În Monitorul Oficial nr. 931 din 27 noiembrie a.c. a fost publicat Regulamentul Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 12/2017 pentru modificarea şi completarea Regulamentului Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 10/2016 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară.
Art. I.
Regulamentul Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 10/2016 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.006 din 15 decembrie 2016, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. După articolul 19 se introduce un nou articol, articolul 191, cu următorul cuprins:
„Art. 191.
Consilierul coordonator/înlocuitor director de cabinet este o funcţie de execuţie cu atribuţii specifice de coordonare a activităţii personalului din cadrul cabinetelor membrilor executivi ai Consiliului A.S.F. în lipsa directorului de cabinet şi de coordonare a activităţii responsabilului pentru protecţia datelor cu caracter personal.”
2. După articolul 20 se introduce un nou articol, articolul 201, cu următorul cuprins:
„Art. 201.
Responsabilul pentru protecţia datelor cu caracter personal este o funcţie de execuţie cu atribuţii specifice privind îndrumarea şi consilierea salariaţilor A.S.F. în ceea ce priveşte aplicarea prevederilor normative privind protecţia datelor cu caracter personal, precum şi în ceea ce priveşte monitorizarea respectării acestor prevederi.”
3. Articolul 26 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 26.
Consiliul A.S.F. are în subordinea sa directă Serviciul audit intern.”
4. La capitolul II, secţiunea a 3-a „Serviciul comunicare”, cuprinzând articolele 32 şi 33, se abrogă.
5. După articolul 49 se introduce o nouă secţiune, secţiunea a 61-a, cuprinzând articolele 491-493, cu următorul cuprins:
„SECŢIUNEA a 61 –a
Art. 491.
Atribuţiile consilierului coordonator/înlocuitor director de cabinet sunt:
1. asigură, în lipsa directorului de cabinet, coordonarea activităţii desfăşurate de personalul din cadrul Cabinetului membrilor executivi ai Consiliului A.S.F.;
2. asigură coordonarea activităţii responsabilului pentru protecţia datelor cu caracter personal;
3. facilitează şi asigură colaborarea cu alte structuri organizatorice;
4. asigură implementarea deciziilor luate de către conducerea ierarhică;
5. participă efectiv la elaborarea unor lucrări repartizate Cabinetului membrilor executivi ai Consiliului A.S.F.;
6. întocmeşte rapoarte de activitate la solicitarea conducerii ierarhice;
7. îndeplineşte orice alte atribuţii de serviciu care îi revin potrivit reglementărilor legale în vigoare, fişei postului sau care îi sunt încredinţate de către conducerea ierarhică.
Art. 492.
În perioadele în care consilierul coordonator/ înlocuitor director de cabinet nu îşi poate îndeplini atribuţiile de serviciu, fiind în concediu de odihnă, concediu medical, delegaţie etc., aceste atribuţii se exercită de către persoanele desemnate de acesta sau de conducerea ierarhică.
Art. 493.
Relaţiile funcţionale ale consilierului coordonator/ înlocuitor director de cabinet sunt:
1. de subordonare faţă de Consiliul A.S.F./preşedinte/prim-vicepreşedinte/vicepreşedinte, după caz, şi faţă de directorul de cabinet;
2. de colaborare cu toate structurile organizatorice ale A.S.F.;
3. de coordonare a personalului din subordine.”
6. După articolul 51 se introduce o nouă secţiune, secţiunea a 8-a, cuprinzând articolele 511 şi 512, cu următorul cuprins:
„SECŢIUNEA a 8-a
Art. 511.
