În Monitorul Oficial nr. 786 din 6 octombrie a.c. a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 719/2016 pentru aprobarea Programului „Construcția de locuințe de serviciu”. Programul are în vedere construcția de locuințe de serviciu, pe baza propunerilor primite de către Agenția Națională pentru Locuințe, denumită în continuare ANL, de la autoritățile administrației publice locale/centrale.


Acces non-stop la legislație actualizată

În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii


În extras

CAPITOLUL I

Dispoziții generale

Art. 1.

(1) Se aprobă Programul „Construcția de locuințe de serviciu”, program multianual, denumit în continuare Program.

(2) Programul are în vedere construcția de locuințe de serviciu, pe baza propunerilor primite de către Agenția Națională pentru Locuințe, denumită în continuare ANL, de la autoritățile administrației publice locale/centrale.

Art. 2.

(1) Programul se realizează pe terenuri proprietate publică a statului ori a unităților administrativ-teritoriale, puse la dispoziția ANL de către autoritățile administrației publice locale/centrale, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

(2) Terenurile proprietate publică a statului sau a unităților administrativ-teritoriale se preiau de ANL în folosință gratuită, în condițiile legii, pe perioada realizării investițiilor.

Art. 3.

(1) În vederea analizării și, după caz, a introducerii în Program a obiectivelor de investiții, autoritățile administrației publice locale/centrale transmit ANL anual sau ori de câte ori este necesar o solicitare de includere în Program, împreună cu Centralizatorul locuințelor de serviciu propuse a fi finanțate în cadrul Programului, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1.

(2) Solicitările de includere în Program prevăzute la alin. (1) vor fi însoțite de o notă justificativă pentru fundamentarea realizării investițiilor prin care se vor stabili necesitatea și oportunitatea realizării construcțiilor de locuințe de serviciu, conform prevederilor art. 71 alin. (7) din Legea nr. 152/1998 privind înființarea Agenției Naționale pentru Locuințe, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

(3) În baza unei solicitări scrise transmise Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice de autoritățile administrației publice locale/centrale, în cadrul Programului pot fi incluse și construcții aflate în diverse stadii de execuție ori finalizate și neexploatate, denumite în continuare construcții existente, conform prevederilor art. 2 alin. (7) din Legea nr. 152/1998, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

(4) Solicitările prevăzute la alin. (1) și (3) sunt centralizate la nivelul ANL.

CAPITOLUL II

Obligațiile autorităților administrației publice locale/centrale și ale ANL

Art. 4.

(1) Imobilele teren și construcții, după caz, destinate construcției de locuințe de serviciu, care se finanțează în cadrul Programului, se preiau de ANL după ce autoritățile administrației publice locale/centrale fac dovada dreptului de proprietate și numai în condițiile în care:

  1. a) sunt viabilizate până la limita exterioară a perimetrului destinat construcțiilor;
  2. b) sunt lipsite de sarcini;
  3. c) rămân în folosința gratuită a ANL până la finalizarea lucrărilor de construcție a locuințelor respective, astfel încât regimul juridic al acestora să asigure categoria de folosință prevăzută în planurile urbanistice și în documentațiile tehnico-economice aprobate pentru promovarea Programului;
  4. d) expertiza tehnică și energetică, după caz, efectuată de către experți tehnici și auditori energetici autorizați conform legii, și evaluarea construcțiilor sunt efectuate, pe cheltuială proprie, de către autoritățile administrației publice locale/centrale și transmise ANL.

(2) Condițiile prevăzute la alin. (1) se mențin până la punerea în funcțiune și recepția obiectivului de investiție, orice modificare a suprafeței de teren transmisă în folosință gratuită ANL fiind realizată numai cu acordul scris al ANL.

(3) Identificarea imobilelor prevăzute la alin. (1) se realizează pe baza următoarelor documente:

  1. a) schițele cu amplasamentul terenului, suprafața acestuia, precum și categoriile de folosință;
  2. b) extrasul de carte funciară emis cu maximum 30 de zile înainte de data transmiterii acestuia la ANL;
  3. c) act administrativ al autorității administrației publice locale/centrale de transmitere în folosința gratuită către ANL a terenului și a construcției existente, după caz, pentru construirea de locuințe de serviciu.

Art. 5.

