În Monitorul Oficial nr. 311 din 2 mai a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale nr. 107/2017 privind aprobarea schemei de ajutor de minimis „Sprijin pentru implementarea acţiunilor în cadrul strategiei de dezvoltare locală”.
CAPITOLUL I
Prevederi generale
Art. 1.
Prezenta procedură instituie schema transparentă de ajutor de minimis „Sprijin pentru implementarea acţiunilor în cadrul strategiei de dezvoltare locală”, denumită în continuare schemă, vizează acţiunile specifice şi beneficiarii eligibili care intră sub incidenţa regulilor ajutorului de minimis, conform fişei tehnice a submăsurii 19.2 „Sprijin pentru implementarea acţiunilor în cadrul strategiei de dezvoltare locală”, din cadrul măsurii 19 „Sprijin pentru dezvoltarea locală LEADER (DLRC – Dezvoltarea locală plasată sub responsabilitatea comunităţii), aferentă Programului Naţional de Dezvoltare Rurală 2014- 2020, denumit în continuare PNDR 2014-2020, potrivit prevederilor art. 35 al Regulamentului (UE) nr. 1.303/2013, precum şi în conformitate cu art. 42 al Regulamentului (UE) nr. 1.305/2013, şi contribuie la domeniul de intervenţie 6B „Încurajarea dezvoltării locale în zonele rurale”.
Art. 2.
(1) Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul acestei scheme se face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 352 din 24 decembrie 2013.
(2) Prezenta schemă nu intră sub incidenţa obligaţiei de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013.
Art. 3.
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR), prin Direcţia generală dezvoltare rurală – Autoritate de management pentru Programul Naţional de Dezvoltare Rurală (AM PNDR), are calitatea de furnizor de ajutor în cadrul prezentei scheme, iar Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR) are calitatea de administrator al acestei scheme.
CAPITOLUL II
Scopul schemei
Art. 4.
Scopul prezentei scheme este de a acorda sprijin financiar pentru implementarea acţiunilor în cadrul strategiei de dezvoltare locală, denumită în continuare SDL, implementată de Grupul de acţiune locală (GAL).
CAPITOLUL III
Obiectivele schemei
Art. 5.
(1) Obiectivele schemei se suprapun obiectivelor generale şi specifice ale politicii agricole comune a Uniunii Europene şi implicit ale PNDR 2014-2020, prin obţinerea unei dezvoltări teritoriale echilibrate a economiilor şi comunităţilor rurale, inclusiv crearea şi menţinerea de locuri de muncă. Abordarea LEADER presupune dezvoltarea comunităţilor locale într-o manieră specifică, adaptată nevoilor şi priorităţilor acestora. Valoarea adăugată a abordării LEADER derivă din acele iniţiative locale care combină soluţii ce răspund problematicii existente la nivelul comunităţilor locale, reflectate în acţiuni specifice acestor nevoi.
(2) Prin prezenta schemă se finanţează investiţiile, serviciile, crearea unor întreprinderi noi şi demararea de noi activităţi de către întreprinderile existente.
CAPITOLUL IV
Domeniul de aplicare a schemei
Art. 6.
(1) Prezenta schemă se aplică în vederea implementării acţiunilor cuprinse în SDL, în baza cărora au fost autorizate GAL-urile în spaţiul eligibil LEADER, definit ca un teritoriu coerent cu o populaţie cuprinsă între 10.000 şi 100.000 de locuitori, reprezentat de unităţi administrativ-teritoriale (UAT) – comune şi UAT-uri – oraşe/municipii mici cu o populaţie de maximum 20.000 de locuitori.
(2) Prezenta schemă se aplică ajutoarelor financiare pentru întreprinderi din toate sectoarele, cu excepţia:
a) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele pescuitului şi acvaculturii, astfel cum sunt reglementate de Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 şi (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare;
b) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole;
c) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectorul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:
(i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective; sau
(ii) atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari;
d) ajutoarelor destinate activităţilor legate de export către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantităţile exportate, ajutoarelor destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
e) ajutoarelor condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate.
Art. 7.
(1) În cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea atât în sectoarele excluse de la finanţare prin prezenta schemă menţionate la art. 6 alin. (2) lit. a), b) sau c), cât şi în sectoare sau domenii de activitate eligibile, prezenta schemă se aplică ajutoarelor acordate pentru aceste din urmă sectoare sau activităţi, cu condiţia ca întreprinderea în cauză să prezinte la depunerea documentaţiei acte din care să rezulte separarea activităţilor sau o distincţie între costuri, astfel încât activităţile desfăşurate în sectoarele excluse de la aplicarea schemei să nu beneficieze de ajutoarele de minimis acordate în baza schemei.
(2) În mod similar, în situaţiile în care GAL-ul este beneficiar de ajutor de minimis acordat în baza prezentei scheme (pentru finanţarea investiţiilor în infrastructură de internet în bandă largă), acesta are obligaţia de a ţine evidenţa contabilă separată a tuturor veniturilor şi cheltuielilor pe perioada de valabilitate a contractelor de finanţare.
Art. 8.