Responsabilul pentru protecţia datelor cu caracter personal are următoarele atribuţii:
a) informează şi consiliază personalul A.S.F. din cadrul sectorului/structurilor din subordinea preşedintelui/structurilor din subordinea prim-vicepreşedintelui, după caz, pe care îl/le reprezintă, cu privire la politicile şi procedurile interne care implică prelucrarea de date sau impactul oricăror produse sau servicii noi din perspectiva prelucrării de date cu caracter personal;
b) monitorizează respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), denumit în continuare Regulamentul G.D.P.R., de către personalul A.S.F., inclusiv alocarea responsabilităţilor şi acţiunile de conştientizare şi de formare a personalului A.S.F. implicat în operaţiunile de prelucrare, precum şi auditurile aferente;
c) consiliază personalul A.S.F. în ceea ce priveşte evaluarea impactului asupra protecţiei datelor, în domeniile de interes ale solicitantului;
d) participă la elaborarea Strategiei de implementare a Regulamentului G.D.P.R. la nivelul A.S.F.;
e) monitorizează procesul de armonizare, la nivelul sectorului/structurilor din subordinea preşedintelui/structurilor din subordinea prim-vicepreşedintelui, după caz, pe care îl/le reprezintă, a prevederilor legislaţiei specifice aplicabile în domeniul de competenţă al A.S.F. cu prevederile legale privind protecţia datelor cu caracter personal;
f) monitorizează procesul de elaborare a procedurilor interne privind activităţile specifice de la nivelul sectorului/structurilor din subordinea preşedintelui/structurilor din subordinea prim-vicepreşedintelui, după caz, pe care îl/le reprezintă, conform prevederilor legale privind protecţia datelor cu caracter personal;
g) participă la elaborarea politicii de protecţie a datelor cu caracter personal în cadrul A.S.F.;
h) participă la elaborarea de studii şi analize privind impactul prevederilor legale privind protecţia datelor cu caracter personal asupra activităţii sectorului/structurilor din subordinea preşedintelui/structurilor din subordinea prim-vicepreşedintelui, după caz, pe care îl/le reprezintă;
i) prezintă preşedintelui Comisiei permanente, ori de câte ori îi este solicitat, situaţii periodice privind implementarea şi respectarea prevederilor legale privind protecţia datelor cu caracter personal în cadrul sectorului/structurilor din subordinea preşedintelui/structurilor din subordinea prim-vicepreşedintelui, după caz, pe care îl/le reprezintă;
j) avertizează personalul A.S.F. din cadrul sectorului/structurilor din subordinea preşedintelui/structurilor din subordinea prim-vicepreşedintelui, după caz, pe care îl/le reprezintă cu privire la riscurile de gestionare defectuoasă a prevederilor Regulamentului G.D.P.R;
k) semnalează preşedintelui Comisiei permanente cazurile de nerespectare a prevederilor legale privind protecţia datelor cu caracter personal în cadrul sectorului/structurilor din subordinea preşedintelui/structurilor din subordinea prim- vicepreşedintelui, după caz, pe care îl/le reprezintă;
l) analizează şi investighează modul de implementare şi respectare a prevederilor legale privind protecţia datelor cu caracter personal la nivelul sectorului/structurilor din subordinea preşedintelui/structurilor din subordinea prim-vicepreşedintelui, după caz, pe care îl/le reprezintă;
m) investighează, conform împuternicirii preşedintelui Comisiei permanente, incidentele la adresa datelor cu caracter personal gestionate în cadrul A.S.F.
Art. 512.
Relaţiile funcţionale ale responsabilului pentru protecţia datelor cu caracter personal sunt:
1. de subordonare faţă de Consiliul A.S.F./preşedinte/prim-vicepreşedinte/vicepreşedinte, după caz, şi faţă de preşedintele Comisiei permanente;
2. de colaborare cu toate structurile organizatorice ale A.S.F.”
7. Articolul 52 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 52.
Preşedintele are în subordinea sa directă următoarele structuri:
1. Cancelaria preşedintelui;
2. Direcţia strategie şi stabilitate financiară;
3. Direcţia operaţiuni şi IT;
4. Direcţia resurse umane;
5. Serviciul comunicare;
6. Structura de securitate constituită la nivelul A.S.F;
7. Comisia permanentă pentru protecţia datelor cu caracter personal.”
8. După articolul 53 se introduce un nou articol, articolul 531, cu următorul cuprins:
„Art. 531.
(1) Pentru asigurarea implementării şi respectării prevederilor legale privind protecţia datelor cu caracter personal, în subordinea preşedintelui A.S.F. se organizează și funcţionează Comisia permanentă pentru protecţia datelor cu caracter personal.
