În Monitorul Oficial nr. 971 din 5 decembrie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Transporturilor nr. 1.338/2016 pentru aprobarea Reglementării aeronautice civile române RACR-IA „Înmatricularea aeronavelor civile”, ediția 1/2016.
În extras
REGLEMENTAREA AERONAUTICĂ CIVILĂ ROMÂNĂ RACR-IA
„Înmatricularea aeronavelor civile”, ediția 1/2016
Preambul
1. Activitatea aeronautică civilă pe teritoriul și în spațiul aerian național este reglementată prin Ordonanța Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare (Codul aerian civil), prin actele normative interne din domeniu, în conformitate cu prevederile Convenției privind aviația civilă internațională, semnată la Chicago în 1944, și ale altor convenții și acorduri la care România este parte.
2. În scopul asigurării, organizării și desfășurării activităților de registru și de înmatriculare a aeronavelor civile, Ministerul Transporturilor emite, în calitatea sa de autoritate de stat în domeniul aviației civile, acte normative conforme cu reglementările, standardele, practicile recomandate și procedurile elaborate de Organizația Aviației Civile Internaționale și de alte organisme internaționale de aviație civilă la care România este parte sau acorduri și convenții la care a aderat și asigură controlul respectării acestora.
3. Persoanele fizice și juridice proprietare sau deținătoare de aeronave civile înmatriculate în România, care își propun să se angajeze în operarea aeronavelor, precum și operatorii aerieni români care organizează și execută operațiuni de aviație civilă sunt obligați să respecte prevederile reglementărilor aeronautice emise de Ministerul Transporturilor și ale regulamentelor comunitare direct aplicabile, precum și ale instrucțiunilor și normelor de aplicare a acestora și să se supună activităților de evaluare, inspecție și supraveghere întreprinse în conformitate cu aceste reglementări.
4. Prezenta reglementare cuprinde cerințe specifice activităților de registru și de înmatriculare a aeronavelor civile și a fost elaborată în conformitate cu prevederile Codului aerian civil, Convenției privind aviația civilă internațională și anexei 7 la aceasta.
CAPITOLUL 1
Dispoziții generale
1.1. Definiții
Atunci când sunt folosiți în prezenta reglementare, termenii de mai jos au următoarele înțelesuri:
a) prin deținător se înțelege acea persoană căreia i se transmit, în condițiile legii, detenția și folosința unei aeronave;
b) prin documente referitoare la situația anterioară a aeronavei în ceea ce privește înmatricularea se înțelege:
(i) pentru aeronavele care nu au fost înmatriculate în România sau în alt stat:
1. în cazul aeronavelor fabricate în România, declarația fabricantului privind modul în care aeronava a fost înmatriculată în cadrul zborurilor de fabrică; sau
2. în cazul aeronavelor importate, documentul emis de autoritatea aeronautică civilă competentă din țara fabricantului, din care să rezulte că aeronava nu a fost și nu este înmatriculată în registrul de înmatriculare al statului respectiv;
(ii) pentru aeronavele care au fost înmatriculate într-un alt stat, certificatul de radiere sau un alt document legal emis de autoritatea aeronautică civilă a acelui stat care să ateste că aeronava a fost radiată din registrul de înmatriculare al statului respectiv;
(iii) pentru aeronavele care au fost înmatriculate în România și au fost radiate, originalul certificatului de radiere;
(iv) pentru aeronavele care au fost înmatriculate în România și nu au fost radiate, originalul certificatului de înmatriculare;
c) prin modificarea unei sarcini se înțelege orice schimbare survenită cu privire la actul prin care este constituită sarcina, beneficiarul sarcinii, termenul pentru care este constituită sarcina, întinderea sarcinii și suma garantată;
d) prin titlu de deținere se înțelege actul juridic pe care se întemeiază detenția și dreptul de folosință al unei persoane fizice sau juridice asupra unei aeronave;
e) prin titlu de proprietate se înțelege actul juridic pe care se întemeiază dreptul de proprietate al unei persoane fizice sau juridice asupra unei aeronave;
f) prin titular de certificat se înțelege, cu referire la unul dintre certificatele prevăzute în prezenta reglementare, fiecare dintre persoanele indicate drept proprietar, respectiv deținător al aeronavei, după caz;
g) prin revocare a unui certificat se înțelege încetarea definitivă a efectelor juridice produse de certificatul respectiv;
h) prin solicitant se înțelege persoana fizică sau juridică ce solicită înmatricularea/modificarea mențiunilor/radierea unei aeronave civile;
i) prin suspendare a unui certificat se înțelege încetarea temporară a efectelor juridice produse de certificatul respectiv.