Domeniile acoperite de prezenta schemă vizează acţiuni propuse prin proiectele selectate de GAL-uri pentru dezvoltarea zonei eligibile LEADER, în concordanţă cu obiectivele stabilite în SDL, ca de exemplu:
a) diversificarea activităţilor economice nonagricole şi încurajarea micilor întreprinzători din spaţiul LEADER;
b) diversificarea ofertei turistice;
c) crearea, îmbunătăţirea şi diversificarea facilităţilor de dezvoltare economică, inclusiv broadband;
d) creşterea atractivităţii zonelor LEADER şi diminuarea migraţiei populaţiei, în special a tinerilor;
e) încurajarea iniţiativelor de dezvoltare locală cu un grad ridicat de integrare socioeconomică teritorială.
CAPITOLUL V
Definiţii
Art. 9.
(1) În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel:
a) întreprindere – orice entitate, indiferent de statutul juridic şi de modul de finanţare, inclusiv entităţile nonprofit, care desfăşoară o activitate economică, în sensul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare;
b) administrator – entitatea delegată de către furnizor să deruleze procedurile în domeniul ajutorului de minimis în numele furnizorului;
c) ajutor de stat – avantaj economic acordat din surse sau resurse de stat ori gestionate de stat, sub orice formă, care denaturează sau ameninţă să denatureze concurenţa prin favorizarea anumitor întreprinderi sau sectoare de producţie, în măsura în care acesta afectează schimburile comerciale dintre statele membre;
d) avantaj economic – orice formă de acordare a unui avantaj cuantificabil în bani, indiferent de forma acestuia: subvenţii, anularea de datorii sau preluarea pierderilor, exceptări, reduceri sau amânări de la plata taxelor şi impozitelor, renunţarea la obţinerea unor venituri normale de pe urma fondurilor publice, inclusiv acordarea unor împrumuturi cu dobânzi preferenţiale, garanţii acordate în condiţii preferenţiale, participări cu capital ale statului, ale autorităţilor publice centrale sau locale ori ale altor organisme care administrează surse ale statului sau ale colectivităţilor locale, dacă rata profitului acestor investiţii este mai mică decât cea normală, anticipată de către un investitor privat prudent, reduceri de preţ la bunurile furnizate şi la serviciile prestate de către autorităţi publice centrale sau locale ori de către alte organisme care administrează surse ale statului sau ale colectivităţilor locale, inclusiv vânzarea unor terenuri aparţinând domeniului privat al statului sau autorităţilor publice locale sub preţul pieţei, crearea unei pieţe sau întărirea poziţiei beneficiarului pe o piaţă etc.;
e) ajutor de minimis – ajutor limitat conform normelor Uniunii Europene la un nivel care nu distorsionează concurenţa şi/sau comerţul cu statele membre, respectiv 200.000 euro per întreprindere unică, cu excepţia întreprinderilor care efectuează transport rutier de mărfuri în numele unor terţi sau contra cost pentru care se aplică un plafon de 100.000 euro;
f) furnizor – orice entitate deţinută de stat sau care administrează resurse ale statului sau, după caz, deţinută de către o unitate administrativ-teritorială sau care administrează resurse ale unei unităţi administrativ-teritoriale, care acordă întreprinderilor facilităţi de natura ajutorului de minimis în baza prezentei scheme;
g) întreprindere unică – în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 include toate întreprinderile între care există cel puţin una dintre relaţiile următoare:
(i) o întreprindere deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor unei alte întreprinderi;
(ii) o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;
(iii) o întreprindere are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate ori din statutul acesteia;
(iv) o întreprindere care este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi care controlează singură, în baza unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor întreprinderii respective.