(1) Responsabilitățile autorităților administrației publice locale sunt:

  1. a) să transmită ANL în folosință gratuită terenul și construcțiile existente, după caz, pe toată perioada realizării investiției;
  2. b) să pună la dispoziție ANL terenul și construcțiile existente, după caz, liber de orice sarcini;
  3. c) să elaboreze, pe cheltuială proprie, documentațiile tehnico-economice pentru execuția utilităților și dotărilor tehnico-edilitare aferente construcției – apă, canalizare, energie termică și electrică, gaze naturale, precum și iluminat stradal, telefonie, căi de acces, alei pietonale, spații verzi, în interiorul perimetrului destinat locuințelor de serviciu și să le transmită ANL în vederea aprobării indicatorilor tehnico-economici;
  4. d) să asigure de la bugetul local sursele necesare pentru execuția utilităților și dotărilor tehnico-edilitare aferente construcției în interiorul perimetrului destinat locuințelor de serviciu, inclusiv în colaborare cu operatorii de utilități, acolo unde este cazul. Lucrările de utilități – alimentare cu apă, canalizare, alimentare cu energie termică și electrică, alimentare cu gaze naturale, după caz, se realizează cu minimum 90 de zile înainte de termenul de punere în funcțiune a locuințelor comunicat de ANL;
  5. e) să obțină toate avizele conform cu certificatul de urbanism pentru locuințele de serviciu care se finanțează în cadrul Programului, pe terenurile puse la dispoziție de autoritățile administrației publice locale;
  6. f) să emită autorizația de construire a locuințelor de serviciu care se finanțează în cadrul Programului, în condițiile legii;
  7. g) să excepteze de la plata taxei pentru autorizarea de construire a locuințelor de serviciu care se finanțează în cadrul Programului, pe terenurile puse la dispoziție de autoritățile administrației publice locale, în conformitate cu reglementările legale în vigoare;
  8. h) să respecte termenele de execuție și de punere în funcțiune a lucrărilor de utilități și să informeze în scris ANL cu privire la finalizarea lucrărilor tehnico-edilitare;
  9. i) să informeze în scris ANL cu privire la intenția de renunțare la lucrările de construire a locuințelor de serviciu și scoaterea investiției din Program, cu restituirea tuturor cheltuielilor suportate de ANL pentru realizarea investiției până la data înregistrării la agenție a intenției de renunțare;
  10. j) să participe la recepția la terminarea lucrărilor și la recepția finală a investiției.

(2) Responsabilitățile autorităților administrației publice centrale sunt:

  1. a) să transmită ANL în folosință gratuită terenul și construcțiile existente, după caz, pe toată perioada realizării investiției;
  2. b) să pună la dispoziție ANL terenul și construcțiile existente, după caz, liber de orice sarcini;
  3. c) să informeze în scris ANL cu privire la intenția de renunțare la lucrările de construire a locuințelor de serviciu și scoaterea investiției din Program, cu restituirea tuturor cheltuielilor suportate de ANL pentru realizarea investiției până la data înregistrării la agenție a intenției de renunțare.

(3) Responsabilitățile ANL sunt:

  1. a) să informeze autoritățile administrației publice locale/centrale, după caz, asupra finanțării obiectivelor de investiții și să solicite transmiterea terenului și a construcțiilor existente, după caz, în folosință gratuită a ANL;
  2. b) să elaboreze documentațiile tehnico-economice pentru realizarea construcțiilor de locuințe de serviciu, conform prevederilor legale în vigoare;
  3. c) să preia documentațiile tehnico-economice pentru execuția utilităților și dotărilor tehnico-edilitare aferente construcției – apă, canalizare, energie termică și electrică, gaze naturale, precum și iluminat stradal, telefonie, căi de acces, alei pietonale, spații verzi, în interiorul perimetrului destinat locuințelor de serviciu, realizate pe terenurile puse la dispoziție de autoritățile administrației publice locale;
  4. d) să obțină toate avizele conform cu certificatul de urbanism și avizele prevăzute de acestea, pentru locuințele de serviciu care se finanțează în cadrul Programului, pe terenurile puse la dispoziție de autoritățile administrației publice centrale;
  5. e) să obțină autorizația de construire, în condițiile legii, pentru locuințele de serviciu care se finanțează în cadrul Programului, pe terenurile puse la dispoziție de autoritățile administrației publice centrale;
  6. f) să asigure elaborarea documentațiilor tehnico-economice, proiectarea și execuția utilităților și dotările tehnico-edilitare aferente construcției – apă, canalizare, energie termică și electrică, gaze naturale, precum și iluminat stradal, telefonie, căi de acces, alei pietonale, spații verzi, în interiorul perimetrului destinat locuințelor de serviciu care se finanțează în cadrul Programului, pe terenurile puse la dispoziție de autoritățile administrației publice centrale, conform prevederilor art. 2 alin. (82) din Legea nr. 152/1998, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv în colaborare cu operatorii de utilități, acolo unde este cazul;
  7. g) să asigure execuția construcției de locuințe de serviciu, în limita fondurilor alocate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice;
  8. h) să aducă, în scris, la cunoștință autorităților administrației publice locale/centrale termenele de finalizare a locuințelor de serviciu, în conformitate cu graficele de execuție, anexă la contractele de lucrări;
  9. i) să transmită autorității administrației publice locale/centrale terenul și construcțiile de locuințe de serviciu, după caz, pe bază de protocol de predare-primire, odată cu recepția la terminarea lucrărilor de construcție.

