În Monitorul Oficial nr. 700 din 8 septembrie a.c. a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 525/2016 pentru aprobarea Strategiei privind dezvoltarea funcției publice 2016-2020. Documentul propriu-zis a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 700 bis din aceeași dată.


Acces non-stop la legislație actualizată

În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii


În extras

Introducere

Strategia privind dezvoltarea funcţiei publice (SDFP) 2016-2020 face par e din categoria strategiilor tematice asumate de administraţia publică românească ca parte a efortului de îmbunătăţire a calităţii guvernării, cu impact la nivelul întregii societăţi, şi este prevăzută în Planul de acţiuni pentru îndeplinirea condiţionalităţii ex-ante privind existenţa unui cadru strategic de politică pentru consolidarea eficienţei administrative a statelor membre, inclusiv reforma administraţiei publice.

Strategia promovează principiile şi direcţiile de acţiune din Strategia pentru consolidarea administraţiei publice (SCAP) 2014-2020 şi reflectă, detaliază şi completează perspectiva privind resursele umane în administraţia publică aşa cum este prezentată în SCAP, concentrându-se cu prioritate pe domeniul funcţiei publice şi pe aspecte ce ţin de relaţionarea acestei categorii socio-profesionale cu celelalte categorii de persoane care îşi desfăşoară activitatea în administraţia publică din România. Astfel, între Strategia privind dezvoltarea funcţiei publice 2016-2020 şi Strategia pentru Con solidarea Administraţiei Publice 2014­2020 este o relaţie de la parte la întreg, raţionamentul, logica şi viziunea SCAP 2014-2020 regăsindu-se în toate elementele SDFP 2016-2020, pornind de la obiective şi până la calculul impactului bugetar. În plus, perspectivele privind funcţia publică din Strategia privind dezvoltarea funcţiei publice 2016-2020 vor fi completate de abordarea detaliată a formării profesionale în domeniul funcţiei publice/administraţie publică din Strategia privind formarea profesională 2016-2020.

Comitetul Naţional pentru Coordonarea Implementării Strategiei pentru Consolidarea Administraţiei Publice (CNCISCAP) a avut rol de coordonare a procesului de elaborare a proiectului acestei Strategii. De aceea au avut loc consultări periodice în cadrul Grupului de lucru Resurse umane al CNCISCAP cu privire la fundamentarea şi elaborarea prezentului document.

Totodată, cele stabilite prin Strategia privind dezvoltarea funcţiei publice 2016-2020 ţin cont de orizontul de timp şi finalitatea anticipată a exerciţiului financiar european 2014-2020, o parte semnificativă a acestui efort financiar fiind deja planificată pentru implementarea unor măsuri de consolidare a capacităţii administraţiei publice româneşti, inclusiv în domeniul resurselor umane şi, implicit, funcţiei publice.

De asemenea, obiectivele Strategiei privind dezvoltarea funcţiei publice 2016-2020 sunt corelate cu obiective prevăzute în documente de planificare strategică din domenii conexe, precum Strategia privind mai buna reglementare 2014-2020 pentru simplificarea legislaţiei şi obiectivele Strategiei Naţionale de Apărare a Ţării pentru perioada 2015-2019 pentru întărirea capacităţii administrative.

Procesul de elaborare a proiectului Strategiei privind dezvoltarea funcţiei publice 2016-2020 a implicat un amplu proces de fundamentare, în cadrul căruia au fost realizate şi utilizate o serie de analize şi studii tematice, ce au avut ca obiect cadrul instituţional de management al resurselor umane din administratie, sistemele de recrutare, formare şi de evaluare, precum şi o serie de iniţiative-pilot a căror implementare a fost finalizată. În egală măsură, la baza
elaborării prezentului document au stat şi ample acţiuni de consultare şi colaborare atât cu entităţi din sectorul public românesc, cât şi cu parteneri internaţionali, actori-cheie pe piaţa privată, reprezentanţi ai mediului academic şi ai societăţii civile, respectiv reprezentanţi ai unor sindicate reprezentative, derulate pe întreg parcursul anului 2015. O listă a principalelor activităţi de natura celor menţionate se regăseşte în Anexa 1 la prezenta Strategie. Aceasta a parcurs etapa de consultare publică/transparenţă decizională anterior transmiterii în procedură de avizare.

Capitolul I. Analiza situaţiei curente

  1. Sistemul instituţional si managementul strategic al funcţiei publice

A. Situaţia actuală a funcţiilor publice si a corpului funcţionarilor publici

În contextul legislativ actual, resursele umane din administraţie se circumscriu următoarelor trei mari categorii:

  1. Persoane numite sau alese în funcţii de demnitate publică şi funcţii asimilate acestora (inclusiv aleşii locali), reprezentând palierul politic, cu rol decizional în ceea ce priveşte stabilirea de obiective şi acţiuni de guvernare;
  2. Persoane numite în funcţii publice (de execuţie, de conducere şi din categoria înalţilor funcţionari publici) în urma parcurgerii unor proceduri specifice de recrutare şi selecţie, reprezentând palierul administrativ responsabil cu exercitarea prerogativelor de putere publică în scopul îndeplinirii programului de guvernare;
  3. Persoanele care au raporturi de muncă (sau asimilate acestora) cu autorităţile şi instituţiile publice şi care constituie acea categorie dedicată îndeplinirii de activităţi care, în principiu, nu presupun exercitarea de prerogative de putere publică însă contribuie la funcţionarea administraţiei publice.

Fiecare dintre categoriile menţionate obiectul unor reguli şi responsabilităţi distincte în privinţa gestionării funcţiilor şi raporturilor juridice născute şi exercitate în îndeplinirea acestora, însă din cauza unor carenţe rezultate din caracterul fragmentat al managementului şi lipsa unei evidenţe unice, date şi informaţii relevante despre evoluţiile recente, inclusiv din perspectiva ocupării şi a profilului ocupanţilor, sunt disponibile doar pentru funcţia publică.

Astfel, din punct de vedere statistic, studiile, analizele şi rapoartele din ultimii ani vizând resursa umană din administraţia publică au concluzionat că din totalul de 1.183.608 funcţii ocupate în sectorul public din România

[1], doar aproximativ 10% sunt funcţii publice din categoria celor gestionate de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici (ANFP).

Numărul total de funcţii publice în evidenţa ANFP la 31 decembrie 2015 era de 164.125, din care 134.500 funcţii publice ocupate (dintre care 128.376 ocupate şi temporar ocupate şi 6.124 temporar vacante) şi 29.625 funcţii publice vacante. Acestora li se adaugă funcţiile publice specifice, reglementate sau nu prin statute speciale, gestionate strict în cadrul autorităţilor proprii de reglementare (cum ar fi, de exemplu, poliţiştii, gestionaţi de Ministerul Afacerilor Interne, sau funcţionarii aparţinând serviciilor diplomatice şi consulare, gestionaţi de Ministerul Afacerilor Externe) şi pentru care direcţiile strategice se definesc la nivel de politici sectoriale, de către instituţiile în cauză. [2]

[1] Analiza activităţilor de dezvoltare a capacităţii în administraţia publică, elaborată de către Banca Mondială, 2013, pag. 14

NR: Monitorul Oficial nr. 700 bis urmează să fie disponibil, în scurt timp, în Legalis.