Întreprinderile care întreţin, prin intermediul uneia sau mai multor întreprinderi, oricare dintre relaţiile la care se face referire la pct. (i)-(iv) sunt considerate întreprinderi unice;
h) acţionar majoritar – persoană fizică sau juridică ce este acţionar/asociat majoritar în sensul deţinerii pachetului de acţiuni cu cea mai mare pondere din totalul acţiunilor/părţilor sociale ale societăţii, care exercită o influenţă dominantă asupra întreprinderii prin dreptul de vot, prin dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor managementului sau consiliului de administraţie; atunci când actul constitutiv nu prevede nicio regulă pentru luarea hotărârilor, se consideră că acestea se iau cu cvorumul şi majoritatea prevăzute de lege, respectiv (i) cu unanimitate de voturi (pentru hotărârile privind modificări ale actului constitutiv); şi (ii) cu majoritatea absolută a asociaţilor şi a părţilor sociale (pentru celelalte situaţii); în cazul unei societăţi cu 2 asociaţi sau chiar mai mulţi, dar în număr par, regula majorităţii absolute înseamnă în fapt unanimitate de voturi;
i) data acordării ajutorului – data semnării contractului de finanţare;
j) demararea lucrărilor de execuţie a proiectului sau a unei activităţi – înseamnă fie demararea activităţilor sau a lucrărilor de construcţie aferente investiţiei, fie primul angajament obligatoriu din punct de vedere juridic de a comanda echipamente ori de a contracta servicii sau orice alt angajament care face ireversibil proiectul ori activitatea, luându-se în considerare situaţia care survine prima în ordine cronologică; cumpărarea de terenuri şi lucrările pregătitoare, cum ar fi obţinerea permiselor şi realizarea studiilor de fezabilitate, nu sunt considerate demarare a lucrărilor sau a activităţii;
k) ghidul solicitantului – detalierea tehnică şi financiară ce cuprinde setul de informaţii necesare solicitantului pentru pregătirea, derularea şi implementarea proiectului, elaborat pentru fiecare măsură din PNDR 2014-2020, document care se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale;
l) grup de acţiune locală (GAL) – reprezintă un parteneriat local, alcătuit din reprezentanţi ai instituţiilor şi autorităţilor publice locale, ai sectorului privat şi ai societăţii civile, constituit potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare;
m) strategie de dezvoltare locală (SDL) – document elaborat de fiecare GAL şi transmis către AM PNDR în vederea selecţiei acesteia. Prin acest document se stabilesc activităţile şi resursele necesare pentru dezvoltarea comunităţilor rurale;
n) spaţiul rural – totalitatea comunelor la nivel de unitate administrativ-teritorială, comuna fiind cea mai mică unitate administrativ-teritorială, nivel NUTS 5;
o) spaţiul eligibil LEADER – totalitatea comunelor şi oraşelor cu până la 20.000 de locuitori;
p) fişa tehnică a măsurii/submăsurii – mijlocul prin care se implementează o prioritate, asigurând cadrul cofinanţării proiectelor atât din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR), cât şi din bugetul naţional, potrivit PNDR 2014-2020;
q) produse agricole – înseamnă produsele enumerate în anexa I la Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE), cu excepţia produselor obţinute din pescuit şi acvacultură enumerate în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013;
r) prelucrarea produselor agricole – înseamnă orice operaţiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepţia activităţilor desfăşurate în exploataţiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare;
s) comercializarea produselor agricole – înseamnă deţinerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei altei forme de introducere pe piaţă, cu excepţia primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători şi a oricărei altei activităţi de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de către un producător primar către consumatori finali este considerată comercializare în cazul în care se desfăşoară în localuri distincte, rezervate acestei activităţi.
(2) Prevederile prezentului articol se completează cu definiţiile din:
a) Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare;
b) Regulamentul (UE) nr. 1.305/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare;
c) Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 809/2014 al Comisiei din 17 iulie 2014 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte sistemul integrat de administrare şi control, măsurile de dezvoltare rurală şi ecocondiţionalitatea;
d) Orientările Uniunii Europene privind ajutoarele de stat în sectoarele agricol şi forestier şi în zonele rurale pentru perioada 2014-2020 (2014/C 204/01);
e) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2013 privind unele măsuri pentru dezvoltarea şi susţinerea fermelor de familie şi facilitarea accesului la finanţare al fermierilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 289/2013, cu modificările şi completările ulterioare;
f) Hotărârea Guvernului nr. 226/2015 privind stabilirea cadrului general de implementare a măsurilor programului naţional de dezvoltare rurală cofinanţate din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală şi de la bugetul de stat, cu modificările şi completările ulterioare;
g) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 3/2015 pentru aprobarea schemelor de plăţi care se aplică în agricultură în perioada 2015-2020 şi pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societăţile agricole şi alte forme de asociere în agricultură, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 104/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
h) Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare;
i) Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare;
j) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016;
k) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare.
CAPITOLUL VI
Beneficiarii ajutorului
Art. 10.
Sprijinul financiar acordat prin prezenta schemă este destinat următoarelor tipuri de întreprinderi:
a) entităţi private/publice, stabilite prin fişa măsurii din SDL selectată, cu respectarea prevederilor din Regulamentul (UE) nr. 1.305/2013;
b) GAL-uri, pentru investiţii în infrastructură de internet în bandă largă, identificate în SDL selectată, în condiţiile prevăzute de prezenta schemă de minimis.
Art. 11.
Persoanele fizice neautorizate nu se încadrează în categoria beneficiarilor eligibili în cadrul prezentei scheme.
Art. 12.
(1) În conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 226/2015, cu modificările şi completările ulterioare, pot beneficia de ajutor de minimis în cadrul prezentei scheme de ajutor solicitanţii/beneficiarii/membrii asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară, după caz, înregistraţi în registrul debitorilor AFIR, atât pentru Programul SAPARD, cât şi pentru FEADR, care achită integral datoria faţă de AFIR, inclusiv dobânzile şi majorările de întârziere, până la semnarea contractelor de finanţare.
(2) Nu pot primi finanţare în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis întreprinderile care au beneficiat de sprijin prin submăsura 6.2 – Sprijin pentru înfiinţarea de activităţi neagricole în zone rurale, precum şi întreprinderile care au beneficiat de sprijin prin măsurile din cadrul SDL care vizează activităţi neagricole cu tip de sprijin sumă forfetară.1
Art. 13.
Numărul estimat al beneficiarilor de ajutor de minimis acordat prin prezenta schemă este de aproximativ 2.468.