(2) Comisia permanentă pentru protecţia datelor cu caracter personal este o structură cu rol de coordonare, îndrumare şi consiliere a personalului A.S.F. în privinţa respectării prevederilor legale din domeniul protecţiei datelor cu caracter personal, înfiinţată cu scopul de a asigura implementarea şi respectarea prevederilor Regulamentului G.D.P.R.
(3) Comisia permanentă pentru protecţia datelor cu caracter personal este compusă din 14 membri, astfel:
a) un salariat din cadrul sectorului investiţiilor şi instrumentelor financiare;
b) un salariat din cadrul sectorului asigurărilor și reasigurărilor;
c) un salariat din cadrul sectorului sistemului de pensii private;
d) un salariat din cadrul structurilor aflate în subordinea prim-vicepreşedintelui A.S.F;
e) un salariat din cadrul Cancelariei preşedintelui pentru structurile aflate în subordinea preşedintelui A.S.F.;
f) doi salariaţi din cadrul Direcţiei juridice;
g) un salariat din cadrul Direcţiei operaţiuni şi IT;
h) un salariat din cadrul Direcţiei resurse umane;
i) 5 salariaţi din cadrul Serviciului control intern, integritate şi protecţia informaţiilor.
(4) Conducerea Comisiei permanente pentru protecţia datelor cu caracter personal este asigurată de un preşedinte, având calitatea de ofiţer pentru protecţia datelor cu caracter personal, şi un vicepreşedinte, având calitatea de înlocuitor al ofiţerului pentru protecţia datelor cu caracter personal.
(5) Membrii Comisiei permanente pentru protecţia datelor cu caracter personal, vicepreşedintele şi preşedintele acesteia sunt desemnaţi prin hotărâre a Consiliului A.S.F.
(6) Secretariatul Comisiei permanente pentru protecţia datelor cu caracter personal este asigurat de către salariaţi desemnaţi din cadrul Serviciului control intern, integritate şi protecţia informaţiilor.
(7) Atribuţiile şi funcţionarea Comisiei permanente pentru protecţia datelor cu caracter personal sunt prevăzute în Regulamentul de organizare şi funcţionare al Comisiei permanente pentru protecţia datelor cu caracter personal.”
9. La articolul 55, punctele 2, 4 şi 5 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„2. coordonează transmiterea spre informare şi/sau executare a dispoziţiilor şi deciziilor preşedintelui, precum şi a celorlalte hotărâri ale Consiliului A.S.F. şi urmăreşte, la solicitarea expresă a preşedintelui A.S.F., modul în care sunt duse la îndeplinire;
………………………………………………………………………………………………………………………
4. coordonează planificarea şi organizarea fluxului informaţiilor şi al documentelor primite și/sau transmise de către preşedintele A.S.F., privind hotărârile şi deciziile Consiliului A.S.F., precum şi efectuarea notificărilor referitoare la concluziile Comitetului executiv al A.S.F.;
5. coordonează organizarea şi gestionarea agendei de întâlniri a preşedintelui A.S.F. prin Cabinetul preşedintelui A.S.F., cu consultarea acestuia;”.
10. Articolul 57 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 57.
(1) În cadrul Cancelariei preşedintelui funcţionează următoarele structuri organizatorice:
a) Cabinetul preşedintelui;
b) Serviciul control intern, integritate şi protecţia informaţiilor;
c) Serviciul conformitate şi prevenirea spălării banilor.
(2) Cabinetul preşedintelui și Serviciul conformitate și prevenirea spălării banilor sunt subordonate din punct de vedere operaţional direct preşedintelui A.S.F.”
11. La capitolul IV secţiunea a 2-a, după articolul 57, înaintea subsecţiunii 2.1, se introduce o nouă subsecţiune, „Cabinet preşedinte”, cuprinzând articolele 571-574, cu următorul cuprins:
„Cabinet preşedinte
Art. 571.
Preşedintele este sprijinit în exercitarea atribuţiilor şi prerogativelor sale de personalul Cabinetului preşedintelui.
Art. 572.
Cabinetul preşedintelui are ca obiectiv asigurarea consilierii preşedintelui A.S.F. în exercitarea atribuţiilor şi prerogativelor sale şi sprijinirea acestuia în vederea fundamentării deciziilor strategice pe anumite componente de activitate stabilite.
