În Monitorul Oficial nr. 867 din 31 octombrie a.c. a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 777/2016 privind structura, organizarea și funcționarea Registrului electronic național al nomenclaturilor stradale. În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se vor elabora proceduri de operaționalizare a registrului, prin norme tehnice privind procedurile de lucru specifice RENNS.


Acces non-stop la legislație actualizată

În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii


În extras

CAPITOLUL I

Dispoziții generale

Art. 1.

(1) Registrul electronic național al nomenclaturilor stradale, denumit în continuare RENNS, este constituit pe baza elementelor furnizate de autoritățile administrației publice, în aplicarea dispozițiilor art. 5 alin. (3) din Legea cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și reprezintă un sistem de evidență și consultare geospațială a nomenclaturii stradale la nivel național.

(2) RENNS este realizat, actualizat și administrat de Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară și se constituie exclusiv în format electronic.

(3) Informațiile conținute de RENNS au caracter public, în aplicarea dispozițiilor art. 5 alin. (2) din Legea nr. 7/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

(4) În activitatea specifică, autoritățile administrației publice centrale și locale de la nivelul comunelor, orașelor și municipiilor sunt obligate să furnizeze, să actualizeze datele referitoare la nomenclatura stradală, în scopul asigurării unei evidențe unitare, și să utilizeze informațiile conținute în RENNS, obligație care revine și oricăror altor instituții, în condițiile legii.

Art. 2.

În înțelesul prezentei hotărâri, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:

a) adresa administrativă – localizarea bazată pe identificatori standardizați de adresă ai unui imobil situat în intravilanul localităților și denumirile de drumuri publice, atunci când unitatea administrativ–teritorială le folosește ca parte a componentei toponimice a adreselor atribuite imobilelor în locul sau complementar denumirilor de drumuri;

b) nomenclatura stradală – totalitatea elementelor de identificare cuprinzând denumirile de drumuri și adrese administrative din România într-un mod standardizat, organizat pe fiecare unitate administrativ-teritorială și care reprezintă evidența primară unitară care servește la identificarea domiciliului/reședinței persoanei fizice, a sediului persoanei juridice, a fiecărui imobil – teren cu sau fără construcții, precum și a fiecărei clădiri;

c) codul unic al adresei – CUA, generat în mod automat de RENNS, pentru fiecare adresă administrativă – este constituit din cod SIRUTA, cod stradă, cod adresă, în vederea identificării/localizării mai facile a adresei;

d) utilizatori – instituții și autorități ale administrației publice.

Art. 3.

Adresa administrativă este compusă din:

a) tip și denumire arteră, număr administrativ;

b) localizarea spațială, definită ca un punct, cu coordonate spațiale în sistem național de referință, astfel cum va fi detaliată prin normele tehnice privind procedurile de lucru specifice RENNS, prevăzute la art. 10;

c) CUA.

CAPITOLUL II

Structura RENNS

Art. 4.

(1) RENNS, ca sistem informatic, păstrează informația privind istoricul adresei administrative.

(2) Sistemul informatic aferent RENNS pune la dispoziția utilizatorilor, în condițiile legii, proceduri și metode pentru:

a) administrarea nomenclaturii stradale;

b) validarea nomenclaturii stradale;

c) consultarea publică a nomenclaturii stradale;

d) interconectarea cu alte sisteme informatice.

Art. 5.

(1) Sistemul informatic aferent RENNS asigură înregistrarea unică a fiecărei adrese administrative și furnizează utilizatorilor CUA.

(2) Toate instituțiile și autoritățile administrației publice care utilizează electronic sau letric informații privind adresa administrativă sunt obligate să folosească CUA.

CAPITOLUL III

Organizarea și funcționarea RENNS

Art. 6.

Autoritățile administrației publice locale au obligația ca, ulterior aprobării nomenclaturii stradale, precum și ori de câte ori intervin modificări ale adresei administrative, să actualizeze elementele specifice nomenclaturii stradale și să le introducă în RENNS, pentru ținerea la zi a acestui registru, în condițiile art. 5 alin. (3) din Legea nr. 7/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 7.

Nomenclatura stradală se aprobă, potrivit dispozițiilor art. 5 alin. (1) din Legea nr. 7/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, la nivelul fiecărei comune, oraș și municipiu, cu respectarea normelor tehnice prevăzute la art. 10.

Art. 8.

(1) Înscrierea datelor în RENNS se face de către persoanele desemnate prin dispoziția primarului, care au ca atribuții verificarea, completarea, validarea și actualizarea elementelor de nomenclatură stradală.

(2) Orice modificare a datelor înscrise în RENNS se face în baza hotărârii autorității deliberative a comunei, a orașului sau a municipiului.

(3) Persoanele desemnate de către primar operează și actualizează în registru orice modificare intervenită printr-o hotărâre a autorității deliberative asupra situației existente în RENNS, în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia.

Art. 9.

Datele generale din RENNS sunt accesibile oricărei persoane, în mod gratuit, în ceea ce privește serviciile de căutare și de vizualizare referitoare la adresa administrativă.

Art. 10.

În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se vor elabora proceduri de operaționalizare a registrului, prin norme tehnice privind procedurile de lucru specifice RENNS, care se aprobă prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.