În Monitorul Oficial nr. 789 din 7 octombrie a.c. a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 708/2016 pentru aprobarea Strategiei militare a României. La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 318/2000 pentru aprobarea Strategiei militare a României, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 191 din 4 mai 2000.


Acces non-stop la legislație actualizată

În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii


În extras

STRATEGIA MILITARĂ A ROMÂNIEI

– Forțe armate moderne, pentru o Românie puternică în Europa și în lume –

România se găsește într-un mediu de securitate caracterizat de evoluții complexe, care impun, pe de o parte, redefinirea rolului puterii militare și, pe de altă parte, adaptarea modalităților de răspuns în vederea contracarării riscurilor și amenințărilor la adresa securității naționale.

Țara noastră beneficiază în prezent de garanții de securitate solide, oferite de statutul de membru al Alianței Nord-Atlantice și al Uniunii Europene, precum și de bunele relații cu țările vecine și partenerii săi strategici. În acest context, România acordă prioritate respectării obligațiilor care îi revin, dezvoltând capabilități de apărare proprii, în acord cu standardele europene și euroatlantice și în concordanță cu profilul său geostrategic.

Strategia militară este documentul prin care se transpune în practică politica de apărare și securitate națională, definind cadrul de dezvoltare a organismului militar pentru apărarea armată a țării, în context aliat. Pornind de la prevederile Strategiei naționale de apărare a țării, ale Cartei albe a apărării și ale documentelor NATO și UE, Strategia militară asigură coerența conceptuală și acțională necesară pentru îndeplinirea misiunilor încredințate armatei și realizarea obiectivelor politicii de apărare.

Principiile strategice sunt definite într-o viziune modernă, din care decurg, în mod logic, conceptele strategice și operaționale pe care se vor fundamenta rolul și întrebuințarea forțelor Armatei României. Realizarea și menținerea unei capacități de reacție adecvate îndeplinirii misiunilor vor fi susținute prin alocarea resurselor specifice, la un nivel corespunzător și prin valorificarea, în procesul de pregătire, a experienței dobândite în misiuni internaționale și în teatrele de operații din Afganistan, Irak, Balcanii de Vest, Marea Mediterană sau Golful Aden.

Pentru asigurarea unui nivel optim de coerență, flexibilitate și abilitate instituțională, documentul urmărește materializarea direcțiilor de acțiune referitoare la configurarea, dimensionarea, pregătirea și înzestrarea Armatei României. În acest sens, implementarea Programului privind transformarea, dezvoltarea și înzestrarea Armatei României până în anul 2026 și în perspectivă, precum și alocarea pentru Ministerul Apărării Naționale a minimum 2% din produsul intern brut asigură condițiile necesare continuării procesului de transformare a Armatei României și îndeplinirii obiectivelor planificate, în concordanță cu misiunile, responsabilitățile încredințate și angajamentele asumate.

Armata României va rămâne garantul suveranității și independenței naționale, al unității și integrității teritoriale, contribuind activ la stabilitatea și securitatea regională și globală.

Mihnea Ioan Motoc,

Ministrul Apărării Naționale

Potrivit Constituției României, Armata este subordonată exclusiv voinței poporului pentru garantarea suveranității, a independenței și a unității statului, a integrității teritoriale a țării și a democrației constituționale. În condițiile legii și ale tratatelor internaționale la care România este parte, armata contribuie la apărarea colectivă în sistemele de alianță militară și participă la acțiuni privind menținerea sau restabilirea păcii.

Îndeplinirea acestor misiuni fundamentale presupune identificarea potențialelor riscuri și amenințări militare, stabilirea obiectivelor militare, în acord cu interesele naționale, configurarea celui mai eficient pachet al capabilităților de apărare și stabilirea conceptelor operaționale de întrebuințare a forțelor. Strategia militară realizează aceste lucruri, detaliind structura de forțe și direcționând, pentru un orizont de acoperire de patru ani, configurarea, dimensionarea, pregătirea și înzestrarea Armatei României.

De la publicarea ultimei strategii militare, dinamica și complexitatea mediului de securitate s-au accentuat, desfășurarea conflictelor militare din Georgia și Ucraina, volatilitatea mediului de securitate, proliferarea terorismului și migrația generată de situația din Orientul Mijlociu și Nordul Africii (MENA) reprezentând o adevărată schimbare de paradigmă în spațiul de interes strategic al României.

În același timp, garanțiile de securitate și apărare colectivă oferite de statutul de membru al Alianței Nord-Atlantice, clauza de solidaritate și asistență reciprocă în cadrul Uniunii Europene și parteneriatele strategice, dintre care cel cu Statele Unite ale Americii este esențial, reprezintă dovezi ale parcursului democratic, ale evoluției societății românești către un plus de securitate.

Diversificarea gamei de amenințări la adresa securității naționale, precum și obligațiile asumate în cadrul aliat impun Armatei României dezvoltarea capabilităților de apărare necesare, la nivelul corespunzător al capacității operaționale și de reacție, dotate și echipate modern, gata de acțiune potrivit planurilor operative.

Strategia militară are un caracter defensiv-activ, evidențiind necesitatea adaptării rapide a posturii structurii de forțe la complexitatea provocărilor. Abilitatea de a produce cu precizie efectele dorite, angajând eficient forțele destinate pentru misiune, este dependentă de arhitectura suplă a structurii de comandă, de calitățile liderilor și de inițiativa executanților. Timpul de răspuns va fi foarte scurt, iar provocările se vor combina în mod neașteptat. Nu va mai fi suficient ca operațiile viitoare să fie executate întrunit. Acestea vor trebui să aibă un caracter integrator, pe deplin corelate cu acțiunile celorlalte instrumente de putere națională, într-un cadru interinstituțional coerent și flexibil.

Conceptul de securitate națională extinsă impune pregătirea militarilor sub aspectul înțelegerii rolului structurilor puterii de stat și al organizațiilor internaționale, pentru asigurarea sinergiei de acțiune a tuturor actorilor din zona de acțiuni militare.

Strategia militară oferă direcționările necesare noii generații de lideri militari, formați în teatrele de operații și cu experiență în cadrul comandamentelor aliate, chemându-i să fie inovatori, flexibili, eficienți și orientați către realizarea capacității operaționale a structurii de forțe a Armatei României.

General Nicolae-Ionel Ciucă,

Șeful Statului Major General