Art. 573.
Relaţiile funcţionale ale Cabinetului preşedintelui sunt:
1. de subordonare faţă de preşedintele A.S.F.;
2. de colaborare cu toate structurile organizatorice ale A.S.F.
Art. 574.
Atribuţiile specifice Cabinetului preşedintelui sunt:
1. analizează şi formulează observaţii şi propuneri fundamentate pe marginea documentelor/notelor întocmite de celelalte structuri organizatorice, supuse aprobării/avizării preşedintelui;
2. colaborează cu alte structuri de specialitate din cadrul A.S.F. în vederea identificării celor mai bune soluţii cu privire la problematica, documentele şi materialele supuse aprobării preşedintelui;
3. întocmeşte analize, situaţii, sinteze şi materiale-suport cu privire la subiectele supuse aprobării/avizării de către preşedinte;
4. identifică, din analiza subiectelor supuse aprobării/avizării preşedintelui, aspectele care nu sunt reglementate corespunzător şi formulează propuneri în vederea îmbunătăţirii cadrului de reglementare;
5. coordonează activitatea direcţiilor aflate în subordinea preşedintelui, respectiv a Direcţiei strategie şi stabilitate financiară, Direcţiei operaţiuni şi IT, Direcţiei resurse umane şi a Serviciului comunicare;
6. transmite spre informare şi/sau executare dispoziţiile şi deciziile preşedintelui şi urmăreşte modul în care sunt duse la îndeplinire;
7. urmăreşte fluxul informaţiilor şi al documentelor primite şi/sau transmise de preşedinte;
8. organizează şi gestionează agenda de întâlniri a preşedintelui A.S.F., cu consultarea acestuia;
9. îndeplineşte orice alte atribuţii cu caracter specific domeniului de activitate, prevăzute de reglementările în vigoare sau dispuse de conducerea ierarhică.”
12. Articolul 62 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 62.
Direcţia strategie şi stabilitate financiară coordonează activităţile referitoare la strategiile elaborate în cadrul A.S.F., realizează supravegherea macroprudenţială a sistemului financiar nebancar reglementat şi supravegheat de A.S.F., în vederea asigurării stabilităţii financiare. Totodată, Direcţia strategie şi stabilitate financiară elaborează reglementări unitare şi integrate, în vederea armonizării normelor sectoriale, şi contribuie la activităţile de supraveghere în vederea asigurării stabilităţii financiare.”
13. Articolul 63 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 63.
Obiectivele Direcţiei strategie şi stabilitate financiară sunt:
1. promovarea stabilităţii financiare şi funcţionării eficiente a pieţelor prin supravegherea macroprudenţială şi integrată a sistemului financiar nebancar reglementat şi supravegheat de A.S.F., ceea ce implică identificarea, monitorizarea şi evaluarea tendinţelor şi a riscurilor pe pieţele financiare nebancare în vederea supravegherii macroprudenţiale şi integrate, utilizând şi dezvoltând instrumente, tehnici şi mecanisme specifice managementului riscurilor;
2. supravegherea suplimentară a grupurilor şi a conglomeratelor financiare care activează pe piaţa instrumentelor şi investiţiilor financiare, asigurărilor-reasigurărilor şi sistemului dă pensii private;
3. susţinerea procesului de evoluţie a A.S.F. prin activitatea de management a portofoliului de proiecte al A.S.F.;
4. construcţia şi dezvoltarea unui cadru integrat de funcţionare a pieţelor financiare supravegheate de A.S.F. prin elaborarea de reglementări unitare şi integrate şi prin monitorizarea legislaţiei europene;
5. buna cooperare la nivel european şi internaţional şi gestionarea eficientă a fondurilor cu finanţară externă.”
14. La articolul 65, punctul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„2. Serviciul stabilitate financiară şi analiză de piaţă;”.
15. Articolul 66 se modifică şi vă avea următorul cuprins:
„Art. 66.