Art. 6.

(1) În cazul nerespectării obligațiilor prevăzute la art. 4 alin. (2) și la art. 5 alin. (1), autoritățile administrației publice locale sunt obligate să suporte și să restituie toate cheltuielile efectuate de către ANL pentru realizarea investiției.

(2) În cazul nerespectării obligațiilor prevăzute la art. 4 alin. (2) și la art. 5 alin. (2), autoritățile administrației publice centrale sunt obligate să suporte și să restituie toate cheltuielile efectuate de către ANL pentru realizarea investiției.

Art. 7.

(1) Pe terenurile puse la dispoziție de autoritățile administrației publice locale, utilitățile și dotările tehnico-edilitare se realizează prin obiective de investiții promovate de autoritățile administrației publice locale ale comunelor, orașelor, municipiilor, respectiv ale sectoarelor municipiului București, de Consiliul General al Municipiului București sau de investitori privați, după caz, potrivit legii și în corelare cu Programul de construcție de locuințe de serviciu.

(2) Lucrările necesare pentru realizarea/extinderea rețelelor de alimentare cu energie electrică a locuințelor de serviciu și de iluminat public și gaze naturale, precum și tarifele de emitere a avizelor de amplasament, avizelor tehnice de racordare și tarifele de racordare a locuințelor de serviciu la energie electrică și gaze naturale se finanțează din:

  1. a) surse de la bugetele locale, pentru locuințele de serviciu realizate la solicitarea instituțiilor publice locale sau din bugetul operatorilor de utilități cu acordul acestora, precum și din alte surse legal constituite;
  2. b) surse de la bugetul de stat, pentru locuințele de serviciu realizate la solicitarea instituțiilor publice centrale, sau din bugetul operatorilor de utilități cu acordul acestora, precum și din alte surse legal constituite.

Art. 8.

Pentru obiectivele de investiții care se finanțează în cadrul Programului, pe terenurile puse la dispoziție de autoritățile administrației publice locale, ANL va întreprinde demersurile necesare și va încheia contracte cu autoritățile administrației publice locale pentru realizarea utilităților și dotărilor tehnico-edilitare aferente, în vederea asigurării condițiilor de locuit – apă, canalizare, energie termică și electrică, gaze naturale, precum și iluminat stradal, telefonie, căi de acces, alei pietonale, spații verzi, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.

Art. 9.

În situația în care pe terenurile destinate amplasării construcțiilor de locuințe de serviciu nu s-a ajuns la faza autorizării lucrărilor de construcție, în termen de un an de la preluarea în folosință gratuită a terenurilor, devin aplicabile prevederile art. 2 alin. (12) și alin. (13) lit. a) și c) din Legea nr. 152/1998, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

CAPITOLUL III

Sursele de finanțare, derularea finanțării și realizării construcțiilor de locuințe de serviciu

Art. 10.

Finanțarea Programului se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, în limita prevederilor bugetare aprobate cu această destinație, din bugetele locale, precum și din alte surse legal constituite.

Art. 11.

(1) În cadrul Programului, pentru construcțiile existente se pot realiza și lucrări de extindere și intervenții reprezentând transformare, modernizare și/sau reabilitare a acestora, în condițiile legii.

(2) Cheltuielile efectuate pentru construcțiile existente, evaluate la zi până la data preluării acestora de către ANL, precum și toate costurile care rezultă ca efect al aplicării prevederilor art. 4 alin. (1) lit. d), sunt cuprinse, pe capitole/subcapitole de cheltuieli, în devizul general al obiectivului de investiții.

Art. 12.

Derularea investițiilor din cadrul Programului, inclusiv finanțarea acestora din surse de la bugetul de stat se realizează conform anexei nr. 3.

Art. 13.

(1) După aprobarea bugetului de stat, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice transmite ANL fișele obiectivelor de investiții finanțate de la bugetul de stat privind construcția de locuințe de serviciu.