1.2. Abrevieri
AACR — Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română”;
RUIAC — Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile din România;
MT — Ministerul Transporturilor.
1.3. Aplicabilitate
Prevederile prezentei reglementări se aplică tuturor aeronavelor civile, cu excepția următoarelor categorii:
a) aeronave folosite pentru servicii militare, vamale sau de poliție;
b) aeronave ultraușoare, așa cum sunt definite în anexa nr. 1 la Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 630/2007 privind modul de reglementare a domeniului aeronauticii civile cu aeronave ultraușoare din România;
c) aeronave fără pilot uman la bord cu masa maximă la decolare mai mică sau egală cu 150 kg;
d) baloane utilizate exclusiv în scopuri meteorologice și baloane libere nepilotate fără încărcătură utilă.
1.4. Autoritatea de înmatriculare
(1) În sensul prezentei reglementări, autoritatea de înmatriculare este AACR, organismul tehnic specializat căruia MT i-a delegat competențele pentru exercitarea activităților de registru și înmatriculare a aeronavelor civile.
(2) În exercitarea atribuțiilor ce îi revin, AACR are următoarele drepturi:
a) dreptul de a verifica respectarea cerințelor impuse prin documentele emise potrivit prezentei reglementări;
b) dreptul de a solicita restituirea de îndată a tuturor documentelor emise potrivit prezentei reglementări, în măsura în care acestea au fost suspendate, revocate sau dacă au intervenit modificări care fac ca respectivele documente să nu mai concorde cu realitatea.
(3) În vederea aplicării prevederilor prezentei reglementări, AACR administrează următoarele registre:
a) Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile (RUIAC);
b) Registrul foilor de sarcini;
c) Registrul de radiere.
(4) Înscrierea unei aeronave civile în RUIAC, precum și emiterea certificatului de înmatriculare nu constituie dovada dreptului de proprietate, a deținerii legale sau a dreptului de folosință asupra unei aeronave civile în nicio acțiune juridică în care deținerea sau proprietatea unei aeronave civile face subiectul unui litigiu.
(5) În aplicarea prevederilor prezentei reglementări, AACR emite următoarele documente:
a) certificatul de înmatriculare a aeronavei care atestă înscrierea unei aeronave civile într-o foaie matricolă din cadrul RUIAC, secțiunea I;
b) certificatul de înmatriculare temporară a aeronavei care atestă înscrierea unei aeronave civile într-o foaie matricolă din cadrul RUIAC, secțiunea a II-a;
c) certificatul de radiere a aeronavei care atestă radierea unei aeronave civile din RUIAC;
d) foaia de sarcini care atestă sarcinile înscrise cu privire la o aeronavă înmatriculată în RUIAC.
CAPITOLUL 2
Înmatricularea aeronavelor civile
SECȚIUNEA 1
Dispoziții comune
2.1. Cerințe generale privind înmatricularea aeronavelor
(1) O aeronavă poate fi înscrisă și menținută în RUIAC dacă sunt respectate următoarele condiții:
a) nu este înmatriculată în alt stat;
b) satisface cerințele privind nivelul de zgomot și de emisii toxice;
c) aeronava este în stare de navigabilitate;
d) proprietarul sau deținătorul aeronavei este o persoană fizică cu domiciliul sau reședința permanentă într-unul din statele Uniunii Europene sau o persoană juridică cu sediul social într-unul dintre statele Uniunii Europene.
(2) Utilizarea unei aeronave înmatriculate în România în operațiuni de transport aerian public, aviație generală sau lucru aerian este condiționată de:
a) deținerea de către operatorul aeronavei:
(i) a unui titlu de proprietate asupra aeronavei sau a unui titlu de deținere care îi conferă acestuia prerogativa folosinței aeronavei pentru operațiunile de zbor respective;
(ii) a unui certificat de înmatriculare emis conform prevederilor prezentei reglementări;
b) inscripționarea pe aeronavă a însemnului de naționalitate și a mărcii de ordine în conformitate cu prevederile cap. 5;
c) existența la bordul aeronavei a plăcuței de identificare cu caracteristicile și inscripționările specificate la pct. 5.4.
(3) Pe timpul activității de zbor este obligatorie prezența la bordul aeronavei a certificatului de înmatriculare.