Atribuţiile specifice Serviciului supraveghere şi reglementări integrată sunt:
1. elaborează ghiduri şi/sau studii care vizează supravegherea şi gestionarea prudenţială a riscurilor;
2. întocmeşte proiecte de reglementări unitare şi integrate, coordonează sau participă în grupuri de lucru intersectoriale în vederea armonizării prevederilor legislaţiei aferente pieţei financiare nebancare;
3. întocmeşte, în colaborare cu Serviciul stabilitate financiară şi analiză de piaţă, analize de impact cu privire la proiectele de reglementări elaborate;
4. avizează, analizează şi formulează puncte de vedere şi/sau propuneri de modificare/completare cu privire la proiectele de reglementare cu impact asupra strategiei şi stabilităţii financiare, precum şi cu privire la orice alte proiecte de acte normative asupra cărora preşedintele A.S.F./Consiliul A.S.F. solicită exprimarea unui punct de vedere;
5. analizează proiecte de acte normative care vizează A.S.F. şi activitatea sa integrată pe cele 3 sectoare, primite/trimise spre consultare/avizare/aprobare de/către alte instituţii;
6. identifică entităţile autorizate şi supravegheate de A.S.F. care desfăşoară direct sau prin intermediul unei filiale activităţi în mai multă sectoare de supraveghere financiară, precum şi pe cele care aparţin unui conglomerat financiar şi pentru care A.S.F. este autoritate competentă coordonatoare, luând în considerare informaţiile primite de la structurile organizatorice de specialitate din cadrul A.S.F.;
7. implementează şi asigură, în colaborare cu direcţiile de supraveghere şi control din cadrul A.S.F. şi cu alte autorităţi competente, după caz, supravegherea suplimentară a entităţilor reglementate, persoane juridice române, autorizate conform regulilor sectoriale aplicabile şi care fac parte dintr-un conglomerat financiar şi pentru care A.S.F. este autoritate competentă coordonatoare;
8. formulează propuneri pentru proiectarea de simulări pentru situaţii de criză, planuri pentru situaţii de urgenţă şi participă efectiv la astfel de simulări;
9. dezvoltă şi administrează, în colaborare cu direcţiile de supraveghere din cadrul A.S.F. şi cu Serviciul analiză dă piaţă, instrumentele, tehnicile şi mecanismele specifice pentru consolidarea capacităţii sistemului financiar de a rezista şocurilor şi pentru diminuarea acumulării de riscuri sistemice, în scopul cooperării interinstituţionale pentru asigurarea supravegherii macroprudenţiale a sistemului financiar naţional;
10. monitorizează tendinţele şi riscurile pieţelor financiare nebancare supravegheate de A.S.F., în vederea asigurării stabilităţii financiare şi încrederii participanţilor şi a consumatorilor de servicii financiare;
11. coordonează activităţile referitoare la strategiile elaborate în cadrul A.S.F;
12. susţine managementul A.S.F. în implementarea evoluţiei strategice a A.S.F. prin asigurarea managementului portofoliului de proiecte al A.S.F.;
13. asigură informarea conducerii A.S.F. cu privire la evoluţia portofoliului de proiecte al A.S.F. şi facilitează procesul decizional privind portofoliul de proiectă;
14. elaborează şi actualizează metodologia de management de proiecte privind Iniţierea, aprobarea, derularea și monitorizarea proiectelor, precum şi închiderea şi revizuirea rezultatelor acestora;
15. asigură, prin resurse specializate, guvernanţa, conducerea şi monitorizarea permanentă a derulării proiectelor, urmărind respectarea scopului, termenelor şi a bugetului individual al proiectelor;
16. colaborează cu Serviciul relaţii internaţionale şi afaceri europene, în cazul proiectelor cu finanţare externă, la procesul de elaborare a documentaţiilor de proiect, aplicând procedurile de finanţare specifice fiecărui finanţator (Uniunea Europeană, Banca Mondială, alţi finanţatori externi/internaţionali), şi monitorizează derularea şi sustenabilitatea contractelor de finanţare externă a proiectelor cu respectarea metodologiei autorităţii sau instituţiei externe care asigură finanţarea;
17. îndeplineşte orice alte atribuţii cu caracter specific domeniului de activitate, prevăzute de reglementările în vigoare sau dispuse de conducerea ierarhică.”