(2) În baza datelor primite conform prevederilor alin. (1), ANL întocmește și supune aprobării Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice lista cuprinzând locuințele de serviciu propuse a fi finanțate anual, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4.

(3) ANL comunică autorităților administrației publice locale/centrale, după caz, lista obiectivelor de investiții noi care urmează a fi finanțate în anul în curs și solicită transmiterea terenului și a construcțiilor existente, după caz, în folosință gratuită a ANL, în condițiile prevăzute la art. 4 alin. (1) și (3).

(4) Preluarea efectivă în folosință gratuită a terenului și a construcției existente, după caz, se face pe bază de protocol de predare-primire încheiat între autoritățile administrației publice locale/centrale și ANL, după transmiterea de către ANL a copiei ordinului de începere a lucrărilor de construcție, conform modelului prevăzut în anexa nr. 5.

Art. 14.

(1) Pentru obiectivele de investiții incluse în Program, ANL va achiziționa documentațiile tehnico-economice, potrivit legislației în vigoare.

(2) Finanțarea documentațiilor tehnico-economice prevăzute la alin. (1) se asigură din alocații de la bugetul de stat, prevăzute anual cu această destinație, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice aprobat în condițiile legii.

(3) Documentațiile tehnico-economice, supuse aprobării conform prevederilor legale în vigoare, pentru locuințele de serviciu care se finanțează în cadrul Programului pe terenurile puse la dispoziție de autoritățile administrației publice locale vor fi însoțite de câte un exemplar al contractelor încheiate potrivit prevederilor art. 8.

(4) Pentru contractarea serviciilor de proiectare și a lucrărilor de execuție, pentru asistența tehnică asigurată de ANL în pregătirea și derularea Programului, inclusiv pentru plata personalului de supraveghere pe parcursul realizării acestuia, în devizul general al lucrării se vor prevedea cheltuieli în cuantum de 5% din valoarea lucrărilor de construcții-montaj. Aceste cheltuieli se cuprind în devizul general pentru obiectivele de investiții și se încasează pe măsura realizării lucrărilor de construcții-montaj, în conformitate cu reglementările în vigoare.

(5) Aprobarea documentațiilor tehnico-economice ale obiectivelor de investiții prevăzute în Program se face conform prevederilor legale în vigoare.

Art. 15.

(1) Pentru dezvoltarea construcției de locuințe de serviciu se are în vedere promovarea unor soluții arhitecturale moderne. În situația repetitivității soluțiilor alese, se are în vedere individualizarea ansamblurilor de locuințe prin planuri urbanistice zonale și prin adaptarea respectivelor soluții la condițiile pedoclimatice existente în amplasament.

(2) Pentru locuințele de serviciu care se construiesc prin Program, se adoptă soluții de suprafață și de confort prevăzute în Legea locuinței nr. 114/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și, după caz, cu încadrarea în standardele de cost în vigoare.

(3) Pentru locuințele de serviciu care se realizează pe terenuri aflate în proprietatea publică a statului, la solicitarea autorităților administrației publice centrale, în structura devizului general se cuprind și cheltuielile prevăzute la art. 2 alin. (83) din Legea nr. 152/1998, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

(4) După aprobarea documentațiilor tehnico-economice și după aprobarea finanțării Programului prin legea anuală a bugetului de stat, ANL organizează și desfășoară, potrivit legislației privind achizițiile publice, procedurile pentru achiziția proiectării, respectiv pentru achiziția execuției lucrărilor, pe baza documentației tehnice elaborate.

Art. 16.

(1) ANL asigură urmărirea și supravegherea tehnică a lucrărilor, recepția lucrărilor de construcții-montaj și recepția finală.

(2) Supravegherea tehnico-economică a lucrărilor de construcții-montaj se realizează de ANL prin personal propriu atestat, angajați cu contract sau prin unități de profil, în conformitate cu reglementările în vigoare.

Art. 17.

(1) La finalizarea lucrărilor, recepția construcțiilor de locuințe de serviciu se efectuează cu respectarea prevederilor legale în vigoare, cu participarea obligatorie a reprezentanților autorităților administrației publice locale/centrale care urmează să preia în administrare locuințele de serviciu.

(2) După finalizarea lucrărilor de construcție și după încheierea procesului-verbal de recepție la terminarea lucrărilor, locuințele de serviciu se preiau în administrare, prin protocol încheiat cu ANL, de către autoritățile instituțiilor publice locale/centrale care au solicitat realizarea acestora.

