În Monitorul Oficial nr. 293 din 25 aprilie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Mediului nr. 660/2017 pentru aprobarea Ghidului de finanțare a Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic, 2017-2019.
GHID DE FINANȚARE
a Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic, 2017-2019
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
ARTICOLUL 1
Rolul Ghidului de finanțare a Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic
(1) Ghidul de finanțare a Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic, denumit în continuare ghid, constituie un suport informativ, având rolul de a furniza informații esențiale privind derularea Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic 2017-2019, denumit în continuare program.
(2) Ghidul conține dispoziții privind:
a) sursa de finanțare și durata de aplicare a programului;
b) cuantumul, condițiile de acordare a ecotichetului și modalitatea de utilizare;
c) categoriile de persoane eligibile și criteriile de eligibilitate;
d) modalitatea de finanțare.
ARTICOLUL 2
Definiții și acronime
(1) În sensul prezentului ghid, termenii și expresiile de mai jos se definesc astfel:
a) Autoritatea-Administrația Fondului pentru Mediu;
b) aplicația informatică – software administrat de către Autoritate și având dublu rol: de gestionare a bugetului alocat programului și a ecotichetelor acordate în cadrul acestuia și de stocare și verificare a informațiilor privind solicitanții înscriși;
c) autoturism – autovehicul aparținând categoriei de folosință M1, conceput și construit pentru transportul de pasageri și care are, în afara locului conducătorului, cel mult 8 locuri pe scaune;
d) autoutilitară ușoară – autovehicul aparținând categoriei de folosință N1, conceput și construit pentru transportul de mărfuri, având o masă maximă ce nu depășește 3,5 tone;
e) autospecială/autospecializată ușoară – autovehicul aparținând categoriei de folosință M1 ori N1, destinat transportului de pasageri sau de mărfuri și care îndeplinește o funcție specifică ce necesită adaptări ale caroseriei și/sau echipamente speciale, având o masă maximă ce nu depășește 3,5 tone;
f) autovehicul nou – orice autoturism, autoutilitară ușoară sau autospecială/autospecializată ușoară care nu a fost înmatriculat/înmatriculată niciodată; din punct de vedere al sistemului de propulsie, autovehiculul nou achiziționat prin program poate fi: electric hibrid (plug-in) și electric;
g) autovehicul electric hibrid – autovehicul hibrid care, pentru a-și asigura propulsia mecanică, preia energie din două surse de energie stocată, montate pe vehicul: un combustibil consumabil, respectiv un dispozitiv de stocare a energiei electrice (de exemplu: baterie, condensator, volant/generator etc.) și care are o sursă de alimentare externă – Plug-in și care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50 g/km;
h) autovehicul pur electric – orice autoturism, autoutilitară ușoară sau autospecială/autospecializată ușoară propulsat/ propulsată de un motor electric cu energie furnizată de baterii reîncărcabile, alimentate de o sursă externă de energie electrică, clasificat ca vehicul cu emisii poluante zero;
i) beneficiar- persoana fizică, persoana juridică, de drept public ori de drept privat, entitatea juridică fără personalitate juridică sau organizația profesională care este organizată și își desfășoară activitatea în una dintre formele de exercitare a profesiei liberale, ce a achiziționat autovehiculul nou sub beneficiul ecotichetului; operatorul economic reprezintă orice entitate implicată într-o activitate economică, indiferent de statutul său juridic și de modul în care este finanțată, inclusiv persoane fizice care desfășoară activități economice în mod independent, asociații familiale, parteneriate sau asociații care desfășoară activități economice, în conformitate cu prevederile Legii nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, precum și orice entitate definită în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis;
j) comercializarea autovehiculului nou – operațiunile constând în încheierea formalităților de vânzare-cumpărare, emiterea facturii, certificatului de conformitate și cărții de identitate a autovehiculului, predarea-primirea autovehiculului de către producătorul validat, în nume propriu sau în numele și pentru acesta, prin puncte de lucru/agenți/parteneri autorizați;
