitățile disponibile, modificări care se transmit lunar, centralizat, însoțite de Nota privind modificarea obligației de serviciu pe anul în curs, elaborată conform modelului din anexa nr. 5, cel mai târziu până la data de 15 a lunii următoare, care vor fi analizate de A.R.F. în termen de 10 zile de la data primirii, în vederea aprobării;
(ii) pentru trenurile programate să circule pe secțiile de circulație neinteroperabile închiriate, la propunerea operatorului de transport feroviar care are contract de servicii publice încheiat pe acele secții de circulație, cu avizul gestionarului de infrastructură, modificări care se transmit lunar, centralizat, însoțite de Nota privind modificarea obligației de serviciu pe anul în curs, elaborată conform modelului din anexa nr. 5, cel mai târziu până la data de 15 a lunii următoare, care vor fi analizate de către A.R.F. În termen de 10 zile de la data primirii, în vederea avizării și aprobării.
(2) Operarea modificărilor O.S.P., în condițiile și cu respectarea prevederilor de la alin. (1), se face prin includerea în situația realizărilor aferente lunii respective a modificărilor intervenite.
Art. 14.
Prezentul mecanism va fi aprobat prin decizie a președintelui A.R.F., conform prevederilor art. 6 alin. (6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 62/2016, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 53/2017, și se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea Normelor metodologice privind calculul, evidențierea și acordarea compensației de serviciu public, prin ordin de ministru, conform prevederilor art. 5 alin. (6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 12/1998, republicată, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu prevederile art. 6 alin. (31) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 62/2016, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 53/2017.
Art. 15.
Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezentul mecanism.