(3) În termen de maximum 30 de zile de la recepția prevăzută la alin. (1), se va efectua predarea-primirea locuințelor de serviciu construite prin Program, precum și a terenurilor aferente, prin protocol încheiat între ANL și autoritățile administrației publice locale/centrale, conform modelului prevăzut în anexa nr. 6. La aceeași dată, folosința gratuită acordată ANL asupra terenurilor aferente locuințelor de serviciu încetează de drept.

(4) Recepția finală a locuințelor de serviciu este realizată prin grija ANL, din comisia de recepție făcând parte și un reprezentant nominalizat de autoritățile administrației publice locale/centrale, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

CAPITOLUL IV

Beneficiarii programului, regimul juridic, administrarea și repartizarea locuințelor de serviciu

Art. 18.

Beneficiarii Programului sunt funcționarii publici, precum și angajații din instituții publice centrale și locale, care nu dețin sau nu au deținut, individual sau în comun, împreună cu soții lor, în proprietate o locuință în localitatea în care își desfășoară activitatea, indiferent de modul în care a fost dobândită, cu excepția cotelor-părți din locuințe dobândite prin moștenire.

Art. 19.

Regimul juridic al locuințelor de serviciu realizate prin Program, precum și al terenurilor pe care se realizează este reglementat de prevederile art. 71 alin. (3) și (4) din Legea nr. 152/1998, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 20.

(1) Locuințele de serviciu realizate prin Program pe terenuri aflate în proprietatea publică a statului, la solicitarea autorităților administrației publice centrale, sunt administrate de autoritățile publice centrale care au solicitat realizarea acestora.

(2) Locuințele de serviciu realizate prin Program pe terenuri aflate în proprietatea publică a unităților administrativ-teritoriale, la solicitarea autorităților administrației publice locale, sunt administrate de autoritățile publice locale care au solicitat realizarea acestora, în condițiile legii.

(3) Locuințele de serviciu construite prin Program, prevăzute la alin. (1) și (2), nu pot fi vândute, în conformitate cu prevederile art. 71 alin. (5) din Legea nr. 152/1998, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 21.

(1) În vederea soluționării cererilor privind repartizarea locuințelor de serviciu construite prin Program, autoritățile administrației publice locale/centrale vor stabili măsurile necesare pentru luarea în evidență și pentru examinarea solicitărilor primite.

(2) În acest scop, prin acte administrative emise de autoritățile administrației publice locale/centrale, în condițiile legii, se vor constitui comisii de examinare a solicitărilor de locuințe de serviciu și se vor stabili și da publicității, prin afișare la sediul acestora, actele justificative necesare care însoțesc cererea și locul de primire a cererilor.

(3) În cazul în care există mai multe cereri, autoritățile administrației publice locale/centrale vor stabili ordinea de repartizare și modalitățile de diferențiere.

(4) Locuințele de serviciu construite prin Program se repartizează personalului propriu al instituțiilor care solicită realizarea acestora.

(5) Instituțiile publice locale/centrale pot încheia protocoale de colaborare prin care stabilesc ca locuințele de serviciu să fie repartizate personalului din mai multe instituții.

(6) Comisiile constituite conform prevederilor alin. (2) vor examina cererile pentru locuințele de serviciu construite prin Program, în ordinea de prioritate stabilită și vor prezenta, spre aprobare, conducerii instituției în cauză lista cuprinzând solicitanții îndreptățiți să primească o locuință.

(7) După aprobare, listele se vor afișa la sediile instituțiilor publice respective.

(8) Contestațiile cu privire la stabilirea accesului la locuințele de serviciu construite prin Program, precum și la acordarea priorităților în soluționarea cererilor se vor adresa reprezentantului legal al instituției publice care administrează locuințele, în termen de 7 zile de la afișarea listelor prevăzute la alin. (7).

(9) Soluționarea contestațiilor se va realiza în termen de 15 zile de la primire, în condițiile legii.

Art. 22.

Închirierea locuințelor de serviciu construite prin Program se face în condițiile prevăzute de legislația specifică din fiecare domeniu sau, în situația în care nu există legislație specifică, în condițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 40/1999 privind protecția chiriașilor și stabilirea chiriei pentru spațiile cu destinația de locuințe, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 241/2001, cu modificările ulterioare.

Art. 23.

Administrarea locuințelor de serviciu construite prin Program se face în condițiile prevăzute de lege pentru locuințele din fondul locativ de stat sau, după caz, în condițiile prevăzute de legislația specifică din anumite domenii de activitate.