k) criterii de eligibilitate – cerințe, norme sau principii care trebuie îndeplinite cumulativ;
l) dosar de acceptare – dosar cuprinzând documentele obligatorii care se depun la Autoritate de către solicitantul persoană juridică, solicitantul entitate juridică fără personalitate juridică sau de către solicitantul organizație profesională care este organizată și își desfășoară activitatea în una dintre formele de exercitare a profesiei liberale, în vederea acceptării în program;
m) dosar de participare – dosar cuprinzând documentele obligatorii care se depun la producătorul validat de către solicitant, în vederea achiziționării autovehiculului nou;
n) dosar de validare – dosar cuprinzând documentele obligatorii care se depun la Autoritate de către producător, în vederea validării în program;
o) ecotichet – parte din prețul de achiziție a unui autovehicul electric nou, susținută prin modalitate nerambursabilă din Fondul pentru mediu în cadrul Programului de promovare a vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic 2017-2019;
p) persoană eligibilă – persoana fizică, persoana juridică, de drept public ori de drept privat, entitatea juridică fără personalitate juridică sau organizația profesională care este organizată și își desfășoară activitatea în una dintre formele de exercitare a profesiei liberale, care îndeplinește criteriile de eligibilitate;
q) producător – persoană juridică română, operator economic constructor de autovehicule, importator de autovehicule noi sau reprezentant autorizat al constructorului/ importatorului;
r) producător validat – producătorul al cărui dosar de validare a fost aprobat de Autoritate;
s) notă de înscriere – documentul generat de aplicația informatică, eliberat de către producătorul validat în vederea înscrierii în program a solicitantului, persoană fizică, persoană juridică, entitate juridică fără personalitate juridică sau organizație profesională care este organizată și își desfășoară activitatea în una dintre formele de exercitare a profesiei liberale, prevăzută în anexele nr. 4.1 și 4.2;
ș) sesiune de înscriere – perioadă de timp determinată în interiorul căreia: producătorul poate depune la Autoritate dosarul de validare; solicitantul persoană juridică, solicitantul entitate juridică fără personalitate juridică sau solicitantul organizație profesională care este organizată și își desfășoară activitatea în una dintre formele de exercitare a profesiei liberale poate depune la Autoritate dosarul de acceptare;
t) solicitant – persoana fizică, persoana juridică, entitatea juridică fără personalitate juridică sau organizația profesională care este organizată și își desfășoară activitatea în una dintre formele de exercitare a profesiei liberale, care intenționează să achiziționeze unul sau mai multe autovehicule noi sub beneficiul ecotichetului și depune actele necesare în acest sens;
ț) unitate alocată – valoare ce reprezintă echivalentul ecotichetului.
(2) În cuprinsul prezentului ghid sunt utilizate următoarele reguli de interpretare:
a) termenul de „zi” sau „zile” reprezintă zi calendaristică ori zile calendaristice, dacă nu se specifică altfel;
b) cu excepția unor prevederi contrare, cuvintele la forma de singular includ și forma de plural și viceversa, acolo unde acest lucru este permis de context.
(3) În cuprinsul prezentului ghid sunt utilizate următoarele acronime:
a) A – autoturism;
b)AFM-Administrația Fondului pentru Mediu;
c) ASU – autospecială/autospecializată ușoară;
d) AU – autoutilitară ușoară;
e) TVA-taxa pe valoarea adăugată.
ARTICOLUL 3
Obiectul, scopul și obiectivele programului
(1) Obiectul programului îl reprezintă finanțarea nerambursabilă din Fondul pentru mediu, acordată sub forma ecotichetului, pentru achiziționarea autovehiculelor noi pur electrice sau autovehiculelor noi electrice hibride cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50 g/km.
(2) Scopul programului îl constituie îmbunătățirea calității mediului prin achiziționarea de autovehicule noi pur electrice sau autovehicule noi electrice hibride.
(3) Programul vizează atingerea următoarelor deziderate de protecție a mediului de interes general:
a) diminuarea efectelor poluării aerului asupra mediului și sănătății populației, cauzate de emisiile de gaze de eșapament;
b) diminuarea efectelor poluării solului și apei cauzate de scurgerile de substanțe periculoase de la autovehiculele ce utilizează alte sisteme de propulsie decât cele electric și sau electric hibrid prin înlocuirea treptată a acestora cu autovehicule pur electrice sau electrice hibride.
ARTICOLUL 4
Indicatorul de performanță și eficiență al programului
Indicatorul de performanță și eficiență al programului îl reprezintă numărul de autovehicule electrice și/sau electrice hibride achiziționate prin program.
ARTICOLUL 5
Caracterul programului și aria geografică de aplicare
(1) Programul are caracter multianual și se aplică la nivel național.
(2) Programul se desfășoară în perioada 2017-2019.
ARTICOLUL 6
Sursa de finanțare și suma prevăzută pentru derularea programului
(1) Finanțarea programului se realizează din veniturile Fondului pentru mediu.
(2) Programul se derulează în limita creditelor de angajament și bugetare prevăzute cu această destinație prin bugetele anuale ale Fondului pentru mediu, aprobate conform legii.
ARTICOLUL 7
Ecotichetul
(1) Ecotichetul este în cuantum de:
a) 45.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou pur electric;
b) 20.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50 g/km.
(2) Solicitantul beneficiază de 1 (un) ecotichet la achiziționarea unui autovehicul nou pur electric sau a unui autovehicul nou electric hibrid (autoturism, autoutilitară ușoară, autospecială/autospecializată ușoară), sub rezerva îndeplinirii condițiilor și respectării termenelor prevăzute în cuprinsul prezentului ghid.
(3) Solicitantul poate achiziționa mai multe autovehicule noi pur electrice sau autovehicule noi electrice hibride, beneficiind astfel, în mod corespunzător, de mai multe ecotichete.
(4) Ecotichetul se scade din prețul de comercializare, cu TVA, al autovehiculului nou pur electric sau autovehiculului nou electric hibrid, denumit în continuare preț de comercializare, diferența fiind asigurată de către solicitant din surse financiare proprii și/sau surse financiare complementare: credite bancare ori finanțare în baza unui contract de leasing financiar.
(5) În cazul în care solicitantul este acceptat în Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto național 2017-2019 și dorește să achiziționeze un autovehicul nou pur electric sau un autovehicul nou electric hibrid, prin Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic 2017-2019, ecotichetul se poate cumula numai cu prima de casare. Un ecotichet nu se poate cumula cu mai multe prime de casare.
(6) Cumulul ecotichetului cu prima de casare se poate efectua doar în cazul în care solicitantul îndeplinește condițiile prevăzute în cadrul Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic 2017-2019 și în cadrul Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto național 2017-2019.
(7) Prima de casare se poate obține în condițiile prevăzute de Ghidul de finanțare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto național 2017-2019, aprobat prin Ordinul viceprim- ministrului, ministrul mediului, nr. 661/2017.
(8) Acordarea ecotichetului solicitantului – operator economic cu personalitate juridică sau entitate juridică fără personalitate juridică – se face în baza schemei intitulate „Ajutor de minimis pentru Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic”, denumită în continuare schemă de minimis, instituită în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013.
(9) Schema de minimis se aprobă prin dispoziție a președintelui Autorității, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare.
(10) În situația în care, în urma procesului de analiză, solicitantul prevăzut la alin. (8) este declarat eligibil și este acceptat spre finanțare, Autoritatea, prin structura de specialitate responsabilă cu monitorizarea implementării proiectelor, comunică în scris acestuia cuantumul ajutorului care poate fi acordat sub forma ecotichetului și caracterul acestuia de ajutor de minimis, cu referire expresă la Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013.
(11) Solicitantul prevăzut la alin. (8) poate solicita prin cererea de finanțare cel mult echivalentul în lei al sumei de 200.000 euro (sau 100.000 euro, dacă activează în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri) la momentul depunerii dosarului de acceptare, în caz contrar solicitarea fiind nulă, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013.
(12) În cadrul programului, solicitantul acceptat nu poate ceda dreptul său de beneficiu asupra ecotichetului.